دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ / Monday, 19 February, 2018

شرق شناسی و اسلام شناسی غربیان


شرق شناسی و اسلام شناسی غربیان
كتاب «شرق شناسی و اسلام شناسی غربیان» تالیف محمدحسن زمانی در ۴۲۸ صفحه تومان توسط موسسه بوستان كتاب قم در سال ۱۳۸۵ منتشر شد.
● با مطالعه این كتاب درمی یابیم :
۱) شرق شناسی غربیان به صورت عام و اسلام شناسی غیرمسلمانان غربی و غیرغربی به صورت خاص، عرصه گسترده ای از تعامل غربیان با ملت های شرق و امت اسلامی است كه حجم وسیعی از مطالعات و اظهارنظرها و تالیف و نشر اندیشه ها و اظهارنظرهای مثبت و منفی را به ویژه درباره معارف دین مبین اسلام و حریم قرآن كریم و مكتب تشییع و انقلاب اسلامی ایران به همراه داشته و اقدامات علمی فراوان و توطئه های فراوان فرهنگی، سیاسی، نظامی و اقتصادی غرب علیه شرق اسلامی را برای پیشنهادهای كارشناسان استشراق توسط دولت های غربی تاكنون به اجرا درآمده است.
ملت های مسلمان و عالمان و پژوهش گران حوزوی و دانشگاهی در ایران و جهان اسلام نه تنها دفاع و نقد علمی لازم را در برابر گستره انواع این آرا و نظریه ها و اقدامات نداشته، بلكه غالباً اطلاع كافی هم از آن ها ندارند.
جست و جو و تتبع اسناد و منابع و كشف و جمع آوری اطلاعات كافی از این هجمه متنوع استشراق علیه اسلام از اولین كارهای بایسته است كه این كتاب تا حدودی توانسته آن را تامین كرده و اطلاعات متنوع و مستندی را در اختیار فرهیختگان و پژوهشگران دردمند و مدافعان حریم اسلام و قرآن قرار دهد.
۲) گرچه شرق شناسی به مفهوم عام آن از آغاز تعامل سیاسی قدرت های نوظهور متمدن یونان و ایران قرن ۶ قبل از میلاد آغاز شده است. استشراق به معنای خاص آن-كه اسلام شناسی و قرآن پژوهی توسط دانشمندان غربی و دیگر نویسندگان غیرمسلمان است- از آغاز ظهور اسلام شروع شده و تاكنون تطورات و تحولاتی داشته كه نوع و حجم متفاوت اسلام شناسی مستشرقان را نشان می دهد.
۳) فعالیت شرق شناسی و اسلام شناسی گرچه در آغاز در چند كشور بزرگ غرب مانند یونان، رم و فرانسه آغاز شد، اما عمومیت اهمیت این دو موضوع برای همه دولت های غربی موجب شده كه همه آن ها وارد عملیات استشراقی شوند؛ به طوری كه شاید اكنون یك كشور غربی و یا حتی شرقی غیراسلامی نباشد كه مركز یا مراكز شرق شناسی و اسلام شناسی نداشته باشند.
ولی در حال حاضر مهم ترین و فعال ترین مراكز شرق شناسی و اسلام شناسی در كشورهای فرانسه، هلند، ایتالیا، انگلستان، امریكا، روسیه و اسراییل مستقر می باشند.
۴) استشراق قالب های متفاوتی برای امكان انجام پژوهش های شرق شناسی و اسلام شناسی گسترده خویش در كشورهای اسلامی برگزید و روش های متنوع و ده ها نیرنگ و كوشش برای اجرای اهداف طراحان استشراق و تامین منافع غرب و همكار نمودن راه سلطه غرب به شرق و سركوبی اندیشه های ناب اسلامی در برابر حركت تبلیغی جهانی تبشیر و كلیسا برگزیده اند، مانند:
ترجمه قرآن كریم همراه با نقد یا توجیه، معجم نگاری برای قرآن و حدیث و متون اسلامی، فهرست نگاری كتاب های اسلامی و آثار نویسندگان مسلمان، تاسیس آموزشگاه های زبان عربی و فارسی و تركی و دیگر زبان های شرقی و اسلامی برای تربیت مستشرقان و كارگزاران ویژه، برگزاری كنفرانس های شرق شناسی و اسلام شناسی و شیعه شناسی در سده های اخیر، اعزام ماموران استشراق به عنوان طلبه و دانشجو به كشورهای اسلامی، پذیرش دانشجو از كشورهای اسلامی و شست و شوی مغزی آن ها، استخدام ادبیات و هنر و نمایش نامه در تحریف اسلام و تحریف ارزش ها و معارف اسلامی و سیمای مبارك پیامبر اسلام (ص) و...


منبع : روزنامه جوان

مطالب مرتبط

زن عاشق در کنار اقیانوس


زن عاشق در کنار اقیانوس
● درباره رمان مرا به بغداد نبرید نوشته ناهید كبیری
«مرا به بغداد نبرید» نام رمانی است از ناهید كبیری كه نشر ثالث آن را به چاپ رسانده است. روایت داستان از آنجا آغاز می شود كه شخصیت های اصلی داستان، با همه دلبستگی و عشقی كه به یكدیگر دارند ناگزیر از جدایی اند. مرد در یك صبح تاریك بارانی خانه گرم خود را ترك می كند و در پی سرنوشت محتوم خویش راه نامعلومی را پیش می گیرد. زن از پشت پنجره بخارگرفته رفتن او را تماشا می كند و می بیند كه چگونه قدم به قدم از زندگی او دور می شود.
خطر دستگیری مرد به دست FBI یا احتمال نجات و فرار او از مرز مكزیك، پابه پای هم به جلو می رود و خواننده با فضای پراضطراب محیطی دیگر در آن طرف مرزها روبه رو می شود. هر چه هست، از همان یكی دو صفحه ابتدای كتاب، نویسنده مخاطب خود را با مسائل یك زندگی پرفراز و فرود درگیر می كند.
زن كه در شرق «یاسمین» و در غرب «سمن» نامیده می شود، نمادی از یك زن تمام عیار عاشق، باهوش، هنرمند و خستگی ناپذیر خاورمیانه امروز است. زنی ایرانی كه در بغداد رشد كرده است و موج های صدای خیال انگیز ام كلثوم را با خود از لایه های اصیل تنهایی اش، تا سواحل اقیانوس آرام و شهر سان فرانسیسكو پیش می برد.
هذه الدنیا كتاب انت فیه فكر
هذه الدنیا لیالی انت فیها العمر...
از آنجا كه شخصیت ها و تیپ های داستان از میان فرهنگ ها و سرزمین های مختلف شرق و غرب برگزیده شده اند، زبان آنان نیز زبان متفاوتی است. در عراق شاهد واژه های عربی و لهجه خاص «دكتر كمال الدین بغدادی» و همسر اول او «دنیا» هستیم.
زبانی كه اغلب به طنز نزدیك می شود: «نگاه كن! طیارت العدو! طیاره ایرانی ها!» و ادامه می دهد «لعنه الله علی الظالمین!»
شخصیت زن اول داستان كه همان یاسمین است، با وجود اقامت طولانی اش در عراق، با زبان فارسی فكر می كند، حرف می زند و اصرار در انتقال این زبان به همسر آمریكایی خود دارد. اما زمانی كه انگشتان اش به تكمه های پیانو نزدیك می شود، نت های موتسارت، بتهوون، فی روز، عبدالحلیم حافظ و غیره را می نوازد و ترانه های ام كلثوم را می خواند. زبان هنری یاسمین، زبان مشترك دنیا است. قانون و مرز و پرچم نمی شناسد.
آنچه كه می تواند برای مخاطب عام گیج كننده باشد، همان دیالوگ ها و مونولوگ های «كریس» است كه به انگلیسی و پر از اصطلاحات آمریكایی است. مخصوصاً كه به قول راوی در زمان هایی كه احساساتی یا عصبانی می شود، هیچ اصراری در به كارگیری واژه های فارسی ندارد و به طور طبیعی، مشتی كلمات و اصطلاحات آمریكایی را به سوی خواننده فارسی زبان خود پرتاب می كند و چه بسا وقفه ای در تمركز او به وجود آورد. اگرچه كوشش كبیری از این ترفند ایجاد فضاسازی و روند طبیعی شخصیت ها به سوی فرهنگ ذاتی خویش بوده است و می تواند برای خواننده آشنا به زبان انگلیسی مفرح نیز باشد.
اما زبان راوی كل داستان، همان زبان شاعرانه ناهید كبیری است كه در بخش گسترده ای از كتاب از صمیمیت و یكدستی برخوردار است و به ضرورت فضای بخش هایی از داستان به شعر و شاعرانگی نزدیك می شود.
«از همان جا كه نشسته بود، صدای اقیانوس را از چند خیابان آن طرف تر می شنید. می شنید كه موج هایش در باران و در باد می پیچیدند و رویاهای او را خیس می كردند.»
با این همه، مضمون اصلی رمان بر پایه یك تراژدی عشقی و اجتماعی قرار دارد. تراژدی ای كه از هر جهت متعلق به حرف و سخن ها، پریشانی ها، دربه دری ها و تنش های امروزین روزگار ما است و از این رو آن حس همذات پنداری را در مخاطب ایجاد می كند.
حادثه در بستری از مسائل سیاسی و بحران های اجتماعی زمان های جنگ و پس از جنگ ایران و عراق رشد می كند و با مهاجرت به سرزمین های دور، مسائل و مشكلات اجتماعی و فرهنگی سرزمین میزبان را نیز به میان می كشد. شخصیت های اصلی و محوری داستان، هر یك به نوعی حضور و حركتی پررنگ دارند و در فضای قصه كه بدون سیاست زدگی و اعتقادات ایدئولوژیكی پیش می رود، زندگی پرتپش خود را با اعتراض به اهرم های بازدارنده اجتماعی و سرنوشت های گریزناپذیر خویش تا آخرین لحظه ادامه می دهند. «مرا به بغداد نبرید» از جهت فرم روایتی و ساختاری، با درآمیختگی و امتزاج فصل های جداگانه یك زندگی و ارائه آن بدون فاصله گذاری های رایج و سنتی داستان نویسی، كاری ویژه و متفاوت است.
چه بسا در ابتدا، خواننده را گیج می كند اما ادامه این جهش ها و چرخش های ضربه وار او را به نوع گویش نویسنده عادت می دهد. ناهید كبیری به دور از گرایش های جزم اندیشانه سال های اخیر و فرم های كارگاهی داستان نویسی، تكنیك زدگی و انكار مضمون و معناگریزی های پست مدرن مد روز كه از عرصه شعر به حیطه داستان نیز راه پیدا كرده است، استقلال و فردیت خود را در «مرا به بغداد نبرید» حفظ كرده است. حرف خود و روزگارش را می زند كه حاصل آن رمانی پرجوشش، صمیمی و بی ادعا است.

پلو با سبزیجات نوعی غذای هندی
● مواد لازم ▪ هویج حلقه حلقه شده ۴ عدد ▪ گل کلم ریز شده ۲ پیمانه ▪ فلفل دلمه باریک خرد شده ۲عدد ▪ قارچ چهار قاچ شده ۴عدد ▪ پیاز بزرگ خلال شده ۱ عدد ▪ سیب زمینی متوسط مکعبی خرد شده …
وبگردی
سقوط «خرمشهر»، هواپیمایی که چندین سال زمین‌گیر شده بود!
سقوط «خرمشهر»، هواپیمایی که چندین سال زمین‌گیر شده بود! - رویدادی که در بطن آن، هواپیمای ATR شرکت آسمان قرار داشت که با کد EP-ATS رجیستر شده و مسئولان شرکت هواپیمایی آسمان بر آن نام «خرمشهر» را گذارده بودند. نامی که هدف از انتخاب آن هرچه بوده، حتما یادآوری سقوط خرمشهر در ابتدای جنگ تحمیلی نبوده است. رویدادی که ساعاتی پیش بار دیگر رخ داد؛ این بار با سقوط هواپیمایی که خرمشهر نام داشت.
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
فیلم | سریع‌القلم: تقابل ما با جهان چقدر هزینه دارد؟
فیلم | سریع‌القلم: تقابل ما با جهان چقدر هزینه دارد؟ - اقتصاد سیاسی - محمودسریع القلم با بیان اینکه تقابل ما با جهان هزینه دارد،گفت:»هیچ انسانی پیدا نمی شود که بگوید با ظلم موافقم هستم،اما حکمرانی در کشور باید سود و زیان کند که با چه هزینه ای می خواهد این موضوع را پیش ببرد.»
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!!
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!! - امیرقادری منتقد سینما: حاتمی کیا یک فیلم بد و کاریکاتوری ساخته است
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر - آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و سید عباس صالحی وزیر ارشاد برپا شد.