جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

هفت تیم در روز آخر به صعود امیدوارند


هفت تیم در روز آخر به صعود امیدوارند
تكلیف ۴ تیم صعود كننده به مرحله یك چهارم نهایی رقابت های جام ملت های آسیا امروز با انجام ۴ دیدار در گروه های اول و دوم مشخص می شود. در گروه A عراق و تایلند با ۴ امتیاز و استرالیا و عمان در رده های اول تا چهارم جای گرفته اند و در گروه B ژاپن و ویتنام با ۴ امتیاز و قطر و امارات به ترتیب با ۲ و صفر امتیاز اول تا چهارم هستند.
به جز امارات تمام ۷ تیم دیگر برای صعود به دور بعد امید دارند و جالب اینكه امیدشان كمرنگ هم نیست و جالب تر اینكه هیچ تیمی در این ۲ گروه از صعود خود به دور بعد مطمئن نیست. در این بازی ها كه به طور همزمان در هر گروه برگزار می شود ابتدا قطر با امارات و ژاپن با ویتنام دیدار می كنند، سپس استرالیا با تایلند و عمان با عراق به مصاف هم می روند.
● قطر- امارات
▪ ارایه یك فوتبال پاك؟
دیدار بین ۲ تیم عربی كه یكی نخستین حذف شده جام است و دیگری با كسب ۳ امتیاز قطعاً به دور بعد صعود می كند به خودی خود شائبه تبانی را به ذهن متبادر می كند و این احتمال داده می شود كه تیم امارات به نفع قطر كه در بسیاری جهات به هم نزدیكند بازی خود را انجام ندهد. تیم تحت هدایت جمال الدین موسوویچ در بازی امروز هم با اتكا به بازی خوب سباستین كویینتانا مهاجم اروگوئه ای الاصل خود كه هر ۲ گل این تیم در این پیكارها را به ثمر رسانده به مصاف امارات می رود، ضمن اینكه بازگشت حسین یاسر هافبك خلاق این تیم كه در بازی نخست برابر ژاپن اخراج شده بود نیز نقطه قوتی برای این مربی ۶۲ ساله بوسنیایی است.
كویینتانا درباره دیدار امروز گفت: «شرایط تیم خیلی خوب نیست زیرا ما می توانستیم ویتنام را ببریم اما از فرصت های خود به درستی استفاده نكردیم. اما نباید برای گذشته تأسف خورد و باید سعی كنیم بازی برابر امارات را ببریم. اگر بدشانسی دوباره گریبانگیر ما نشود و امارات را شكست دهیم زیرا برای صعود تساوی كافی نیست.»
اما در آن سوی میدان تیم پرادعای امارات در حالی به میدان می رود كه در بازی نخست خود با ۲ گل مغلوب ویتنام شده و در بازی دوم نیز ۳-یك از ژاپن شكست خورد. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد این تیم برای اعاده حیثیت هم كه شده در پی شكست قطر بر می آید. قهرمان جام خلیج فارس با مربیگری برونو متسوی فرانسوی خیلی زود با جام ملت های آسیا خداحافظی كرد و این مسأله اصلاً برای مقامات فوتبال این شیخ نشین كوچك حاشیه خلیج فارس چیز خوبی نیست. در این دیدار نیز اسماعیل مطر ستاره خط میانی امارات كه با زدن ۵ گل قهرمانی این تیم در جام خلیج فارس را رقم زده بود، باز هم نقش كلیدی دارد به شرطی كه همه چیز عادی باشد و امارات برای بردن بازی به میدان بیاید.
● ویتنام - ژاپن
▪ مصاف متفاوت صدرنشینان
۲ تیم ویتنام و ژاپن كه هم اكنون با ۴ امتیاز در گروه B صدرنشین هستند امروز به مصاف یكدیگر می روند، اما در وضعیتی متفاوت. ژاپن در بازی نخست برابر قطر چهره مدافع ۲ عنوان قهرمانی متوالی را نداشت اما در بازی دوم مقابل امارات برتری كامل خود را بر این تیم دیكته كرد و ۳-یك برنده شد. اما ویتنام با شكست ۲- صفر امارات در بازی نخست در دیدار با قطر از طراوت و شادابی لازم برخوردار نبود و در ۳۰ دقیقه پایانی بازی كم آورده بود.
اما شرایط جدول به گونه ای است كه یك تساوی می تواند سبب صعود ویتنام به دور بعد شود. آلفرد ریدل مربی اتریشی ویتنام درباره بازی امروز گفت: « مقابل ژاپن نمی توان تنها به یك بازیكن امید بست چرا كه آنها همكاری قابل توجه ای با هم دارند. این تیم مهاجمان بسیار خطرناكی دارد و ما تنها می توانیم برابر ژاپن تلاش كنیم و باید بگویم در فوتبال همه چیز ممكن است. ولی اگر در بازی آنها از ما پیش بیفتند جبران برای ما واقعاً سخت خواهد شد.»
وی همچنین به ارایه فوتبالی متفاوت برابر ژاپن اشاره كرد و افزود: « در این بازی مبارزه دیگری را به راه می اندازم و تلاش می كنیم بازی هجومی را به نمایش بگذاریم. اما بدانید ژاپن روز سختی پیش رو خواهد داشت.»
در آن سو نیز ژاپن با مربیگری ایویكا اوسیم مربی ۶۶ ساله اهل بوسنی در پی كسب سومین عنوان متوالی قهرمانی است و در این دیدار به دنبال كسب پیروزی بر میزبان سختكوش خود است. نائوهیرو تاكاهارا مهاجم اینتراخت كه با زدن ۳ گل در این رقابت ها بهترین گلزن جام تا كنون است به همراه شونسوكه ناكامورا هافبك سلتیك ۲ لژیونر ژاپن و ۲ ستاره اصلی یاران اوسیم به شمار می روند.
● تایلند- استرالیا
▪ داستان میهمان پشیمان
میهمان تازه وارد آسیا شاید از اینكه به قاره كهن پیوسته پشیمان شده باشد، این تیم كه در بازی نخست برابر عمان با خوش شانسی تمام توانست از شكست بگریزد و به یك امتیاز دست پیدا كند در بازی دوم برابر عراق شكست خورد تا در دیدار پایانی فقط به دنبال پیروزی باشد و عنوان ناكام بزرگ جام ملت ها را به خود اختصاص ندهد.
این تیم اگر تایلند را شكست دهد و عراق برابر عمان به تساوی یا پیروزی برسد امید به صعود دارد اما به یك بازی بسیار خوب و متفاوت از ۲ بازی قبلی نیاز دارد. گراهام آرنولد مربی جوان كانگوروها قول داده تیمش در بازی امروز خیلی بهتر از گذشته باشد، وی گفت: «ما باید تمام توان خود را در بازی با تایلند به كار بندیم و من شخصاً فكر می كنم شانس خوبی برابر این تیم داریم. ما الان در موقعیتی هستیم كه تیم حریف ممكن است تیم ما را دست كم بگیرد و این چیزی است كه مردم استرالیا به آن علاقه دارند.»
او پس از بازی با عراق بازیكنان خود را به نداشتن تعصب در بازی برای تیم ملی متهم كرده بود. در برابر این تیم تایلند بازی می كند كه با شكست ۲- صفر عمان در دیدار دوم و با حمایت تماشاگران خودی و شرایط آب وهوایی امیدوار به كسب حداقل یك امتیاز برابر استرالیاست. علاوه بر حضور سوكسومكیت در خط حمله پیپات تونكانیتا كه در بازی با عمان هر ۲ گل این تیم را به ثمر رساند نیز نقش مهمی در تیم خواهد داشت.
● عراق - عمان
▪ نبردی عربی اما متفاوت
عراق و عمان ۲ كشور عربی هستند كه برخلاف بازی قطر و امارات هیچگونه تبانی نمی توانند با هم داشته باشند زیرا هر ۲ امیدوار به صعود هستند. عراق با شكست استرالیا بهترین نتیجه جام ملت های آسیا تا كنون را به دست آورده و هم اكنون می تواند با كسب یك تساوی خود را در یك چهارم نهایی ببیند. تیم تحت هدایت ژوروان ویه رای برزیلی با داشتن نشات اكرم در خط میانی یكی از زیباترین و تهاجمی ترین بازی ها را به نمایش می گذارد.
در آن سوی میدان نیز عمان با مربیگری گابریل كالدرون آرژانتینی باید حسرت فرصت های خوبی را بخورد كه در دیدار با استرالیا و تایلند از دست داده زیرا این تیم باید عراق را ببرد و آنگاه به دیدار و نتیجه دیگر چشم ببندد تا بتواند راه خود را برای صعود به دور بعد هموار كند.
سید علی بلندنظر
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید