سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


آب را گل نکنید!


آب را گل نکنید!
چندی پیش گروهی از اقتصاددانان با انتشار نامه ای سرگشاده، به انتقاد از برنامه ها و عملكرد دولت نهم در بخش اقتصادی پرداختند. در پی این اقدام، برخی روزنامه ها و گروه های سیاسی با مغتنم شمردن فرصت و دستاویز قراردادن نامه مزبور، به فضاسازی علیه دولت پرداختند و رئیس جمهور محترم و دولتمردان را به فرار از پاسخگویی درباره عملكرد خود متهم كردند، ولی اعلام آمادگی دكتر احمدی نژاد برای برگزاری نشست صریح و رودررو با آن ها، ابزار تبلیغی را از دست افراد و گروه های مورد اشاره گرفت. سانسور خبر برگزاری نشست مزبور در برخی مطبوعات وابسته به یك جناح سیاسی، نشان روشنی بر قصد ناصواب آن ها به شمار می آید. پس از اعلام آمادگی دولت برای گفت وگو با منتقدان، صاحبنظران به تجلیل از این موضع پرداختند، به گونه ای كه دكتر افروغ خاطرنشان كرد: «از این خبر خوشحالم و به سهم خود دست ریاست محترم جمهور را به گرمی می فشارم.»
حسن سیدآبادی – عضو كمیسیون برنامه و بودجه- تصریح كرد: « اتخاذ این شیوه در دولت های گذشته، متعارف نبوده است.» دكتر عباسپور –رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز اظهار داشت: «این حركت، نقدپذیری رئیس جمهور واقعاً قابل تحسین است و نشان می دهد وی برای اقدام های خود، استدلال و منطق دارد» و... .
متأسفانه دكتر احمدی نژاد پس از برگزیده شدن به ریاست جمهوری، همواره از سوی مخالفان خود مورد اتهام های ناروا قرار گرفته و «نقدناپذیری» و تصمیم گیری در مداربسته و محدود نیز در دایره این اتهامات بوده است. این اتهام ها گاه چنان شدت یافته كه حتی برخی همراهان سابق وی را نیز به تردید انداخته و آن ها هم از ضرورت تعامل بیش تر رئیس جمهور با منتقدان سخن می گفتند؛ اما برگزاری جلسه مزبور كه بیش از ۶ ساعت به طول كشید و در سطحی عالی برگزار شد، بی پایه بودن اتهام هایی از این دست را بار دیگر ثابت كرد و نشان داد كه دكتر احمدی نژاد به مراتب انتقادپذیرتر از كسانی است كه شعار «انتقادپذیری» را تنها برای درج در رسانه ها و ابزاری در جهت كسب محبوبیت خویش قرار می دادند.
اقدام احمدی نژاد چنان شجاعانه و ستودنی بود كه منتقدان دولت و امضاكنندگان نامه ۵۷ نفره را هم به تحسین واداشت و حتی دكترعبده تبریزی –از نویسندگان نامه مزبور- زبان به تقدیر گشود و از بی سابقه بودن برگزاری چنین نشستی در دولت های گذشته خبر داد. بسیاری از صاحبنظران نیز پس از شنیدن توضیحات مستدل رئیس قوه مجریه و وزرای مربوطه، قانع شدند و روشنگری های آنان را راضی كننده دانستند. شاید به دلیل استنادات قوی و كارشناسی شده از سوی دولت بود كه برخی روزنامه ها كه خبر انتشار نامه مزبور را در بوق و كرنا كرده بودند و از آن در جهت تضعیف رئیس جمهور محترم بهره می جستند، پس از برگزاری موفق جلسه مورد اشاره، كم ترین اشاره ای هم به آن نكردند!
این واقعیت به خوبی نشان می دهد كه مخالفان هرگاه عرصه را از حضور مقتدرانه و هوشمندانه دولت خدمتگزار خالی ببینند، با شبهه افكنی های خود می كوشند تا به هر شیوه ممكن، آب را گل آلود و ماهی مقصود خویش را از آن صید كنند؛ ولی چنانچه مسؤولان با اطلاع رسانی به موقع در عرصه حضور یابند و ذهن های تشنه را از اطلاعات درست و كارشناسی شده درباره عملكرد دولت بهره مند سازند، جایی برای عرض اندام فرصت طلبان باقی نخواهد ماند و از همین جاست كه سفارش دلسوزانه مقام معظم رهبری به دولتمردان برای رفع نقص خویش در زمینه در اطلاع رسانی، نمود فزون تری می یابد.
متأسفانه از همان آغازین روزهای فعالیت كابینه نهم، برخی وزرا و مسؤولان رده بالای اجرایی با بیان این كه «دولت كار، نیاز به سخن گفتن درباره خدمات خود ندارد» از مسؤولیت «اطلاع رسانی» شانه تهی می كردند و ناخواسته، زمینه را برای گل آلود كردن آب از سوی مخالفان فراهم نمودند؛ غافل از اینكه اطلاع رسانی صادقانه و به موقع نه تنها از فضیلت خدمات آن ها نمی كاهد، بلكه اگر باعث بدبینی عده ای – اگرچه اندك- به دولت خدمتگزار و خدای ناكرده نظام مقدس جمهوری اسلامی شود، خود، گناهی بس بزرگ و نابخشودنی است.
با كمال تأسف، دولت خدمتگزار برخلاف برخی جریان های تبلیغی كه كارهای كرده و ناكرده خود را با صرف هزینه های كلان در بوق و كرنا می كنند، چنان در عرصه اطلاع رسانی ضعیف عمل كرده كه بسیاری از اهالی رسانه و مطبوعات نیز از اقدامات و گام های اساسی خدمتگزاران خویش در قوه اجرایی بی خبر می مانند.
چندی پیش در خدمت وزیر محترم كشاورزی بودم؛ هنگامی كه از تلاش های طاقت فرسای رئیس جمهور و به تبع ایشان، هیأت محترم وزیران دستاوردهای گرانسنگ دولت در مدت كوتاه ۲۳ ماه فعالیت می گفت، از یكسو خوشحالی كم نظیری وجودم را فراگرفت و از سوی دیگر اندوهی سخت بر دلم سنگینی كرد؛ خوشحالی از این باب كه چنین مردانی بزرگ و لایق در مسند اجرایی كشور قرار گرفته اند و برای خدمت صادقانه به ملت، سر از پا نمی شناسند؛ مردانی كه همت والایشان بارها تحسین قلبی مقتدای بزرگ ملت ایران و اعلام «حمایت خاص» معظم له را در پی داشته است؛ و البته اندوه از این رو كه این برگزیدگان ملت با قصور متواضعانه خویش در بازگوكردن خدمات و دستاوردهای كم نظیر دولت نهم، میدان را تقریباً به طور كامل در اختیار عناصر و گروه های مترصد قرار داده اند تا با شانتاژ رسانه ای و با تازیانه تحریف و غوغاسالاری، بر پیكر خدمتگزاران راستین مردم بتازند و... .
مرتضی رضاییان فیروزآبادی
منبع : رجا نیوز


همچنین مشاهده کنید