جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

انتظار ۳۵ ساله شد


انتظار ۳۵ ساله شد
سرنوشت فینال دوم چهاردهمین دوره فوتبال قهرمانی جام ملت های آسیا نیز به بخت و اقبال سپرده شد و با ضربه های پنالتی برنده به دور بعد رفت. پس از آنكه ژاپن به حكم ضربه های پنالتی به نیمه نهایی پیوست ایران نیز تسلیم ضربه های پنالتی شد تا اجازه دهد كره جنوبی، رقیب دیرین به جمع چهار تیم نیمه نهایی بپیوندد.
گرچه در دل هر دو تیم ترسی پنهان نهفته بود كه اجازه نمی داد با تمام نیرو به دروازه مقابل هجوم برند و آن قدر كه به كار دفاعی دل بسته بودند، در برنامه هجومی خود، جز به ضدحمله ها به چیز دیگری فكر نمی كردند. پیم وربیك سرمربی كره به سرعت تیمش می بالید و قلعه نویی امیدوار بود رسول خطیبی از توپ های بلند بهره بگیرد. چند بار كه پرچم داور شتابزدگی خطیبی و آفساید او را اعلام كرد، این تدابیر خیلی زود برملا شد.
● شروع خوب
ایران خیلی خوب شروع كرد. به نظر می آمد مصمم و با اراده است. سه چهار بار آفساید پی در پی این میل شدید را گواهی می داد. اما كره كه تیم ایران را در بازی های قبلی ارزیابی كرده بود بنا را بر نفوذ از جناح چپ دفاع ایران گذاشته بود و در نیمه نخست چند بار با حضور در این منطقه و ارسال توپ های بلند از سمت دیگر قصد گلزنی داشت اما این ارزیابی درست درنیامد زیرا قلعه نویی با دست بردن در تركیب و آرایش تیم، این نقطه ضعف را پوشانده بود.حضور نصرتی در مركز دفاع با آن سابقه بازیگری در تیم ملی و تمایل رضایی و حسینی به دو سمت چپ و راست و حمایت مهدوی كیا و معدنچی از این خط دفاعی، امكان بهره وری را از تیم كره می گرفت. با این وجود هرگاه كره صاحب توپ می شد و به بازی سرعت می داد كار دفاع ایران كمی سخت می شد. مثل دقایق ۲۱ تا ۲۳ كه سه بار دیوار دفاعی ایران در هم ریخت و ۲ شوت سنگین كره ای ها نزدیك بود خطرساز شود.اما تیم ایران كه خوب و مصمم شروع كرده بود، پس از تهدیدهای زودگذر و بی نتیجه كره ای ها بر اوضاع مسلط شد و از دقیقه ۲۶ كه یك كرنر به سود ایران زده شد، شوت كم زور مهدوی كیادر دقیقه ۳۰ سرآغاز یك سری حملاتی شد كه برتری ادامه دار تیم ایران و چند حمله جدی را در پی داشت. اوج این حملات ۲ بار با شروع كریمی دامن زده شد.
در دقیقه ۴۱ كریمی و هاشمیان به فاصله نزدیك همدیگر را حمایت كردند. موقعیتی كه برای كریمی خلق شد، فرصت یك گل حتمی بود. كریمی ضربه را زد اما خروج دروازه بان كره موجب شد ضربه انحرافی كریمی به او برخورد كند و برگردد. ۴ دقیقه بعد كریمی پا به توپ همه را به هم ریخت و پاس خوبی به خطیبی داد. خطیبی آن را به عقب برای مهدوی كیا برگرداند. شلیك سنگین او به دفاع خورد و برگشت داده شد.
● باران بازی خراب كن
نیمه دوم را ایران با ورود زندی به جای معدنچی باز هم ایران با برتری آغاز كرد. دیگر كاملاً معلوم بود كه كره ای ها خود را به خطر نمی اندازند و فقط دل به ضربه های ایستگاهی و شوت های دور بسته اند. شوت دور دائه هو در دقیقه ۵۹ و ضربه ایستگاهی شونسو كه در دقیقه ۶۳ از بالای دروازه گذشت حاصل ۲ ضدحمله سریع و موقعیت هایی بود كه كره ای ها به دست آوردند اما در عمل اراده بازی دست ایرانی ها بود.
بارانی كه از ،۲ ۳ ساعت قبل مثل سیل می بارید و با شدت و ضعف در طول بازی هم ادامه یافت خیلی از زیبایی های این بازی كاسته بود با این حال هر وقت توپ با كار گروهی پیش رفت مهاجمان ایران خطرناك ظاهر می شدند. چنان كه در دقیقه ۶۷ پاس عمقی كریمی و فرار خطیبی می توانست گل آفرین باشد. خطیبی حتی توپ را از دروازه بان دزدید اما با خطا مدافع روبه رو شد و این فرصت هدر رفت.
وقتی عنایتی جانشین هاشمیان شد، یعنی قلعه نویی برای گل زدن و بردن اشتهای بیشتری دارد. شلیك دور نكونام كه به سختی مهار شد و ضدحمله ای كه در دقیقه ۸۹ توسط مهدوی كیا و زندی پی ریزی و عنایتی را در موقعیت گلزنی قرار داد و می توانست كار را تمام كند كه این اتفاق نیفتاد و بازی به وقت اضافی رسید. در این ۳۰ دقیقه نیز برتری ایران با ۲ موقعیت گل در دقایق ۱۰۵ و ۱۰۷ به اوج رسید. نخست چند دریبل عالی كریمی و پاس او به نكونام و شلیك عالی او كه از كنار دروازه گذشت و دیگری كه از جناح راست آغاز شد و با شوت مهدوی كیا در چنگ دروازه بان و كاپیتان كره متوقف ماند. ضربه های پنالتی را باید حكم قرعه و فال و بخت و اقبال به شمار آورد. ضربه نخست هر ۲ تیم به ثمر رسید. زندی گل اول ایران را زد. اما هیچ كس انتظار نداشت مهدوی كیا مقابل «لی وون جای» كم بیاورد. كره تا اینجا ۱-۲ جلو افتاد اما ضربه سوم كره را طالبلو خنثی كرد تا عنایتی نتیجه را ۲-۲ كند. افسوس كه خطیبی خیلی بد ضربه پنالتی را نواخت تا ایران به ضربه پنجم نرسد.
با این حساب تیم ایران پس از چین و استرالیا سومین مدعی بزرگی بود كه حذف شد تا انتظار قهرمانی جام ملت ها برای ایران ۳۵ ساله شود.
● بعد از بازی
امیر قلعه نویی در كنفرانس پس از بازی با اظهار رضایت از عملكرد بازیكنان تیم ملی ایران گفت: «تحت هر شرایطی من مقصر این شكست هستم و بازیكنان تمام خواسته های تاكتیكی مرا در زمین پیاده كردند و فقط در ضربات آخر بی دقت بودند. ما در طول بازی شانس های زیادی برای گل زدن داشتیم ولی شانس با ما یار نشد و با ضربات پنالتی حذف شدیم.وی درباره تعویض وحید هاشمیان و بازی ندادن به جواد كاظمیان گفت: وحید خسته شده بود و تعویضی هم كه انجام گرفت در خط حمله بود و با آمدن عنایتی روند حركتی تیم ایران هجومی تر شد و از آنجایی كه ما حاكم بر بازی بودیم نیازی به آمدن جواد كاظمیان نبود و بازیكنان داخل زمین بسیار خوب كار كردند.سرمربی تیم ایران درباره تعویض رودباریان و آمدن طالب لو گفت: در تمرینات پنالتی كه روز قبل انجام داده بودیم طالب لو موفق به مهار ۱۷ پنالتی شده بود و عقل حكم می كرد كه از او در ضربات پنالتی استفاده كنم. قرار این بود كه او از ۵ ضربه پنالتی یكی را مهار كند كه در این كار هم موفق بود.پیم وربیك سرمربی كره جنوبی نیز در این كنفرانس با اعلام این كه ما از نظر ذهنی نسبت به تیم ایران برتری داشتیم، گفت: در وقت های اضافه بازیكنان من خسته بودند ولی با این حال خوب بازی كردند و اجازه ندادند بازیكنان ایران روی دروازه ما خطرآفرین باشند. وی ادامه داد: ما با روحیه جام جهانی بازی می كنیم و فقط قهرمانی این دوره از مسابقه ها را می خواهیم.لی ون جاء دروازه بان كره جنوبی كه با مهار ۲ پنالتی بهترین بازیكن میدان شد در این كنفرانس گفت: خیلی خوشحال هستم و مطمئن بودم كه ایرانی ها در ضربات پنالتی اشتباه می كنند و زمانی كه در مقابل ضربات پنالتی ایستادم با تمركز روی بازیكنان ایران مسیر توپ ها را تشخیص می دادم.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید