چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


نویسنده کیست؟


نویسنده کیست؟
هیچ نویسنده‌ای نویسنده به دنیا نیامده است! هیچ نویسنده‌ای هم در یك لحظه و با یك جرقه نویسنده نشده است.
از این پس، گاه نكته‌هایی كه در كارگاه‌های نویسندگی آنلاین به بحث گذاشته شده است، روی كاغذ می‌آوریم تا شاید سهمی در بالفعل شدن استعدادهای بالقوه نویسندگان فردا داشته باشیم. اولین توصیه: می‌خواهید نویسنده شوید؟ هر روز بنویسید، تمام خطوط ذهنتان را روی كاغذ بیاورید.
اولین سوال: چرا فكر می‌كنید می‌توانید بنویسید؟
یك صدای آشنا؟ یك ندای درونی؟!
خوب گوش كنید... كنار این صدای آشنا صداهای دیگری نیز می‌شنوید! صداهایی كه بار منفی شان بسیار بیشتر از بار مثبت آن صدای آشناست. بگذارید یك مثال بزنم: پیكر تراشی را فرض كنید كه می‌خواهد یك قطعه سنگ زمخت و بی شكل را به پیكر یك پرنس تبدیل كند، در نظر خیلی‌ها امری محال به نظر می‌رسد اما شدنی است! در نویسندگی نیز نمی‌توانید انتظار داشته باشید از ابتدا شاهكار خلق كنید.
دومین سوال: با صداهای منفی چگونه برخورد كنیم؟
اینجا میدان جنگ نیست كه بگوییم به نبرد با آنها برخیزید... برعكس! آنها را به دقت گوش كنید، گاهی می‌توانید در جهت پیشبرد هدفتان از آنها نیز استفاده كنید.
یك پیشنهاد: به چند مورد از این صداهای منفی كه شك‌هایی در مورد نویسندگی در ذهن شما به وجود می‌آورند نگاهی كنیم، شاید ما هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم!
شما هرگز نویسنده نخواهید شد، چرا كه نه تنها خلاقیت كافی برای نویسندگی ندارید، بلكه زمان زیادی را تلف می‌كنید تا فكر كنید كه می‌خواهید راجع به چه چیزی بنویسید. اول باید بیاموزید كه چگونه بهتر بنویسید و بعد دست به قلم شوید. در غیر این صورت همیشه عادت‌های بد نوشتن خود را در نوشته‌‌هایتان تكرار خواهید كرد، اما سعی كنید كامل و درست بنویسید، نثرتان، دستور زبان، نگارش، موضوع، همه و همه باید كامل و بدون اشتباه باشند. در حال حاضر دو راه بیشتر ندارید كه انتخاب آن بستگی به برداشت شما از این جملات دارد. می‌توانید به كلی منصرف شوید، باور كنید كه از عهده نویسندگی بر نمی‌آیید و نوشتن را به كل كنار بگذارید یا اینكه كمی مثبت به این جملات نگاه كنید. حقیقت این است كه خلاقیت در همه انسان‌ها وجود دارد و میزان آن بستگی به نسبت علاقه افراد به یك موضوع خاص (مثل نویسندگی) دارد. اگر شما واقعا به نوشتن علاقه دارید ناخودآگاه خلاقیتتان در این زمینه بالا می‌رود، اما باید از خودتان بپرسید چقدر شهامت نویسنده شدن را دارید... حاضرید انتقادهای منفی را نیز بپذیرید؟ باید قبول كنید كه دیگرانی در مقام منتقد وجود دارند كه مسلما نظر همه آنها نسبت به آثار شما مثبت نیست. پس شما در مقام یك نویسنده باید اجازه دهید كه دیگران نقششان را خوب بازی كنند و شما كارتان را انجام دهید و بدانید انتقاد از آثار شما به این معناست كه شما نیز نقشتان را اجرا كرده‌اید.
همیشه به خاطر داشته باشید برای یك نویسنده، فكر كردن قسمت اعظمی از حرفه نوشتن است. اگر قبل از نوشتن درباره كارتان و موضوع مورد نظرتان فكر نكنید در كار دچار مشكل می‌شوید.
این یك قانون است كه اگر صبر كنید تا اینكه بتوانید بهتر بنویسید، هرگز چیزی نخواهید نوشت. چون انسان موجودی است كه هیچ وقت قانع نمی‌شود و همیشه به دنبال بهترین‌هاست. هر زمانی كه احساس می‌كنید مجبورید بنویسید حتما این كار را انجام دهید، حتی همین الان!
برنامه منظم داشتن خوب است اما جزو اصول و قواعد نویسندگی نیست. حتما نباید سر ساعت خاصی پشت میزتان بنشینید و شروع به نوشتن كنید، در حقیقت این امكان ندارد! شخصیت‌های داستان در ذهن شما زندگی می‌كنند و در هر ساعتی ممكن است حركتی انجام دهند كه شما مجبور شوید آن را بنویسید. گذشته از این باید ماهیچه‌های نوشتن خود را تقویت كنید، بنابراین باید هر روز بنویسید...
اگر فكر می‌كنید نوشته شما از ابتدا باید كامل و بی‌عیب باشد، كاملا در اشتباهید. این تصور غلط و غیرمنطقی به این معناست كه اول باید ویرایش كنید و بعد بنویسید كه در این صورت هرگز نمی‌توانید چیزی بنویسید. اهمیت زیادی به پیش نویستان ندهید، این پیش‌نویس بعدا ویرایش خواهد شد و به همین علت است كه به آن پیش‌نویس می‌گویند.
نگران غلط‌ها و عیوب نگارشی كارتان نباشید، فقط بنویسید. همیشه می‌توانید بعدا و سر فرصت نوشته‌تان را ویرایش كنید.
و نكته آخر: اگر چیزی ننویسید به این معنی است كه افكار منفی بر شما غلبه كرده‌اند.
به یاد داشته باشید كه شما به هیچ مدركی برای اینكه خود را نویسنده بنامید، نیاز ندارید. مهم این است كه خودتان حس كنید كه نویسنده‌اید و نوشته‌هایتان را قبول داشته باشید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید