جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نبرد سنتی آسیا


نبرد سنتی آسیا
رویارویی ایران و کره‌جنوبی به یکی از دیدارهایی در جام ملت‌های آسیا تبدیل شده که در بیشتر ادوار این مسابقات و به‌خصوص مرحله دوم آن، این دو تیم رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند و هر مسابقه نیز نتیجه‌ای متفاوت با دیدار قبلی در بر داشته است.
این دو تیم در ۲ جام قبلی نیز در همین مرحله مقابل یکدیگر قرار گرفتند جالب آنجاست که سهم هر ۲ تیم یک پیروزی و یک شکست بوده است.
ملی‌پوشان کشورمان که اکنون به عنوان تیم‌اول گروه سوم مسابقات شناخته می‌شوند و به‌خوبی می‌دانند برای رسیدن به قهرمانی جام چهاردهم دیگر چاره‌ای جز پیروزی در تمام بازی‌های پیش رو ندارند و این در حالی است که دیگر خبری هم از تساوی در مسابقات نیست.
ایران در اولین مسابقه خود در این جام در حالی که با یک گل به خودی از حریف عقب افتاده بود، به بازی بازگشت و توانست با به‌ثمر رساندن یک گل دیگر در نیمه دوم در اولین گام ازبکستان را از پیش رو بردارد.
تیم کشورمان در مسابقه دوم خود باید رویاروی تیمی قرار می‌گرفت که در جام قبلی اجازه حضور ایران را در مرحله پایانی رقابت‌ها یعنی فینال نداده بود و این فرصتی بود برای انتقام‌جویی.
چین با وجود پیروزی پرگلی که در بازی نخست مقابل مالزی کسب کرده بود در صدر این گروه قرار داشت و علاوه بر مسائل مختلفی که میان فوتبال ایران و چین وجود داشت این بازی تکلیف سر گروه گروه سوم را هم تا حد زیادی مشخص می‌کرد.
۲ گل زودهنگام چین در نیمه اول نوید پیروزی چین را می‌داد که ابته این‌گونه نشد، ضربه ایستگاهی فریدون زندی در واپسین لحظات نیمه اول باز هم ایران را به بازی برگرداند تا در نیمه دوم جواد نکونام کار را به تساوی بکشد و دو تیم با کسب تنها یک امتیاز به پایان بازی برسند.
با این نتیجه باز هم این چین بود که در صدر جدول گروه ۳ رقابت‌ها قرار گرفته بود و سرنوشت این گروه با پیروزی ازبکستان مقابل مالزی به روز پایانی مرحله گروهی موکول شده بود.
در این روز ازبکستان مقابل چین قرار می‌گرفت و ایران در برابر مالزی باید به میدان می‌رفت.
همه چیز برای صعود ایران و چین از این گروه مهیا بود و تنها این دو تیم به فکر کسب صدر جدول گروه بودند که ازبکستان در این میان دست به کار بزرگی زد و توانست با ۳ گل چین را درهم بکوبد و بدون هیچ حرف و حدیثی به‌عنوان تیم دوم گروه ۳ به مرحله بعدی راه پیدا کند.
این پیروزی در کنار پیروزی تیم‌ملی مقابل مالزی سند سرگروهی تیم کشورمان را امضا کرد تا ما در اولین بازی دور دوم رقابت‌ها منتظر کره‌جنوبی تیم‌دوم گروه چهارم باشیم. اما کره، این تیم که بزرگ‌ترین افتخار آسیا یعنی موفقیت در جام جهانی و رسیدن به مقام چهارمی جام جهانی ۲۰۰۲ را یدک می‌کشد به‌عنوان یکی از مدعیان جام چهاردهم گام به رقابت‌ها گذاشت و از ابتدا در گروه خود تنها عربستان را رقیبی برای جنگیدن می‌دانست و بر این باور بود که در مقابل بحرین و اندونزی کار بسیار آسانی پیش‌رو خواهد داشت. تساوی عربستان و کره در روز نخست رقابت‌ها تمام معادلات گروه را برای سرگروهی گروه چهارم برهم زد تا اندونزی با پیروزی برابر بحرین ناباورانه در صدر جدول این گروه قرار بگیرد.
در بازی دوم کره باید مقابل بحرین قرار می‌گرفت و عربستان نیز برابر اندونزی به میدان می‌رفت که شکست ناباورانه کره در این بازی نوید حذف زودهنگام کره را به فوتبال‌دوستان می‌داد و در دیگر میدان این گروه نیز عربستان با نتیجه ۲ بر یک مقابل اندونزی به برتری رسید تا در صدر جدول این گروه قرار بگیرد.
اما در حالی که همه در انتظار حذف کره از این رقابت‌ها بودند، کره‌جنوبی در آخرین دیدار خود اندونزی را از پیش رو برداشت تا بعد از عربستانی که بحرین را با ۴ گل در هم کوبیده بود جواز حضور در مرحله بعد رقابت‌ها را کسب کند.
کره اقتدار گذشته را ندارد و این مهم می‌تواند برگ برنده تیم‌ملی کشورمان در رقابت دوباره با این تیم باشد. نبرد سنتی کره و ایران در مرحله دوم جام ملت‌های آسیا حرف و حدیث‌های مختلفی را در میان داشته که باید تنها منتظر ماند و دید که کدام یک از این ۲ تیم این بار موفق خواهد شد و جواز حضور در نیمه نهایی را کسب خواهد کرد.
ملی‌پوشان کشورمان برای تحقق این موضوع سراپا انگیزه‌اند و می‌توان به خوبی امیدوار بود که بار دیگر با غلبه بر کره‌جنوبی، تیم‌ملی کشورمان یک گام دیگر برای رسیدن به قهرمانی در جام ملت‌های آسیا بردارد.
وحید رجایی
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید