پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تو می‌روی به سلامت


تو می‌روی به سلامت
با شروع ماه‌های گرم سال، تفریح، مسافرت و گردش نیز آغاز می‌شود.اگر در این ایام به نكات بهداشتی توجه نشود به طور حتم خانواده‌ها نمی‌توانند روزهای به یادماندنی داشته باشند چرا كه بسیاری از بیماری‌ها در این فصل شیوع بیشتری می‌یابد و در صورت عدم توجه افراد به بهداشت فردی و اجتماعی، احتمال ابتلا به این بیماری‌ها افزایش خواهد یافت با توجه به گرمای هوا، افزایش احتمالی آلودگی مواد غذایی و افزایش ناسازگاری‌هایی كه سیستم بدن مسافران با محیط‌های ناآشنا به طور طبیعی پیدا می‌كند، احتمال ابتلا به برخی از بیماری‌ها بالا می‌رود كه این امراض به بیماری‌های مسافرت معروف است. عفونت‌های روده‌ای از شایع‌ترین بیماری‌های فصل تابستان است و كودكان و سالمندان از آسیب‌پذیرترین افرادی هستند كه بیماری‌های عفونی روده‌ای آنان را تهدید می‌كند پس رعایت نكات بهداشتی به علت كمی امكانات هنگام مسافرت از اهمیت خاصی برخوردار است.آب چشمه‌ها همیشه سالم نیست، هنگام مسافرت و گردش از آب سالم و مطمئن استفاده كنید.
هنگام گردش در پارك‌ها به تابلوی هشداردهنده و مشخص‌كننده آب آشامیدنی و آب فضای سبز توجه كرده و از مصرف آب فضای سبز برای آشامیدن جدا خودداری كنید.
از آب رودخانه‌ها برای شستن دست و صورت و ظروف استفاده نكنید زیرا مشخص نیست از مبدا رودخانه تا محلی كه فرد قراردارد آب دچار چه آلودگی‌هایی شده است و بسیاری از عفونت‌ها از طریق ظروف یا دست‌های آلوده شده وارد بدن می‌شود.
هنگام مسافرت حتما آب مصرفی را از منزل تهیه نمایید یا آب مورد استفاده را بجوشانید در غیر این‌صورت از آب بطری شده استفاده كنید.
یخ مصرفی خود را از منزل تهیه نمایید، به هیچ عنوان از یخ‌های قالبی كه در كنار خیابان یا بعضی از مراكز تهیه و توزیع مواد غذایی اقدام به فروش آن می‌كنند استفاده نكنید. بهتر است در صورت امكان از كارخانجات معتبر اقدام به خرید یخ كنید.از خوردن سبزیجات خام قبل از شست‌وشوی كامل و ضد عفونی كردن آنها پرهیز كنید.
خوراكی‌ها و مواد غذایی خام و پخته كه توسط دست‌فروشان دوره‌گرد عرضه می‌شود بهداشتی نبوده و مصرف آنها جایز نیست.
از قرار دادن مواد غذایی شسته نشده در كنار مواد غذایی تمیز در داخل یخچال خودداری كنید.مواد غذایی خام و پخته را در یخچال كنار هم نگذارید.
مواد غذایی فاسد شدنی و غذاهای پخته محیط بسیار مناسبی برای رشد و تكثیر میكروب‌ها در هوای آزاد هستند بنابراین از نگهداری مواد غذایی پخته در خارج از یخچال پرهیز كنید.
از مصرف غذاهای پخته و مواد غذایی فاسدشدنی كه مدت زیادی در خارج از یخچال‌ باقی مانده خودداری نمایید زیرا احتمال بروز مسمومیت پس از مصرف بسیار بالا می‌باشد.
در حین سفر یا تفرج اگر غذای پخته همراه می‌برید موقع مصرف غذا آنها را گرم كنید.
مواد خوراكی را در ظروف سربسته و دور از دسترس حشرات و جوندگان نگهدارید.
بستنی‌هایی كه در مكان‌های نامطمئن و یا در بسته‌بندی غیراستاندارد و نامعلوم تولید شده‌اند اغلب آلوده‌اند و باید از مصرف آنها پرهیز كرد.
آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌هایی كه در آبمیوه‌فروشی‌‌ها تهیه می‌شوند اغلب آلوده‌اند. از مصرف آنها پرهیز كنید و از نوشیدنی‌های بسته‌بندی شده دارای مشخصات بهداشتی استفاده نمایید.از خرید مواد غذایی بسته‌بندی بدون پروانه ساخت، تاریخ تولید و انقضا و مصرف آنها جدا خودداری كنید.
از جمله مشكلات عمده سفر وجود رستوران‌ها و مكان‌های توزیع مواد غذایی غیربهداشتی در مسیر جاده‌هاست، از مراجعه به چنین مكان‌هایی پرهیز كنید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید