جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


دوربین جیبی کاسیو


دوربین جیبی کاسیو
● CASIO EX-Z ۱۰۵۰
با دوربین جیبی جدید کاسیو می‌توانید در هر ثانیه هفت فریم با فوکوس خودکار عکس بگیرید.
Exilim Zoom Ex-Z۱۰۵۰ محصول کاسیو دوربین فشرده دیجیتالی ۱/۱۰ مگاپیکسلی است که ضخامت کمی دارد. این مدل بعد از مدل EX-Z۱۰۰۰ وارد بازار شد و در مقایسه با آن طراحی فشرده‌تری دارد. کاسیو صفحه گسترده ال‌سی‌دی خود را از ۲/۸ اینچ به ۶/۲ اینچ کاهش داده و سیستم حساس خود را احتمالاً برای کاهش اغتشاشات از ایزوی ۳۲۰۰ به ۱۶۰۰ رسانده که با این کار به پنجاه دلار کاهش قیمت دست یافته است.
این کمپانی هم‌چنین Exilim Engine ۲.۰ خود را EX - Z۱۰۵۰ به کار گرفته و مدعی است که این روش نه تنها به کیفیت تصاویر می‌افزاید، بلکه به‌دلیل استفاده از فناوری‌های تحلیل - حرکت جدید، از اجرای بهتری برخوردار است.
EX-Z۱۰۵۰ شامل لنزی با بزرگ‌نمائی سه‌برابر ۱۱۴ - ۳۸ میلی‌متری f/۲.۸-۵.۱ (برابر با ۳۵ میلی‌متری) است، ال‌سی‌دی آن ۱۱۴۹۶۰ پیکسلی است و نسبت ۱۴۰۹ دارد که امکان پیش‌نمایش تصویر را روی صفحه‌نمایش دوربین و تنظیمات پهلو به پهلو در حالت عکس‌برداری ممکن می‌سازد. هدف از طراحی این رابط، ساخت تنظیمات کافی، هم در سیستم Easy و هم در سیستم خودکار برنامه‌سازی پیشرفته است.
علاوه بر تعبیه تنظیمات بسیار و سیستم‌های عکس‌برداری خودکار، EX-Z۱۰۵۰ گلجینی از ابزارهای تصویری با بهترین تنظیمات ممکن از جمله (Pan)، ایست AF، تراکینگ، سیستم‌های فوکوس دستی، فاصله‌یاب نقطه‌آی و متمرکز را روی مرکز هم دارد. این دوربین سیستم‌های عکس‌برداری پی‌درپی گوناگونی، از جمله گزینه سه فریم در ثانیه با فلاش و هم‌چنین سیستمی را که می‌تواند با نصب کارت SDHC، عکس‌های دو مگاپیکسلی بگیرد، عرضه کرده است. این دوربینرا می‌تواند ۲۲ فریم در ثانیه با تصویری با رزولوشن VGA به همراه صدا بگیرد که عملگر فیلم‌برداریش به عکاس این امکان را می‌دهد که فایل‌های صوتی جداگانه‌ای ساخته یا اشیا ثابت را تفسیر کند.
EX-Z۱۰۵۰ در مارس ۲۰۰۷ با قیمتی حدود ۹۹/۲۹۹ دلار و در رنگ‌های صورتی، آبی، سیاه و نقره‌ای عرضه شده است کایو دومین مدل دوربین‌های دیجیتالی ۱/۱۰ مگاپیکسلی مدرن خود را که در کلاس هفت، جزو بهترین‌ها هستند، معرفی کرد. این دوربین‌ها می‌توانند ابهامات سوژه را کم کنند و سرعت دیافراگم را به‌صورت پی‌درپی در حالت شات ثانیه‌ای کنترل کنند. هم‌چنین AF که به‌صورت خودکار به تراکینگ می‌پردازد از تکنولوژی تحلیلی خاصی برخوردار است. کمپانی کاسیو اعلام کرده که EXILIM ZOOM EX-Z۱۰۵۰، تازه‌ترین بخش افزوده شده به مجموعه‌های مدرن دوربین‌های دیجیتالی EXILIM را نیز عرضه نیز خواهد کرد.
با توضیحاتی که درباره توسعه بخش‌های جدید، اجرای بالا و مدل پردازش تصویر این دوربین ارایه شد، متوجه شدیم که می‌هٔوان از تصویرهای ۱/۱۰ مگاپیکسلی با رزولوشن‌هائی بالا لذت برد.
سال گذشته هم کاسیو محصولی با نام EX-Z۱۰۰۰ عرضه کرد که در حقیقت نخستین دوربین دیجیتالی بود که با ۱/۱۰ مگاپیکسل رزولوشن به‌راحتی در کف دست جای می‌گرفت.
اما از آن‌جا که کاربران، از EX-Z۱۰۰۰ خواستند حد ممکن روش‌های عکس‌برداری با رزولوشن‌ بالا را ساده‌تر کرده و بدین ترتیب قسمت وسیعی از بازار را به دست آورد، کمپانی اینمحصول مکمل را روانه بازار کرد.
بیل هیور، نایب رییس بخش جلوه‌های تصویری دیجیتالی کاسیو می‌گوید: ”EX-Z۱۰۰۰ در همان ضخامت و سبک سایر دوربین‌های جیبی باریک طراحی شده است تا افراد بیشتری بتوانند از عکاسی با آن با رزولوشن بالائی در حدود ۱/۱۰ مگاپیکسل لذت ببرند، اندازه کوچک دوربین صفحه نمایش ال‌سی‌دی روشن ۶/۲ اینچی و ساختار آلومینیومی سبک وزن آن را به یک دوربین منحصر به فرد تبدیل کرده است.
● قسمت‌های اصلی
▪ مدل مدرن، باریک و فشرده که ۱/۱۰ میلیون پیکسل موثر و بزرگ‌نمائی دیداری تا سه برابر دارد.
▪ توان عکس‌برداری پی‌درپی با بیشتری سرعت دحدود هفت شات در ثانیه (محدود به دو مگاپیکسل و کیفیت تصویری معمولی. در این حالت باید از کارت حافظه SD پرسرعت استفاده کنید).
در ماژول پردازش‌های تصویری EXILIM Engine۲.۰، بخش جدیدی با فناوری تحلیل حرکت موجود است.
▪ فناوری‌های مرتبط با کاشه تیرگی و کدری
▪ به‌صورت خودکار میزان نیروی جاذبه و شتاب سوژه متحرک را ارزیابی کرده و نسبت به آن بهترین سرعت دیافراگم و مناسب‌ترین حس‌گر ایزو را انتخاب می‌کند.
Anti Shake DSP می‌تواند تیرگی‌هائی را که در اثر حرکت دست یا حرکت سوژه ایجاد می‌شود، با سرعت‌های بالای دیافراگم و تنظیمات بالای حس‌گر تعدیل کند.
سیستم Movie با لرزش‌های الکترونیکی دوربین، عملگری جبران کننده است.
▪ عملگر ”Auto Tracking AF“ سوژه متحرک را دنبال کرده و آن‌ها را در فوکوس خود نگه می‌دارد تا عکس گرفته شود.
▪ صفحه نمایش نورانی و گسترده ال‌دی آن با گستره ۶/۲ اینچ (بیشینه روشنائی ۱۰۰۰cd/m۲ در مرکز صفحه نمایش)
▪ پانل کنترلی اطلاعات مربوط به عکس را در سمت راست نمایشگر نشان داده و امکان کنترل مستقیم دوربین را میسر می‌سازد.
▪ باتری‌های Super Life که می‌توان با آن‌ها ۳۷۰ شات گرفت، البته اگر به‌طور کامل شارژ باشند!
با توجه به کارت حافظه SD امکان گرفتن شات‌ها متفاوت است.
EXILIM علامت تجاری کمپانی کامپیوتری کاسیو است و سایر کمپانی‌ها و محصولات عرضه شده عنوان دیگری دارند.
منبع : نشریه تخصصی کامپیوتر و هنر


همچنین مشاهده کنید