جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

خداحافظی کابوس زرد با جام ملت‌ها


خداحافظی کابوس زرد با جام ملت‌ها
▪ گل‌ها: جان آلویسی(۶۹)، (تیم كاهیل، مارك میلیگان و امرتون) ضربات پنالتی برای استرالیا
نائوهیرو تاكاهارا(۷۲)، (تاكاهارا، ماكی، اندو و ناكامورا) ضربات پنالتی برای ژاپن
▪ داور: سعد كمیل
▪ اخطار: دیوید كارنی، هری كیول و جان آلویسی از استرالیا یوكی آبه از ژاپن
▪ اخراج: وینس گرلا
▪ ورزشگاه: ملی مای‌دینه شهر هانوی ویتنام، مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌ها، شنبه ۳۰/۴/۸۶، ساعت ۱۳:۵۰
▪ تماشاگر: ۲۲ هزار نفر
▪ بازیکنان ژاپن: یوشیكاتسو كاواگوچی، یوچی كومانو، آكیرا كاجی(۸۸- كونو)، یوجی ناكازاوا، یوكی آبه، یوشیتسو آندو، شونسوكه ناكامورا، كیتا سوزوكی، كنگو ناكامورا(۱۱۵-كیشو یانو)، سئی‌هیرو ماكی(۱۰۲- هیساتو ساتو)، نائوهیرو تاكاهارا
▪ سرمربی: ایویكا اوسیم
▪ بازیکنان استرالیا: مارك شوارتزر، لوكاس نیل، میشائیل بی‌شامپ، مارك میلیگان، جیسون كولینا، برت امرتون، وینس گرلا، دیوید كارنی، مارك برشیانو(۷۱-تیم كاهیل)، مارك ویدوکا(۶۱-هری كیول)، جان آلویسی(۱۱۸-نیكی كارل)
▪ سرمربی: گراهام آرنولد
دیدار تیم‌های ملی ژاپن و استرالیا در حالی در ورزشگاه ملی مای‌دینه برگزار می‌شد كه چشم‌های زیادی معطوف به آن بود كه تقابل قدرت قاره‌های آسیا و استرالیا چه نتیجه‌ای را در پی خواهد داشت و همین موضوع لحظه به لحظه بر حساسیت‌های این دیدار می‌افزود. اولین بازی مرحله یک‌چهارم نهایی هم جذابیت‌های خاص خود را داشت چرا كه باید به طور حتم این بازی برنده‌ای را معرفی می‌كرد و دو تیم هم تنها با هدف صعود به مرحله بعد پا در میدان گذاشته بودند.
ژاپن- قهرمان دوره گذشته جام ملت‌ها- دارای تجربه خوبی از این جام بود و در سوی دیگر میدان هم استرالیا ادعای بسیار بالایی برای تصاحب جام داشت چرا كه در صدد بود نشان دهد كشیده شدن كارش در صعود از مرحله گروهی تنها یك اتفاق بوده و سطح فوتبال قاره اقیانوسیه به مراتب بالاتر از این‌هاست.
اوسیم این دیدار را با سیستم ۲-۵-۳ آغاز كرد و سعی داشت با پرتعداد ظاهر شدن در میانه میدان و نفوذهای سریع حریف تقریبا كند خود را دچار مشكل كند. شاگردان آرنولد نیز با همین آرایش آسیایی به میدان آمدند چرا كه به خوبی دریافته بودند در صورت ایجاد فضا برای حریف خود شدیدا دچار مشكل خواهند شد. اولین موقعیت این بازی جذاب را هم ژاپنی‌ها خلق كردند به صورتی كه نفوذ بسیار سریع آندو از جناح چپ و سانتر سریع او به ماکی رسید که ضربه سر او با اختلاف اندک به تور پشت دروازه گرفت. استرالیایی‌ها هم بلافاصله این توپ را جواب دادند که سانتر مواج آنها در موقعیت به‌دست آمده منجر به خلق موقعیتی خطرناک شد که دفاع ژاپنی‌ها مانع از ضربه دقیق ویدوکا شد.
نکته جالبی که در حملات شاگردان اوسیم به چشم می‌آمد حضور پرتعداد آنها در محوطه جریمه حریف بود به شکلی که در این صحنه‌ها کاملاً حساب شده ظاهر می‌شد و تنها دو بازیکن در نیمه خودی آنها باقی می‌ماند.
بازی همچنان در ۳۰ دقیقه اول با نتیجه تساوی دنبال می‌شد اما با این حال هیچ نشانی از سرد بودن و راکدی در آن دیده نمی‌شد و اگر از ۵ درصد برتری ژاپن و سهم آنها از حملات پرتعداد چشم‌پوشی کنیم هر حمله‌ای از ژاپنی‌ها با حمله‌ای مشابه پاسخ داده می‌شد و این موضوع باعث شده بود تا تماشاگران بازی جذابی را شاهد باشند.
در دقیقه ۳۶ ضربه سر تاکاهارا می‌توانست دروازه استرالیا را باز کند چرا که سانتر بی‌نقص آندو با ضربه سرضرب او همراه شد و شوارتزر به سختی این توپ را راهی کرنر کرد. فوتبال همچنان در شهر هانوی به شکلی جذاب دنبال می‌شد تا اینکه به یکباره استرالیایی‌ها متحول شده رو به تهاجم همه جانبه آوردند و در شرایطی که حریف خود را خسته یافته بودند سعی در به‌ثمر رساندن گل اول بازی داشتند.
در دقیقه ۴۵ هافبک کناری استرالیایی‌ها از سمت راست وارد هجده قدم شد و پاس زمینی و رو به عقبی را ارسال کرد اما تعلل مهاجمان سنگین آنان مانع از رسیدن و استفاده از این توپ شد و دفاع کره‌ای‌ها سراسیمه توپ را دور کردند، در ثانیه‌های پایانی وقت‌های اول ضربه ایستگاهی به‌دست آمده را هم استرالیایی‌ها به شکل خطرناکی از روی دروازه کاواگوچی به اوت فرستادند که تماشاگران را به گمان گل اول نیم‌خیز کرد.
نیمه دوم را ژاپنی‌ها با صحبت‌های ایویکا اوسیم بسیار بهتر از حریف خود آغاز کردند به‌شکلی که باز هم به بازی خود سرعت دادند و در عین احتیاط لازم در کارهای دفاعی حملات به‌مراتب خطرناک‌تری را به نمایش گذاشتند.
آندو در اولین دقیقه از شروع نیمه دوم پشت هجده قدم صاحب توپ شد و با چرخشی ناگهانی شلیک سنگینی را روانه دروازه استرالیا کرد اما شوارتزر باز هم منجی دروازه‌اش شد و توپ را درازکش دفع کرد که برگشت آن را هم دفاع سریعاً دور کرد. ناکامورا هم در موقعیت بعدی با ضربه به سر توپ زیبای امرتون را از جریان بازی در کنج هجده قدم استرالیا خارج کرد اما پاس سریع او را لوکاس نیل با تکلی به موقع راهی کرنر کرد. ژاپن هر لحظه فشار خود را بیشتر ‌و بیشتر می‌کرد و گویی در نیمه استرالیایی‌ها خیمه زده بود. ضربه سنگین تاکاهارا هم از پشت هجده قدم دروازه‌بان استرالیا دو ضرب گرفت اما برای جمع کردن توپ با تکل سریع ماکی مواجه شد که با خوش‌شانسی تمام توپ را برای استرالیایی‌ها به اوت زد.
گراهام آرنولد برای خارج کردن تیمش از این فشار اقدام به تعویض ویدوکا مهاجم مسن خود کرد و هری کیول جوان‌تر را جایگزین او کرد.
این جایگزینی در حقیقت روح تازه‌ای به کالبد تیم تحت فشار و تنبل استرالیا دمید به شکلی که این تیم از لاک دفاعی خارج شد. دروازه‌بان آنها نیز در این روز سنگ‌تمام گذاشته بود چرا که در دقیقه ۶۵ مصاف تک‌به‌تک با تاکاهارا را به سود خود پایان داد و در حالی که مدافعان این تیم برای حمله جلو کشیده بودند به تنهایی از دروازه استرالیا حفاظت کرد. اولین گل بازی هم در دقیقه ۷۰ به ثمر رسید و استرالیا مزد تفکرات مربی خود را نیز گرفت به‌صورتی که کرنر به‌دست آمده را بازیکنان استرالیایی به صورت کم ارتفاع ارسال کردند و با حرکتی بدون توپ از سوی مارک برشیانو توپ مقابل پاهای آلویسی رسید تا او به زیبایی گل تیمش را به ثمر برساند.
این گل اگر چه شادی بی حد و حصری را برای استرالیایی‌ها داشت اما ۲ دقیقه بیشتر دوام نداشت و اشتباه فاحش مارک میلیگان برای دفع توپ ارسال شده از جناح چپ استرالیا جلوی پاهای تاکاهارا فرود آمد تا بلافاصله بازی را به تساوی بکشاند و طاق دروازه شوارتزر پرتلاش را فرو بریزد. این گل تساوی شدیداً بر روحیه استرالیایی‌ها تأثیر گذاشت و بازیکنان این تیم را تحت تنش‌های عصبی قرار داد که همین موضوع هم کار دست آنها داد و ضربه آرنج وینس گرلا به صورت تاکاهارا باعث دریافت کارت قرمزی بی‌‌مورد برای استرالیا شد تا از دقیقه ۷۵، با ۱۰ بازیکن به کار خود ادامه دهد.
شکل بازی هم چندان غیرقابل پیش‌بینی نبود چرا که ژاپنی‌ها برای رسیدن به گل هر کاری می‌کردند و در مقابل استرالیا هم با سیستم ۱-۳-۵ رو به دفاع محض آورده بود. پایداری قابل تحسین شاگردان آرنولد کار را به وقت‌های اضافه کشاند و قدرت بالای بدنی استرالیایی‌ها مانع از فروپاشی دروازه آنها طی این دو وقت شد هرچند که در دقایق پایانی نیمه دوم هم می‌توانست کار به سود ژاپنی‌ها پایان یابد.
در این صحنه‌ها باز هم درخشش بی‌نظیر شوارتزر به چشم آمد که کار را به پنالتی کشاند. در ضربات پنالتی هم کسانی از دو تیم توپ‌ها را به هدر دادند که کمتر کسی انتظار آن را داشت و در نهایت با به هدر دادن دو توپ از سوی هری کیول و لوکاس نیل و تک‌موقعیتی که تاکاهارا در زمان برتری تیمش به هدر داد بازی به سود ژاپن با نتیجه ۵ بر ۴ در ضربات پنالتی خاتمه یافت.
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید