جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

صدرنشینی با پیروزی خفیف


صدرنشینی با پیروزی خفیف
▪ ورزشگاه: بوكیت جلیل كوالالامپور
▪ گل ها: جواد نكونام (۲۷- پنالتی) و آندرانیك تیموریان (۷۷)
▪ پاس گل: جواد كاظمیان (۷۷)
▪ داور: محمد بسام (سوریه)
▪ كمك ها: حمدی الغدیری (سوریه) و محمد حمدالغمدی (عربستان)
▪ اخطار: وحید هاشمیان و رسول خطیبی (ایران) و آدان شوكور (مالزی)
▪ تماشاگر: ۵ هزار نفر
▪ ستاره میدان: جواد نكونام (ایران)
▪ مالزی: عبدالقدیر عزیزون، عمر حمزانی (نان فوزی ۷۳)، تیروموروگان، طلیب رسدی، زافوان محمد آیدیل، آدان شوكور، مصطفی شارول نیزام (محمد نورفرهاد ۶۸)، كالیپان نانتاكومار، سالی صفی (جعفر هاروی ۵۶)، محیادین ایندراپوترا
▪ سرمربی: نوریزان باكار
▪ ایران: حسن رودباریان، رحمان رضایی، سیدجلال حسینی، مهدی مهدوی كیا، آندرانیك تیموریان، جواد نكونام، فریدون زندی، علی كریمی، ایمان مبعلی (جواد كاظمیان ۵۴)، وحید هاشمیان (مهدی رجب زاده ۸۰) و رضا عنایتی (رسول خطیبی ۴۶)
▪ سرمربی: امیر قلعه نویی
بازی سوم نه آن طور كه پیش بینی می شد اما بالاخره با پیروزی و كسب ۳ امتیاز از این میدان همراه شد تا تیم ملی كشورمان با صدرنشینی در گروه C در مرحله یك چهارم نهایی به مصاف كره جنوبی برود.
تیم ما نسبت به بازی قبلی مقابل چین با یك تغییر پا به مصاف میزبان از پیش حذف شده گذاشت. ایمان مبعلی جایگزین حسین كعبی در تركیب اولیه شد تا با آرایش ۲-۴-،۴ مبعلی مقابل زندی قرار گیرد و تنها هاشمیان و عنایتی در خط حمله تیم ایران قرار گیرند.
میزبان ایران هم كه در ۲ بازی گذشته با دریافت ۱۰ گل و حذف زودهنگام ضعیف ترین تیم این دوره از پیكارها لقب گرفته بود تنها برای اعاده حیثیت و كم گل خوردن پا به این میدان گذاشت تا ثابت كند كه آن طور كه در ۲ بازی گذشته اش ضعیف جلوه داده شد، مقابل تیم پرستاره ایران دست و پا بسته نیست.
اولین خطر را اما وحید هاشمیان در دقیقه ۸ بازی ایجاد كرد. پاس آندرانیك تیموریان به وحید هاشمیان رسید و مهاجم ما با ضربه ای روپا توپ را به مدافع حریف و سپس تیرك دروازه كوبید تا این موقعیت هدر رود. ۲ دقیقه بعد ضربه دقیق عنایتی هم به تیرك خورد تا همه انتظار روییدن گل نخست در دروازه میزبان را بكشند. در دقیقه ۱۳ ضربه رو به عقب عنایتی می رفت تا با ضربه كریمی به گل تبدیل شود اما مدافع حریف با فداكاری مانع از ثبت گل نخست شد.
در تمامی این دقایق توپ و میدان در اختیار تیم ما بود اما تمركز بازیكنان مالزی در نیمه خودی و دفاع چند لایه این تیم مانع از به وجود آمدن موقعیت های گلزنی برای تیم ما می شد. در دقیقه ۲۷ بازی پاس نكونام به كریمی در محوطه جریمه حریف رسید و مدافع مالزی با سرنگونی هافبك با تكنیك تیم ما او را نقش بر زمین كرد تا داور سوری به نشانه پنالتی در سوت خود بدمد.
ضربه پنالتی را جواد نكونام به راحتی تبدیل به گل كرد تا شاید از این به بعد ملی پوشان در ادامه كار راحت تر به گل برسند. هرچند این طور نشد و برخلاف انتظارات بازیكنان ما خیلی سخت راه دروازه حریف را پیدا می كردند.
بعد از ثبت گل نخست تیم ما در ۲ نوبت توسط مبعلی و عنایتی می توانست به گل برسد كه ضربات نهایی این ۲ بازیكن هم ناامیدكننده بود. در دقیقه ۴۴ بازی هم تنها موقعیت و البته خطرناك ترین صحنه روی دروازه ما ایجاد شد كه دستان بیدار رودباریان مانع از خلق این شگفتی شد. در این صحنه شوكور هافبك مالزیایی ها در كورس با مدافعان ما وقتی دید رودباریان گامی به جلو برداشته با ضربه ای فنی قصد گلزنی كرد و ضربه ای فنی روانه دروازه ما كرد اما رودباریان با نوك انگشتانش توپ را به بیرون انداخت.
نیمه دوم مثل ۲ بازی قبل با تغییر در تركیب تیم ما آغاز شد به نحوی كه رسول خطیبی جای عنایتی را در پیشانی خط حمله گرفت. ۱۵ دقیقه نیمه دوم توأم شد با خشونت بازیكنان میزبان به طوری كه این مسأله اعتراض بازیكنان ما از جمله كریمی و نكونام را به همراه داشت. خیلی زود تغییر دوم هم با ورود كاظمیان و خروج مبعلی از تركیب شكل گرفت تا تیم ایران شكل هجومی تری به خود بگیرد. در دقایق ۵۷ و ۵۹ تیموریان و كریمی ۲ موقعیت را هدر دادند و بعد از آن هم نوبت رسول بود تا مثل همیشه یك گل نزن صرف باشد. در دقیقه ۶۴ پاس به بیرون هاشمیان به كریمی رسید و او با دریبل بازیكن اول در محوطه ۶ قدم مالزی توپ را به بدن مدافع حریف كوبید تا این بخت مسلم گلزنی نیز هدر برود.
۴ دقیقه بعد شوت زمینی هاشمیان راهی به گل پیدا نكرد تا همان اختلاف یك گل در نتیجه باقی بماند.
در فاصله ۲۰ دقیقه تا پایان كار، موقعیت ایده آل دیگری برای تیم ما هدر رفت. شوت دقیق نكونام در برگشت نصیب هاشمیان شد اما مهاجم تیم ملی در برگشت و یك موقعیت ایده آل هم موفق نشد دروازه مالزی را باز كند و عزیزون گلر حریف مانع گلزنی وی شد.
در دقیقه ۷۵ هم ضربه جواد نكونام تبدیل به گل نشد تا بالاخره آندرانیك تیموریان جور همه را بكشد و بالاخره برای بار دوم دروازه مالزی را بگشاید.
در این صحنه همكاری ۳ بازیكن ما از راست یعنی مهدوی كیا، كاظمیان و آندرانیك در نهایت تبدیل به گل شد تا حداقل نتیجه بهتری در مقابل میزبان رقم بخورد. پاس عرضی كاظمیان به آندو در گوشه ۱۸ قدم حریف رسید و هافبك سختكوش تیم ملی با كنار زدن مدافع رقیب با ضربه دقیق پای چپ دروازه عزیزون را گشود.
در دقیقه ۸۴ رسول خطیبی می توانست اندوخته تیم ملی را بیشتر كند اما باز هم موفق نبود. حركت زیبای بازیكنان ما و مانور كریمی روی توپ، در پایان به رسول رسید اما شوت او به بیرون از چارچوب رفت. ۲ دقیقه بعد علی كریمی بهترین بازیكن ما در دوره قبل بازیها بالاخره می توانست در این مسابقات گلزنی كند اما باز هم بدشانس بود و توپش به تور ننشست. در این صحنه ضربه مهدوی كیا در میانه راه به كریمی رسید اما شوت او به عزیزون برخورد كرد و روی تیرك افقی افتاد تا باز هم كریمی در حسرت گلزنی باشد.
در دقایق پایانی هم حملات جسته و گریخته ما با عدم دقت مهاجمان و تمركز بیش از اندازه مالزیایی ها راهی به دروازه میزبان پیدا نكرد تا همان نتیجه صفر-۲ تا پایان كار باقی بماند.
با این نتیجه و شكست چین مقابل ازبكستان، تیم ملی كشورمان با ۷ امتیاز صدرنشین گروه C شد و ازبكستان ۶ امتیازی دوم شد. تیم ملی ایران برای چهارمین بار متوالی باید در مرحله یك چهارم نهایی مقابل كره جنوبی قرار گیرد و درصورت شكست این حریف پا به مرحله نیمه نهایی خواهد گذاشت.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید