جمعه ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ / Friday, 21 September, 2018

سیستان و بلوچستان بهشت طبیعت و تاریخ


سیستان و بلوچستان بهشت طبیعت و تاریخ
سیستان و بلوچستان پهناورترین استان كشورمان همچون نگینی درخشان در جنوب شرق ایران زمین، سرشار از منابع مختلف طبیعی، تاریخی و فرهنگی است.
این استان از شمال در مجاورت خراسان جنوبی و كشور افغانستان ، از شرق به پاكستان و افغانستان ، از جنوب به دریای عمان و از غرب به استان های كرمان و هرمزگان محدود است.
سیستان و بلوچستان با گستره حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ كیلومتر مربع وسعت ۱۱‎/۴ درصد از مساحت كل كشور را تشكیل داده و حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.
چندگانگی و تنوع فرهنگی و مذهبی، گویش های مختلف و تعلقات قومی و قبیله ای بخشی از ویژگی های اجتماعی این استان است. شمال این استان سرزمینی با رازهایی نهفته، مردمانی خونگرم را در خود جای داده كه در طول تاریخ زبانزد بوده است.
سیستان نگینی بر آمده از آبرفت های رودخانه هیرمند ، بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان و تالاب بین المللی را در خود جای داده است.
كلمه سیستان از نام اقوام آریایی «سكا» گرفته شده و این سامان از حیث تاریخی و فرهنگی اهمیت زیادی در منطقه و حتی كشور دارد.
وجود آثار متعدد تاریخی ازجمله «شهر سوخته» متعلق به پنج هزار سال قبل با اسراری نهفته در دل كویر، «كوه خواجه» عظیم ترین بنای خشتی جهان، «دهانه غلامان» تنها شهر هخامنشی و جاذبه های طبیعی دیگر ، بهشتی برای پژوهش باستان شناسان و محققان است.
امروزه نام و آوازه شهر سوخته سیستان چنان در ایران زمین و به خصوص دنیا پیچیده كه هر كس با شنیدن نام این محوطه آرزوی دیدن آن و نیز قدم نهادن در این سرزمین را دارد. سرزمین سیستان از جایگاه ویژه ای در دنیای باستان برخوردار است به طوری كه
سر اورل اشتین باستان شناس معروف انگلیسی این سامان را بهشت باستان شناسان نام نهاده است. صدای تاریخ را در جای، جای سرزمین آفتاب می توان شنید و به ژرفایی از فرهنگ و تمدنی كهن از ایران باستان در این سرزمین با مردمانی سختكوش آشنا شد.
سرزمین زادگاه بزرگانی چون یعقوب لیث صفاری نخستین شهریار ایرانی پس از اسلام، فرخی سیستانی شاعر شهیر، ابوسعید سجزی ریاضیدان و منجم مشهور سده چهارم و رابعه بنت كعب قزداری نخستین بانوی شاعره پارسی گوی بوده است.
بادهای ۱۲۰ روزه سیستان كه از اواخر اردیبهشت ماه هر سال آغاز و تا اواخر شهریور ادامه دارد از پدیده های طبیعی سیستان و بلوچستان بشمار می رود.
البته استمرار خشكسالی چندین ساله سبب شده تا بادهای موسمی ۱۲۰ روزه سیستان كه زمانی با توجه به پرآبی دریاچه هامون نعمتی برای ساكنان منطقه محسوب می شد، اكنون مشكلات فراوانی را بوجود آورد.
وجود تالاب هامون و امكان تولید علوفه نی در سطح ۱۵۰ هزار هكتار از این دریاچه با تولید متوسط حداقل شش تن در هكتار علوفه خشك در زمان های ترسالی ازجمله سرمایه های مهم منطقه محسوب می شود.
جنوب استان نیز مرواریدی در صدف است كه وسعت متنوعش با دریای عمان گره خورده است. بلوچستان منطقه وسیعی است كه حد شمالی آن كویر لوت و حد جنوبی نیز دریای عمان را شامل می شود.
بلوچ ها یكی از اقوام اصیل و شناحته شده ایرانی هستند، كه به زبان بلوچی كه از نزدیكترین خویشاوندان زبان فارسی است، سخن می گویند.
بلوچستان دارای طبیعت كوهستانی بوده و اطراف آن را كوه های متعددی فرا گرفته است كه از بلندی های استان كوه آتشفشان نیمه فعال تفتان در خاش با ارتفاع چهار هزار متر خود نمایی می كند.
مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان با توجه به مجاورت با دریای عمان و بهره گیری از بادهای موسمی مونسون، اقلیم متفاوتی دارند.
خاش، ایرانشهر، سراوان، نیكشهر، چابهار، كنارك و سرباز شهرستان های جنوبی استان را شامل می شوند. بالا بودن میانگین دما و پائین بودن نوسانات آن از شاخصه های اساسی اقلیم جنوب سیستان و بلوچستان است. وسعت استان و تنوع آب و هوایی سبب كثرت پوشش گیاهی و غنای طبیعی منابع تجدیدشونده شده به طوری كه حدود ۵۵ درصد از گستره استان را در سال های پر آبی مراتع تشكیل می دهد. سرزمین بلوچستان امروزی كه ناحیه جنوبی استان را تشكیل می دهد در قدیمی ترین اسناد تاریخی به نام «مكا» مشهور بوده و درنوشته های «هرودت» تاریخ نگار یونانی از آن به عنوان «گدروزیا» یاد شده است.
جلوه های زیبا و دیدنی جنوب استان همچون شمال تنوع دل انگیزی به همراه داشته و هر بیننده و شنونده ای را به سوی خود جلب می كنند.
«قلعه ناصریه» مربوط به دوره قاجاریه در ایرانشهر، «سفال كلپورگان» در سراوان، سواحل زیبای عمان در چابهار و «قلعه چهل دختران» در نیكشهر و صدها اثر تاریخی و طبیعی دیگر بر غنای استان افزوده است.
سواحل زیبای دریای عمان و در كنار منطقه آزاد اقتصادی و تجاری چابهار این شهرستان را به جزیره ای زیبا و دیدنی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل كرده است.
با گذر از مناطق مختلف سیستان و بلوچستان به روشنی درخواهیم یافت كه اقوام ساكن در استان به همراه سنت ها و شیوه های خاص زندگی با مجموعه ای متنوع از آداب و رسوم ویژه جاذبه های چشم نواز و دل انگیزی را خلق كرده اند.
وجود فرقه ها و مذاهب مختلف و همزیستی مسالمت آمیز آنان در كنار یكدیگر، آداب و سنن مختلف، طبیعت بكر، تاریخ كهن و هنرهای دستی خود سندی از تنوع و زیبایی استان است كه باید دید و قضاوت كرد.
دیرینه تاریخی استان حكایت از عمق فرهنگ و هنر منطقه دارد كه به دلایل مختلف درقبل از پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها مورد حمایت قرار نگرفته بلكه دستخوش محدودیت هایی نیز بوده است.
اما طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحول اساسی در بخش فرهنگ و هنر استان ایجاد شده است.
مجموعه اقوام ساكن در استان به همراه سنن و شیوه خاص زندگی با الگوی سكونت، آداب و رسوم ویژه و اعیاد و مناسبت ها برخی از جاذبه های چشم نواز استان است.
برپایی آئین های شادی، دهل و سرنا و چوب بازی در سیستان و بلوچستان رونقی خاص داشته و برخی جشن ها ازجمله جشن برداشت محصول نیز در زمان معینی از سال در بلوچستان برگزار می شود. در مجالس عزاداری نیز مردم شیعه و سنی استان با توجه به گرایش های دینی و مذهبی حضوری پررنگ داشته و پیوندی محكم را به نمایش می گذارند.
پوشش مردان را اغلب پیراهنی بلند و شلواری گشاد با چین های متفاوت و عمامه ای بر سر و پوشش زنان را پیراهن های بلند با سوزن دوزی، خامه و سرمه دوزی های زنان بلوچ تشكیل می دهد. موسیقی سیستان و بلوچستان ازجمله هنرهایی است كه به جهت شرایط خاص استان شاخص تر از دیگر استان ها بوده است.
سازهایی مثل قیچك، رباب بنجو، تنبورك، دهلك و سازهای ضربی همچون طشت و كوزه مخصوص منطقه بلوچستان است. البته نباید از آئین ویژه مردم سیستان در جشن ها غافل بود.
رقص شمشیر سیستان به عنوان یكی از آئین های سنتی در استان دارای شهرتی جهانی بوده و حتی گروه ویژه این رقص برای اجرا به چند كشور خارجی ازجمله یونان دعوت و اعزام شده اند.
ساز و دهل سیستان كه با چوب بازی نیز همراه است در ایام مختلف ازجمله اعیاد و آئین های عروسی اجرا می شود.
هنرهای دستی در سیستان و بلوچستان اهمیت ویژه ای داشته و نقش مهمی در ایجاد اشتغال و تأمین درآمد سكنه استان ایفا می كند.
هنرهای دستی اقوام سیستانی و بلوچ نشأت گرفته از خصوصیات اخلاقی و اجتماعی مردم است به طوری كه زنان و مردان مناطق مختلف استان آثار باارزشی را با دست های خود خلق می كنند.
هنر سوزن دوزی زنان بلوچ نیز كه سابقه ای بس دیرینه دارد در نوع خود بی نظیر است به طوری كه آثار خلق شده از خلاقیت آنان به كشورهای همجوار نیز صادر می شود.
سفال سازی، سوزن دوزی و سكه دوزی بلوچی، قالی و قالیچه، پرده بافی و حصیر بافی سیستان برخی از هنرهای دستی و سنتی ساكنان سیستان و بلوچستان را تشكیل می دهد. در زمینه رفاهی و عمرانی، سیستان و بلوچستان در سال های اخیر جهش قابل توجهی را در بخش های مختلف و زیرساخت ها به خود دیده است. سرمایه گذاری در بخش های مختلف و به خصوص جذب گردشگر نیز در چند سال اخیر باعث تحولی شگرف در استان شده است. البته سهم سیستان و بلوچستان از لحاظ جذب گردشگر نسبت به دیگر مناطق كشور ناچیز بوده و نیازمند توجه بیشتر به این مسأله است.
فعالیت های تحقیقی و پژوهشی دانشگاه زابل طی سال های گذشته باعث شده تا بزرگترین مجتمع تفریحی - تحقیقی جنوب شرق كشور با عنوان مجتمع «بقیهٔ الله الاعظم» در محل چاه نیمه های سیستان ایجاد شود.
این مجتمع پنج هزار هكتاری بخش های مختلفی ازجمله موزه تاریخ طبیعی، مزرعه پرورش شترمرغ، باغ وحش با گونه های كم نظیر، باغ گیاهان دارویی و زینتی و نخلستان را در خود جای داده كه هر ساله صدها مسافر و علاقه مند از آن دیدن می كنند.
با غ وحش این مجتمع به گفته كارشناسان و مسئولان مربوطه در جنوب شرق كشور منحصر به فرد است.
اكنون انواع گونه های مختلف جانوری و پرندگان ازجمله مار های پیتون و طاووس را می توان در این باغ وحش دید.
وجود چاه نیمه های سیستان نیز سبب شده تا این مجتمع به مانند جزیره ای زیبا در این منطقه از كشور تبدیل شود.
هر چند كه طی سال ها و ماه های اخیر بخش هایی از استان سیستان و بلوچستان با مشكلاتی ازجمله قهر طبیعت مواجه شده است اما این سرزمین پهناور همچنان سرشار از جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی بكر در همه ایام سال چشم انتظار مسافران و علاقه مندان است.

علیرضا سنچولی

منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

کبوترخانه ها جاذبه فراموش شده گردشگری اصفهان

کبوترخانه ها جاذبه فراموش شده گردشگری اصفهان
در ایران رسم است كه عمارت بلند چشمه در صحرا می سازند و آن خاصه برای كبوتران است، موسوم به برج كبوتر. از نظرتاریخ علم و معماری نیز این بناها قابل مطالعه و تأمل هستند
«به باور من، ایران كشوری است كه بهترین كبوترخانه های جهان در آنجا ساخته می شود ... این كبوترخانه های عظیم، شش بار بزرگ تر از بزرگ ترین پرورشگاه های پرندگان ماست. در پیرامون اصفهان بیش از ۳ هزار كبوترخانه شمرده اند. برخی از این برجها گاه تا ۱۴ هزار كبوتر در خود جای داده اند.» این گفته ژان شاردن سیاح فرانسوی است كه در زمان صفویه به اصفهان سفر كرده بود. با گذشت ۴۰۰ سال، تعداد كبوترخانه های اصفهان از ۳ هزار به حدود ۳۰۰ باب كاهش یافته و از این تعداد تا سال گذشته ۶۵ كبوتر خانه در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی و گردشگری ثبت شده است.
می توان گفت آنچه امروزه از عظمت و وفور كبوترخانه باقی مانده، بیشتربقایای مخروبه و نیمه مخروبه است كه در دشت های اطراف منطقه اصفهان خودنمایی می كند.
كبوترخانه های منطقه اصفهان را به واسطه تعداد، معماری و كاربرد نمی توان با هیچ جای ایران مقایسه كرد. برخی محققان كبوترخانه ها را شاهكار معماری دوره صفویه می دانند و معتقدند نخستین نمونه كبوترخانه ها در زمان شاه عباس به وجود آمد. الیزابت بیزلی جها نگرد انگلیسی می گوید: احتمال دارد پیشنهاد ساخت این برج ها به وسیله معماران ارمنی جلفای آذربایجان به شاه عباس داده شده باشد. گرچه ابن بطوطه هم در سفرنامه اش كه قدیمی ترین منبع موجود در این باره است، سخن از كبوترخانه های اصفهان به میان آورده، اما به نظر می رسد رونق كبوترخانه ها و شكوفایی معماری آنها از دوره صفویه، مقارن رونق گرفتن كشاورزی و سایر هنرها در اصفهان آغاز شده باشد.در حال حاضر، بیشترین نام و نشانی از كبوترخانه های اصفهان را باید در نوشته های جهانگردان و سفرنامه نویسانی كه زمان صفویه به اصفهان سفر كرده اند، سراغ گرفت.
در مقابل، به نظر می رسد روند تخریب برج های كبوتر و سهل انگاری در نگهداری آنها نیز همانند سایر بناها از زمان قاجار در اصفهان آغاز شده است. یكی از خارجیانی كه در این عصر اصفهان را دیده از اهمال و سهل انگاری در نگهداری این برجها اظهار تأسف كرده و به اهمیتی كه فضولات این كبوتران برای مزارع داشته اند اشاره می كند. هم اكنون در منطقه شرق اصفهان بیشترین تعداد برج های كبوتر دیده می شود و آن هم به علت وجود دشت های گسترده و كشت غلات در این منطقه بوده است. پس از آن، در منطقه باغ كومه در غرب اصفهان شاهد بیشترین برج های كبوتر هستیم كه از نوع چند قلویند. عباس بهشتیان و باقر آیت الله زاده شیرازی در نشریه اداره كل جهانگردی استان اصفهان به ۵۰ برج كبوتر در منطقه گورت (شرق اصفهان) اشاره می كنند. آنها همچنین به دهكده چهاربرج در ۳۰ كیلومتری جنوب اصفهان اشاره كرده اند كه یكی از برج های كبوتران، متعلق به سرهنگ زاهدی نزدیك به ۱۰ هزار كبوتر داشته است.
* برج كبوتر چیست؟
در ایران رسم است كه عمارت بلند چشمه در صحرا می سازند و آن خاصه برای كبوتران است، موسوم به برج كبوتر. از نظرتاریخ علم و معماری نیز این بناها قابل مطالعه و تأمل هستند. در این بناها كه زیبایی و كارآمدی آنها چنان به هم آمیخته است كه جدایی ناپذیر به نظر می آیند،ازعلومی همچون فیزیك، ریاضیات،جانورشناسی، روان شناسی جانوری و آب و هواشناسی و غیره استفاده شده است. این كبوتر خانه ها به خاطر تنوع بسیار در شكل و اندازه و تكرار موزون آنها و هماهنگی شان با طبیعت و زیبایی های اطراف و به ویژه بافت و فضا های اعجاب آور و هماهنگ درونی می تواند یكی از جاذبه های نادیده انگاشته جهانگردی در اصفهان به شمار آید. جمع آوری فضولات كبوتران به عنوان كود، دور كردن كبوتران از مزارع برای جلوگیری از آسیب رساندن به مزارع و شكار و استفاده كردن از گوشت آنها از اهداف ساخت این نوع بناها در گذشته بوده است. قسمت عمده این فضولات در حاصلخیزی زمین های زراعتی و مقدار كمی هم در دباغی به مصرف می رسیده است. این موارد در زندگی اقتصادی زارعان محلی نقش مؤثری داشته است و به همین علت كبوتران نزد آنها كم و بیش مقدس بوده اند.
ساخت كبوتر خانه را می توان به نوعی شاهكاری هنری دانست .كبوتر خانه ها را در مناطقی بنیان می نهادند كه از اقلیمی كویری بهره مند بود. ومصالح و روش ساخت آنها نیز متأثر از شرایط محیطی بود. بافت معماری كبوترخانه ها كه از گل رس و كاه و نمك تشكیل می شد در برابر سرما و گرما مقاوم بود و عایقی حرارتی و در عین حال صوتی محسوب می شد تا آرامش كبوتران اندرون كبوترخانه را تأمین كند.
غالب كبوتر خانه ها به واسطه بهره گیری از حد اكثر فضا به شكلی استوانه مانند ساخته می شدندتا لانه های بیشتری را در خود جای دهند . طراحی ورودی به اندازه ای بود تا كبوتران را به داخل پذیرا باشد و میهمانان ناخوانده را به اندرونی راهی نباشد و در عین حال بدنه كاهگلی مانع از زاد و ولد حشرات موذی چون ساس و كنه می شد. برای استحكام هر چه بیشتر، درون را با تیرچه های متقاطع مسلح و سطح بیرونی را ساروج اندود تا مانع از فرسایش محیطی شود. در بخش میان تهی بالای كبوتر خانه، نیز دریچه هایی برای تبادل حرارتی و آمد و شد جریان هوا به داخل كبوتر خانه تعبیه می شد كه قرابتی بسیار با بادگیرهای استان های كویری ایران دارد. در میان كبوتر خانه نیز چاهی حفر می كردند تا در صورت نزدیك نبودن آبگیر، جوی و رودخانه به عنوان منبع تأمین آب شرب كبوترها استاده شود.
زراعت گسترده در دشت های وسیع منطقه اصفهان شاید دلیل مهم ایجاد كبوترخانه ها بود. از آنجا كه كبوتر میل به آشیانه سازی در ارتفاع دارد، نبود عوامل طبیعی چون جنگل، كوه و صخره در اصفهان و نواحی مركزی، ایجاد كبوترخانه هایی كه تنها محل لانه گزینی كبوتر باشد را ایجاب می كرد. از سویی، این بهترین فرصت برای كشاورزان بود، كه از محل فضولات كبوتران بهترین و مناسب ترین كود را برای محصولات خود فراهم كنند. كشاورزان فضله كبوتر را با خاكستر و خاك مخلوط كرده، برای كشت و زرع به كار می بردند. در گذشته ها كشاورزان فضله ها را به شكل قالبی مكعب آجری درآورده و هر قالب را یك تا دو قران می فروختند. ۴۰ سال قبل نیز هر كیلو كود كبوتر هفت ریال ارزش داشت و در اوایل قرن ۱۹ نیز هر ساله یك برج كبوترخانه نزدیك به ۱۰۰ تومان درآمد داشت. صاحبان كبوتر خانه ها ۳ ماه یك بار برای جمع آوری فضولات داخل كبوتر خانه ها می شدند و كود حاصل را جمع آوری می كردند . در منابع آمده است كه كود جمع آوری شده برمبنای آمار كبوتران موجود در كبوتر خانه كه گاهی به بیش از ۷ هزار جفت بالغ می شد، نزدیك به ۷۰ هزار كیلوگرم در سال بود كه عایدی ارزشمندی برای كشاورزان به شمار می رفت. مروری بر نوشته های مستشرقان و جهانگردان در طی۳ قرن گذشته نشان می دهد كه از حدود ۷۰۰ سال قبل، برج های كبوتر در اصفهان خرید و فروش می شده و حتی صاحبان آنها به علت درآمد قابل توجهی كه از این برج ها عایدشان می شد، همه ساله مبلغی به عنوان مالیات به دولت های وقت پرداخت می كردند، با تغییرات زندگی انسان ها در ۱۰۰ سال گذشته، كم كم كبوترخانه ها نیز جایگاه پیشین خود را از دست دادند. مالكیت این برج ها كه بیشتر موروثی و برخی متعلق به حاكم بود، با تغییرات ایجادشده در وضعیت كشت و كار بی معنی شد، زمانی برج ها خرید و فروش می شدند اما با ورود كودهای شیمیایی ارزان تر و سهل الوصول تر، دیگر جایی برای كبوترخانه ها و تحمل زحمت جمع آوری فضله و تهیه كود از آنها باقی نماند، گسترش شهرها باعث شد اطراف كبوترخانه ها مسكونی شود كه این مسأله باعث فراری شدن كبوترها و عدم رغبت آنها به آشیانه سازی در برج ها شد. همچنین زمین های زراعی كه مسكونی شدند، كبوترها نیز مهاجرت كردند یا طعمه شكارچیان شدند. در اواخر دوره قاجاریه، شكار بی رویه كبوتر یكی از تفریحات حاكم اصفهان بوده كه این خود از عوامل كاهش تعداد كبوتر بود. به علاوه عدم رسیدگی به تعمیرات برج ها، نفوذ آب از صحراهای اطراف به پی برج ها و برف و باران و نداشتن شیب مناسب و ناودان های مربوط به بام برج آنها را ویران كرد.
ارنست هولستر در كتاب خود به قحطی سال ۱۸۷۰ _ ۱۸۶۹ در اصفهان اشاره می كند كه باعث شد تعداد زیادی كبوتر كشته و پراكنده شوند. او می گوید؛ بسیاری از كبوترخانه ها نیز در اثر اهمال در هم ریختند و خراب شدند. در شهر اصفهان، چشم آشنا ترین كبوترخانه هم اكنون در خیابانی به نام «برج» در جنوب اصفهان كه زمانی دامنه كوه صفه بوده، واقع شده است.

وبگردی
پاییز بازار ثانویه
پاییز بازار ثانویه - اگر ما نتوانیم تفاوت فاحش قیمت ارز در بازار آزاد و ثانویه را جبران کنیم و نتوانیم به بازار ثانویه عمق کافی ببخشیم عملا بازار ثانویه از دور خارج خواهد شد. قرار بود بازار ثانویه و آزاد یک تفاوت حداقلی داشته باشند. قرار بود نهایتا اختلاف قیمت در این دو بازار ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان باشد نه هفت هزار تومان!
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها - ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در سریال "پدر" فعالیت خودش را به عنوان مدل تبلیغاتی آغاز کرد. این بازیگر متولد سال 1377 است.
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال - در این فیلم درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقات هندبال بازی‌های آسیایی جاکارتا را می بینید که این بازی در نهایت منجر به پیروزی ایران و کسب مقام پنجمی کشورمان شد.
فیلم | روایت یک روحانی از هایده و ترانه «علی ای همای رحمت»
فیلم | روایت یک روحانی از هایده و ترانه «علی ای همای رحمت» - فیلم - روایت یک روحانی از هایده و ماجرای خواندن ترانه «علی ای همای رحمت» را در ویدئوی زیر ببینید.