پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مسابقاتی جذاب اما پیچیده


مسابقاتی جذاب اما پیچیده
سایت رسمی جام ملت‌ها در گزارشی تحلیلی به وضعیت گروه‌های چهارگانه این رقابت‌ها پرداخته و درنهایت این دوره از رقابت‌ها را جذاب اما پیچیده قلمداد كرده است‌.
در این گزارش آمده است‌: با وجود اینكه تنها یك بازی در مرحله گروهی برای تیم‌ها باقی مانده‌، تنها تكلیف سقوط دو تیم مشخص شده و ۱۴ تیم دیگر برای رسیدن به مرحله یك چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ می‌جنگند‌.
بعد انجام ۱۶ بازی‌، تیم‌های مالزی و امارات‌، تیم‌هایی هستند كه زود‌تر از بقیه‌، رسیدن به مراحل بالاتر جام ملت‌های آسیا را فراموش كردند‌.تا كنون‌، جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷‌، شگفتی‌های زیادی به همراه داشته است‌. درخشش میزبان‌ها‌، توقف بزرگان و قدرتنمایی تیم‌هایی چون عراق و عمان‌، از اتفاقات جالب جام چهاردهم به شمار می‌رود‌.
در ادامه‌، شرایط گروه‌های چهارگانه جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ تا قبل از آغاز روز سوم مسابقات بررسی شده است‌.
● گروه A
این گروه‌، شرایط بسیار جالبی دارد‌. استرالیا كه همگان بر این باور بودند اولین حضورش در جام ملت‌های آسیا با قهرمانی این تیم توام خواهد بود‌، در اولین بازی اش برابر عمان‌، ناباورانه‌، در شرایطی كه تا دقیقه ۹۰ از حریفش عقب بود‌، به تساوی رسید تا اولین شگفتی جام خلق شود‌. در بازی قبل از این بازی هم‌، عراق توانسته بود در همین گروه‌، تایلند میزبان را متوقف كند‌.
در بازی‌های دوم این گروه‌، تایلند عمان را شكست داد و عراق هم توانست با نتیجه ۳ بر یك استرالیا را شكست دهد‌، تا مدعی اول فتح جام در آستانه سقوط در همان مرحله گروهی قرار بگیرد‌.
در روز سوم بازی‌های این گروه‌، شکست تایلند در مقابل استرالیا و تساوی عراق با عمان‌، حكم صعود دو تیم عراق و استرالیا را به دور بعدی مسابقات صادر كرد‌.
حالا با صعود استرالیا به مرحله بعد ملی‌پوشان این تیم در فکر به‌دست آوردن آبروی از دست رفته‌شان هستند و این در حالی است که باید به مصاف قهرمان دور گذشته یعنی ژاپن برود. عراق هم باید در همین راستا با ویتنام روبه‌رو شود.
● گروه B
در این گروه سه تیم ژاپن‌، مدافع عنوان قهرمانی‌، ویتنام و قطر‌، پس از حذف امارات برای صعود به دور بعد با هم مبارزه کردند.
دو تیم ژاپن و ویتنام كه هر كدام چهار امتیاز داشتند، در روز آخر مرحله گروهی در‌هانوی به مصاف هم رفتند و پیروزی ژاپن در کنار شکست قطر باعث شد هر دوی این تیم‌ها راهی مرحله بعد شوند. قطر نتوانست امارات را در هو چی مینه ببرد و آخرین امید خود را برای صعود از دست داد.
● گروه C
در این گروه هم مالزی‌، به عنوان تنها میزبانی كه در پایان روز دوم مسابقات حذف شده است‌، تنها برای اعاده حیثیت در روز سوم دور گروهی به مصاف ایران می‌رود‌.
ایران در بازی اول‌، ازبكستان را با نتیجه ۲ بر یك شكست داد و مقابل چین هم به سختی به تساوی دست یافت تا همراه چین كه در بازی اولش با نتیجه ۵ بریك مالزی رابرده بود‌، در این گروه چهار امتیاز داشته باشد‌.
انتظار می‌رود ایران برابر مالزی پیروز شود و به دور بعد راه یابد‌. هرچند تساوی هم برای این منظور كافی خواهد بود‌ ولی آن چیزی که اهمیت بیشتری دارد صدرنشینی تیم‌ملی کشورمان در این گروه است تا ما برای ادامه رقابت‌ها در مالزی باقی بمانیم.
اما بازی دو تیم چین و ازبکستان را می‌توان فینال این رقابت‌ها در گروه سوم خواند‌.
در صورت تساوی، این چین است كه به همراه ایران به جمع هشت تیم برتر راه پیدا می‌كند‌. اما تفاضل گل دو تیم یكسان است و تیم پیروز می‌تواند به مرحله یك چهارم نهایی بازی‌ها برسد‌.
البته درست است كه تساوی برابر مالزی برای صعود ایران كافی است اما شاگردان امیر قلعه‌نوعی برای صدرنشینی گروه و ماندن در كشور مالزی تا پایان مرحله یك چهارم نهایی‌، تنها برای برد به بازی می‌روند‌.
● گروه D
این گروه هم شرایط بسیار جالبی دارد‌. عربستان در این گروه با ۴ امتیاز از دو بازی صدر نشین است و تیم‌های بحرین و اندونزی هركدام با ۳ امتیاز در تعقیب عربستان هستند‌.
كره هم كه یكشنبه ناباورانه از بحرین شكست خورد با یك امتیاز‌، چشم به بازی آخر خود برابر اندونزی دوخته است. عربستان در صورت پیروزی بر بحرین‌، به عنوان تیم اول گروه راهی دوربعد می‌شود هرچند اگر اندونزی برابر كره پیروز نشود‌، تساوی هم برای سرگروه شدن عربستان كافی است‌.
اما مهم‌ترین اتفاق در این گروه می‌تواند عدم راهیابی کره پر ادعا به مرحله بعدی جام ملت‌های آسیا باشد که چندان دور از ذهن هم نیست.
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید