پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

وداع با آرزوها


وداع با آرزوها
حذف شدیم; یك‌سال پیش، بعد از آن اتفاقات تلخ در جام جهانی خرد جمعی فوتبال عقل‌هایش را روی هم ریخت و از برآیند آن امیر قلعه‌نویی هدایت تیم ملی ایران را به چنگ آورد. آیا او در قواره‌های این پست بود؟ برای رسیدن به جواب این سوال یك‌سال پر از كشمكش بین موافقان و منتقدان او سپری شد، تا در جام ملت‌ها تفاوت‌های مربی كوچك كم‌تجربه بین‌المللی با مربیان بزرگ مشخص شود. حذف تیم ایران با آن همه ستارهء سرشناس در مرحله یك چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا را باید ورای شانس و اتفاقاتی كه بر ضربات پنالتی حكمفرماست جست‌وجو كرد. اگر حس و حالی برای مرور آنچه در بازی دیروز گذشت دارید، ادامه مطلب را بخوانید.
● تركیب چهارم
تیم ملی ایران در چهارمین مسابقه‌اش در جام ملت‌های آسیا چهارمین تركیب مختلفش را به خود دید; تغییرات این‌بار بسیار گسترده‌تر از دفعات قبل بود و تا آن‌جا پیش رفت كه بالاخره سرمربی تیم ملی به تاكتیك موردنظرش یعنی ۳۳۵۵۲ بازگشت و ۴۴۴۴۲ را كه یك‌سال تمام روی آن كار كرده بود كنار گذاشت. این تركیب اولیهء ایران است.
رودباریان، نصرتی، حسینی، رضایی، معدنچی، مهدوی‌كیا، تیموریان، نكونام، كریمی، هاشمیان و خطیبی.
رفتن نصرتی به قلب خط دفاع آن‌هم بعد از یك‌سال مصدومیت می‌توانست بهای گزافی برای قلعه‌نویی داشته باشد اما او برای رسیدن به تركیب دلخواهش تمام این حرف و حدیث‌ها را به جان خرید. معدنچی و مهدوی‌كیا نقش پیستون را به خود گرفته تا بالاخره دو سمت تیم ایران هم به كار بیفتد. اما آن‌چه در این مسابقه تمام این تمهیدات و بالا و پایین‌ها را بی‌اثر كرد حساسیت فراوان مسابقه و حركت‌های محتاطانهء سرمربیان دو تیم بود. احتیاطی كه از این فینال زودرس كه می‌توانست مثل مصاف‌های گذشته بسیار زیبا و پرگل باشد بازی‌ای سرد و كم صحنه به وجود آورد. نیمهء اول هر كدام از دو تیم دقایقی از مسابقه را به سمت خود كشیدند و توانستند مالكیت آن را به خود اختصاص دهند. اولین موقعیت دندانگیر ایران دقیقهء ۴۴ رخ داد. وحید هاشمیان به محوطهء جریمهء حریف نفوذ می‌كند توپ او درست روی خط شش قدم جلوی پای علی كریمی می‌افتد اما كریمی این موقعیت تك به تك را به دروازه‌بان كره‌ای می‌كوبد. حملات كره‌ای‌ها هم درست مثل ما انگشت‌شمار است و قابل یادآوری نیست.
دقیقهء ۴۵ آخرین موقعیت خطرناك نیمه هم برای ما شكل می‌گیرد.
كریمی كه یكی از روزهای نسبتا خوبش را پشت سر می‌گذاشت و دریبل‌هایش می‌گرفت به داخل ۱۸ قدم نفوذ كرد، پاس او را خطیبی با یك چرخش نصفه و نیمه جلوی پای مهدوی‌كیا می‌اندازد كه شوت او را دفاع كره برمی‌گرداند.
نیمهء دوم را تیم ایران بهتر شروع می‌كند اما برای اولین تعویض تا دقیقهء ۶۰ صبر می‌كنیم كه زندی جانشین معدنچی شود تا بالاخره زندی كه گفته می‌شد قابلیت نفوذ بیش‌تری دارد، خودش را در آن منطقه نشان دهد. آندو تیموریان به سمت راست نزدیك می‌شود و چند سانتر خطرناك را هم روی دروازهء كره می‌فرستد. علی كریمی نقش توپ دزد را در میانهء میدان ایفا می‌كند و اتفاقا این وظیفه را هم خوب ایفا می‌كند، روند مسابقه به شكلی است كه هیچ‌كدام از دو تیم عطشی از خود برای عبور از حریف و تمام كردن كار نشان نمی‌دهند. اواخر مسابقه عنایتی جای وحید هاشمیان را می‌گیرد تا رسول خطیبی كند و كم اثر همچنان در زمین باقی بماند.
● وقت اضافه به نفع ما
در وقت‌اضافی كفهء ترازو به سمت تیم ایران سنگینی می‌كرد و این نشان از برتری بدنی تیم ایران داشت. ما در مالزی مانده بودیم و با شرایط جوی و زمین بیش‌تر آشنا بودیم كه این خودش می‌توانست پوئنی مثبت برای تیم ایران باشد. در این وقت‌ها تیم ما روی دو موقعیت دو شوت بسیار سنگین را توسط نكونام و مهدوی‌كیا به سمت دروازهء كره روانه كرد كه هر دو بار با بدشانسی توپ‌های ما تبدیل به گل نشد تا سرنوشت به ضربات پنالتی كشیده شود.
● تعویض عجیب
تیم ایران كه می‌توانست خیلی زودتر از این‌ها كار مسابقه را یكسره كند منتظر ضربات پنالتی ماند و آن‌جا دست قلعه‌نویی رو شد كه فقط دو دقیقه مانده به پایان مسابقه رودباریان دروازه‌بان اول تیم را بیرون كشید و وحید طالب‌لو را به زمین فرستاد. اما تاكتیك عجیب و قریب او كه قطعا در آینده با تحلیل‌های فراوانی مواجه خواهد شد، جواب نداد. تیم ایران توسط دو بازیكن سرشناس مهدوی‌كیا و خطیبی پنالتی‌هایش را از دست داد و وحید طالب‌لو فقط توانست یكی از پنالتی‌های حریف را مهار كند و ما بار دیگر در توالی مقابله با كره‌ای‌ها نوبت را رعایت كردیم و به آن‌ها باختیم.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید