سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


چگونه ارزش خانه‌تان را حفظ کنید


چگونه ارزش خانه‌تان را حفظ کنید
اگر در خانه‌ای هستید كه آشپزخانه‌ای دلخواه و رویایی دارد، اتاق‌هایی بزرگ و نورگیر مانند هتل‌های پنج ستاره دارد و نقاشی و نمای بیرونی آن در میان خانه‌های همسایه تك است، حتما هر روز و هر شب با پیشنهاد‌های زیادی برای فروش این ملك رویایی رو به رو می‌شوید.
كارمندان بنگاه‌های معاملات ملكی حتما برای خرید ملك شما پافشاری زیادی می‌كنند و هر روز رقم‌های درشت‌تری برای خرید پیشنهاد می‌كنند.
شما هم حتما همواره با این وسوسه رو‌به‌رو هستید كه این خانه را بفروشید یا نه. شاید تا چند سال دیگر كه فرزندانتان به دانشگاه بروند و بعد ازدواج كنند و شما و همسرتان را در این خانه بزرگ تنها بگذارند، دیگر نیازی به چنین ملكی نداشته باشید. به هر حال این خانه‌ای است كه مثلا برای پنج نفر ساخته شده، اما تا چند سال دیگر قرار است تنها دو نفر در آن زندگی كنند. این اتفاق بالاخره می‌افتد حالا چه پنج سال دیگر و چه ۲۰ سال دیگر. بالاخره روزی شما به فكر فروش خانه‌اتان می‌افتید. اما در سال‌های قبل از آن كارهایی است كه باید برای حفظ ارزش آن هنگام فروش انجام دهید. حفظ و نگهداری خانه كار بسیار كسل‌كننده‌ای است، اما اگر می‌خواهید ارزش خانه‌اتان حفظ شود و حتی بر آن اضافه شود باید این كار را انجام دهید. مثلا كف خانه اگر چوبی است باید هر ۱۰ سال تعمیر و تعویض شود. دیوارها باید هر ۵ تا ۱۰سال دوباره نقاشی شود. شیروانی و سقف باید سالانه مورد بررسی قرار بگیرد. این بررسی بسیار حساس و مهم است چون اگر انجام نشود خسارت‌های پرهزینه‌ای به دنبال می‌آورد. این فهرست باز هم ادامه دارد. حفظ و نگهداری خانه هم مانند چكاب دندان‌ها و بررسی فهرست مالیاتی، كار آسان و بی‌دردسری نیست. اما اگر می‌خواهید از تنها دارایی زندگی‌اتان نگهداری كاملی به عمل بیاورید باید این كارها را انجام دهید. این فهرست برای هر خانه‌ای در هر نقطه از شهر فهرستی مهم و ضروری است.
● آشپزخانه
چك كردن لوله‌كشی آشپزخانه و جست‌وجو برای یافتن نشتی احتمالی از مهم‌ترین كارهاست. نشتی به ویژه در لوله‌كشی پشت كابینت‌ها می‌تواند به چوب كابینت آسیب جدی وارد كند. هرگونه خرابی در اطراف سینك و لوله‌كشی و گرفتگی آن نباید برای مدت طولانی از نظر دور بماند. كف آشپزخانه هم در صورتی كه از چوب ساخته شده باشد نیاز به مراقبت بسیاری دارد.
● سرویس بهداشتی
چك كردن لوله كشی‌ها هم اهمیت زیادی دارد چون نشتی این قسمت هم می‌تواند خسارت و هزینه به دنبال داشته باشد. هر گونه نشتی در این قسمت خرابی دیوارها و كف سرویس‌ها را به دنبال دارد.
● پی ساختمان
چك كردن پی و ستون‌ ساختمان‌ هم از موارد احتیاطی ضروری است. ساختمان‌ها در طول زمان بدون شك دچار نوعی نشست می‌شوند و اگر این فرسودگی زودتر از موعد بروز كند حتما نشانه‌ای از یك نقص درون ساختمان است و باید آن نقص پیدا شود.
● سقف
برای بررسی مواردی كه به سقف مربوط می‌شود می‌توانید یك متخصص را استخدام كنید تا سالانه لوله‌كشی، تاسیسات و سقف ساختمان را چك كند و در صورت بروز هر اتفاقی شما را با خبر كند.
● نمای ساختمان
ریختن یا خرابی اولین آجر از نمای ساختمان می‌تواند نخستین نشانه از خرابی كل ساختمان باشد و نباید هرگز چنین اتفاقی طولانی شود.
نیلوفر قدیری
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید