جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

صعود فوتبال عراق از خاکریز جنگ


صعود فوتبال عراق از خاکریز جنگ
در كشور عراق آرامش و امنیت برقرار نیست و مردم این كشور دائما در استرس زندگی می‌كنند اما این روز‌ها آرامشی جدید در قلب‌هایشان خانه كرده است‌.
تیم‌ملی فوتبال عراق تا مرحله یك چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا بالا آمد و در یك دیدار جذاب موفق شد ویتنام را با ۲ گل یونس خلیفه شكست دهد و به دور نیمه نهایی صعود كند‌. فوتبال به عنوان پدیده‌ای جدا از سیاست توانست در كشوری كه آتش و گلوله بر آن حكومت می‌كند،مسكن و آرام‌بخش مردم محسوب شود‌.
تیم‌ملی عراق نتوانست دوران آماده‌سازی خوبی را پشت سر بگذارد و حتی ویرا سرمربی این تیم مجبور شد بدون دستیارانش تیم را وارد مسابقات كند چرا كه هیچ یك از دستیارانش حاضر نشدند با شرایط موجود در كشور عراق، این تیم را همراهی كنند‌.
شاید كمتر كسی فكرش را می‌كرد كه عراق آن‌قدر خوب در جام ملت‌ها حاضر شود و تیم‌های بزرگ را این چنین به دلهره وا دارد‌. حالا عراق حتی یكی از شانس‌های كسب عنوان قهرمانی است و به نیمه‌نهایی مسابقات راه پیدا كرده است‌. حتی اگر عراق در این مرحله مقابل كره جنوبی یا ایران شكست بخورد نیز چیزی از ارزش‌هایش كم نمی‌شود چرا كه باید پذیرفت بازیكنان این تیم به هیچ عنوان آرامش فكری ندارند و بی‌گمان شب‌‌ها قبل از اینكه به خواب فرو بروند و استراحت كنند، در فكر خانواده‌های خود هستند و نمی‌توانند بارش آتش و گلوله‌ها بر سرخانواده‌های خود را فراموش كنند و یا این كه در حال حاضر خانواده‌هایشان چه شرایطی را تحمل می‌كنند‌.
شاید اگر ذره‌ای از مشكلاتی كه هم اكنون در عراق حكمفرما است را تیم‌های دیگر داشتند، حتی نمی‌توانستند یك تساوی هم كسب كنند‌ اما آنها سفیران صلح برای كشور خود هستند و به نوعی خشم و حسرت فروخورده مردمان سرزمین خود را با پیروزی در معتبرترین تورنمنت قاره كهن به گوش جهانیان می‌رسانند‌.
عراق همیشه یك مدعی بوده ولی هیچ‌گاه نتوانسته افتخارآفرینی كند، صعود تیم‌ملی فوتبال این كشور به مرحله نیمه نهایی جام ملت‌ها این بار حكایتی دیگر دارد و حالا شاگردان ویرا وظیفه‌ای سنگین را بر شانه‌های خود احساس می‌كنند‌.
مردان ویرا و تیم‌ملی فوتبال عراق این روز‌ها برای كسب جام و افتخار فوتبال بازی نمی‌كنند، آنها برای استقرار آرامش در قلب مردمان سرزمینشان فوتبال بازی می‌كنند و این نیت تا به حال باعث برتری روحی ـ‌ روانی شاگردان ویرا شده است‌.
پیروزی‌های عراق در فضایی آكنده از بوی آتش و باروت كسب می‌شود‌؛ فوتبال عراق امروز مثل آتش و گلوله است ولی آتش و گلوله‌ای كه فقط به كسب افتخار منجر می‌شود‌.
آن‌ها حتی طرفداری ندارند چون مردمان كشور عراق نمی‌توانند سفیران صلح خود را در شرق دور همراهی كنند اما با هر گل و هر پیروزی این تیم آن‌ها آرام می‌شوند و در آرامشی عجیب فرو می‌روند‌.
حكایت پیروزی عراق و راهیابی به جمع ۴ تیم برتر قاره كهن، حكایت پیروزی میان آتش و گلوله است‌.
سعید پیرمحموئی
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید