شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


سفر به بزرگ‌ترین پارک جنگلی خاورمیانه


سفر به بزرگ‌ترین پارک جنگلی خاورمیانه
اگر هنوز از كارت سوخت خود استفاده نكرده‌اید و تصمیم گرفته‌اید به یكی از نزدیك‌ترین شهرهای شمال كشور برای صرفه‌جویی در مصرف بنزین سفر كنید، شهرستان نور را به شما پیشنهاد می‌كنیم كه از شمال به دریای مازندران از مشرق به شهرستان‌های محمودآباد و آمل، از جنوب كندوان و قلهء دماوند به استان تهران و از غرب به شهرستان نوشهر محدود است و ۵/۳ درصد جمعیت استان را دارد.
نور كه تا چند سال قبل سولده نامیده می‌شد از شهرهای مهم رستمدار بوده است. رستمدار بخشی بود در میان رویان و مازندران. نور مشتمل بر دو منطقه سردسیری و گرمسیری با بلوكات بسیار كه مهم‌ترین آن‌ها بالا ده نامیده می‌شد.شهرستان نور به لحاظ توسعهء صنعتی و گردشگری شرایط ممتازی در استان پیدا كرده است.
آثار دیدنی شهر نور عبارتند از:
▪ قلعهء بولاد بلده،
▪ بقعهء متبركه آقا شاه بالو زاهد،
▪ بقعهء متبركهء جمشید كیا سلطان،
▪ خانهء نیما در بلده.
▪ پل خشتی نور،
▪ تكیه تاكر،
▪ روستای ناتل،
▪ امامزاده احمد در بلده،
▪ كاخ تیمشان،
▪ سواحل زیبا،
▪ پارك جنگلی،
▪ آبشار آب پری،
▪ آب گرم معدنی لاویج (بلده)،
▪ فیل سنگی (بلده)،
▪ مسجد جامع بلده،
▪ غار كهو و كاروانسرای زمستانی یالو.
۱) پارك‌جنگلی نور:
در شرق شهر نور واقع شده كه با مساحتی حدود ۰۰۰ر۴ هكتار بزرگ‌ترین پارك جنگلی خاورمیانه است. وجود سبزه‌زارهایی در زیر درختان، رستوران زیبا در میان انبوه درختان سر به فلك كشیدهء آلاچیق‌های متعدد چوبی، پارك كودك، مسجد، سرویس‌های بهداشتی، زمین‌های ورزشی فوتبال و والیبال و... سبب شده تا هر فردی مشتاق به گذراندن اوقات فراغت در آن شود.
۲) پارك جنگلی كشپل:
در كیلومتری غرب شهر چمستان، در كنار رودخانهء زیبای لاویج قرار گرفت كه به دلیل وجود چشمه‌سارهای متعدد و سالم‌سازی آن، زمین‌های ناهموار، درختان انبوه و تنومند پهن برگ، پارك كودك و... مكان مناسبی برای سپری كردن اوقات شما باشد.»
۳) آب‌بندان نور:
در جنوب غربی شهر و قسمت شمال شرقی روستای عباسا واقع شده این آب‌بندان علاوه بر تامین نیاز آبیاری زمین‌های كشاورزی هر ساله در فصول مختلف سال، پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است كه هر كدام جلوهء خاصی به این آب‌بندان می‌دهد.
۴) حشت پل:
در روی رودخانه لاویج رود شهرستان نور در ضلع جنوبی مسجد جامع شهر واقع شده كه از بناهای دوران میرزا آقاخان نوری است كه تنها طاق مركزی آن باقی مانده است.
۵) آبشار آب پری:
آبشار طبیعی آب پری با نام محلی «پری او» در مسیر جادهء ییلاقی رویان به گلندرود جاده سیاه سنگ واقع شده كه جریان آب بر روی دامنهء سنگی و وجود درختان در حاشیهء آن بر زیبایی چشم‌ا‌نداز آن افزوده است.
۶) آبشار حرم آب:
با نام محلی «حرم او» در بیش‌تر ایام سال دارای آب بوده و در مسیر جادهء رویان - كپ در نزدیكی دو راهی دو نكوه، مسیر جاده سیاه سنگ قرار داشته كه بسیار دیدنی و دل‌انگیز است.
۷) قله سوردار:
این قله در جنوب شهر نور با ارتفاعی حدود ۰۰۰ر۲ متر كاملا مسلط بر مناطق جلگه‌ای است كه در روزهای آفتابی و صاف چشم‌اندازهای زیباتری را از مناطق روستایی و شهری پایین دست و سواحل نور ایجاد می‌كند.
۸) الیمالات:
در مسیر جادهء ارتباطی نور به چمستان در جنوب دو راهی روستای كارگر كلا در بین درختان انبوه و سر به فلك كشیده قرار داشته كه چشم‌انداز بسیار زیبایی را ایجاد كرده است.
۹) آرامگاه نیما یوشیج:
در آبادی یوش در مسیر جادهء ارتباطی شهر بلده به جادهء كندوان واقع شده است كه آبادی یوش یكی از آبادی‌های امن بخش بلده است و با بافت معماری سنتی اقلیم خشك و كوهستانی یكی از مناطق دیدنی بوده كه وجود آرامگاه نیما شاعر نوپردازهء فارسی در منزل وی بر جاذبه‌های دیدنی آن افزوده است.
۱۰) بقعهء سلطان احمد:
این بقعه در حاشیهء شرق شهر بلده واقع شده كه دومین بنای مرتفع شهرستان نور است، گنبد از داخل و دو قسمت نقش شیری را داراست كه ماری به دور آن حلقه زده است.
۱۱) بقعهء آقا شاه بالو زاهد:
در مسیر جاده چمستان به آمل در روستای آهودشت شهریار واقع شده است. «شاه بالو» عارف و استاد شیخ آملی است كه وی مرشد شیخ حسن جوری از رهبران مذهبی سربداران است، آقا شاه بالو در اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم زندگی می‌كرده است.
۱۲) پولاد:
در شهر بلده واقع شده كه نام دیگر آن قلعه‌نور بوده و از اقلاع مهم رویان و رستمدار قدیم نور و كجور است كه از پایگاه‌های مهم پادوسبانان در سال‌های ۲۲ الی ۱۰۰۶ هجری بوده است.
منبع: www. Padnik . com
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید