سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

ژنرال در محاق


ژنرال در محاق
واكنـش اعضای تیم ملی، چه بازیكنان و چه كادر فنی، قابل پیش‌بینی است; اصلی‌ترین واكـنـش نفـرات حـاضـر در مالزی عذرخواهی و ابراز ناراحتی و البته در درجهء دوم هم ارتباط دادن شكست و حذف از جام ملت‌های چهاردهم به مسالهء شانس و تصادف است. كادر فنی تیم ملی در بعد از ظهر و شب پس از شكست و حتی روز بعد از شكست مقابل كرهء‌جنوبی سعی مـی‌كـردند از دسترس خبرنگاران و دوربین‌ها دور باشند اما اگر در شرایطی مجبور به پاسخگویی به سوال‌ها می‌شدند، ترجیع‌بند حرف‌های آن‌ها عذرخواهی بود.
مهدی مهدوی‌كیا و رسول خطیبی كه پنالتی‌های ایران را گل نكرده بودند هر دو از ملت ایران عذرخواهی كردند. رسول خطیبی كه پس از باخت گریه می‌كرد به خبرنگاران گفت: «من واقعا ناراحت هستم و امیدوارم مردم خوب ایران من را ببخشند.» مهدی مهدوی كیا، كاپیتان تیم هم در این مورد گفت: «لحظهء خراب كردن پنالتی خیلی بد است، دروازه‌بان كرهء‌جنوبی ضربهء من را مهار كرد. به هر حال پنالتی شانسی است و بازیكنان بزرگ‌تری هم در فوتبال جهان هستند كه ضربه‌های پنالتی خود را خراب می‌كنند اما به هر حال من ناراحتم كه نتوانستم ضربهء پنالتی را گل كنم و از مردم ایران عذرخواهی می‌كنم.»
امیر قلعه‌نویی اما چنین واكنشی نشان نداد; در صحبت‌های بسیار كوتاه سرمربی تیم ملی پس از باخت نشانی از عذرخواهی نبود هر چند كه سرمربی تیم ملی كوشید تا در اقدامی شجاعانه خود را سپر بلای تیم ملی كند. قلعه‌نویی از مطبوعات و رسانه‌ها خواسته كه تمام انتقادات را متوجه او كنند و از بازیكنان تیم ملی انتقاد نكنند، اما قطعا این ژست شجاعانهء قلعه‌نویی نمی‌تواند او را از تیررس انتقادات دور كند و او در تمام روزهای آتی سوژهء اصلی مطبوعات برای این روزهای كم‌خبری خواهد بود. قلعه‌نویی حتی در كنفرانس خبری پس از بازی گفته است كه پس از بازگشت به تهران در مورد آینده تصمیم خواهد گرفت كه در تیم ملی خواهد ماند یا نه، اما این سیاست او هم قطعا كارآمد نخواهد بود چرا كه حالا این مسوولان هستند كه برای آیندهء او تصمیم خواهند گرفت و وی به عنوان مربی بازنده حق انتخابی نخواهد داشت.
قلعه‌نویی حالا باید در انتظار سخت‌ترین روزهای عمرش باشد، او كه حتی در روزهای خوب هم رابطهء چندان حسنه‌ای با رسانه‌ها نداشت حالا احتمالا رفتن به سایه و انزوای مطلق را برای فرار از دست این مزاحمان (می‌گویند این تعبیر خود او در مورد مطبوعات است) را انتخاب خواهد كرد اما بـعید است این سیاست منفعتی برای قلعه‌نویی داشته باشد چرا كه او به جز انتقادات مطبوعات باید در انتظار حملات تند و تیز ستاره‌های ناراضی تیمش باشد.
حسین كعبی نفر اول ناراضی‌های تیم ملی است، او از همان مالزی انتقاداتش را شروع كرده است: «ما در این دوره بهترین بازیكنان را در اختیار داشتیم و نفرات حاضر در تركیب تیم ملی علاوه بر توانایی بالا، تجربهء خوبی هم داشتند اما به دلیل مسایل فنی مقابل كرهء جنوبی شكست خوردیم. این بهترین تیم ایران در ۱۰ سال اخیر بود كه می‌توانست پس از ۳۱سال جام قهرمانی را به ایران بیاورد اما مسایل حاشیه‌ای و عملكرد كادر فنی به ایران ضربه زد.»
جدا از حسین كعبی، ایمان مبعلی و جواد كاظمیان هم از منتقدان احتمالی روزهای آینده خواهند بود، حتی امیر‌حسین صادقی كه روزگاری بهترین رابطه را با امیر قلعه‌نویی داشت و وحید طالب‌لو كه زمانی بازیكن محبوب سرمربی وقت استقلال بود هم می‌توانند نامزد حضور در این فهرست باشند. حرف‌های این ناراضی‌ها قطعا بیش‌تر از واكنش‌های رسانه‌ای صرف امیر قلعه‌نویی را در محاق قرار خواهد داد.
امـیـر صـدری
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید