جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


بازار نفت در سال ۲۰۰۸ آرام تر خواهد بود


بازار نفت در سال ۲۰۰۸ آرام تر خواهد بود
پیش بینی شده است بازار نفت در ماه های آینده به دلیل کمبود ذخایر بنزین در آمریکا همچنان متشنج باشد، اما از سال ۲۰۰۸ به تدریج آرام تر شود.
به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی خود در باره میزان تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۰۷ را تقریبا ثابت نگه داشت و آن را با یکصد هزار بشکه در روز کاهش در مقایسه با پیش بینی های قبلی، ۸۶ میلیون بشکه در روز اعلام کرد.
اما در زمینه تقاضای نفت در سال ۲۰۰۸، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد میزان تقاضا در این سال با ۵/۲ درصد افزایش به ۸۸ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسد که دلیل آن زمستان بسیار سرد سال آینده و افزایش شدید تقاضا در چین و کشورهای خاورمیانه خواهد بود. زمستان امسال به طور غیرعادی هوا ملایم بود.
همچنین پیش بینی می شود میزان تقاضای نفت چین امسال با ۸/۵ درصد افزایش به ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز و در سال ۲۰۰۸ با ۱/۶ درصد افزایش به ۸ میلیون بشکه در روز برسد.
آژانس بین المللی انرژی وابسته به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (او.یی.سی.دی) و مدافع منافع کشورهای مصرف کننده در زمینه انرژی، پیش بینی کرده است که با این حال، سال ۲۰۰۸ سالی آرام تر از سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ باشد.
آژانس بین المللی انرژی معتقد است برای جبران افزایش تقاضا در سال ۲۰۰۸، باید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تولید خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد و به طور متوسط به ۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز در این سال برساند. کشورهای غیر اوپک نیز باید تولید خود را در این سال یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند و به ۵۱ میلیون بشکه در روز برسانند.
بخش عمده افزایش تولید در کشورهای شوروی پیشین و آمریکای لاتین، همچنین از راه افزایش تولید سوخت های گیاهی صورت خواهد گرفت.
در گزارش آژانس بین المللی انرژی همچنین آمده است: میزان سرمایه گذاری ها برای افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه ها ظرف پنج سال آینده افزایش خواهد یافت و پالایشگاه ها بهتر خواهند توانست پاسخگوی تقاضای بنزین باشند؛ در نتیجه فشارها تا حدی از روی قیمت نفت برداشته خواهد شد.
با این حال، دیوید فایف، یکی از تحلیلگران اصلی آژانس بین المللی انرژی، با اشاره به گزارش هفتگی این آژانس در روز دوشنبه گذشته (۱۸ تیر ماه) گفت: هر چند که وضعیت بازار بنزین تا سال ۲۰۱۲ بهتر خواهد شد، اما وضع بازار نفت خام از اواخر سال ۲۰۰۹ رو به وخامت خواهد گذاشت.
آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته در گزارشی پیش بینی کرد: ظرفیت های استفاده نشده تولید که در حکم سوپاپ اطمینانی برای کشورهای مصرف کننده در صورت بروز مشکل در یک کشور تولید کننده است و به دقت مورد توجه بازار قرار دارد، تا سال ۲۰۰۹ افزایش خواهد یافت و پس از آن کاهش خواهد یافت؛ به طوری که در سال ۲۰۱۲ به حداقل خواهد رسید.
آژانس در گزارش هفته گذشته همچنین به کاهش شدید تولید نفت کشورهای غیر اوپک از سال ۲۰۱۲ میلادی هشدار داده بود.
در شرایطی که در اوج رفت و آمد خودروها در آمریکا و در نتیجه در اوج مصرف بنزین در این پر مصرف ترین کشور جهان قرار داریم، آژانس بین المللی انرژی بار دیگر اوپک را به افزایش تولید خود فراخواند.
با پایان یافتن زمان سالانه رسیدگی به پالایشگاه ها و تعمیرات آنها تا چند هفته آینده و پیش بینی افزایش تولید آنها به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز در آن زمان، پالایشگاه ها به نفت خام بیشتری نیاز خواهند داشت؛ به همین دلیل آژانس بین المللی انرژی از اوپک خواست با افزایش تولید خود، این نفت را در دسترس پالایشگاه ها قرار دهد.
فایف به خبرگزاری فرانسه گفت: ماه ها است که ما از اوپک می خواهیم تولید خود را در سه ماه دوم سال افزایش دهد و این خواسته را در گزارش ماهانه خود نیز تکرار کرده ایم.
وی افزود: اگر اوپک همچنان افزایش تولید خود را به تعویق بیندازد، مقدار ذخایر جهانی نفت خام که به نظر اوپک بالاست، کاهش خواهد یافت.
بنا بر این گزارش، میزان ذخایر بنزین آمریکا در اردیبهشت ماه گذشته (ماه مه) به دلیل پایان فصل رسیدگی به پالایشگاه ها ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافت با این حال، هم اکنون فقط برای مصرف ۲۱ روز کافی و این میزان کمتر از میانگین پنج سال گذشته است.
نگرانی از کمبود بنزین در آمریکا موجب شده است بهای نفت به سطوح رکورد تابستان گذشته نزدیک شود.
منبع : شبکه اطلاع رسانی شانا


همچنین مشاهده کنید