چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

«بکهام» در آمریکا موفق می شود؟


«بکهام» در آمریکا موفق می شود؟
جیمی كره گر هافبك تیم لیورپول درمورد دیوید بكهام می گوید: او (بكهام) و همسرش برای رسانه ها زندگی می كنند، نه برای خودشان، آنها عادت كرده اند بهپارتی های بزرگ بروند و صدها نفر آنها را دوره كنند. همین چند جمله از زبان همبازی سابق دیوید در تیم ملی انگلستان كافی است تا به زندگی پر از حاشیه او و ویكتوریاپی برد.
مخصوصاً كه این چند روز با انتقال بحث برانگیزش به تیم گالكسی لس آنجلس آمریكا بیشتر خود را در مركز توجه قرار داده است.زمانی كه در محافل خبری اعلام شد كه بكهام از فصل آینده دیگر در جمع كهكشانی های رئال نخواهد بود و به آمریكا ملحقخواهد شد،شور و هیجان جالبی هم در مادرید و هم در لس آنجلس به پا شد. در مادرید بلافاصله فابیو كاپلو مربی تندخوی رئالی ها اولین واكنش را نشان داد و با اخراج دیوید از جمع بازیكنانش اعلام كرد كه او فقط می تواند در تمرینات تیمش شركت كند و تا پایان فصل جایی در لیست ۱۶ نفره رئال ندارد.
پس از آن نوبت به رامون كالدرون مدیر باشگاه رسید تا از گفتگوهای پنهانی دیوید با مسئولان گالكسی و سرانجام پیوستن به این تیم شدیدا انتقاد كند. اما بكهام كه گوشش از این حرف ها پر است فارغ از این انتقادات، به انتظار تابستان ۲۰۰۷ مانده تا دوره جدیدی را در فوتبال آمریكا تجربه كند.
حتی زمانی كه او به رئال پیوست دیه گو مارادونا اسطوره فوتبال آرژانتین در اظهاراتی تمسخرآمیز گفت رئال یك مدل لباس و مانكن استخدام كرده است، اما در آن موقع بكهام اهمیتی به این گفته ها نمی داد.
شاید این تغییر باشگاه عجیب و غریب فصل تازه ای را در زندگی ورزشی بازیكن ۳۱ ساله انگلیسی بگشاید و او با این انتقال مسیر زندگی پرفراز و نشیب خود را تغییر دهد. مسیری كه از سال ۱۹۹۳ كه دیوید در ۱۸ سالگی بازی در منچستر را آغاز كرد، بارها تغییر كرده است. پس از آن در سال ۱۹۹۵ بود كه اولین بازی خود را در لیگ برتر برای شیاطین سرخ انجام داد و بلافاصله خود را به عنوان یك پدیده مطرح كرد.
او ابتدا شماره ۱۰ را برتن می كرد اما با خداحافظی اریك كانتونا، كاپیتان عصیانگر و فرانسوی منچستری ها افتخار پوشیدن شماره ۷ او نصیبش شد. پیشرفت او آنقدر سریع بود كه از سوی گلن هادل مربی وقت تیم ملی انگلستان به اردوی این تیم دعوت شد و اولین بازی خود را با پیراهن ملی در مقابل مولداوی و در اواخر سال ۱۹۹۶ انجام داد.
با شروع جام جهانی ۱۹۹۸ همه منتظر هنرنمایی او بودند كه از ابتدای جام برروی نیمكت نشسته بود و هادل پس از ۲ بازی كه به او میدان نداد در بازی مقابل كلمبیا، دیداری كه برای ساكنان جزیره حكم مرگ و زندگی را داشت، او و مایكل اوون، دیگر پدیده انگلیسی ها، را به بازی فرستاد و آنها در یك بازی طوفانی با گل دارن اندرتون و گل بكهام كه از روی یك ضربه آزاد تماشایی به ثمر رسید موفق شدند از سد حریف قدر خود گذر كنند و راهی یك هشتم نهایی كنند.
در این مرحلهانگلستان به مصاف آرژانتین رفت و در حالی كه بازی ۲بر۲ مساوی بود اشتباهبچه گانه دیوید و لگد او به دیه گو سیمونه موجبات اخراج او توسط كیم نیلسن داور بلند بالای دانماركی را فراهم كرد. انگلیسی ها آن بازی را درضربات پنالتی باختند و بكهام به چهره ای منفور در جزیره بدل شد.بعد از این قضایا بكهام با بازی های درخشان خود دوباره خود را در دل هوادارانش جا كرد و قرار شد در جام جهانی ۲۰۰۲ كره و ژاپن بازوبند كاپیتانی تیم ملی را بر بازو ببندد.
اما یك اتفاق بد همه را نگران كرد. در یكی از بازی های لیگ قهرمانان اروپا از جانب «دوشر» بازیكن آرژانتینی مورد هجوم قرار گرفت و به سختی آسیب دید. اما او با تمرینات سخت، خود را به جام جهانی رساند و انتقام سختی هم از آرژانتینی ها گرفت.
پس از این جام جهانی كه انگلیسی ها در یك چهارم نهایی مغلوب برزیل شده و حذف شدند دوره جدیدی در زندگی روزمره بكهام شروع شد. درگیری او با آلكس فرگوسن و كبودی پای چشمش كه می گفتند بر اثر پرتاب كفش از سوی فرگی ایجاد شده او را برآن داشت تا اولدترافورد را ترك كرده و به یكباره سر از مادرید در بیاورد. هنوز هم شرایط خوب بود و بكهام در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان كاپیتان تیم ملی اش بود.
تیمی كه دوباره در یك چهارم نهایی و این بار توسط پرتغال حذف شد. اما پس از جام جهانی استیو مك كلارن جای اسون گوران اریكسون سوئدی را گرفت و مربی سفید پوشان جزیره شد. او بلافاصله اعلام كرد كه بكهام قدرت هدایت و لیاقت كاپیتانی تیمش را ندارد و او را خیلی راحت كنار گذاشت.
از آن طرف كاپلو مربی رئال هم یك خط در میان به او بازی می داد و اغلب مجبور بود بازی ها را از روی نیمكت نگاه كند. شاید همین امر بود كه بكهام را از كانون اخبار جهان دور كرد و او برای اینكه دوباره خود را مطرح كند به تیم گالكسی پیوست و و از هم اكنون بلیت فروشی بازی های گالكسی كه به زودی آغاز می شود شروع شده است.
ضمن اینكه باید به این نكته نیز اشاره كرد كه رئال مادرید قهرمانی خود در لالیگای اسپانیا را تا حدودی هم مدیون بكهام است زیرا این بازیكن طی ۱۰ بازی آخر رئالی ها نقش عمده ای در پیروزی های قوهای سپید داشت.به نحوی كه كالدرون پس از پایان لالیگا گفته بود كه خواهان تمدید قرارداد دیوید با رئال است اما او راهی كه از چندی قبل در پیش گرفته بود را انتخاب كرد و راهی آمریكا و تیم لس آنجلس گالكسی شد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید