سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


تار و پود زندگی


تار و پود زندگی
● طراحان خوشبختی
زندگی زوجین مانند یك بازی است كه مهره های آن دایم در حال جابه جایی هستند. در بهترین حالت آن دو نفر مانند چراغ مه شكن هستند و راه یكدیگر را روشن می كنند. همچنین نقاط ضعف همراه را آشكار می كنند كه سبب رشد دو طرف و پایداری علاقه می شود، اما این تعادل را چگونه می توان حفظ كرد؟ خیلی ساده و با رعایت قواعد بازی می توان این كار را انجام داد.
● مهم ترین قواعد دوست داشتن
هنگام صحبت با همسر خود توجه داشته باشید كه زمان و مكان صحیحی را انتخاب كرده اید. نباید با طعنه و یا خشونت صحبت كرد. احساسات خود را هنگام گفت وگوهای منطقی زیاد به بازی نگیرید، از گله و شكایت كردن بپرهیزید، به یك توافق برسید. تشویق و تحسین در زندگی های موفق نقش بسیار مهمی برعهده دارد.
▪ در زیر ۹ قاعده آمده است تا كی و چگونه ... آن ها را به كار گیریم
- خود را دوست بدارید
- من مسوولم
- به خود وقت بدهید
- بر ترس های خود چیره شویم
- واژه های درست بسیارند
- منصف باشیم
- با هم تغییر كنیم
- ارتباطی تازه و شاداب
- پا به پای آرامش
خود را دوست بدارید
كسی كه اعتماد كافی به خود ندارد، نمی تواند از احساسات طرف مقابل به درستی قدرشناسی كند. به این ترتیب موفق می شوید: دست از كار كردن مانند سیندرلا برداری. این در صورتی است كه خود را به درستی ارزیابی نكرده باشید. برنامه خود را تغییر دهید. شعارتان این باشد، بهترین چیزها برای خودم! برای خود چیز تازه ای بخرید، به سینما بروید. كسی كه با خودخواهی به برآورده كردن خواسته ها و اهداف خود بیندیشد، نتیجه عكس آن را می گیرید. علاقه به خود در اثر ارتباط عاطفی و روحی با همسر به دست می آید، نه در حل كردن مشكلات به تنهایی.
● من مسوولم
هر كس طراح خوشبختی خود است. به این ترتیب موفق می شوید؛ اگر فكر می كنید خوشبختی در دوستی خود به خود به وجود می آید، در اشتباه هستید، علاقه هم مانند یك غذای لذیذ باید درست شود. فعال شوید! دوستی ایده آل محصولی از عقاید، اهداف و همكاری است. باید سوال زیر را برای خود مطرح و آن را حل كنید. آیا اصلا به زندگی زناشویی علاقه ای دارید؟ همسر شما باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟ در كجا می توانید او را بیابید؟ و هنگامی كه او را یافتید باید بین واقعیت و تصورات خود تعادلی برقرار كنید.
● به خود وقت بدهید
زن و شوهر باید با صرف وقت و صبر زیاد، نخ های زندگی خود را به هم گره بزنند. به این ترتیب موفق می شوید: زندگی زناشویی خود را خانه ای ببینید كه باید آن را بسازید و عشق یكی از مصالح اصلی آن است. برای این كه ساختمان محكم ساخته شود، باید پایه های محكمی برای آن بریزید. شما باید برای كشیدن نقشه و پیاده كردن آن در ساختن این خانه آرامش و زمان زیادی صرف كنید. این موضوع در ارتباط دو نفر هم صدق می كند. اگر شما برای رسیدن به علاقه ای عمیق، عجله به خرج دهید، در خاتمه چیزی به دست خواهید آورد كه فقط شبیه یك ارتباط است. اما معلوم نیست كه این ارتباط در مواقع بحرانی هم دوام پیدا كند، بنابراین در بیان نظرات خود و پذیرفتن نیازهای طرف مقابل، رك و صریح باشید.
● بر ترس های خود چیره شوید
آیا گمان می كنید كه رشد، تكامل و سرزندگی در دراز مدت جایی در زندگی زناشویی شما نخواهد داشت؟ دوستی واقعی، رد و بدل كردن دایمی افكار است. به این ترتیب موفق می شوید: فهرستی از مسایل مهم تهیه كنید. ترس های خود را بشناسید. شما در كجا جلو خود و همسر خود را می گیرید و مانع پیشرفت رابطه می شوید؟ چه چیزی موجب رنجیدگی شما می شود؟ در چه مواردی می توانید با گذشت باشید؟ با همسر خود صحبت كنید كه چگونه می توان با موانعی كه در ارتباط شما وجود دارد، مبارزه كرد؟
● واژه های درست بسیارند
لحن صحبت در یك ارتباط زناشویی نقش مهمی دارد. پس از سپری شدن دوران اولیه زندگی، باید با همسر خود گفت وگوهای زیادی داشته باشید تا بتوانید یكدیگر را بهتر درك كنید. هنگام صحبت با همسر خود توجه داشته باشید كه زمان و مكان صحیحی را انتخاب كرده اید. نباید با طعنه و با خشونت صحبت كرد. احساسات خود را هنگام گفت وگوهای منطقی زیاد به بازی نگیرید. از گله كردن بپرهیزید. به یك توافق برسید. تشویق و تحسین در زندگی های موفق نقش بسیار مهمی برعهده دارند. برای هر انتقاد باید ۵ نكته مثبت را هم در نظر بگیرید.
● منصف باشیم
آیا شما در بن بستی قرار دارید و نمی دانید چگونه باید از آن خارج شوید؟ همواره در زندگی زناشویی وضعیت هایی وجود دارند كه با توافق دو طرفه، هیچ كس احساس مغبون شدن نمی كند. به این ترتیب موفق می شوید: اولین قدم، قبول داشتن همسر است. بعد باید نتیجه مورد نظر خود را تعیین كنید. همواره در تمام مسایل توافقی وجود دارد كه هر دو طرف را راضی كند.
● با هم تغییر كنیم
هیچ چیز ثابت نیست. در زندگی زناشویی تغییرات غیرقابل اجتناب هستند. تغییر شغل و تولد فرزند، مسایلی هستند كه زن و شوهر باید با هم بر آن غلبه كنند.
زندگی زناشویی خود را خانه ای ببینید كه باید آن را بسازید و عشق یكی از مصالح اصلی آن است. برای این كه ساختمان محكم ساخته شود، باید پایه های محكمی برای آن بریزید. برای كشیدن نقشه و پیاده كردن آن در ساختن این خانه آرامش و زمان زیادی صرف كنید. به این ترتیب موفق می شوید: انعطاف پذیری علاوه بر این كه یكی از پایه های مهم زندگی است، یكی از مهمترین خصوصیات افرادی است كه بر خورد بهتری در حل مشكلات دارند. پذیرفتن تغییرات با انعطاف پذیری یعنی وداع با چیزهایی كه در گذشته وجود داشته است، تغییرات همواره موجب، تغییر روند بازی می شود. حال باید رفتاری جدید در پیش گرفت.
▪ تغییرات سه مرحله دارد:
۱) هنوز همه چیز آشناست و هركس می داند چه باید بكند.
۲) چیزهای آشنا شروع به از بین رفتن می كند و حال باید فعال بود.
۳) هر یك از افراد خانواده در چارچوب تغییر مورد نظر خود را تطبیق می دهد.
● جمع بندی یك رابطه:
همان طور كه اتومبیل خود را نزد تعمیركار می برید، باید از رابطه خود هم مراقبت به عمل آورید. كنترل دایمی ارتباط موجب حل راحت تر مشكلات و اختلافات احتمالی می شود. به این ترتیب موفق می شوید هر روز كاملا آگاهانه برای همسر خود وقت بگذارید. از او بپرسید كه روز خود را چگونه گذرانده است و به چه فكر می كند. ارتباط مانند یك باغچه است. باید از آن مراقبت كرد، در غیر این صورت پژمرده می شود.
● ارتباطی تازه و شاداب
راز داشتن ارتباط خوب و دراز مدت این است كه دایم به آن رسیدگی كنید. به این ترتیب موفق می شوید؛ گاهی اوقات او را به طرز مطبوعاتی غافلگیر كنید. به پیك نیك بروید، تا جایی كه امكان دارد با هم بخندید. اتفاقاتی را به خاطر بیاورید كه هر دو در آن ها نقش داشته اید. در برخی موارد موضوعات كوچك را همواره رعایت كنید. بعضی از این مسایل همیشه ثابت مانند لنگری هستند كه كشتی احساسات را در دریای توفان نگه می دارند و شما را به آرامش می رسانند.
● پابه پای آرامش
باید كاملا آگاهانه قواعد را رعایت كنید، زیرا زمانی می رسد كه شما به زندگی روزمره خود بر می گردید. به این ترتیب موفق می شوید؛ این هنر بزرگی است كه هویت همسر خود را بپذیرید و به آن احترام بگذارید و در عین حال خود را هم فراموش كنید. به ایده آل های خود وفادار بمانید و ارتباط خود را با دوستانتان قطع نكنید.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید