پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ما که خیال بازگشت نداریم


ما که خیال بازگشت نداریم
تكراری ترین دیدار مرحله یك چهارم نهایی جام ملت های آسیا مصاف ایران - كره جنوبی است كه برای چهارمین بار متوالی تكرار می شود. مصافی كه در ۳ دوره گذشته ۲ بار با پیروزی ایران و یك بار با برد كره جنوبی همراه بود.
جدا از این بخش كره ای ها در آخرین رویارویی مستقیم خود با ا یران در مرحله مقدماتی همین رقابت ها با ۲ گل در تهران شكست خورده و به عنوان تیم دوم از گروه خود به دور نهایی صعود كرده بودند و انتقام آن شكست را هم باید در سبد انگیزه های چشم بادامی ها در این مسابقه قرار داد.
اما از طرف دیگر ایران به عنوان تنها تیم قاره كهن كه ۳ دوره متوالی به عنوان قهرمانی جام ملت ها دست یافته با مجموعه ای كه در اختیار دارد، پرمهره ترین تیم حاضر در جام چهاردهم است و همگان تیم ملی كشورمان را به عنوان یكی از جدی ترین مدعیان این رقابت ها به حساب می آورند، تیمی كه تا به اینجای جام نتوانسته انتظارات را برآورده كند و حالا اهالی فوتبال ایران امیدوارند كه تیم ملی مرحله آزمون و خطا را پشت سر گذاشته باشد.
بدون تعارف تیم ملی مسابقات تداركاتی مناسبی برای شركت در جام ملت های آسیا نداشت و رویارویی با ازبكستان، چین و مالزی را بیشتر از بازیهای رسمی باید به حساب بازیهای تداركاتی گذاشت. مسابقاتی كه تیم ملی به رغم بازیهای ضعیف موفق شد به عنوان سرگروهی دست یابد ولی اینجا دیگر جایی برای اشتباه وجود ندارد. مرحله حذفی است و یك مدعی قدرتمند به نام كره جنوبی كه هماورد تیم ملی است. هر اشتباه هرچند جزیی، می تواند حكم به حذف تیم ملی بدهد.
● در حسرت استراتژی صحیح
به جز مالزی كه اصلاً در قیاس با تیم های قدرتمند قاره محلی از اعراب نداشت، تیم ملی در ۲ بازی دیگر مقابل ازبكستان و چین از بابت استراتژی و چیدمان اولیه نفرات خود دچار مشكلات عدیده ای بود كه همواره نیمه اول هر دو مسابقه دو دستی تقدیم حریفان شد و بعد از آن تلاش كردیم كه عقب افتادگی خود را جبران كنیم. تكرار چنین شروعی در مقابل كره می تواند دردسرهای عدیده ای برای تیم ملی ایجاد كند.
البته با توجه به ۲ مصاف قبلی دو تیم طی كمتر از یك سال گذشته، دیگر كادر فنی تیم ملی بهانه عدم شناخت از حریف را ندارد. حال نمی دانیم مربیان چگونه تیم خود را در زمین شكل خواهند داد.
از یك طرف گفته می شود تیم ملی می خواهد به شیوه دفاع مثلثی و احتمالاً ۲-۵-۳ بازگردد كه در این حالت با اضافه شدن یك مدافع میانی، مهدوی كیا و زندی به جای مدافع كناری نقش پیستون را ایفا خواهند كرد.
اما از طرف دیگر با توجه به شیوه بازی كره یعنی ۱-۳-۲-۴ احتمال دارد كادر فنی تیم ملی همان شیوه دفاع خطی را با چیدمان ۲-۱-۳-۴ انتخاب كند و با حضور علی كریمی در پشت سر دو مهاجم با یك مثلث تهاجمی دروازه حریف را هدف بگیرد. هرچه هست امیدواریم این بار مربیان تیم ملی به فكر انجام كارهای عجیب و غریب و محیرالعقول نباشند. فقط كافی است یك سیستم پایه ساده و تعریف شده را برگزینند و بعد بهترین نفر را برای هر پست انتخاب كنند.
بازگشت به شیوه دفاع مثلثی می تواند در عمق دفاع ایران پوشش مناسبی ایجاد كند ولی در عین حال ممكن است كناره های این خط را آسیب پذیرتر كند. البته با توجه به سیستم تك مهاجم تیم حریف وظیفه هافبك های تدافعی برای ممانعت از حركت ۳ هافبك تهاجمی كره ای ها سنگین تر خواهد شد.
● امید به توپخانه خاموش
شاید عمده ترین دغدغه فعلی اهالی فوتبال ایرانی توپخانه خاموش تیم ملی باشد. مهاجمان ملی پوش ایرانی در ۳ دیدار مرحله گروهی نتوانسته اند حتی یك توپ از خط دروازه حریفان عبور دهند و حالا مربیان تیم ملی این نگرانی را دارند كه در مرحله حذفی آیا با این مهاجمان می توانند به موفقیت برسند یا نه؟
البته بعید است كره ای ها مثل ازبكستان، چین و مالزی با دفاع فشرده و چند لایه در این میدان حاضر شوند و همین امر شانس مهاجمان برای رسیدن به دروازه حریف را بیشتر می كند. در عین حال نباید از اشتباهات مربیان در نوع استفاده از مهاجمان هم غافل شد.
در بازی نخست كه خطیبی و عنایتی گوش های راست و چپ بودند و در ۲ بازی بعدی هاشمیان و عنایتی به عنوان زوج خط حمله به كار گرفته شدند. دو مهاجم با خصوصیات مشابه كه به جای مكمل بودن، بیشتر یكدیگر را خنثی می كردند و تغذیه آنها هم مستلزم حضور دو هافبك تخصصی در كناره ها بود.
موردی كه اصلاً در تیم تحت هدایت قلعه نویی وجود ندارد و تا تیم ملی از حریفان عقب نیفتد، مربیان حاضر نمی شوند از هافبك های سرعتی خود در جناحین زمین استفاده كنند. هرچه هست و با هر شیوه و شكل ممكن امروز باید تیم پیروز میدان باشیم. چه با دفاع خطی و چه دفاع مثلثی و چه با یك یا ۲ مهاجم باید از سد این حریف سنتی بگذریم. حق هیچ گونه اشتباهی هم نداریم.
آرش رستم نمدی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید