پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


شبکه ۲ هرگز نمی‌گوید ، برگرد


شبکه ۲ هرگز نمی‌گوید ، برگرد
بهمن هاشمی حدود ۱۰ سال است كه در عرصه اجرا و دوبله فعالیت دارد. طی ۵ سال گذشته برنامه جشنواره تابستانی و نوروزی فیلم‌های سینمایی را در شبكه ۲ اجرا كرد، اگرچه تابستان امسال به‌خاطر تغییر سلایق و در نتیجه تغییر برنامه و عوامل، دیگر او را در شبكه۲ نمی‌بینیم، شبكه‌ای كه علاقه زیادی به آن دارد، آن‌قدر كه نام دفتر كارش را «نگاه دو» گذاشته است و به قول خودش شماره تلفن دفترش هم از تعداد زیادی عدد ۲ تشكیل شده است.
به اعتقاد برخی کارشناسان غیبت هاشمی از جشنواره فیلم‌های شبكه ۲ با افت كیفی برنامه همراه شده است. به همین بهانه با او گفت‌وگو كرده‌ایم.
ـ ابتدا بفرمایید چطور وارد كار اجرا شدید؟
كار اجرا را از كودكی آغاز كردم، زمانی كه در كانون آموزش قرآن و تجوید، شاگرد قرآن بودم و در اعیاد مختلف سرود اجرا می‌كردم و گاهی دكلمه می‌گفتم. دوستی داشتم به نام جمشید راهول كه عكاس نشریه دنیای ورزش بود، از من خواست برای شبكه ۲ سیما تست اجرا بدهم. من هم به استودیو ۲۲ شبكه ۲ نزد آقای صالح‌نیا رفتم و بعد از خواندن متنی ما را راهی خانه كردند. بعد از مدتی آقای صالح‌نیا تماس گرفتند و خبر قبولی‌ام را دادند و كارم را با برنامه «تهران ۲۰» در كنار آقای شجاعی‌مهر و مرحوم منوچهر نوذری آغاز كردم. ۲سالی هم برنامه ورزش شبكه ۲ را اجرا می‌كردم.
ـ چه زمانی به دوبله روی آوردید؟
همان زمانی كه مجری ورزش شبكه ۲ بودم، استودیو این برنامه كنار اتاق‌های دوبلاژ بود و آقای خسروشاهی را دیدم و از علاقه‌ام به دوبله با ایشان صحبت كردم. از من خواست تست بدهم كه این بار هم قبول شدم. البته شروع كارم در حیطه دوبله، با سكوت بود . یك سال تنها سكوت كردم و گوش می‌دادم. بعدها كم‌كم جمله‌ای به ما واگذار كردند.
ـ خاطرات شما از ورود به تلویزیون چه در عرصه اجرا و چه دوبله به شبكه ۲ سیما ختم می‌شود، ولی مهم‌ترین آن، برنامه جشنواره تابستانی فیلم‌های سینمایی بود. چه مدت این برنامه را اجرا كردید؟
حدود ۵ سال اجرای این برنامه را داشتم.
ـ ولی امسال خبری از این برنامه و حضور شما به‌عنوان مجری نیست. چه اتفاقی افتاد؟
من خدمتگزار مردم در صدا و سیما هستم، فرق نمی‌كند در كدام شبكه و برنامه. در مورد این برنامه مدیر شبكه ۲ قصد داشتند برای تابستان امسال تجربه نویی داشته باشند.
ـ فكر می‌كنید این تجربه تازه توانسته با مردم ارتباط برقرار كند؟
این برنامه با برنامه‌ای كه من اجرا می‌كردم، كاملاً متفاوت است، پس مقایسه امكان‌پذیر نیست ولی اینكه بازتاب این برنامه در بین مردم چطور بود، باید نظرسنجی سازمان اعلام كند.
ـ تهیه‌كننده و عوامل برنامه جدید، همان عوامل تولید جشنواره فیلم‌های سینمایی نیستند؟
تمام عوامل تغییر كرده‌اند.
ـ عوامل تازه برای شروع كار جدید به شما پیشنهادی ندادند؟
خیر، بد نبود اگر كه می‌توانستند این تجربه جدید را حداقل با من شروع كنند و نتایجش را ببینند.
ـ فكر می‌كنید اگر شما مجری این برنامه بودید تا چه اندازه موفقیت برنامه تضمین می‌شد؟
اصلاً نمی‌توان چنین چیزی را تضمین كرد. ولی خب، نبود من یك حسن دارد و یك عیب. حسنش این است كه مردم خدا را شكر می‌كنند از اینكه مرا نمی‌بینند و عیبش این است كه عده‌ای سراغم را می‌گیرند و یاد من هستند.
مدتی است كه شما را به‌عنوان مجری مسابقه برنامه «شب جالب» در شبكه ۵ می‌بینیم.
از طرف مدیر شبكه ۵ سیما، آقای سیدرضی به این برنامه دعوت شدم ولی از آنجایی كه مجریان شبكه‌های مختلف نمی‌توانند در شبكه‌های دیگر فعالیت كنند، من از آقای سیدرضی خواستم تا با مدیر شبكه ۲ سیما صحبت كنند و به‌نوعی كسب اجازه باشد برای حضورم در شبكه ۵ كه آقای فرجی نیز پذیرفتند.
ـ شما به‌مدت ۵ سال جشنواره فیلم‌های سینمایی شبكه ۲ را سرپا نگه داشتید، چه عواملی موجب این موفقیت شد؟
خیلی سعی می‌كردم برنامه یكنواخت نباشد و تنها مجری صحبت نكند، بلكه این اجازه را به مخاطبان هم می‌دادم كه حرف‌های خود را بزنند. همین باعث جذب مخاطب شد و مهم‌ترین نكته این بود كه شخصا پرده‌ای بین خودم و مردم نمی‌بینم. به همین خاطر صمیمیت خاصی را در برنامه به‌وجود آوردم كه منشأ آن، صداقت بود.
ـ اصلاً به‌نظر شما مجری برنامه‌های شبانه اینچنینی، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
باید صداقت داشته باشد و طوری باشد كه مخاطب را پایین‌تر از خود نبیند. فكر می‌كنم این رمز موفقیت یك مجری می‌تواند باشد. در كنار این مسائل، مجری باید اكتیو باشد.
ـ با این تفاسیر، خودتان را تا چه اندازه دارای چنین ویژگی‌هایی می‌دانید؟
به‌هرحال من سعی خودم را می‌كنم و اینكه با قلب و احساس كار می‌كنم تا بر دل مردم بنشیند.
ـ مهم‌ترین ضعفی كه به اجرای خودتان می‌گیرید، چیست؟
(باخنده) فكر می‌كنم خیلی شلوغ‌كاری می‌كنم.
ـ نمی‌خواهید این ضعف را برطرف كنید؟
برخی اجراها نیازمند چنین كاری است، مثلا برای اجرای مسابقه باید طوری باشم كه مخاطب را به‌وجد بیاورم ولی خب، اگر زمانی اجرای برنامه متفاوتی به من واگذار شود، قطعا این وجه كمرنگ می‌شود.
ـ این شلوغ‌كاری و شیطنت تا چه اندازه برگرفته از شخصیت خودتان است؟
من شخصا آدم شیطون و خوشحالی هستم و طبیعتا این ویژگی در اجرایم هم نمود پیدا می‌كند.
ـ الان اجرای مسابقه برنامه «شب جالب» را به عهده دارید، اگر در همین حین، اجرای برنامه سابقتان را به شما پیشنهاد كنند، می‌پذیرید؟
قطعا. چون من ۱۰ سال در شبكه ۲ بودم خاطرات زیادی از این شبكه دارم. طوری كه مردم همه مرا به نام «آقای دو» می‌شناسند ولی خب، آنها هیچ وقت نمی‌گویند برگرد. به هر حال من خدمتگزار مردم هستم و ترجیح می‌دهم تنها به فكر شاد كردن مردم باشم. حال از هر شبكه‌ای كه می‌خواهد باشد.
ـ فعالیت‌تان در شبكه ۲ ادامه خواهد داشت؟
امیدوارم. البته در حال حاضر برنامه «رنگارنگ» از شبكه ۲ با اجرای من پخش می‌شود كه سعی كردم با نكات جالبی كه در آن ایجاد كرده‌ام، با دیگر برنامه‌های مشابه‌اش در شبكه های دیگر متفاوت شود.
ـ امسال در زمینه دوبله هم، سال پركاری را دارید.
بله، امسال در سریال‌های مختلف و فیلم‌های سینمایی، كار دوبله كردم.
ـ در سریال «مدار صفر درجه» به جای چه نقشی صحبت می‌كنید؟
شخصیت یك سرهنگ شهربانی، یعنی پدر همكلاسی حبیب كه دائم او را تعقیب می‌كرد و در آخر منجر به بازداشت شدن او شد. چند قسمت دیگر، این شخصیت دیده می‌شود.
ـ ماندگارترین نقش‌هایی كه دوبله كرده‌اید؟
در سریال ناوارو جای پرسوناژ «بن‌ماری» صحبت می‌كردم كه خیلی آن را دوست دارم. تیتراژ سریال «هشدار برای كبرا ۱۱» را هم جزو یكی از بهترین كار‌هایم در زمینه دوبله می‌دانم.
ـ صدای شما در برخی تیزرهای تبلیغاتی هم شنیده می‌شود، بیشتر در كدام زمینه دوست دارید فعالیت كنید، دوبله فیلم یا تیزرهای تبلیغاتی؟
به هر حال اگر پیش بیاید، تبلیغات هم خوب است ولی افراد زیادی در این عرصه فعالیت دارند، پس قطعا كار بین افراد زیادی تقسیم می‌شود.
ـ راستی این خبر را شنیده‌اید كه صدا‌و‌سیما فیلم‌های خارجی كه بیشتر از ۸ دقیقه نیاز به سانسور دارد را خریداری نمی‌كند، فكر می‌كنید این قضیه تا چه اندازه روی حرفه دوبلاژ در ایران تاثیرگذار است؟
خب قطعا بی‌تاثیر نیست. ولی فیلم‌های زیادی هم وجود دارد كه می‌توان آنها را خریداری كرد.
ـ خودتان قصد ندارید، تیزر تبلیغاتی بسازید؟
چرا، اتفاقا به‌تازگی دفتر كاری را تاسیس كرده‌ام، به نام «نگاه دو» كه قرار است در آن كار تبلیغات و همین‌طور ساخت فیلم‌های مستند را شروع كنم.
ـ سال گذشته در فیلم سینمایی «قلقلك» اولین تجربه بازیگری خود را داشتید.
بله، البته بازی چندانی نداشتم و بیشتر همان نقش خودم، یعنی گزارشگر را داشتم.
ـ با این وجود شما در سه عرصه اجرا، دوبله و بازی فعالیت داشتید، شخصا به كدام حیطه بیشتر تعلق خاطر دارید؟
من در هر حیطه‌ای كه باشم فرقی نمی‌كند. تنها دوست دارم به مردم خدمت كنم.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید