جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

«سپ مایر» دروازه‌بان برتر تاریخ فوتبال آلمان


«سپ مایر» دروازه‌بان برتر تاریخ فوتبال آلمان
«یوزف مایر» كه فوتبالدوستان او را به نام «سپ مایر» می شناسند، نام آورترین و موفق ترین دروازه بانی است كه تاریخ این رشته در آلمان به خود دیده است.او كه سال ها محافظ دروازه تیم ملی فوتبال آلمان و باشگاه بایرن مونیخ بود، در دوره ۱۶ ساله فعالیت ورزشی حرفه ای خود، به تمامی افتخارات كه یك بازیكن فوتبال می تواند به آنها دست یابد، رسید.سپ مایر در تاریخ ۲۸ فوریه ۱۹۴۴ در شهر «متن» واقع در ایالت باواریای آلمان چشم به جهان گشود.
در ۸ سالگی شروع به بازی فوتبال كرد. نخست در خط حمله بازی می كرد و حتی یك بار در نوجوانی آقای گل مسابقات محلی شد۱۴. ساله بود كه در بازی نهایی مسابقات جوانان با تیم خود «اس.فاو. هار» مقابل تیم جوانان بایرن مونیخ قرار گرفت.
در آن بازی دروازه بان اصلی تیم او به دلیل آسیب دیدگی نتوانست حضور یابد و مربی تیم به ناچار «سپ مایر» را درون دروازه قرار داد.مایر جوان و بی تجربه اگر چه نتوانست از شكست ۱۲ بر صفر تیم خود مقابل جوانان بایرن مونیخ جلوگیری كند اما در آن بازی با پرش های شگفت انگیز و حركات دلیرانه توانست مانع از شكست سنگین تر تیم خود شود.
بی دلیل نبود كه در همان بازی مورد توجه مربی بایرن مونیخ قرار گرفت و وی به او پیشنهاد پیوستن به این تیم را داد.سپ مایر در آن زمان این پیشنهاد را رد كرد و در تیم خود ماند تا همچنان در خط حمله بازی كند اما هر چه بیشتر می گذشت، مربی تیمش از او بیشتر به عنوان دروازه بان استفاده می كرد و سرانجام در سال ۱۹۵۹ به مونیخ رفت.
تنها یك سال پس از آن، از طرف «هلموت شون» مربی نامدار آلمانی، برای بازی در تیم ملی فوتبال جوانان آلمان فراخوانده شد. مایر روی هم ۱۴ بازی برای این تیم انجام داد و از آن میان تنها یك بار درون دروازه جای گرفت.
سپ مایر در سال ۱۹۶۴ دروازه بان ثابت تیم بایرن مونیخ و جزوی از محور اسطوره ای «مایر، بكن باوئر و مولر» شد. با همین بازیكنان بود كه باشگاه بایرن مونیخ به دسته اول صعود كرد. پس از آن این باشگاه سیر صعودی بی وقفه خود را در گستره ملی و بعدها در سطح اروپا آغاز كرد.در پی آن، سپ مایر به تیم ملی فوتبال آلمان دعوت شد و نخستین بازی خود را به عنوان دروازه بان این تیم در سال ۱۹۶۶ در دوبلین مقابل ایرلند انجام داد. در آن بازی آلمان با نتیجه ۴ بر صفر حریف خود را درهم كوبید. مایر در همان سال در مسابقات جام جهانی فوتبال در لندن همراه تیم ملی فوتبال آلمان بود، اگر چه به عنوان دروازه بان ذخیره.
آلمان در رقابت های آن دوره در بازی نهایی در ورزشگاه ومبلی و در نتیجه یك گل جنجالی مقابل تیم ملی فوتبال انگلستان شكست خورد و به مقام دوم رسید.پس از آن دوره از مسابقات، عصر طلایی سپ مایر آغاز شد. او تدریجاً با جاگیری های تیزبینانه، واكنش های سریع، شیرجه های شگفت انگیز، پرش های تماشایی و حركات ناگهانی و غیرقابل پیش بینی، به دروازه بان شماره یك و بی چون وچرای آلمان تبدیل شد.
دیگر همگان با اشاره به زادگاه او، از گربه آنتسینگ سخن می گفتند. مایر در بازی های جام جهانی مكزیك در سال ۱۹۷۰ دروازه بان شماره یك آلمان بود. این كشور در آن دوره از مسابقات در دیدار یك چهارم نهایی مقابل انگلستان با نتیجه ۳ بر ۲ پیروز شد اما در بازی نیمه نهایی مقابل تیم ملی فوتبال ایتالیا (در بازی قرن) با نتیجه ۴ بر ۳ شكست خورد و در پایان پس از برزیل و ایتالیا به مقام سوم بسنده كرد.
اگر چه این برای مایر افتخار كوچكی نبود اما دریافت ۶ گل در آن ۲ بازی تاریخی، بسیاری از كارشناسان فوتبال را به این نتیجه رساند كه اگر چه تیم ملی آلمان دارای یك دروازه بان خوب است اما این دروازه بان هنوز در اندازه های جهانی نیست. «هلموت شون» مربی تیم ملی فوتبال آلمان، بی توجه بهمنتقدان همچنان به سپ مایر اعتماد كرد و او نیز در سال های بعد شایستگی كامل خود را نشان داد و منتقدان را خاموش ساخت.
مایر در سال ۱۹۷۲ با تیم ملی فوتبال آلمان در بلژیك به مقام قهرمانی جام ملت های اروپا رسید و ۲ سال بعد در مسابقات جام جهانی فوتبال در آلمان قهرمان جهان شد. مایر را در این دوره یكی از بزرگترین و موفق ترین دروازه بانان جهان لقب دادند. «فرانتس بكن باوئر» قیصر فوتبال آلمان، مایر را با فاصله زیادنسبت به دیگران، بهترین دروازه بان تاریخ فوتبال آلمان می داند. در ستایش او می گفتند: هر گلی كه وارد دروازه مایر شود، غیرقابل مهار بوده است! از ویژگی های مایر، تمرینات غیرعادی او بود.
برای نمونه مرغی را در میدان وسیع فوتبال رها می ساخت و سپس با شیرجه های تماشایی تلاش می كرد پرنده را به چنگ آورد! در انتقاد از قصور بازیكنان خودی صریح بود. حتی زمانی كه بكن باوئر ،بازیكن استثنایی هم باشگاهی او در ۲ بازی پی درپی اشتباهاً ۲ گل وارد دروازه خودی كرد، مایر از مربی تیم خواسته بود كه یكی از مدافعان تیم را مأمور كنترل بكن باوئر كند تا او دوباره به تیم خودی گل نزند!
مایر قصد داشت تا ۴۰ سالگی درون دروازه بایستد و به ركورد ۱۰۰ بازی برای تیم ملی دست یابد اما در سال ۱۹۷۹ بر اثر یك حادثه سنگین رانندگی كه به آسیب دیدگی شدید او منجر شد به فعالیت خود در میادین ورزشی پایان داد؛ با این حال وی هنوز از فوتبال جدا نشده و امروز نیز مربی دروازه بانان باشگاه بایرن مونیخ است.
افتخارات زیادی در كارنامه ورزشی سپ مایر ثبت شدهاست. وی علاوه بر قهرمانی جهان و اروپا، ۴ بار با بایرن مونیخ قهرمان آلمان، ۳ بار قهرمان باشگاه های اروپا و یك بار قهرمان باشگاه های جهان شد. مایر ۳ بار به عنوان بهترین بازیكن آلمان انتخاب شد و افزون بر آن، كارشناسان فوتبال او را به عنوان بهترین دروازه بان تاریخ فوتبال آلمان برگزیدند.
نام سپ مایر از طرف فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) در رده بندی بهترین دروازه بانان تاریخ فوتبال جهان، پس از «لئویاشین» دروازه بان افسانه ای شوروی سابق،«گوردن بنكس» گربه چالاك انگلستان و «دینو زوف» دیوار استوار تیم ملی فوتبال ایتالیا، در جایگاه چهارم قرار گرفته است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید