جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

حمله کپی‌رایتی مایکروسافت به گوگل


حمله کپی‌رایتی مایکروسافت به گوگل
مایكروسافت امیدوار است كه ناشران به سرویس جست‌وجوی آن‌لاین این شركت روی آورند، به همین دلیل به موتور گوگل نیش می‌زند. چندی پیش مایكروسافت حمله به گوگل را آغاز كرد. ماجرا از آنجا شروع شد كه توماس رابین، وكیل مایكروسافت علنا سیاست‌های گوگل در مورد كپی‌رایت را به باد انتقاد گرفت؛ ابتدا در یك روزنامه و در همان روز در یك كنفرانس صنعت نشر و چاپ. انتقاد بر این بود كه گوگل به نام مرتب كردن اطلاعات جهان، حقوق مالكان محتوا را زیر پا می‌گذارد.
البته رویكرد گوگل نسبت به كپی‌رایت به مذاق خیلی‌ها خوش نیامده است.در ماه گذاشته، شركت Viacom (مدیر شبكه MTV) از گوگل خواست كه روی سایت اشتراك ویدئویی‌اش (YouTube) فیلترهای كپی‌رایتی مناسب‌تری قرار دهد. در اقدامی مشابه، چند ناشر از جمله مك‌گرا هیل، پنگوئن، و سایمون و شوستر، گوگل را به دلیل تولید كتابخانه‌ای دیجیتال با قابلیت جست‌وجو به دادگاه كشاندند. رابین در سخنرانی‌ای كه در نشست سالانه موسسه ناشران آمریكایی داشت، گوگل را متهم كرد كه به شركای ناشران پشت كرده و با تعبیر خود از كپی‌رایت، به خود اجازه داده حقوق مالكان محتوی را نقض كند.
او گفت: به نظر من، گوگل مسیر نادرستی برای آینده دور خود انتخاب كرده، زیرا به طور سیستماتیك كپی‌رایت را نقض می‌كند و نویسندگان و ناشران را از درآمد به حق‌شان محروم می‌كند. به همین دلیل، انگیزه‌های خلاقیت از بین می‌روند.
● ضد حمله
پاسخ گوگل این بود كه بار دیگر بر التزام خود به قوانین كپی‌رایت تأكید كند و این كه چنین سرویسی تنها به منظور نفع‌رسانی به كاربران بوده است. دیوید دراموند، مسئول ارشد امور حقوقی گوگل گفت: هدف موتورهای جست‌وجو و محصولاتی مانند گوگل، Book Search و YouTube كمك به كاربران برای یافتن محتوا از شركت‌های كوچك و بزرگ مختلف است. در ضمن ما به قوانین بین‌المللی كپی‌رایت پایبند هستیم و نتیجتا شفافیت بیشتر و در بسیاری موارد سود بیشتر برای نویسندگان، ناشران، و تولید كنندگان محتوا بوده است.
مسئولان گوگل به این فكر افتاده‌اند كه جدیدا چه كاری كرده‌اند كه كفر مایكروسافت درآمده است. به هر حال، مایكروسافت می‌خواهد به چه چیزی دست یابد؟ یكی از عواید واضح، گرچه كوچك، بالا بردن آگاهی كاربران از محصول مایكروسافتی رقیب گوگل است. تا زمانی كه مقاله رابین در مجله فایننشیال تایمز به چاپ رسید، بحث كمی در مورد سرویس جست‌وجوی كتاب مایكروسافت وجود داشت. این سرویس در ماه دسامبر برای آزمایش عرضه شد. از طرف دیگر، بحث زیادی در مورد همتای گوگلی این سرویس پیش آمد. این سرویس در سال ۲۰۰۴ عرضه شد. گوگل هنوز سهم بازاری ندارد، ولی اعلام كرده كه تاكنون بالغ بر ۱ میلیون صفحه كتاب را اسكن كرده است.
● تفاوت‌جویی
دیر رسیدن به صحنه رقابت همیشه باعث عقب‌ماندگی می‌شود، مگر این كه محصول‌اش بسیار بهتر از محصول رقیب باشد. واضح است كه مایكروسافت فكر می‌كند شریك شدن با ناشران می‌تواند چنین برتری‌ای را ایجاد كند. رابین در سخنرانی خود ناشران را تشویق كرد كه به جای رقبای مایكروسافت با خود این شركت كار كنند. او گفت: مایكروسافت خود را موظف به مسئولیت و احترام، و برقراری تعادل میان خلاقیت هنرمندان و دسترسی عموم به محتوای آن‌لاین می‌داند.
ما دیگر تأمین‌كنندگان جست‌وجوی اینترنتی و سایت‌های هاست محتوای آن‌لاین را ترغیب می‌كنیم كه همین كار را انجام دهند. مایكروسافت برای جذب مشتری، رابطی برای نرم‌افزار «ناشر» خود تهیه كرده كه به ناشران اجازه می‌دهد، مقداری از كتاب را كه یك خواننده مجاز به مشاهده است مشخص كند و در كنار كتاب لینك به سایت فروش آن كتاب را قرار دهند یا این كه اطلاعات جست‌وجوی كتاب را ویرایش كنند.
در ضمن قبل از اسكن كردن هر كتاب از مالك كپی‌رایت كسب اجازه می‌شود. این وعده‌ها مزید بر شكایت‌های شركت‌هایی مانند Authors Guild می‌شود كه از برنامه گوگل ناراضی هستند. پاول آیكِن، مدیر اجرایی شركت فوق گفته كه گفته‌های مایكروسافت، نه همه آن، مورد تأیید ما است. این شركت با بیش از ۸۰۰ هزار نویسنده در ارتباط است. در ضمن گروه با كار با مایكروسافت «رضایت» دارد.
● اجازه دارم؟
ولی این حمایت‌ها چقدر به مایكروسافت كمك می‌كند. گوگل برای اسكن كردن كتاب‌ها نیازی به اجازه ناشران ندارد. در حال حاضر این كار را دارد انجام می‌دهد، زیرا با ۱۳ كتابخانه بزرگ قرارداد دارد و به كاربران اجازه می‌دهد كه در این كتاب‌ها جست‌وجو كنند. البته كاربران نمی‌توانند محتوای آن‌لاین كپی‌رایت شده را بخوانند. تنها چند خط حاوی عنوان، ناشر، و اطلاعات كپی‌رایت نمایش داده می‌شود تا بتوان كتاب را در یك كتابخانه نزدیك، كتابفروشی، یا كتابفروشی‌های آن‌لاین مانند آمازون پیدا كرد.
گوگل تنها در صورت اجازه ناشر چند صفحه از متن كتاب را نمایش می‌دهد. حمله مایكروسافت می‌تواند اثرگذار باشد، اگر گوگل پرونده‌های حقوقی خود را به ناشران ببازد. در این صورت، پیشنهاد مایكروسافت به ناشران می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد. ممكن است گوگل از اسكن كتاب‌ها بدون اجازه مالك كپی‌رایت منع شود.
حتی شاید ناشران گوگل را تحریم كنند و فقط به مایكروسافت اجازه اسكن دهند؛ تا باعث برتری او شوند. ولی به گفته فرد ون‌لومان، وكیل بنیاد الكترونیكی فرانتیر، برخلاف تصور مایكروسافت، گوگل پشتوانه قانونی محكم‌تری دارد. برای صدور حكم علیه گوگل، باید وكلا ثابت كنند كه سرویس گوگل دارد به بازار كتاب لطمه می‌زند. نمایش مختصری از كتاب به فروش آن كتاب صدمه نمی‌زند.
در واقع آنها را ترغیب می‌كند كه كتاب را از كتابخانه یا از یك فروشگاه تهیه كنند.وقتی گرد و خاك به این پرونده بنشیند، مردم آن را به یاد نخواهند آورد. آنها فقط به خاطر خواهند داشت كه گوگل درها را به بزرگ‌ترین كتابخانه ممكن از زمان كتابخانه الكساندر باز كرد. آیكِن بحث می‌كند كه احتمال لطمه بالقوه به بازار وجود دارد، این گزیده‌ها آخر كتاب را خراب می‌كنند یا در مورد كتاب‌ها مرجع نیاز به خرید كتاب اصلی را از بین می‌برند. همچنین ناشران باید دیگر سرویس‌های مشابه گوگل را از این كار منع كنند. تا زمانی كه نتیجه این پرونده معلوم شود، مایكروسافت تنها می‌تواند به همین تبلیغات دل خوش كند و امیدوار باشد كه مفید واقع شود.
● گوگل از خود مطمئن است
گوگل در مورد سایت اشتراك فایل‌های ویدئویی خود یعنی YouTube و دیگر خدمات این شركت كاملا اعتماد به نفس دارد و پایه و اساس محكم و قانونی برای آنها در نظر گرفته است. شركت Viacom بالاخره به تهدید ۶ ماهه خود نسبت به گوگل پایان داد. او می‌خواست سرویس YouTube را به دلیل «نقض عمدی و گسترده كپی‌رایت» یك میلیارد دلار جریمه كند. ولی وكلای گوگل و YouTube اعلام كردند كه اقدامات‌شان در محدوده مجاز قانون كپی‌رایت DMCA سال ۱۹۹۸ است و حاضرند با «چنگ و دندان» از شركت دفاع كنند.
این قانون پایه و اساس قانون كپی‌رایت آمریكا در عصر دیجیتال است. الكساندر مك‌گیلیواری، مشاور گوگل در مورد مالكیت معنوی و محصولات، می‌گوید: «این قانون طوری تنظیم شده كه برای سایت‌هایی مانند ما و بلاگرها، و افرادی كه آلبوم‌های عكس آن‌لاین تهیه می‌كنند، «بستر امنی» فراهم كند تا بتوانند آن‌لاین هاستینگ انجام دهند. ما هرگز یك محصول یا یك شركت را عرضه نمی‌كنیم مگر آن كه به طور كامل از پایه و اساس قانونی آن اطمینان داشته باشیم.»
حركت گوگل برای تصاحب YouTube به مبلغ ۶۵/۱ میلیارد دلار در اوایل اكتبر مصادف با چندین تهدید و یك پرونده ایالتی علیه آن شد.
در سال ۲۰۰۶ رابرت تور، اپراتور سرویس خبری لس‌آنجلس، از این سایت شكایت كرده بود، زیرا عكس‌های خبری او از تظاهرات سال ۱۹۹۲ در لس‌آنجلس در این سایت آپلود شده بود. در ماه سپتامبر، داگ موریس، مدیرعامل گروه موسیقی یونیورسال، بزرگ‌ترین شركت موسیقی جهان سایت YouTube و شركت خبری MySpace را به نقض كپی‌رایت متهم كرد.
دیوید دراموند، مدیری كه نوامبر گذاشته خرید YouTube را انجام داد، اكنون دو پست مدیر گسترش كسب‌وكار و هم متصدی ارشد حقوقی را بر عهده دارد. مك‌گیلیواری در پاسخ به شكایت Viacom گفت كه گوگل عملكرد خیلی خوبی داشته است. او گفت: «در این بخش از قانون شفافیت خوبی وجود دارد بنابراین آمازون و eBay هر دو بستر امن مناسب را دارند، به علاوه بسیاری سایت دیگر.
ما به خلاقیت ادامه می‌دهیم و بدون توجه به این پرونده همچنان محتوای دیجیتال را به افراد ارائه می‌كنیم. این وكیل گفت كه گوگل قبلا پرونده‌ای را كه توسط بلیك فیلد در نوادا تشكیل شده بود برده است. قاضی پرونده به دلیل «بستر امن» گوگل این حكم را صادر كرد.
مترجم: نیما حجازی
منبع : اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا


همچنین مشاهده کنید