پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


تلاش برای بهینه‌سازی سوخت در چین


تلاش برای بهینه‌سازی سوخت در چین
زمانی كه برخی از مفسران آمریكایی اعلام می‌كردند كه جهان پیشرفته بایستی كشورهای در حال توسعه مثل چین و هند را وادار كنند تا در یك مهلت زمانی معین، انتشار گازهای گلخانه‌ای را كاهش دهند، هنوز هشدارهای شدیدالحن ماكایی را نشنیده بودند.
ماكایی رییس كمیسیون اصلاح و توسعه ملی در ۴ژوئن اعلام كرد كه مسوولان و مقامات محلی كه اهداف كم كردن انتشار گاز را نادیده بگیرند پاسخگو خواهند بود و ممكن است شغل خود را نیز از دست بدهند. مجازات‌های ساخت معمولا در شرایط بسیار جدی وضع می‌شود تا از فاجعه‌ای كه در پیش است جلوگیری كند. برای شین تجاریت، نشانه خوبی است كه چین اكنون از تاخت و تاز در میدان توسعه و رشد اقتصادی یك قدم به عقب گذارده و در حال حاضر توجهی جدی نسبت به تاثیر سوءمواد سوختی بر حفظ محیط‌زیست دارد و این خبری خوشایند برای وی و كمپانی‌اش، هانیول (Haneywell) است.
تجارتی در یك مصاحبه با هفته‌نامه چاینا بیزینس ویكلی گفت: آنچه در حال حاضر حائز اهمیت است و می‌توانیم در چین انجام دهیم كمك به بازدهی بیشتر انرژی و حفظ محیط‌زیست است.
برنامه‌ریزی چین تا سال ۲۰۲۰ طوری تنظیم شده است كه از سال ۲۰۰۵ به ازای هر ۱۰هزار یوآن تولید ناخالص داخلی مصرف سوخت خود را تا ۲۰ درصد كاهش دهد. با توجه به اینكه این كشور هنوز در مرحله صنعتی شدن به سر می‌برد و مصرف مواد سوختی زیادی را می‌طلبد، این پیشگیری و كاهش كار آسانی نیست.
بسیاری از شركت‌های چند ملیتی تلاش می‌كنند تا در بازار رقابت قیمت، تكنولوژی جدید جهت بهینه‌سوزی انرژی و حفظ محیط‌زیست به چین ارائه دهند و یكه‌تاز میدان نوآوری در این زمینه باشند.
ژان پاسكال تریكوره مدیر اجرایی شركت فرانسوی صنعتی اشنایدر الكتریك دو بار در سال گذشته از چین بازدید نموده تا برای مسوولان توسعه مسكن و شهرسازی در چین از مزایای بازدهی هوشمند انرژی در خانه بگوید.
ماه مه سال گذشته، جفری ایملت ، رییس و مدیرعامل جنرال الكتریك شروع به ارائه محصولات جدیدش در پكن نمود و نزدیك به ۵۰میلیون دلار برای محصولات دوستدار محیط‌زیست هزینه پرداخته است.
بیش از نیمی از محصولات شركت هانیول در ارتباط با بهینه‌سازی مصرف سوخت است. برآورد می‌شود كه اقتصاد جهان می‌تواند با استفاده از محصولات هانیول، ۱۰ تا ۲۵درصد از مصرف انرژی را كاهش دهد.
تجارتی می‌گوید: با خط تولید انبوه در سراسر دنیا، باید توجه داشت كه واحدهای تجاری در چین به دلیل توانایی اداره كردن چند زمینه تجارت در یك زمان، حائز اهمیت هستند.
تولیدات جدید داخلی در فناوری صرفه‌جویی انرژی، در «هانیول چاینا» در حال پیشرفت است. به‌طور مثال، توربو شارژرهای جدید هانیول، یك سوم حجم و اندازه مدل‌های قبلی را دارا است اما به همان اندازه قبلی بازدهی دارد، یعنی ۲۰ تا ۲۵درصد كمتر سوخت مصرف می‌كند، به همان میزان آلودگی كمتری دارد.
تجارتی گفت: برای چین، دومین بازار مصرف بزرگ اتومبیل در جهان، كه هدفش كاهش مصرف انرژی است، بهترین كمك، ساخت اتومبیل‌هایی با بازدهی بالا و مصرف پایین سوخت است.
هانیول، پیشرو مدیریت قراردادهای مربوط به مصرف سوخت، كه بیش از ۳میلیارد دلار صرف انرژی و هزینه‌های عملیاتی كرده است تصمیم دارد در این زمینه رهبری خود را در چین هم گسترش دهد.
شركت هانیول در اوت سال گذشته اولین قرارداد خود را با یك شركت چینی امضا نمود كه به موجب این قرارداد، هانیول متعهد شد تا میزان مصرف سوخت كارخانه را تا ۱۷درصد در سال كاهش دهد و تا ۵ سال این تعهد اجرا شود.
«تجارتی» امیدوار است كه شركت وی قراردادهای بیشتری را در این زمینه امضا كند. فعالیت اخیر شركت هانیول بر روی پروژه «خانه هوشمند» است تا بتواند با فناوری جدید میزان مصرف انرژی در خانه را هم كاهش دهد.
با رشد بازار بهینه‌سازی مصرف سوخت، شركت‌های چینی بیشتری به این گروه پیوسته‌اند. برخی از آنها با فناوری‌های جدید، راه‌حل‌هایی پیشنهاد می‌كنند. به سبب هدف مشتركشان به گروه ام‌اندای معروف شده‌اند.
با این حال شركت هانیول با قدمت ۱۲۰ساله در فعالیت‌های ام‌اندای‌ در چین هم سابقه‌ای طولانی دارد و از رقبای خود از قبیل اشنایدر الكتریك (Schneider Electric)، زیمنس و جنرال الكتریك كه در شركت‌های كوچك محلی سرمایه‌گذاری می‌كنند جلوتر است.
تجارتی گفت در سال‌های نخست مسوولیتش در شركت‌ هاینول چاینا، فعالیت‌های شركت اكثرا بر روی ساخت‌ سازمان‌های پرقدرت و استراتژی‌های ملی متمركز بود.
فعالیت‌های ام‌اندای آخرین چیزی بود كه مورد توجه شركت قرار گرفت اما به هر حال چین اكنون برای این فعالیت‌ها اهمیت بیشتری قائل است.
وی افزود: شركت‌های داخلی بسیاری وجود دارند كه راه‌حل‌هایشان را برای درك بهتر بازار محلی به ما ارائه دهند و باعث شوند هانیول هر روز بیشتر با بازار چین در ارتباط باشد.
مترجم: مریم صدیق‌زنده
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید