جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نخستین مدال جهانی کاملا ایرانی


نخستین مدال جهانی کاملا ایرانی
دومین مدال تاریخ والیبال ایران باز هم از جنس برنز بود ولی ارزش آن هیچ ارتباطی به رنگ مدال ندارد. پس از كسب عنوان سومی مسابقات نوجوانان جهان توسط ناصر شهنازی حالا نوبت كارخانه بود كه توانایی‌هایش را پس از سال‌ها دوری از تیم‌های ملی به رخ حریفان بكشد. تیم والیبال جوانان ایران یكشنبه شب در آخرین روز از مسابقات قهرمانی جهان با پیروزی مقابل ایتالیا به اولین مدال برنز جهان رسید. كسب مقام از چند جهت برای فدراسیون و تیم جوانان اهمیت دارد.
● اولین مدال جوانان جهان
تیتر تمام اخبار فدراسیون والیبال در مورد دیدار رده بندی مسابقات والیبال قهرمانی جهان به اولین مدال جهانی تیم والیبال مردان زیر ۲۱ سال جهان اختصاص دارد.
پیش از این بهترین مقامی كه به نام جوانان ایرانی ثبت شده بود عنوان پنجمی مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۰۵ هند بود كه توسط یوویتسا سوتكوویچ به دست آمده بود. تیم ایران در آن سال هم با وجودی كه می‌توانست روی سكو برود حتی به پای سكو هم نرسید اما امسال اولین مدال جهانی جوانان ایران به حدی ارزش داشت كه كارخانه روز كسب این مدال را یك روز ملی اعلام كرد.
● فینال چندان دور نبود
رسیدن به فینال مسابقات قهرمانی جوانان جهان دور از دسترس نبود. در واقع در بازی ماقبل فینال مقابل روسیه، همه دیدند كه اشتباهات بازیكنان ایران و عدم استفاده از موقعیت‌ها و نداشتن شناخت كامل از حریف سبب شد روس‌ها پیروز شوند. آنها در بازی فینال بازی فوق‌العاده ضعیفی را به نمایش گذاشتند و سه بر صفر باختند تا برزیلی‌ها انتقام مسابقات سال ۲۰۰۵ را گرفته باشند. عجیب بود كه روسیه به این سادگی تسلیم شود. به هر حال همه دیدند كه ایران چیزی از روسیه كه ركورددار قهرمانی جهان و مدافع عنوان قهرمانی دوره قبل بود، كه ندارد. نام ایران هم اكنون در كنار نام‌های بزرگی چون برزیل، روسیه و ایتالیا مطرح می‌شود.
● یك مدال كاملا ایرانی!
كادرفنی تیمی كه توانست به اولین مدال تاریخ جوانان ایران دست پیدا كند، كاملا ایرانی بود. درست كه این تیم با سرگی گریبوف روس به مقام قهرمانی آسیا رسید و از آنجا جواز حضور در مسابقات جهانی را به دست آورد اما حقیقت این است كه تیم گریبوف تیمی بود كه در تهران به ژاپن باخت اما تیم كارخانه در مراكش ژاپن را نابود كرد. اینكه اولین افتخار جهانی تیم جوانان كاملا ایرانی بود یك افتخار مضاعف برای فدراسیون و والیبال ایران به حساب می‌آید. سازمان تربیت بدنی هم با حمایت از مربیان داخلی تأكید می‌كند كه مربیان خارجی ترجیحا در رده‌های پایه و یا برای آموزش و تمرین دادن باید به كار گرفته شوند.
● برزیل، یك قهرمان چند بعدی
یكشنبه شب یكی از بهترین شب‌ها برای برزیل بود. آنها در فوتبال، جام قهرمانی كوپا آمه‌ریكا را با پیروزی بر آرژانتین بالای سر بردند. در لهستان تیم ملی والیبال این كشور برای هفتمین بار و پنجمین بار متوالی قهرمان لیگ جهانی شد و جایزه یك میلیون دلاری فدراسیون والیبال را به خود اختصاص داد. در مراكش هم تیم جوانان برزیل با غلبه بر روسیه یك مدال طلای دیگر به تابلوی افتخارات والیبال این كشور اضافه كرد. این تیمی است كه می‌تواند تا چند سال دیگر جایگزین خوبی برای تیم ملی برزیل باشد. جای خالی قهرمان‌ها باید با قهرمان‌های جدید پر شود.
● بهترین‌ها
▪ امتیازآورترین: ماتیو مارتینو از ایتالیا با ۱۱۶ امتیاز، محمد موسوی‌عراقی با ۹۶ امتیاز در این لیست سوم است.
▪ بهترین اسپكر: ماتیو مارتینو از ایتالیا با ۳۷/۵۳ درصد موفقیت، شهرام محمودی با ۴۹/۵۱ درصد در این لیست چهارم است.
▪ بهترین مدافع: دیوید كاستا از برزیل، محمد موسوی‌عراقی در این لیست سوم است.
▪ بهترین زننده سرویس: ماكسیم میخایلوف از روسیه، محمد موسوی‌عراقی در این لیست سوم است.
▪ بهترین توپگیر: رومن مارتینیوك از روسیه، عبدالرضا علیزاده در این لیست سوم است.
▪ بهترین پاسور: داوید ساتیا از ایتالیا، صابر نریمان‌نژاد در این لیست نفر دوم است.
▪ بهترین دریافت‌كننده: ماتیو مارتینو از ایتالیا، عبدالرضا علیزاده و آرش كشاورزی در این لیست دوم و چهارم هستند.
● نتایج نهایی
▪ برزیل ۳- روسیه صفر (۲۵-۱۸)، (۲۵-۱۸)، (۲۵-۱۹)
▪ ایران ۳- ایتالیا یك (۲۷-۲۵)، (۱۹-۲۵)، (۲۵-۲۰)، (۲۵-۱۷)
▪ اسلواكی ۳- مصر یك (۲۵-۲۳)، (۲۳-۲۵)، (۲۵-۱۹)، (۲۵-۱۶)
▪ مراكش یك- ژاپن ۳ (۲۳-۲۵)، (۲۳-۲۵)، (۲۵-۲۰)، (۲۱-۲۵)
▪ آرژانتین ۳- بلغارستان صفر (۲۶-۲۴)، (۲۵-۱۵)، (۲۵-۲۰)
▪ كوبا یك- آمریكا ۳ (۲۸-۳۰)، (۲۵-۲۰)، (۲۳-۲۵)، (۲۰-۲۵)
● رده‌بندی
۱) برزیل،
۲) روسیه،
۳) ایران،
۴) ایتالیا،
۵) آرژانتین،
۶) بلغارستان،
۷) آمریكا،
۸) كوبا،
۹) اسلوونی،
۱۰) مصر،
۱۱) ژاپن،
۱۲) مراكش‌
رضا یعقوبی
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید