جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

دولت سنیوره عامل تعیین کننده در حل بحران لبنان


دولت سنیوره عامل تعیین کننده در حل بحران لبنان
«گویا بحران لبنان برغم تمامی میانجیگری های انجام شده و تلاش هایی كه از سوی طرف های منطقه ای انجام می گیرد به سمت و سویی پیش نمی رود كه بتوان به افق های روشنی برای حل این بحران دل بست.
درست در هر زمان كه این كشور برای برقراری امنیت، آزادی و صلح قد علم می كند با هجوم گسترده خصومت طلبان استثمارگر سودجو مواجه می شود، خصومت طلبانی كه لبنان را به میدانی برای كسب امتیازهای سیاسی و محقق ساختن اهداف استراتژیك خود در منطقه تبدیل كرده اند.»
پایگاه اینترنتی عرب سایت با ارایه تحلیلی تحت عنوان «حل بحران لبنان، دردست دولت سنیوره»می نویسد: «از زمانی كه دولت فواد سنیوره در لبنان بر سر كار آمده است تا به امروز این كشور شاهد بحران های خارجی و داخلی گسترده ای بوده است، بحران هایی كه لبنان را به سوی وابستگی به ابرقدرت های خارجی چون آمریكا و فرانسه سوق داده است. سیاست های این دولت تا بدین این لحظه این كشور را با شكاف های سیاسی بسیار عمیق مواجه ساخته است، شكاف های سیاسی كه می تواند در آ ینده نه چندان دور این كشور را با خطر از سرگیری مجدد جنگ های داخلی مواجه سازد.
این دولت از زمان روی كار آمدن تاكنون در تمامی عرصه های سیاسی و اقتصادی به گونه ای عمل كرده است كه اقداماتش همیشه در هاله ای از شك و ابهام تعریف شده است.»در ادامه این تحلیل آمده است: «ناتوانی های این دولت در طول جنگ اخیر لبنان بااسراییل شاید قابل بخشش و چشم پوشی باشد اما اقدامات این دولت یا به تعبیری بهتر باید گفت تبانی های این دولت با متحدان اسراییل در جنگ علیه لبنان بگونه ای بود كه هرگز قابل بخشش یا چشم پوشی نیست.
هر زمان كه یك طرف داخلی از منطقه چون ایران، عربستان یا اتحادیه عرب برای حل بحران سیاسی این كشور پا در میانی نموده و طرح هایی را به مسوولان و رهبران احزاب لبنانی در این زمینه ارائه كرده است این دولت سنیوره بود كه این طرح ها را حتی پیش از مطرح شدن متوقف كرده است. به طور مثال در حالی كه تلاش های مشترك ایران و عربستان و اتحادیه عرب در حال به نتیجه رسیدن بود و تمامی گروه های معارض لبنانی با مفاد طرح های پیشنهادی این طرف های منطقه ای موافقت كرده بودند احزاب درونی حزب حاكم به ریاست سنیوره با كنفرانس های خبری مختلف و وارد كردن اتهامات مجدد به گروه های معارض بر سر راه به نتیجه رسیدن این طرح ها سنگ اندازی كردند.»
در این تحلیل هم چنین آمده است: «اگر بخواهیم مثال ملموس تری در راستای ضعف و ناتوانی دولت سنیوره و فعالیت های مشكوك این دولت ارایه دهیم باید به ترورهای سیاسی لبنان اشاره كنیم. از زمان به قدرت رسیدن دولت سنیوره لبنان شاهد چندین فقره ترور سیاسی از میان شخصیت های برجسته حزبی در این كشور بوده كه البته این ترورها در كنار انفجارهای متعددی انجام گرفته است كه در نقاط مختلف لبنان به وقوع پیوست. برغم آن كه عوامل این ترورها و انفجارها تا به امروز مشخص نشده است اما دولت سنیوره بهترین استفاده ممكن از وقوع این ترورها و انفجارها را برده است.
دولت سنیوره به همراه تمامی احزاب هم پیمان خود كه از همان ابتدا مخالف سیاست های دمشق در لبنان بود از به قدرت رسیدن خود برای كمرنگ تر كردن نقش سوریه درلبنان استفاده كرد.متاسفانه مردم لبنان بهای زیاده خواهی های این احزاب و گروه های حاكم در این كشور را داد.»عرب سایت در ادامه می آورد: «ترور رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان گرچه توانست بسیاری از اهداف حزب حاكم ا زجمله پیروزی این حزب در انتخابات لبنان و به قدرت رسیدن آن را برآورده سازد اما لبنان را وارد سراشیبی بحرانی ساخت كه خروج از این بحران كاری است بسیار سخت.
پیامدهای بعدی ترور حریری گرچه باز هم به سود حزب حاكم و گروه های هم پیمان آن بود اما بازنده اصلی در تمامی این زد و بندهای سیاسی دولت لبنان بود، مردمی كه اخیرا از خواب دهشتناك جنگ های داخلی رهایی یافته و امروز به دلیل حماقت های سیاسی برخی از احزاب وابسته به غرب این كشور بار دیگر راهی جنگ داخلی دیگری است.
اما در این شرایط حساس چه راهكارها و راه حل هایی می تواند برای حل بحران لبنان كارساز باشد و این كه چه كسانی در وهله اول باید برای حل این بحران تاسف بار در لبنان پیش قدم شوند بحث دیگری است.
اولین اقدام در راستای حل بحران لبنان آن است كه تمامی درگیری های مسلحانه داخلی لبنان از جمله بحران نهرالبارد در سریع ترین زمان ممكن حل و فصل شود و فعالیت گروه های شبه نظامی مشكوك در لبنان كه وابستگی ها و گرایش های آن ها بر همگان پوشیده نیست ریشه كن شود. همچنین دستگاه قضایی لبنان كه در حالتی از انفعال است باید از این وضعیت خارج و بدور از دخالت های حزبی حاكم در لبنان به معرفی و محاكمه تمامی عوامل بحران های اخیر در لبنان اقدام كند.
بحران نهرالبارد بحرانی نبود كه دولت لبنان تا به امروز برای حل و فصل كردن آن وقت خود و ارتش این كشور را كه به تازگی از تجربه یك جنگ سخت با اسراییل خارج شده بود تلف كند.این بحران می توانست تنها طی ۴۸ ساعت بدون درگیری و خون ریزی پایان یابد اما چرا دولت سنیوره به چنین اقدامی مبادرت نكرده است و قدرت و توانایی ارتش لبنان را در این بحران به تحلیل برده است خود نیازمند یك كارشناسی دقیق و پاسخ های بسیار مفصل است.»
در پایان این تحلیل آمده است: «دومین اقدام برای حل بحران لبنان آن است كه دولت سنیوره تمامی نشست های كذایی خود با طرف های غربی را كه بی نتیجه پایان می یابد متوقف كند و به جای آن وقت خود را برای ازسرگیری گفت و گوهای جدی میان احزاب لبنانی به هدف برقراری آشتی ملی صرف كند.
سومین اقدام در راستای حل بحران های داخلی لبنان آن است كه یك دولت متحد ملی با حمایت تمامی احزاب و طوائف مختلف لبنانی در این كشور تشكیل شود و بدین صورت دست بسیاری از دخالت های خارجی برای اتخاذ تصمیم گیری های مهم و سرنوشت ساز برای این كشوركوتاه خواهد شد.»
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید