یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ / Sunday, 18 November, 2018

بررسی وضعیت و مشکلات دانشجویان ایرانی در اوکراین و روسیه


بررسی وضعیت و مشکلات دانشجویان ایرانی در اوکراین و روسیه
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال جمهوریهای آن، درها به روی خارجیان باز شد. در این میان علاقه‌مندان تحصیلات دانشگاهی به دلایل مختلف مانند هزینه كمتر، ورود بدون كنكور به دانشگاه ها، پرداخت شهریه‌های نسبتا كم در مقابل دانشگاه های اروپا و آمریكا، سهولت گرفتن ویزا و... به این جمهوری ها هجوم آوردند.
بیشترین تعداد دانشجویان ایرانی در كشور روسیه و اوكراین مشغول به تحصیل هستند ولی در كشورهای بلاروس، مولداوی، آذربایجان، ارمنستان و... نیز تعداد دانشجویان ایرانی كم نیست. با وجود اینكه تحصیل در این كشورها در ابتدا ساده به نظر می رسید، ولی دانشجویان با مشكلات زیادی روبرو شدند. در مورد این مشكلات با چند دانشجوی ایرانی كه در حال حاضر در اوكراین، روسیه و كشورهای مشستقل مشترك المنافع مشغول به تحصیل هستند، گفتگوهایی انجام داده‌ایم كه در قالب جمع‌بندی نكات مطرح شده و به صورت گزارش تقدیم می‌شود:
به طور نمونه اكنون در اوكراین حدود ۳۰۰۰ دانشجوی ایرانی تحصیل می كنند كه در شهرهای مختلف آن پراكنده هستند. هر چند كه این دانشجویان در رشته های مختلف مهندسی، كنسرواتوار و... تحصیل می كنند، ولی بیشترین درصد آنها در رشته های دندانپزشكی و پزشكی مشغول به تحصیل هستند. البته این موضوع در مورد دیگر جمهوریهای این منطقه نیز صدق می كند.
۱) بزرگ‌نمایی و تبلیغات دروغین مؤسسات اعزام دانشجو:
زمانی كه داوطلب تحصیلات عالیه قصد ترك ایران به سوی یكی از این جمهوری ها را می كند اولین كاری كه انجام می دهد این است كه با یكی از موسسات اعزام دانشجو تماس می گیرد و با آنها مشورت می كند . آنها نیز به این داوطلب، شهر، مركز پیش دانشگاهی، دانشگاه و خوابگاه را معرفی می كنند. از اینجاست كه داستان این دانشجویان نگون‌بخت آغاز می‌شود. مساله این است كه متاسفانه اكثر دانشجویان پس از ورود به این كشورها متوجه می شوند كه بیشتر حرف ها دروغ و بزرگنمایی بوده است. این شركتها چنان تعریف و توصیفی از این كشورها می كنند كه دانشجویان، این كشورها را همانند اروپا تصور می كنند و خیال می‌كنند خوابگاه‌های موصوف همانند هتلهای پنج ستاره خواهد بود و حال آنكه واقعیت بسیار متفاوت است.
۲) عدم اعلام اطلاعات صحیح تحصیلی از سوی مؤسسات اعزام دانشجو:
سال تحصیلی در این كشورها از اول ماه سپتامبر برابر با دهم شهریور ماه شروع می شود و در ماه ژوئن برابر با ماه تیر خاتمه می یابد. این در حالی است كه مؤسسات اعزام دانشجو این مسئله مهم را پنهان نگه‌داشته و به دانشجویان اعلام می كنند در هر زمان از سال تحصیلی می توانند وارد دوره الزامی پیش دانشگاهی شوند. بر این اساس، برخی دانشجویان اواسط سال تحصیلی وارد این دوره می‌شوند و با توجه به اینكه زبان روسی از جمله زبان های مشكل دنیا برای یادگیری است، نمی تواند آن طور كه باید به این زبان تسلط پیدا كنند و در نتیجه مجبور می‌شوند به صورت نیم‌بند این زبان را آموخته و به زحمت نمره قبولی بگیرند تا بتوانند در سال آینده وارد دانشگاه شوند.
مشكل دیگری كه در مورد زبان روسی وجود دارد این است كه به غیر از روسیه، مردم عادی بقیه جمهوری ها به زبان محلی خود صحبت می كنند و یادگیری زبان روسی، با توجه به لهجه محلی آنان بسیار دشوارتر از یادگیری آن در خود روسیه است. پیامد این مشكل این است كه نه زبان نوشتاری و نه زبان گفتاری دانشجو در حد لازم رشد نمی یابد. بنا براین، دانشجو نه دروس كتاب را متوجه می شود و نه سخنرانی های استاد را می تواند درك كند و این یكی از مهمترین دلایل خرید نمره می شود. با وجود اینكه در دانشگاه های این جمهوری ها شرایط بسیار مساعدی برای خوب تحصیل كردن وجود دارد و مثلا در دانشگاه های پزشكی، دانشجویان از ابتدا به صورت عملی تمام دروس را دوره می كنند و اساتید آماده پاسخگویی به سوالات آنها هستند، ولی متاسفانه خرید نمره بین دانشجویان شیوع دارد و فقط تعداد كمی از آنها درس می خوانند.
۳) دریافت مبالغ هنگفت و غیر واقعی از سوی مؤسسات:
مشكل دیگری كه درباره این شركت ها وجود دارد، این است كه آنها بیش از هزینه لازم از این دانشجویان پول دریافت می كنند به طور مثال شهریه ۱۲۰۰ دلاری را ۱۵۰۰ دلار اعلام می كنند و زمانی كه دانشجو پس از گذشت چند ماه متوجه می شود تمام هزینه هایی كه پرداخت كرده است اعم از هزینه ویزا، شهریه دانشگاه و خوابگاه بیش از آنچه بوده است كه رقم واقعی می باشد طبیعتا ناراضی می شود. در بسیاری از موارد مشاهده می شود كه مبالغی كه دانشجو آن را یكجا پرداخت كرده، به دانشگاه حتی به صورت چندموعدی هم پرداخت نشده است.
۴) عدم توجه به كیفیت برخی مؤسسات آموزشی:
در زمان شوروی سابق، در اوكراین و دیگر جمهوری ها مراكز پیش دانشگاهی وجود داشت كه اساتید آن حداقل ۲۰ سال سابقه كار با دانشجوی خارجی را داشتند و این مراكز تحت نظر دانشگاه مسكو بود. به طور مثال، اكنون نیز مركزی به نام "تاراس شوچنكو" در كیف پایتخت اوكراین و تحت نظر دانشگاه سرخ كیف وجود دارد و دانشجویانی كه در این مركز پیش دانشگاهی، تحصیلات مقدماتی خود را می گذرانند زبان روسی رابه خوبی فرا می گیرند. اما پس از فروپاشی شوروی هر دانشگاهی، پیش دانشگاهی خاص خود را تاسیس كرده است كه متاسفانه این مراكز فاقد سابقه كار كافی هستند. مؤسسات اعزام دانشجو نیز به این مساله كیفی مهم توجه نمی كنند زیرا آنها بیشتر منافع اقتصادی خودشان را در نظر دارند و آینده دانشجو برایشان مهم نیست.
۵) انتخاب راههای عجیب برای حل مشكل زبان از سوی دانشجویان:
مشكل زبان یكی از مهمترین مشكلات دانشجویان است زیرا دانشجویان ایرانی نه تنها در دانشگاه بلكه در ارتباطات خود با مردم عادی نیز دچار مشكل می شوند. برخی برای حل این مشكل، به پیشنهاد یكدیگر با دختران روس دوست می شوند تا زبان روسی خود را تقویت كنند ولی این آشنایی در مواردی كه به ازدواج و بچه دار شدن در زمان تحصیل می انجامد خود موجد مشكلات اقتصادی و تضاد فرهنگی و مذهبی است و در نهایت یا به جدایی كشیده می شود و یا به تحمل. گروهی دیگر نیز به دلیل دوست شدن با دختران خیابانی دچار مشكلات دزدیده شدن اموال، پاسپورت و ضرب وشتم توسط دوستان مرد آنها می شوند كه سرانجام با سرافكندگی به ایران برمی گردند. مسئله دیگری كه می توان در این مورد بیان این است كه به دلیل آزاد بودن ارتباطات جنسی در این كشورها احتمال ابتلای افراد به بیماری های آمیزشی زیاد است. به طور مثال، بیماری ایدز در اوكراین رتبه بالایی در جهان دارد و دانشجویان ایرانی در هنگام آشنایی با دختران اوكراینی باید این مساله را در نظر بگیرد.
۶) عدم تایید مدرك برخی دانشگاهها از سوی وزارت علوم ایران:
مشكل عدم تایید مدرك تحصیلی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران یكی از مشكلات تحصیل در این كشورهاست. این مشكل بیش از همه برای دانشجویان رشته های پزشكی و دندانپزشكی ملموس است. حتی آنان كه مداركشان مورد تایید وزارت علوم قرار می گیرد باید دو مرحله آزمون علوم پایه و جامع را بگذرانند و پس از قبولی در آنها، دو سال و نیم دوره تكمیلی را در یكی از دانشگاه های ایران بگذرانند تا بتوانند نظام پزشكی خود را دریافت كنند. پر واضح است كه علاوه بر صرف هزینه و زمان در خارج از كشور هزینه و زمان دیگری نیز صرف این دوره تكمیلی می شود. مهم‌ترین پیامد این مشكل این است كه دانش‌آموختگان این دانشگاهها به بازار كار این كشورها روی می آورند و از برگشتن به ایران خودداری می كنند.
۷) عدم همنوایی بین دانشجویان ایرانی:
یكی دیگر از مسائل مبتلابه دانشجویان ایرانی در این كشورها عدم همبستگی، اتحاد و اعتماد بین آنان است. متاسفانه ایرانیان مقیم این جمهوری‌ها از یكدیگر حمایت نمی كنند و همیشه تكرو هستند. در بیشتر اوقات مشاهده شده است آنان حتی در زمینه درسی نیز از كمك به یكدیگر خودداری می كنند. مشكلات عدیده دانشجویان موجب می‌شود كه سفارت جمهوری اسلامی ایران در این كشورها نیز نتواند به دانشجویان ایرانی به صورت جدی بپردازد. عبور گذرای سفارتخانه‌ها از مسائل و مشكلات دانشجویان باعث شده است آنان از حمایت و پشتوانه محروم بمانند.
۸) پیدایش مؤسسات خصوصی خرید مدرك:
وجود برخی از شركت های ایرانی كه به طور خصوصی در رابطه با امور دانشجویان كار می كنند و در واقع از دانشجویان سوء استفاده كرده و آنان را تشویق به خرید مدرك و نمره می كنند باعث شده است كه دانشجویان ایرانی انگیزه تحصیل واقعی را ازدست بدهند. زیرا می‌دانند كه به جای تحمل مشكلات متعدد، راههای آسان‌تری برای اخذ مدرك هم وجود دارد.
اكنون در این جمهوری ها دانشجویان ایرانی در حدود سن ۱۸ سالگی، تحصیلات عالیه خود را شروع می‌كنند و این در حالی است كه بسیاری از دانشجویان پسر دوره سربازی را نگذرانده اند. این موضوع خود محملی برای سوء استفاده این شركت های سوداگر می‌شود.
یكی دیگر از موارد شایع بین دانشجویان پسر ایرانی این است كه آنان برای تامین بخشی از هزینه‌های تحصیل خود رو به اشتغال می‌آورند. گاه ساعت كار آنان در طول روز به ۱۲ ساعت می‌رسد و طبیعی است كه این مساله علاوه بر آنكه موجب غیبت از كلاسهای درسی می‌شود حتی در صورت حضور دانشجو در كلاس نیز امكان استفاده از مطالب مطروحه را برای وی بسیار كاهش می‌دهد.

منبع:سایت ایراس

منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

دانشگاه؛ کلید توسعه در آفریقا

دانشگاه؛ کلید توسعه در آفریقا
دانشگاههای نیجریه، زیمبابوه، ساحل عاج و کنیا خراب شده اند. در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ که کشورهای آفریقایی فقیرتر شدند، بودجه کمتری را صرف آموزش کردند. زمامداران آفریقا که نسبت به نهادهایی که شمار کثیر جوانان مستعد را برای دانش آموزی و مباحثه گردهم می آورد، بدبین هستند، علاقه چندانی به دانشگاهها نداشتند همان طور که زمامداران ثروتمند پولهای دزدی را به جای سرمایه گذاری در اقتصاد ملی به حسابهای بانکی در سوییس و انگلیس می فرستادند، آنان بچه های خود را به جای دانشگاههای داخلی به دانشگاههای انگلیس، فرانسه و آمریکا می فرستادند. مثلاً در مقطعی ۲۰ درصد بودجه آموزش در آنگولا صرف بورس خارج از کشوری می شد که عمدتاً نصیب فرزندان نخبگان حاکم و دوستان آنان می شد، در حالی که دانشگاههای داخلی بی توجه مانده و از بین می رفتند.
تغییر شیوه پرداخت کمک به وخامت اوضاع کمک کرده است. زمانی اهدا کنندگان کمک از پرداخت کمک به آموزش عالی خرسند بودند. آنگاه یک دهه گذشته، رفع فقر به تنها هدف کمک خارجی تبدیل شد. سپس برنامه توسعه هزاره سازمان ملل فقط آموزش ابتدایی برای همگان را در نظر گرفت. در نتیجه تمام منابع مالی صرف آموزش ابتدایی شد. به نظر می رسید کسی نمی داند در حالی که جایی برای آموزش معلمان دبستان وجود ندارد، چگونه می توان معلم تربیت کرد.
بیشتر مغزهای بزرگ آفریقا راهی دانشگاههای آمریکا شده اند. استادان دانشگاه احمد و بلو در نیجریه معتقدند دو سوم استادان برجسته از کشور رفته اند و کسانی که مانده اند، می کوشند با کمتر از ۱۰۰ دلار در ماه زندگی کنند. استادی در یک دانشگاه کنیایی می گوید وی وارد ساختمان دانشگاه نمی شود چون اصلاً میز و صندلی وجود ندارد. در کتابخانه هم اثری از کتاب نیست. وی کتابی را با پول خود می خرد، با پول خود از آن فتوکپی تهیه می کند و اعلام می کند فلان روز در فلان قسمت حیاط خواهد بود. در آن روز زیر درخت می نشیند و به هر کسی که برسد، درس می دهد. وی اسامی آنان را یاد می گیرد اما نمی داند کدام در دانشگاه ثبت نام کرده اند.
عطش آموزش در آفریقا تعجب هر دیدارکننده ای را برمی انگیزد. بچه ها مجبورند چندین کیلومتر را برای رسیدن به مدرسه بروند و برگردند. در کلاسهای شلوغ و روی هر ذره ممکن از نیمکت می نشینند و با دقت به هر واژه ای که از دهان معلم بیرون می آید، توجه می کنند. اما احتمالاً در طول روز غذای کافی نمی خورند. مشکلات انضباطی فقط زمانی پیش می آید که معلم واجد شرایط نباشد.
در برخی نقاط آفریقا ، دانشگاههای خصوصی برای پرکردن خلاء تأسیس شده است. دو شهر مبوجی مایی در جمهوری دموکراتیک کنگو در اوج جنگ دانشگاهی تأسیس شد که رئیس آن را یک اسقف برعهده داشت و بودجه آن را یک شرکت معدن کاوی الماس تأسیس می کرد. در سومالی نیز و با پایان جنگ داخلی، یک دانشگاه دیگر تأسیس شد. در آفریقای جنوبی، مؤسسه ای برای اشاعه ریاضیات و علوم در سراسر این قاره ایجاد شده است. گفته می شود در نیجریه بیش از ۱۰ دانشگاه خصوصی وجود دارد. اوگاندا دو دانشگاه خصوصی دارد.
کمک دهندگان تدریجاً متوجه شده اند اگر آموزش کلید توسعه باشد، باید به دانشگاههای آفریقا کمک کرد. پارسال یک نهاد تحقیقاتی خواستار اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار در سال به آنها شد. اما باید در برابر وسوسه شتاب در بازسازی دانشگاه غربی سنتی در آفریقا مقاومت شود. در گذشته، برنامه درسی این دانشگاهها براساس دانشگاههای انگلیس و فرانسه بود و فارغ التحصیلان آنها عمدتاً کارمند می شدند. بسیاری معتقدند درسهای روزگار سختی را نباید فراموش کرد. به اعتقاد آنان، دانشگاهها باید پاسخگویی بیشتری به نیازهای پولی داشته و از فرهنگ محلی تبعیت کنند. به عبارت دیگر دانشگاه در آفریقا باید از نو تعریف شود. آفریقا به آکسفورد و هاروارد نیاز ندارد، بلکه به نهادهایی نیاز دارد که درباره مشکلات آن بیاندیشند. آفریقا باید به تبدیل دانشگاه به نهاد توسعه توجه کند.
کارگران مهاجر خارجی هر ساله حدود ۱۶۷ میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه خود می فرستند که بسیار بیش از کمک خارجی کشورهای ثروتمند است. اما سهم کشورهای مرکزی آفریقا فقط ۸ میلیارد دلار است، یعنی حدود یک سوم مبلغی که به صورت کمک دریافت می کند. این رقم به علاوه حدود یک سوم مبلغی است که برآورد می شود آفریقایی های ثروتمند به حسابهای بانکی خود در کشورهای ثروتمند می فرستند.

وبگردی
(+18) اولین تصاویر از لحظه تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی
(+18) اولین تصاویر از لحظه تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی - با اینکه عوامل اطلاعاتی عربستان، پیش از آغاز عملیات بازداشت و قتل خاشقجی، دوربین‌های امنیتی را از کار انداختند، اما روز گذشته تصاویر زیر در شبکه‌های اجتماعی و همچنین برخی سایت‌های عربی مخالف رژیم سعودی منتشر شده است. هنوز مشخص نیست که این تصاویر، واقعاً مربوط به این جنایت است، یا اینکه آن را شبیه‌سازی و صحنه‌سازی کرده‌اند. و همینطور هیچ مرجع رسمی این تصاویر را تایید نکرده است.
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا!
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا! - پس از دیدار پرسپولیس و کاشیما، در اولین بازی برگزار شده در ورزشگاه آزادی تغییرات محسوس و عجیبی نسبت به دیدار فینال آسیا دیده می‌شود.
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد - چرا خودرو سازان با وجود مشکلات عرضه بازهم پیش فروش می کنند؟
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
اشراف متواضع!
اشراف متواضع! - افرادی هستند که در دروس زندگی میکنند اما ماشین زیر پایشان پراید است. افرادی که چند ده میلیون از جوجه‌مایه‌دارهای پدرریشو میگیرند که خوب تربیتشان کنند برای مدیر شدن در جمهوری اسلامی و بعد چند هفته در سال هم آنها را می‌برند اردوی جهادی تا از نزدیک ببینند فردا که به لطف جیب پدر در کنکور ترکاندند و مدرک معتبر گرفتند و مدیر شدند قرار است به چه بدبختهای مستضعفی که بخاطر پول نداشتن در آموزش و پرورش رایگان…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز»
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز» - ماجرای تجاوز به آن ماری سلامه، بازیگر زن عرب سریال تلویزیونی صدا و سیمای ایران.
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا - «نورالدین پیرموذن» نماینده سابق اردبیل در مجلس شورای اسلامی که سالهاست در آمریکا زندگی می‌کند چند عکس از خود و همسر جدیدش را در اینستاگرام منتشر کرده است.