پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

«جام» برای هواداران یا «پول» برای باشگاه؟


«جام» برای هواداران یا «پول» برای باشگاه؟
استقلال به عنوان یكی از قطب های فوتبال ایران همواره از حمایت خیل عظیم هوادارانش برخوردار بوده است كه حقیقتاً برای هر باشگاهی یك موهبت بزرگ و بدون جایگزین محسوب می شود. حضور دائمی همین هواداران و توجه مدام آنها به مسائل ریز و درشت باشگاه در حقیقت عامل اصلی تمایز تیمی مثل استقلال (و البته پرسپولیس) از سایر تیم ها می شود و در واقع همین شاخصه مهم هم هست كه سرخابی ها را تبدیل به قطب های فوتبال ایران كرده است.استقلال با پایان یافتن لیگ برتر ششم تغییرات عمده ای را تجربه كرد.
تشكیل هیأت مدیره جدید بعد از ماهها بلاتكلیفی در این زمینه موجب شد علی فتح الله زاده طبق پیش بینی های به عمل آمده به سمت مدیر عاملی برگزیده شود و در ادامه او نیز با انتصاب كادر فنی جدید، استقلال را در مسیر تازه ای قرار دهد. البته همه این تغییرات مثل سابق فقط در سطح فرم بوده و هست و هیچگاه محتوا را تحت تأثیر مثبت قرار نمی دهد.
فتح الله زاده پس از پشت سر گذاشتن یك دوره چند ساله در استقلال، جای خود را به افراد دیگری داد و حالا طبق روال همیشه خود او جانشین دیگران شده است. فتح الله زاده و ویژگی های عملكردی او را همه كارشناسان فوتبال می شناسند خاصه كه خود او هم در مصاحبه های مختلف اش حركت بر نسق سابق را مورد تأكید قرار داده است.
بر اساس همان شناخت سابق می دانیم كه فصل نقل و انتقالات یكی از فعال ترین دوره های كاری فتح الله زاده محسوب می شود. او امسال هم در این زمینه پركار ظاهر شد و نام بازیكنان بسیاری را به فهرست اسامی نفرات تیم افزود. تفكرات ویژه مدیر عامل استقلال در زمینه استقلال اقتصادی باشگاهی كه به جایی وصل نیست، معمولاً در حوزه خرید و فروش بازیكنان متبلور می شود و این مسأله دلیل اصلی پركاری فتح الله زاده و افراد زیر مجموعه اش در فصل نقل و انتقالات است.
او با دست گذاشتن روی بازیكنان خوش آتیه و جوان كشور و جذب آنها به استقلال در فرصت معمولاً كوتاهی زمینه ترانسفر شدنشان را فراهم می آورد. بحث در مورد فواید و مضرات اقدامات این گونه خارج از موضوع مقاله پیش رو است خصوصاً كه این مسأله بارها و از زوایای مختلف مورد كنكاش قرار گرفته است.
آنچه در این مطلب قصد بیان كردنش را داریم، مطرح نمودن این پرسش است كه استقلال و در رأس آن فتح الله زاده با چه هدفی بازیكنان مختلفی را جذب این باشگاه كرده اند؟ در یك تقسیم بندی مشخص تر باید عنوان كرد آیا نفرات جذب شده قرار است در استقلال صرفاً یك زمان انتظار مشخص را طی كنند و بعد ترانسفر شوند یا این توجیه در مورد آنها صورت گرفته است كه باید بتوانند نقش مؤثری در كسب موفقیت برای استقلال و هوادارانش داشته باشند؟
لازم به ذكر است كه پاسخ به این سؤال منوط به مشخص شدن سیاست كاری فتح الله زاده برای هواداران است. اندیشه اصلی و راهبردی فتح الله زاده در این زمینه چیست؟ نفراتی مثل برهانی، منیعی، بیاتی نیا و سایرین با چه انگیزه ای از سوی فتح الله زاده جذب شده اند و قرار است تا كجای مسیر منتهی به موفقیت همراه استقلال باشند؟
وقتی بازیكنی همچون آرش برهانی یكی از دلایل اصلی پیوستنش به استقلال را قول ترانسفر شدنش از سوی فتح الله زاده عنوان می كند، شائبه در این زمینه بیشتر می شود. تأكیدمی گردد كه بحث مفید یا مضر بودن این فرآیند مطرح نیست، بلكه هدف اصلی این است كه فتح الله زاده در پیشگاه هواداران استقلال به عنوان تنها سرمایه واقعی و كاربردی این باشگاه موضع روشنی داشته باشد تا فردا روز نتایج كسب شده در تضاد با انتظارات هواداران نباشد.
این اقدام فتح الله زاده قطعاً هم آینده خود او را در استقلال مستحكم تر می كند و هم موجب روشن شدن اذهان عمومی می گردد.نكته ای كه فتح الله زاده و همكارانش باید بدان توجه نمایند، این است كه استقلال به عنوان یكی از پرافتخارترین تیم های باشگاهی آسیا مدتها است كه در مسابقات لیگ قهرمانان حضور نداشته و سوای یك قهرمانی در لیگ برتر پنجم در كشور هم جام های بسیاری را از دست داده. با این حساب باید گفت اولویت اصلی كار هر مدیری در استقلال خواه فتح الله زاده باشد و خواه دیگران، كسب موفقیت و جام برای این تیم و هوادارانش است.
البته هر عقل سلیمی می پذیرد كه بدون برخورداری از منابع مالی لازم، رسیدن به موفقیت در فوتبال امروز دنیا كه به واقع صنعت هم خوانده می شود، تقریباً محال است اما این بعد مسأله (بعد اقتصادی) نباید همه چیز را تحت الشعاع قرار دهد.
اگر قرار باشد نگاه یك بازیكن به استقلال صرفاً در حد یك سكوی پرتاب باشد، قطعاً انتظار داشتن تیمی منسجم و انگیزه دار برای رسیدن به موفقیت عبث خواهد بود. این مسأله و عوارض مخرب دیگر از جمله مواردی است كهمدیریت استقلال باید در حاشیه كارش به آن توجه كند و تدابیری برای كاهش و در نهایت از بین بردنش بیندیشد.
جمشید محبی
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید