جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

صعود عراق به نیمه نهایی پس از ۳۱ سال


صعود عراق به نیمه نهایی پس از ۳۱ سال
روز شنبه این هفته ۲ دیدار در چارچوب مرحله یك چهارم نهایی جام ملت های آسیا در شهرهای هانوی و بانكوك برگزار شد و طی آن تیم های ژاپن و عراق به ترتیب با غلبه بر استرالیا و ویتنام به جمع ۴ تیم برتر این رقابت ها راه یافتند. ژاپن چهارشنبه این هفته در ورزشگاه می دینه هانوی به مصاف برنده دیدار تیم های ازبكستان با عربستان كه عصر دیروز برگزار شد، می رود و عراق نیز در استادیوم بوكیت جلیل كوالالامپور با برنده رقابت ۲ تیم ایران و كره جنوبی دیدار می كند.
● نزدیك و نفسگیر
فینال زودرس این دوره جام ملت های آسیا بین ۲ تیم ژاپن و استرالیا برگزار شد، ۲ تیم كه قبل از آغاز مسابقات از بیشترین شانس برای قهرمانی برخوردار بودند. چشم بادامی های شرق آسیا در نخستین بازی خود در این جام نمایش چندان خوبی برابر قطر نداشتند اما بازی به بازی بهتر شدند و پس از شكست ۳-یك امارات و ۴- صفر ویتنام به عنوان تیم نخست راهی مرحله یك چهارم نهایی شدند.
در یك چهارم و بازی سخت برابر استرالیا نیز این تیم برتری قابل توجهی به ویژه از زمان اخراج وینس گرلا در دقیقه ۷۵ نسبت به حریف نامدار خود داشت. شاگردان ایویكا اوسیم با سازماندهی فوق العاده خود و با اتكا به تركیب بازیكنان جوان و باتجربه به همراه ستاره هایی كه در اختیار دارند، راه خود را برای حضور در جمع ۴ تیم برتر آسیا هموار كردند و شاید دیگر هیچ تیمی حریف ژاپن نشود.
● برتری انكارناپذیر
استرالیا در دقیقه ۶۹ روی یك ضربه كرنر به وسیله جان آلویسی به گل رسید اما ۳ دقیقه بعد روی اشتباه مارك میلیگان و با حركت انفرادی نائوهیرو تاكاهارا گل تساوی زده شد، تا اینجای كار بد نبود اما ۴ دقیقه بعد كه سعد كمیل داور كویتی بازی در تصمیمی جنجال برانگیز وینس گرلا هافبك جنگنده استرالیا را از زمین بازی اخراج كرد ورق یكباره به نفع ژاپن برگشت و استرالیا ۴۵ دقیقه بعدی را در لاك دفاعی فرو رفت. تك حمله های هری كیول هم فاقد كیفیت لازم بود. گراهام آرنولد مربی استرالیا درباره این اخراج گفت:«بازی با یك یار كمتر و در چنین شرایط آب وهوایی برابر تیمی مانند ژاپن بیشتر شبیه خودكشی است و این كه ما توانستیم تا پایان وقت های اضافی اول و دوم گلی نخوریم خود كار بزرگی محسوب می شود.
ما در نهایت در ضربات پنالتی كه همیشه از آن به عنوان بخت آزمایی یاد می شود، بازی را باختیم. كشور استرالیا باید به این بازیكنان افتخار كند.» در نهایت استرالیا در نخستین حضور خود در جام ملت ها از این رقابت ها خداحافظی كرد و نتوانست به جمع ۴ تیم برتر راه پیدا كند. این تیم دریافت آسیا سخت تر از آن چیزی است كه فكرش را می كرده و به طور قطع در دوره بعد با آمادگی بیشتری در این رقابت ها حضور می یابد.
● فاكتور تجربه
ژاپن از وجود یك دروازه بان باتجربه به نام یوشیكاتسو كاواگوچی بهره می برد كه ۲ بار دیگر به همراه این تیم قهرمان آسیا شده است. كاواگوچی البته در طول بازی كار خیلی سختی نداشت اما مهار ۲ ضربه پنالتی اول از سوی هری كیول و لوكاس نیل تأثیر فوق العاده ای در پیروزی این تیم داشت.
یوجی ناكازاوا مدافع ۲۹ ساله و باتجربه ژاپن نیز زننده آخرین و حساس ترین پنالتی بود، او دراین باره گفت:«هر چه قدرت داشتم در زدن آن ضربه به كار گرفتم هرچند كه فشار زیادی هم روی من بود، اما به نظر من كاواگوچی قهرمان واقعی بود او ۲ ضربه پنالتی را دفع كرد.» اما ایویكا اوسیم مربی بوسنیایی ژاپن كه برای ضربات پنالتی زمین را ترك كرد و از رختكن شاهد این ضربات بود، گفت:«ضربات پنالتی برای سلامت قلب ضرر دارد، نمی خواستم به روی زمین افتاده و بمیرم. همچنین قصد نداشتم كه با حضورم در كنار تیم، بازیكنان را دچار استرس كنم.»
● پرقدرت و بدون توقف
تیم قدرتمند عراق كه در دور گروهی با شكست استرالیا شگفتی ساز شده و به عنوان تیم نخست گروه به دور بعد راه یافته بود در این مرحله هم با اقتدار ویتنام را شكست داد. عراق كه فقط یك بار در سال ۱۹۷۶به این مرحله راه یافته و در آن دوره چهارم شده این بار فرصت دارد مقامی بهتر به دست آورد.
در بازی یك چهارم نهایی شاگردان ژوروان ویه را یك سر و گردن بالاتر از حریفی نشان دادند كه به لطف بازی ضعیف ۲ تیم پرادعای حاضر در گروه A یعنی امارات و قطر توانسته بود به این مرحله برسد هرچند كه نباید از سختكوشی این تیم و مربیگری خوب آلفرد ریدل اتریشی به سادگی صرف نظر كنیم. عراق بدون شك یكی از بهترین تیم های سال های اخیر خود را در اختیار دارد و هر كدام از تیم های ایران و كره جنوبی (تكلیف برنده این دیدار عصر روز گذشته مشخص شده است) كه به نیمه نهایی برسند كار دشواری برابر این تیم خواهد داشت.
● تحقق یك رؤیا
ویه را با اشاره به این كه در بازی روز چهارشنبه در مرحله نیمه نهایی تغییراتی در تیم ایجاد می كند مانع از شادی بیش از حد بازیكنان خود پس از این بازی شد. او با ابراز نارضایتی از عملكرد نفرات تیم ملی عراق در این دیدار گفت: «من از همین الان به بازی نیمه نهایی برابر ایران یا كره جنوبی فكر می كنم. البته ما رؤیایی در سر داریم كه آن قهرمانی جام است و به آن نزدیك هم شده ایم، باید مراقب باشیم كه غرور گریبانگیر ما نشود. ما در بازی كوالالامپور كار سختی داریم و امیدوارم بتوانیم با شكست حریف به فینال راه پیدا كنیم.»
● موج شادی
پس از این پیروزی كشور جنگ زده عراق غرق در شادی شد و مردم این كشور برای برگزاری جشن و شادمانی به خیابان ها ریختند. عراق در ۳ دوره گذشته جام ملت های آسیا در یك چهارم نهایی حذف شده بود اما با راه یافتن این تیم به مرحله نیمه نهایی نوری المالكی نخست وزیر این كشور و سایر مقامات عراقی به بازیكنان و مربی تیم ملی این كشور تبریك گفتند.
سید علی بلندنظر
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید