جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

خداحافظی غول زرد!


خداحافظی غول زرد!
پس از تساوی بحث‌برانگیز استرالیا در اولین دیدار مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا که به لطف درخشش تیم کاهیل به‌دست آمد همگان بر این اعتقاد بودند که استرالیا با جو مسابقات ناآشنا بوده و قطعاً مقابل عراق یک بازی سراسر هجومی را به اجرا خواهد گذاشت و در حقیقت اعاده حیثیت خواهد کرد به همین منظور دیروز همه نگاه‌ها معطوف به حوادث ورزشگاه راجامانگالا بود؛ جایی که همه انتظار یک بازی رو به جلو و سرعتی را از شاگردان گراهام آرنولد داشتند و کمتر کسی در ذهن خود شانسی برای فوتبال پرقدرت عراق قائل بود.
این بازی رأس ساعت ۵:۲۰ بعدزاظهر به وقت تایلند و ۱۳:۵۰ به وقت کشورمان آغاز شد تا در غیاب تماشاگران تایلندی که گویی با فوتبال قهر کرده بودند یکی از جذاب‌ترین بازی‌های جام رقم بخورد. شاگردان ویه‌را فوتبال خود را با انجام کارهای تمرین شده و هدفدار آغاز کردند به‌صورتی که با در دستور کار قرار دادن دفاع از نوک حمله سه لایه دفاعی کاملاً هماهنگ را ایجاد کرده بودند. آنها تمام تلاش خود را برای تصاحب توپ از حریف قدرتمند خود که از ستارگان فراوانی هم بهره می‌برد انجام می‌دادند تا حداکثر تا ۵ متری هجده قدم خود هیچ بازیکنی از حریف مجالی برای کار با توپ نیابد.
استرالیایی‌ها هم با اتکا به نفرات خوش تکنیک خود سعی به برهم زدن این ساختار داشتند و با پاس‌های عرضی و تعویض منطقه بازی سعی در گمراه کردن حریف می‌کردند. البته بازی بسته عراقی‌ها با توجه به برنامه‌ریزی قبلی خالی از حملات ناگهانی نبود و آنها بارها و بارها با سپردن توپ‌های به‌دست آمده به دو بال کناری و انفجاری خود قصد تخریب دفاع جلو کشیده استرالیا را داشتند.
در یکی از این حملات، در دقیقه ۲۳ عراقی‌ها موقعیت بسیار خوبی را به دست آوردند که ضربه ایستگاهی و قوس‌دار نشاط اکرم با بازی بدون توپ صالح صریر باعث فریب مارک شوارتزر دروازه‌بان استرالیا شد و دروازه این تیم به راحتی فرو ریخت.عراقی‌ها با همین سبک بازی که البته عاقلانه هم به نظر می‌رسید نیمه را به پایان بردند تا نیمه دوم منشأ حوادث جدیدی باشد.
نیمه مربیان را با وجود تلاش مدافعان عراقی، استرالیایی‌ها بهتر آغاز کردند به‌صورتی که با به میدان آمدن کاهیل ستاره جوان خود جان تازه‌ای در حملات خود گرفتند. در دقیقه ۴۷ این دیدار بالاخره یکی از سانترهای پرتعداد تیم جلو آمده استرالیا که چیزی برای از دست دادن نداشت به مارک ویدوکا مهاجم کهنه‌کار این تیم رسید تا او با ضربه سری فنی توپ را درست به نقطه کور نوری صبری بیرون آمده از دروازه بفرستد و گل تساوی را به ثمر برساند.
بازی از این لحظه شکل دیگری به خود گرفت چرا که ویه‌را با وارد کردن کوسامنیر بر شدت ضدحملات خود افزود به‌صورتی که حوار محمد از سمت چپ مسؤول فرار به عمق و بازیسازی برای مهاجمان پیش تاخته عراق و مبدل به چهره پرفروغ این بازی شد. در یکی از نفوذ به عمق‌های این هافبک اضافه شونده هافبک‌های عراق توپ مناسبی را برای او مهیا و موقعیتی تک‌به‌تک را خلق کردند. در این صحنه حوار محمد با ضربه‌ای بیرون پا توپ را از کنار دستان شوارتزر عبور داد و گل دوم تیم‌ملی کشورش را به ثمر رساند. این گل پایان هنرنمایی نشاط اکرم نبود چرا که او در دقیقه ۶۵ روی خط هجده قدم هنگامی که متوجه خروج نصفه و نیمه دروازه‌بان استرالیا شد توپ را با ضربه‌ای چیپ راهی دروازه کرد که نوک انگشتان و دیرک افقی دروازه مانع از فروپاشی دروازه شوارتزر شد.
حملات استرالیا با توجه به عدم سازگاری فیزیک بدنی شاگردان گراهام آرنولد رفته‌رفته تحلیل رفت چرا که دریافت گل دوم شوک بزرگی هم برای این تیم مدعی جام قهرمانی محسوب می‌شد. بازی در دقیقه ۸۶ بار دیگر اتفاقی تازه داشت چرا که شوت سرکش هافبک‌های عراق با دفع ناقص شوارتزر همراه شد و کرار جاسم فرصت‌طلب بلافاصله گل سوم عراق را با بغل پایی ساده وارد دروازه استرالیا کرد تا نشان دهد تیم دوم غرب آسیا به اندازه همه داشته‌های استرالیا پتانسیل دارد و نباید این موضوع را نادیده گرفت.
دومین دیدار دیروز در ورزشگاه ملی دینه‌های شهر هانوی ویتنام برگزار شد و تیم فوتبال ژاپن به مصاف امارات رفت. در این دیدار هم جز تعدادی از تماشاگران اندک ژاپنی، تماشاگر دیگری در استادیوم حضور نداشت و ورزشگاه تقریباً خالی پذیرای یک بازی حساس از گروه B بود. این دیدار در ساعت ۸:۳۵ بعدازظهر به وقت ویتنام و ۱۷:۰۵ به وقت کشورمان آغاز شد.
ژاپنی‌ها در این بازی با سیستم ۲-۵-۳ پا به میدان مسابقه گذاشتند و با ارائه یک فوتبال گروهی توپ را در زمین به گردش درآوردند در سوی دیگر میدان هم امارات با سیستم هجومی عجیب ۳-۳-۴ پا به میدان گذاشت که البته در هنگام کارهای دفاعی با بازگشت دو بال چپ و راست تا نزدیکی‌های دفاع شکل بازی آنها به ۱-۵-۴ تغییر می‌یافت.
شاگردان برونو متسو بازی را با توپ‌ربایی‌های ناگهانی خیلی بهتر از حریف نامدار خود آغاز کردند اما این ژاپن بود که رفته‌رفته بر توپ و میدان مسلط شد. نفوذ هافبک‌های این تیم در دقیقه ۲۲ برای امارات دردسرساز شد به‌صورتی که حرکت سریع ناکامورا از جناح چپ و سانتر تند و تیز او به تیر دوم دروازه ماجد ناصر تاکاهارا را در موقعیت گلزنی قرار داد که مهاجم ژاپنی‌ها با ضربه سری دقیق دروازه امارات را گشود.
این پایان حملات ژاپن نبود چرا که آنها در یک حرکت تیمی حساب شده توپ را به سمت چپ آورده و سانتر کاجی از این نقطه به تاکاهارا در داخل هجده قدم رسید تا او با کنترلی زیبا و چرخشی سریع توپ را از میان مدافعان عبور داده و وارد دروازه کند. گل دوم ژاپنی‌ها در دقیقه ۲۷ به ثمر رسید. امارات پس از این گل به لحاظ روانی شدیداً دچار مشکل شد و بازی منطقی را کنار گذاشت تا اینکه در دقیقه ۴۱ حرکت به عمق «اندو» دروازه‌بان امارات را مجبور به خطای پنالتی کرد که ناکامورا این ضربه را به گل سوم ژاپن تبدیل کرد.
نیمه مربیان را ژاپن متفاوت آغاز کرد و در مقابل به آب و آتش زدن‌های اماراتی‌ها قصد ضدحمله را نداشت گویا اوسیم از بازیکنانش خواسته بود تا انرژی خود را برای ماراتن حساس جام ملت‌ها هدر ندهند. اماراتی‌ها در شروع نیمه دوم به صورت همزمان دو تعویض خود را انجام دادند و احمد مبارک و سعید الکاس را به میدان فرستادند.
بازی با چندین موقعیت دیگر تا دقیقه ۶۶ ادامه یافت و این درحالی بود که حرارت نیمه اول را به هیچ عنوان نداشت. در این دقیقه حرکت پا به توپ مدافع - هافبک امارات که تا یک‌دوم میانی جلو آمده بود منجر به پاس به عمق مناسب او برای الکاس تازه به میدان آمده شد که وی نیز با شوتی سنگین این موقعیت را مبدل به گل کرد.
در ادامه هم اوسیم بازیکنان اصلی خود را از زمین بیرون کشید و جوانانش را به میدان فرستاد تا بازی را اداره کنند که در نهایت هم بازی با همان نتیجه ۳ بر یک به اتمام رسید و ژاپن امیدوارانه به صدرنشینی اندیشید.
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید