جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


ساخت تصویرهای انتزاعی


ساخت تصویرهای انتزاعی
● آیا به کارهای ظریف، اما با شکوه علاقه‌مند هستید؟
بهترین روش ساخت تصویرهای انتزاعی، مونتاژ است. ترکیب کردن اسلایدهای منطبق یکی از راه‌های مؤثر در تبدیل مناظر، موضوعات طبیعی یا نمونه‌های ساخت دست انسان مثل کلوزآپی از یک تصویر یا یک نوشته حک شده بر دیوار به مونتاژهای خوب است.
در این‌جا به چگونگی ترکیبی دو اسلاید از یک منظره می‌پردازیم، یکی با فوکوس و دیگری بدون فوکوس. مونتاژهائی را که در این صحنه به‌دست می‌آورید با استفاده از این تکنیک حاصل می‌شوند.
برای شروع با کمک دوربینتان که روی سه‌پایه قرار دارد، دو تصویر مثل هم روی فیلم اسلاید تهیه کنید که هر یک از آن‌ەا با حدود یک مکث نمایش داده شوند. پس از پردازش فیلم، اسلایدها را ذره‌ذره در کنار هم به‌صورت ترکیب درآورید تا یک تصویر بی‌نظیر و متقارن به‌وجود آید. در مرحله بعدی اسلایدها را در یک قاب شیشه‌ای (بهترین‌شان Gepe است) نگه داشته، برچسبی روی ظرفشان بزنید تا بدانید از هر کدامشان در چه قسمتی استفاده کرده‌اید.
موضوعاتی که در مناظر طبیعی یافت می‌شوند (نمونه‌های ماسه، چمن و شاخ و برگ درختان) گسترده وسیعی از نمونه‌ها و رنگ‌ها را در بر می‌گیرند. با بهره‌گیری از دیافراگم‌های کوچکی که باعث وسعت بخشیدن به زمینه می‌شوند تا جائی که می‌توانید اطلاعات موجود در محدوده را ضبط کنید. شما می‌توانید با فیلم‌برداری در روزهای آفتابی و با یک پلاریزه کننده، کنتراست موجود را زیاد کنید. هم‌چنین می‌توانید با ”flipping“ کردن یک اسلاید به میزان تشابه و تقارن موجود بیفزائید.
من ترجیح می‌دهم که کار را با یک مونتاژ مرسوم ذره - ذره‌ای شروع کن که نوارهای لغزنده، هرآن‌چه را که در مدار اصلی خود دارند به نمایش می‌گذارند. اگر تصویر مرا متعجب نکرد، یکی از دو اسلاید متقارن را چرخانده یا ضربتی ناگهانی به آن‌ها وارد می‌کنم تا هم‌چنان حالت ذره - ذره داشته باشد، اما شمال و جنوبشان پهلوی هم قرار گیرند.
اگر باز هم به‌نظر جیزی کم است، کار را از نو شروع می‌کنم، اما در خلاف جهت مدارهای قبلی. به‌عنوان مثال پرتره به جای چشم‌انداز.
از آن‌جا که هیچ راهی برای پیش‌بینی چگونگی تولید یک ترکیب خوب وجود ندارد، در بیرون از طرح به‌دنبال آن‌ها نمی‌گردم. در عوض سعی می‌کنم تا جائی که می‌توانم از بهترین کلوزآپ‌ها و مناظر عکس بگیرم و سپس آن‌ها را در چندین فریم برای ترکیب ارایه کنم. زاویه واید، تله‌فوتو و تصویرهای بزرگ را می‌توان به مونتاژ تبدیل کرد. شاید نتوان هر ترکیبی را مونتاژ کرد، اما امیدوارم که در آینده با پیشرفت‌هائی که در این زمینه صورت می‌گیرد، رضایت کارمندان جلب شود.
● شگردها:
▪ سعی کنید از سه‌پایه مقاوم و کابل مناسبی استفاده کنید تا بتوانید تا حد ممکن لرزش‌های دوربین را در بین گرفتن تصویرها کم کنید.
▪ برای ایجاد یک تصویر خوب از فیلتر دلخواه خود استفاده کنید.
▪ با بهره‌گیری از سیستم اولیه AE دهانه دیافراگم در Olympus OM-۴ نمایش را از ۳/۲+ به ۳/۱۱ برسانید.
در کل باید بگوئیم که هرچقدر تصویر شفاف‌تر و با کنتراست‌تر باشد نمونه بهتری عرضه خواهد شد.
منبع : نشریه تخصصی کامپیوتر و هنر


همچنین مشاهده کنید