پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بازتاب یک خیانت


بازتاب یک خیانت
“جرج بوش”رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در یکی از جنجالی ترین اقدامات خود،با استناد به اختیارات ویژه خود در امور قضائی و کیفری،در مجازات “لیبی”،دستیار “دیک چنی”که به دادن اطلاعات دروغ در خصوص جنگ عراق محکوم شده بود تخفیف داد.این اقدام بوش موجب برافروخته شدن خشم ملت آمریکا،دموکراتها و حتی جمهوریخواهان سنتی شد ه است.تا آنجایی که بسیاری از نمایندگان کنگره مخالفت علنی خود را با این اقدام غیر قابل توجیه رئیس جمهور منفور آمریکا اظهار داشته اند.از سوی دیگر برخی از تحلیلگران معتقدند که نفوذ خطرناک و غیر قابل مهار دیک چنی در کابینه بوش سبب شده است تا آشفتگیهای متعددی در میان جمهوریخواهان افراطی بروز پیدا کند.
براساس نظرسنجی شبکه‌ سی ان ان اغلب آمریکایی‌ها و تقریبا نیمی از جمهوریخواهان از تصمیم رئیس‌جمهور کشورشان مبنی بر تخفیف مجازات حبس برای مشاور سابق کاخ سفید ناراضی‌اند.
نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۶۴ درصد کل مردم آمریکا با تصمیم جرج بوش، رئیس‌جمهور کشورشان در تاریخ دوم ژوئیه جهت تخفیف مجازات ۳۰ ماه حبس برای لوئیس لیپی، رئیس دفتر سابق دیک چنی، معاون بوش مخالفند.
۷۶ درصد دموکرات‌ها، ۴۷ درصد جمهوریخواهان و ۸۰ درصد حامیان احزاب مستقل نیز از تصمیم بوش رضایت خاطر ندارند.
در همین حال ۸۴ درصد پرسش‌شوندگان نیز اعلام کرده‌اند که با عفو کامل لیبی توسط رئیس‌جمهور آمریکا مخالفند. نکته جالب توجه اینجاست که بوش گزینه‌عفو مشاور سابق کاخ سفید را رد نکرده‌ است.
براین اساس ۸۲ درصد دموکرات‌ها، ۷۰ درصد جمهوریخواهان و ۹۷ درصد گروه‌های مستقل با عفو لوئیس لیبی مخالفند. این نظرسنجی در تاریخ‌های ۳ تا ۵ ژوئیه و با پرسش از هزار و صد آمریکایی صورت گرفته است. ضریب خطا در این نظرسنجی ۳ درصد تخمین زده شده است. لیبی در تاریخ ۶ مارس به بیان اظهارات کذب به هیئت ژوری رسیدگی به تحقیقات در‌خصوص افشای هویت والری پلیم، مامور سازمان سیا متهم شد. وی در ۵ ژوئن به مجازات ۳۰ ماه حبس محکوم شد.
از سوی دیگر ،حمایت بوش از لیپی سبب شده است تا بسیاری از شهروندان آمریکایی و احزاب سیاسی این کشور از ادامه حضور بوش و چنی در کاخ سفید ابراز نارضایتی نمایند.
نتایج نظرسنجی موسسه ARG حاکی از آن است که تقریبا نیمی از مردم آمریکا استیضاح رئیس جمهور کشورشان را خواستارند و حتی تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها می‌خواند که معاون بوش نیز به چنین سرنوشتی دچار شود.
بر اساس نظرسنجی گروه تحقیقات آمریکا )ARG( چهل و پنج درصد افکار عمومی این کشور از آغاز روند بازخواست از جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا در مجلس نمایندگان حمایت کرده‌اند و ۴۶ درصد مردم با استیضاح بوش مخالفند. در مورد دیک چنی، معاون رئیس جمهور آمریکا ۵۰ درصد پرسش شوندگان از استیضاح وی حمایت کرده‌اند و ۴۰ درصد آنان با این نظر مخالفند. نظرسنجی این موسسه خصوصی مستقردر ایالت نیوهمپشایر با پرسش از ۱۱۰۰ آمریکایی به وسیله تلفن صورت گرفته است.
قانون اساسی آمریکا استیضاح روسای جمهور و معاونین روسای جمهور این کشور را به جرم خیانت به وطن، فساد مالی و سایر جرایم سنگین دیگر و با اکثریت آرای اعضای مجلس نمایندگان این کشور بلامانع و مجاز می‌داند. رای نهایی سنای آمریکا یعنی دو سوم اکثریت آرا برای خلع قدرت رئیس جمهور این کشور کافی است. تاکنون دو تن از روسای جمهور آمریکا در طول تاریخ این کشور استیضاح شده‌اند. بیل کلینتون در سال ۱۹۹۸ استیضاح شد اما در سال ۱۹۹۹ از هر گونه اتهامی تبرئه گردید. آندرو جانسون، دیگر رئیس جمهور آمریکا نیز استیضاح و در سال ۱۸۶۸ تبرئه شد. ریچارد نیکسون، رئیس جمهور اسبق آمریکا که در پی افشای رسوایی واترگیت در سال ۱۹۷۴ در حالی از مقام خود کناره‌گیری کرد که احتمال آغاز روند استیضاح وی در مجلس نمایندگان بسیار قوی بود.
دنیس کوچینیچ از اعضای چپ گرای مجلس نمایندگان آمریکا در اواخر ماه آوریل با معرفی قطعنامه‌ای استیضاح دیک چنی را خواستار شد. این قطعنامه تاکنون به امضای ۹ نماینده‌ مجلس نمایندگان رسیده و احتمال آن می‌رود که این هفته با برگشت نمایندگان در صحن مجلس دیگر اعضای مجلس نیز آن را امضا کنند.
واقعیت امر این است که از ابتدای سال ۲۰۰۰ تاکنون ،چنی هدایتگر اصلی برنامه های کاخ سفید محسوب شده است.برکناری کالین پاول،انتصاب پل ولفوویتس به عنوان ریاست سازمان تجارت جهانی و انتصاب جان بولتون به عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد با دستور مستقیم چنی صورت پذیرفت.گسترش فعالیتهای نیروهای آمریکایی مستقر در زندان گوانتانامو نیز با نظارت مستقیم معاون رئیس جمهور این کشور صورت گرفته است.پس از شکست جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا،بسیاری از جمهوریخواهان سنتی در یافته اند که مشکل اصلی و نقطه آسیب اصلی بازهای آمریکا را باید در “اقدامات پشت پرده چنی”جستجو کرد.برکناری دونالد رامسفلد از وزارت دفاع آمریکا نیز نتوانسته است جمهوریخواهان را از مخمصه ای که در آن قرار دارند نجات دهد.از این رو جمهوریخواهان سنتی به این نتیجه رسیده اند که در جهت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ و جلوگیری ازادامه روند ناامید کننده‌ای که در حزب حاکم آمریکا به وجود آمده است،باید دیک چنی را از معادلات سیاسی کاخ سفید حذف نمود.البته با توجه به لابی هایی که چنی در طول دوران قدرت خود ایجاد کرده است،وقوع چنین مسئله ای چندان محتمل نخواهد بود.
بوش هم اکنون در میان منگنه سنگین جمهوریخواهان سنتی و افراطی گرفتار شده است.
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشته است که جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا پایگاه خود را در میان حزب جمهوریخواه از دست داده و اعضای این حزب هم اکنون خود را برای رئیس جمهوری جدید کشور آماده می‌کنند. بوش به پایان دوره ریاست جمهوری خود نزدیک می‌شود و در میان افکار عمومی نیز اصلا مورد حمایت نیست و اخیرا نیز با بخشیدن دوره حبس لوئیس لیپی و شکست در لایحه مهاجرت ، حمایت اکثر جمهوریخواهان را نیز از دست داده است.
البته مشکل بوش با حزب جمهوریخواه بسیار فراتر از این مسئله است. هیچ اجماع ضد بوش جدیدی در بین جناح‌های چپ و راست صورت نگرفته و هیچ محافظه‌کاری به خاطر آنکه بوش با سناتور ادوارد کندی در مورد لایحه مهاجرت متحد شد خشمگین نیستند. آنها به این علت از بوش خشمگین هستند که او هیچ علاقه‌ای به مسئولیت مالی و دولت محدود ندارد و از همه بیشتر به این علت خشمگین هستند که او در جنگ عراق پیروز نشده است.
“”تمامی این مسائل باعث شده است که جمهوریخواهان دست کم در بین خود بگویند همه چیز تمام شده است و ما برای رئیس جمهور جدید آماده هستیم.
اگر اعضای حزب جمهوریخواه به حمایت‌های خود از بوش پایان نمی‌دادند میزان حمایت افکار عمومی از بوش به ۳۰درصد نمی‌رسید به گونه‌ای که در تازه‌ترین نظرسنجی ها، حتی کمتر از ۷۰درصد جمهوریخواهان از عملکرد او راضی هستند و به گفته “دیوید وینستون” که یک محقق جمهوریخواه است چنین میزان حمایت از یک حزب آن هم وقتی که این حزب کرسی رئیس جمهوری را بر عهده دارد بسیار ضعیف است، دستکم او در حزب خود باید از ۹۰درصد حمایت برخوردار باشد.
این درحالی است که بوش در هفته‌های اخیر به گونه‌ای عمل کرده است که گویی از یک دارایی سیاسی بسیار عظیمی برخوردار است. او در مورد اصلاحات قانون مهاجرت پایگاه جمهوریخواهان را به گونه‌ای به مبارزه طلبید که گویی آنقدر حامی دارد که قادر به انجام هر کاری است که بخواهد. در مورد بخشش محکومیت حبس لوئیس لیپی نیز باعث خشم دموکرات‌ها و نا امیدی جمهوریخواهان شده است.
از بوش و دیک چنی می بایست به عنوان بزرگترین شکست خوردگان تاریخ سیاسی ایالات متحده آمریکا نام برد.در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۴ میلادی ،چنی وعده های فریبنده ای را به شهروندان آمریکایی داد که هیچ یک از آنها تاکنون بر آورده نشده است.همین مسئله سبب شده است تا افکار عمومی آمریکا از انتخابی که حدود ۳ سال قبل انجام دادند ناامید و شرمنده شوند.هر چند که جان کری توان مدیریت کاخ سفید را نداشت،اما حضور وی برای ملت و احزاب آمریکایی بسیار کم دردسر تر از تداوم حضور چنی و بوش بود.
هم اکنون مسئله “دیک چنی”و برکناری وی از قدرت به بحث اصلی تحلیلگران و کارشناسان سیاسی آمریکا تبدیل شده است.آنچه مسلم است اینکه استعفای دیک چنی کمکی به بهبود وضعیت موجود نخواهد کرد و تنها خواهد توانست از فروپاشی زودهنگام حزب جمهوریخواه در آینده جلوگیری کند.نباید فراموش کرد که در صورت پیروزی دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ ،رگه ها و شکافهای اختلاف در میان جمهوریخواهان سنتی و افراطی به اندازه ای پررنگ خواهد شد که بنیان و هسته مرکزی و اصلی حزب را در هم می شکند.از این رو تبعیت نومحافظه‌کاران از جمهوریخواهان سنتی در مقطع کنونی در خصوص برکناری دیک چنی از قدرت،می تواند در راستای چینش دوباره معادلات سیاسی جمهوریخواهان پس از شکست احتمالی در انتخابات موثر باشد.البته نومحافظه کاران در این گونه موارد بسیار سرسخت و انعطاف ناپذیر نشان داده اند.حتی برکناری رامسفلد و بولتون از قدرت نیز زمانی صورت پذیرفت که حزب جمهوریخواه به آستانه انفجار رسیده بود.مسلما “دیک چنی”نیز پذیرای چنین مسئله ای نخواهد بود و از جرج بوش خواهد خواست تا در مقابل ابن موضوع ایستادگی نماید.
سعید سبحانی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید