شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پایان ترم


پایان ترم
با اتمام امتحانات ترم دوم فصل دیگری از حیات دانشگاهی به پایان رسید و فصل دیگری از حرکت های دانشجویی سپری شد. نقد آنچه در سال تحصیلی گذشته صورت گرفت در مجالی مناسب انجام خواهد پذیرفت لیکن آنچه مهم و ضروری به نظر می رسد آن است که بعد از اتمام ترم تحصیلی جریان دانشجویی چه شرایطی را پشت سر خواهد گذاشت.
اصولا شروع تعطیلا ت دانشگاه ها همراه با آغاز فعالیت های آموزشی و پژوهشی تشکل ها و اتحادیه های دانشجویی است که در قالب اردوهای آموزشی در شهرها و دانشگاه های کشور برگزار می گردد از این رو فرصت مناسبی برای گفت وگو و تبادل نظر میان گروه های مختلف دانشجویی در دانشگاه های سراسر کشور پیش می آید. اما بسیاری از دانشجویان مرتبط با فعالیت های دانشجویی نیز در تعطیلا ت دانشگاه ها به امور شخصی خود پرداخته و به طور کامل از رویدادها و جریانات سیاسی کناره می گیرند که این خود از آسیب های مهم گروه های دانشجویی و مرتبطین با آنهاست که به نظر می رسد بایستی با یک روند «اطلا ع رسانی» مناسب این آسیب را به یک فرصت تبدیل نمود.
اطلا ع به معنای آگاهی است و می توانیم آن را قابلیت تاثیر بر رفتار گیرنده هم تعریف کنیم. بنابراین وقتی صحبت از «اطلا ع رسانی» می کنیم، منظور ما آگاهی بخشی است و این آگاهی بخشی باید بتواند بر رفتار دانشجویان مرتبط با گروه ها و تشکل ها تاثیرگذار باشد. پس تاثیرگذار بودن بر رفتار، یکی از ویژگی ها و ضرورت های مهم اطلا ع رسانی است که همواره باید مورد توجه مسوولین جریان دانشجویی و مجریان اطلاع رسانی قرار گیرد.
نکته دیگر در این خصوص، ضرورت جامع بودن و چند سویه بودن اطلا ع رسانی است. همانگونه که اطلا ع رسانی به اعضا و مرتبطین با تشکل ها ضرورت دارد، اطلا ع رسانی و آگاهی بخشی به همراه تحلیل های به روز به سایر دانشجویان و اساتید به منظور دستیابی به آگاهی های لا زم در فرآیند تصمیم گیری های «در زمان» و به خصوص ترم آینده ضرورت مضاعف می یابد. توجه به بازخوردها، از دیگر ظرافت ها و ضرورت های فرآیند اطلا ع رسانی دانشجویی در ایام تعطیلا ت است، با ارزیابی بازخوردهاست که گروه های دانشجویی قادر خواهند بود نقص ها و کاستی های احتمالی را شناسایی کرده و اقدامات اصلا حی لا زم را پیش بینی نمایند.
از سوی دیگر باید اطلا عات ارائه شده همه جانبه و چندوجهی باشد و از ارسال اطلا عات یک وجهی خودداری گردد برای این که گروه های دانشجویی نیاز دارند تا اعضای خود را در همه ابعاد مورد توجه قرار دهندچرا که گروه های دانشجویی موفق آینده ترکیب گسترده ای از متخصصان و آگاهانی را دارا هستند که عملکرد خود را با دریافت اطلا عات در تمامی حوزه های جامعه تنظیم می کنند.
بهترین شیوه برای اطلا ع رسانی این چنینی با توجه به مقتضیات دانشجویی نیز تشکیل گروه های اینترنتی وتالا رهای گفت وگو و استفاده موثر از پیام های کوتاه است.
از سوی دیگر زمان بعد از ترم فرصت مناسبی است که یک نگاه تئوریک و مطالعاتی به برنامه های عملیاتی یک سال گذشته داشته باشیم و به فکر قالب های جدید و روزآمد برای برنامه های گذشته و تکراری باشیم که این نیز به جز مطالعه و تحقیق امکان پذیر نیست.
اما پایان ترم اهمیت فراوانی برای مسوولین گروه ها و تشکل ها و اتحادیه های دانشجویی دارد. قطعا بایستی برای یک تشکل دانشجویی تیمی راهبردی به صورت تخصصی و تصمیم گیری استراتژیک جهت آمادگی برای فعالیت های ترم آینده در این ایام فعالیت نماید. ویژگی این تیم آن است که در کارهای تخصصی دانشجویی سابقه خوبی دارند و در کارهای کلا ن نیز با رویکرد محیطی دانشگاه و جامعه آشنا و به صورتی پویا و هوشمندانه عمل نموده و برای یک سال آینده تصمیم گیری می کنند. این تیم که عموما از اعضای شوراهای مرکزی و فعالین گروه های دانشجویی تشکیل می گردد باید در هر تشکل یا اتحادیه بر اساس استعدادهای درونی و فرصت های بیرونی، نیاز واقعی را که آن تشکل یا اتحادیه موظف است به آن پاسخ دهد مشخص نماید تا با شروع ترم این گروه ها مدت فراوانی را در رکود و فقدان تصمیم سپری نکنند.
حمیدرضا قزوینی
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید