شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

حزب الله و موازنه جدید منطقه ای


حزب الله و موازنه جدید منطقه ای
در اولین سالگرد پیروزی حزب الله لبنان بر رژیم صهیونیستی در جنگ معروف ۳۳روزه هستیم.رژیم صهیونیستی در سال گذشته با محاسبات كارشناسانش پیروزی یك نبرد برق آسای دیگر را انتظار می كشید. اما در این مرحله عزم جدی مبارزان اندك ولی مصصم حزب الله به یك باره همه تصورات آنها را مقهور اراده های پولادین خویش نمود.
این بار طرف عربی را ارتشهای سازمان یافته با جنگ افزارهای سنتی تشكیل نمی داد. گروهی مبارز تحت عنوان جنبش حزب الله لبنان كه قدمت آن از ۲۰سال هم تجاوز نمی كرد طرف مقابل اسراییلی بود كه به مراتب از اسراییل سال ۱۹۶۷پیشرفته تر وقدرتمند تر بودمدت جنگ نه تنها شش روز نبود كه ۳۳روز به طول انجامید و نتیجه آن نیز هیچ شباهتی به جنگ ژوئن ۱۹۶۷نداشت. طرف عربی با سه الی پنج هزار نیروی حاضر در میدان این بار بر دشمن دیرینه خود پیروز شد و حامیان اسراییل را در سی و سومین روز جنگ وادار كرد با ارائه قطعنامه ای از سوی شورای امنیت موجبات خروج آبرومندانه رژیم اسراییل را از این جنگ كه این بار آغازگر آن خود اسراییل و با برنامه از پیش طراحی شده بود، مهیا كنند.
از جمله ویژگی های نبرد ۳۳روزه سال ۲۰۰۶این بود كه نه تنها هیچ ارتش عربی خود را وارد جنگ با اسراییل نكرد كه برخی نظامهای عربی، با اتحادی اعلام نشده به حمایت از دشمن پرداخته و حزب الله را متهم به ماجراجویی علیه مردم این كشور كرده و در تصویب قطعنامه ای كه دشمن شماره یك خود (اسراییل) را از مرگ حتمی نجات می داد از هیچ كوششی دریغ نكردند.به هر روی حزب الله لبنان به ادعای دوست و دشمن پیروز قاطع صحنه نبرد با اسراییل پس از ۴۰سال در سال ۱۹۶۷بود با این تفاوت كه اعراب این بار در جهان عرب برنامه ای برای استفاده از پیروزی بر دشمن دیرینه وجود نداشت، بلكه سران عرب درست در جهت مخالف اهدافی حركت كردند كه ۴۰سال پیش برای تحقق آن تلاش كردند، اما شكستی مفتضحانه را متحمل شدند.
پیروزی گروه مقاومت حزب الله بر ارتش تا بن دندان مسلح اسرائیل و برخوردار از حمایت همه جانبه سیاسی- نظامی آمریكا، هنوز به عنوان یك علامت سوال ذهن پیگیرندگان مسائل خاورمیانه را به خود مشغول دارد. و در این نوشتار نیز سعی خواهد شد جوانب مختلف این پیروزی به اختصار مورد توجه قرار گیرد.
مقاومت اسلامی جنوب لبنان در خلاء متولد نشده است، بلكه این مقاومت مولود فضای مبارزه و نبرد با اشغالگران صهیونیست در جنوب لبنان است كه مقاومت فلسطین آن را از سال ۱۹۷۲تا ۱۹۸۲بر ضد رژیم اشغالگر استمرار بخشیده است و جبهه مقاومت ملی لبنان از سال ۱۹۸۲تا ۱۹۸۵آن مبارزه را ادامه داده است.
مقاومت كنونی نیز حلقه ای از حلقه های نبرد و مبارزه بر ضد اشغالگران و مزدوران آن است، با این تفاوت كه دارای جنبه دینی مذهبی است. معروف است كه مقاومت كنونی، در درجه اول یك مقاومت اسلامی است.
جنبه دینی اسلامی مقاومت، از زمان تجاوز اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲تاكنون نقش بسیار مهمی در رویارویی با نیروهای اشغالگر، خواه در سطح مردمی و خواه در سطح نیروهای مقاومت، داشته است. این نكته روشن است كه دین در محیطی می تواند به عنوان یكی از متغیرهای اساسی شخصیتی و تاریخی به حساب آید كه جنبه های دینی بتواند، انگیزه موثری برای جنگ، جهاد و شهادت را به وجود آورد.حزب الله لبنان در نبرد ۳۳روزه موفقیت های خود را به چند روش به دست آورد.
۱) موفقیت های نظامی
در بخش نظامی، یك گروه كوچك از چریك های مسلمان توانستند، بیش از یك ماه، یكی از قدرتمندترین ارتش های دنیا (ارتش اسرائیل در بعضی تعاریف ارتش چهارم دنیا تبلیغ می شود) را زمین گیر نمایند اسراییل در این جنگ دارای ۳۰۰فروند هلی كوپتر، ۶۰سكوی پدافند ضد موشكی، ۳۹۰۰دستگاه انواع تانك های پیشرفته، پنج زیر دریایی، ۱۷ناو جنگی و در نهایت ۶۱۳هزار نیروی نظامی اعم خدمتی و ذخیره بود.
۲) اسلامی نمودن مبارزه
مقاومت لبنان كه بعد دینی آن به عنوان یك نقطه اساسی برای تمایز آن از سایر مبارزات به حساب می آید،موفق شده است تا این بعد را با جنبه های ملی در هم آمیزد. بدین علت جنگ بر ضد نیروهای اشغالگر به عنوان یك وظیفه دینی و ملی برای آزادسازی سرزمین و نیل به حاكمیت ملی به حساب می آید.
۳) تعیین اولویتها
مقاومت لبنان در دو دهه گذشته با انجام عملیاتهای نظامی اش در جنگی همه جانبه بر ضد سربازان رژیم اشغالگر و مزدورانش، توانسته است رویكرد راهبردی خود را براساس معادله ذیل تعیین نماید:
الف) مقابله به مثل شدید علیه دشمن به ویژه در جبهه های مرزی
ب) انعطاف و میانه روی در داخل و همكاری با نیروها، احزاب و طوائف لبنانی، بدین منظور كه از مقاومت در همه سطوح حمایت شود و حوزه افكار عمومی حامی حزب الله گسترش یابد.
۴) استفاده از روشهای تبلیغاتی روانی
مقاومت جنوب لبنان اولین جنبشی است كه از فناوری جدید به ویژه در زمینه تبلیغاتی بر ضد سربازان اشغالگر اسراییل استفاده نموده است. این جنبش همچنین اولین نیروی مقاومتی است كه به تهیه فیلم از عملیاتهای تهاجمی اقدام كرده است.
تصاویر پخش شده از این عملیاتها، تاثیر بسیار بالایی بر روحیه تمامی مردمی كه در مناطق مختلف لبنان از مقاومت حمایت می كنند، داشته و در مقابل موجب شكست روحی سربازان دشمن و افكار عمومی اسراییل شده است.
با پایان جنگ ۳۳روزه جنبش حزب الله نه تنها شكست نخورد، بلكه توانست ضربات مهلك و تلفات چشمگیری را بر پیكر ارتش رژیم صهیونیستی وارد كند كه به اعتراف خود آنان در تاریخ جنگ های اعراب - اسرائیل بی سابقه بوده است. آنچه این نیروی اندك را برتری بخشید نه عده نظامی،بلكه اعتماد راسخ آنان به درستی راه و مسیر انتخاب شده و اعتقاد عمیق آنان به پیروزی در هر دو حالت شكست دشمن یا شهادت بود. این گروه كوچك با تكیه بر حمایتهای الهی توانست اسطوره شكست ناپذیری اسرائیل را در هم شكند و همپای آن ختم دوران بازدارندگی و آغاز دوران جدید مبارزه را اعلام دارد.
آنان با الهام از مایه های عمیق تفكر شیعه و با تكیه بر وعده های الهی در حمایت از مظلوم، فارغ از قواعد سیاسی مرسوم به میدان مبارزه با اسرائیل وارد شدند و از آنجا كه در محاسبات عقلانی معطوف به ارزش آنان، شكست، سازش،همزیستی با اشغالگر، پذیرش وضع موجود، یأس از مبارزه و طولانی شدن آن و فریب وعده های دشمن جایی نداشت، پیروز شدند. مقاومت لبنان كاری را انجام داد كه هیچ دولت عربی نتوانسته انجام دهد، به خصوص دولت هایی كه با هزینه كردن میلیاردها دلار ارتش های خود را به سلاح های آمریكایی و انگلیسی مجهز كرده اند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید