پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سیستم عامل‌های ویندوز و Ubuntu روی یک کامپیوتر


سیستم عامل‌های ویندوز و Ubuntu روی یک کامپیوتر
سیستم‌عامل لینوكس را می‌توان به همراه ویندوز روی یك سیستم نصب كرد. برای آشنایی با توانایی‌ها و همچنین برتری‌های این سیستم عامل‌ها نسبت به هم، كافی است سری به اینترنت بزنید. سایت‌های بسیاری وجود دارند كه امكان بحث در این زمینه را برای كاربران فراهم كرده‌اند و كاربران علاقمند در این سایت‌ها در مورد قابلیت‌ها و برتری نسبی این دو سیستم‌عامل نسبت به هم، مناظره‌ها و مباحثه‌های بی پایانی را انجام می‌دهند.
برای پی‌بردن به اینكه كدام سیستم‌عامل بیشتر با نیازهای شما تناسب دارد، باید این امكان برای شما فراهم باشد كه هر دو سیستم‌عامل را روی یك كامپیوتر نصب كنید. این قابلیت با نام راه‌اندازی دوگانه (dual-boot) یا امكان راه اندازی كامپیوتر از طریق چند سیستم عامل شناخته می‌شود. همچنین باید بتوانید به فایل‌ها و داده‌های خود از طریق هر دو سیستم عامل دسترسی داشته باشید كه برای رسیدن به این هدف باید چند نكته را پیاده‌سازی و اجرا كنید.
برای آنكه بتوانید كامپیوتر خود را به منظور راه اندازی از روی دو سیستم عامل تنظیم كنید كافی است تا در هنگام نصب Ubuntu، گزینه مربوط به این امكان را در كامپیوتری كه وینـدوز بر روی آن نصـب است، عـلامـت‌دار كنید (در بعضـی از مـوارد مـانند بعضی از نسخه‌های لینوكس Fedora، این امكـان از قبـل به عنـوان حـالت پیش فرض انتخـاب شده است).
با فـراهم شدن این شرایط می‌توانید با گذشت زمان و با توجه به امكانات هر یك از این دو سیستم عامل و ناسازگاری‌ها و ناتوانی‌هایی كه در هر یك از آنها مشاهده می‌كنید، به این نتیجه برسید كه كدام یك بهتر می‌تواند نیازهای شما را برآورده كند. در یك كامپیوتر با دو سیستم عامل، لینوكس و ویندوز روی درایوهای جداگانه‌ای نصب می‌شوند و هر یك از این درایوها نیز به روش خاص سیستم‌عامل نصب‌ شده روی آنها، فرمت می‌شوند.
هر چند كه روش نگهداری فایل‌ها بر روی درایوها در این دو سیستم عامل با هم متفاوت است، ولی نگارش‌های جدید لینوكس می‌توانند داده‌هایی را بخوانند كه روی درایوهای NTFS ویندوز XP ذخیره شده‌اند، هر چند كه این امكان به صورت پیش فرض فعال نشده باشد. تعدادی از سیستم عامل‌های خانواده لینوكس می‌توانند فایل‌هایی را روی درایوهای NTFS ایجاد كنند ولی قابلیت اطمینان به آنها در ایجاد چنین فایل‌هایی بسیار پایین است. بنابراین درایوهای NTFS و داده‌های مستقر روی آنها، منبع ارزشمند داده هستند و نه فقط فضایی برای ذخیره آنها. برای ایجاد فایل و ذخیره آن روی درایوهای NTFS، نرم افزارهای كمی وجود دارد كه دریافت و نصب آنها نیز به سختی ممكن است.
از سـوی دیگـر، در سیستـم عـامل ویندوز امكـان دسترسی به هیچ یك از فایل‌های سیستمی لینوكس وجود ندارد. فایل‌های سیستم‌ رایگان و قابل نصب Ext۲ و Ext۳، از طریق ویندوز XP امكان خواندن و نوشتن فایل‌های سیستمی نسخه‌های مختلف لینوكس را فراهم می‌آورند. (find.pcworld/۵۵۶۷۲).
اگر شما بیشتر وقت خود را با استفاده از لینوكس می‌گذرانید و بیشتر فایل‌های خود را نیز در درایوهایی با فرمت‌های فوق ذخیره می‌كنید، در این صورت تهیه و استفاده از این برنامه می‌تواند تا حدود زیادی برای شما مفید باشد؛ ولی ایجاد یك درایو مجزا بر روی سیستم و فرمت آن با استفاده از فایل سیستم قدیمی FAT۳۲ پیشنهاد می‌شود، زیرا خواندن و نوشتن داده از طریق این فایل سیستم به صورت پیش فرض هم توسط ویندوز و هم لینوكس پشتیبانی می‌شود. این فایل سیستم از زمان عرضه Service Release ۲ برای ویندوز ۹۵، توسط آن و سیستم عامل‌های بعدی ویندوز و لینوكس پشتیبانی می‌شود.
FAT۳۲ هیچ یك از امكانات امنیتی مربوط به محدود كردن سطح دسترسی كاربران به فایل‌ را در خود ندارد و این مهم‌ترین تفاوتی است كه بین این فایل سیستم و فایل‌ سیستم‌های Ext۲ و Ext۳ در لینـوكس و NTFS در وینـدوز وجـود دارد. ولی ایجـاد یك فایل سیستم FAT۳۲ برای ذخیره داده‌ها به شما این امكان را می‌دهد كه بدون نیاز به تهیه نسخه پشتیبان یا بازیابی داده‌ها، بتوانید سیستم عامل خود را نصب یا به روزرسانی كنید.
همچنین استفاده از آن به شما امكان می‌دهد تا بدون نیاز به دریافت و تنظیم هرگونه برنامه اضافی بتوانید به داده‌های خود هم در ویندوز و هم در لینوكس دسترسی داشته باشید. برای دسترسی به ابزار مدیریت دیسك و تغییر اندازه درایوها و ایجاد یك درایو جدید از نوع FAT۳۲ می‌توانید در ویندوز روی آیكن My Computer كلیك راست كرده و سپس در پنجره ظاهر شده و در سمت چپ، گزینه Disk Management را انتخاب كنید.
البته استفاده از این ابزار و ایجاد درایو جدید یا پاك كردن درایوهای موجود، نیاز به تبحر دارد و در صورت كم تجربه بودن ممكن است با استفاده از این ابزار، درایوها و در نتیجه داده‌های كنونی موجود در سیستم را پاك كنید.
● نصب یك درایو
بعد از پارتیشن بندی درایو از نوع FAT۳۲، می‌توانید مستقیماً در ویندوز XP روی آن داده‌های خود را بنویسید. وقتی كامپیوتر را با لینوكس Ubuntu (نسخه ۶.۰۶) راه‌اندازی می‌كنید، می‌توانید این درایو را مشاهده كنید (در مسیر Places > Computer) ولی هرگونه تلاش برای بازكردن آن و نوشتن داده روی آن با شكست مواجه می‌شود، زیرا Ubuntu هنوز درایو مذكور را نصب نكرده است (شكل ۱).
برای نصب یك درایو بر روی آن كلیك كنید تا پیام خطا ظاهر شود. سپس در پنجره پیام خطا روی پیوند Show more details كلیك كنید و در لیست ظاهر‌شده نام درایو را مشاهده كنید. معمولاً در لینوكس نام درایوها به صورت dev/hdxy/ نمایش داده می‌شود كه x نشان دهنده هارددیسك (اولین پارتیشن نصب شده روی سیستم با a و دومین با نام b نام گذاری شده و به همین ترتیب ادامه می‌یابد.) و y شماره درایو است. برای مثال اگر درایو FAT۳۲ را روی دومین درایو هارددیسك ایجاد كرده باشید، نام آن در لینوكس به صورت dev/hda۲/ مشاهده می‌شود. درایوهای SCSI و SATA نیز به صورت dev/sdxy/ ظاهر می‌شوند.
سپس به ترتیب روی گزینه‌های ، Accessories وTerminal كلیك كنید تا پنجره خط فرمان باز شود و دستور زیر را در آن نوشته و اجرا كنید تا فایل pmount باز شده و بتوانید آن را ویرایش كنید:
gksudo gedit /etc/pmount.allow
نام درایو را در آخرین خط نوشته و روی آیكن Save كلیك كنید؛ سپس پنجره ویرایش فایل را ببندید. حال به پنجره Computer بازگرید و روی پارتیشن FAT۳۲ كلیك راست كرده و گزینه Mount Volume را انتخاب كنید. همه پنجره‌های باز را ببندید و سپس دوباره با باز كردن یك پنجره سعی كنید كه به محتویات درایو مذكور دسترسی پیدا كنید. درایو مذكور در حال حاضر در دسترس است. به روشی مشابه می‌توانید درایوهای نوع NTFS را نیز نصب كنید؛ ولی دسترسی به این درایوها تنها در حالت فقط خواندنی میسر خواهد بود.
مترجم: امین كلانتری
منبع : وب ایران


همچنین مشاهده کنید