سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


خانه‌های بزرگ در آمریکا عرضه کم، تقاضای بالا


خانه‌های بزرگ در آمریکا عرضه کم، تقاضای بالا
در آمریكا به ویژه در شهر نیویورك خریدارانی كه به دنبال خانه‌ای با سه اتاق خواب یا بیشتر می‌گردند باید كفشی محكم به پا كنند و مدت زمان زیادی را برای پیدا كردن ملك دلخواه صرف نمایند. این جست‌وجو، جست‌وجویی طولانی و سخت است و حتی داشتن مقدار زیادی پول، كار را آسان نمی‌كند.
تعداد چنین آپارتمان‌های بزرگی چنان در آمریكا كم شده‌است كه مردم برای خرید آنها حتی با بودجه ۸‌میلیون دلاری هم همان اندازه مشكل دارند كه خریدارانی با بودجه ۲‌میلیون دلاری. بر سر خرید آپارتمان‌هایی كه با این تعداد اتاق خواب یا بیشتر در دسترس هستند گاه دعوایی خونین به راه می‌افتد. اكنون آپارتمان‌های بزرگ با اتاق‌خواب بیشتر از سه عدد به دشوارترین بخش بازار مسكن و املاك آمریكا تبدیل شده است. یك زوج آمریكایی با دو فرزند سال گذشته بیش از شش ماه برای پیدا كردن خانه مورد نظرشان وقت صرف كردند و بیش از ۴۰ واحد آپارتمان را بازدید كردند تا سرانجام خانه ۲۰۰ متر مربع با سه اتاق خواب را به قیمت ۵/۲‌میلیون دلار خریداری كردند. این زوج در ابتدا با دلگرمی‌های مشاور املاك خود فكر می‌كردند كه می‌توانند به راحتی ملك مورد نظر خود را پیدا كنند اما بعد از چند هفته دریافتند كه این كار اصلا آسان نیست. حتی مشاور ملكی آنها هم از این موضوع متعجب شده‌بود. اكنون از خرید این خانه نزدیك به یك سال می‌گذرد و اگر چه بازار مسكن در آمریكا از رونق افتاده اما قیمت خانه‌های بزرگ در این كشور و به ویژه در ایالات بزرگی مانند نیویورك رو به افزایش است. همان خانه‌ای كه این زوج جوان سال گذشته به قیمت ۵/۲‌میلیون دلار خریداری كردند اكنون با رقمی معادل ۳‌میلیون دلار خریدار دارد.
خانه‌های بزرگ در آمریكا اغلب متعلق به دوران قبل از جنگ یعنی حداقل نیم قرن پیش هستند. دلیل كم‌یاب شدن آپارتمان‌های بزرگ با اتاق‌خواب بیش از سه عدد این است كه در سال‌های گذشته اكثر خانه‌های بزرگ در آمریكا بعد از تعمیرات مجدد به دو یا سه واحد كوچك‌تر تبدیل شده‌است. از سوی دیگر صاحبان خانه‌هایی كه هنوز به همان اندازه بزرگ باقی مانده‌اند تمایلی به نقل مكان و فروش خانه خود ندارند. به همین دلیل مشتریانی كه به دنبال خرید خانه‌های بزرگ هستند واحد دلخواه خود را نمی‌یابند. این خانه‌های بزرگ اگر هم پیدا شوند برای آنكه برای زندگی مناسب شوند نیاز به بازسازی دارند و بعد از بازسازی به قیمت پایه ۵/۲‌میلیون دلار به فروش می‌رسند.
سازندگان خانه در آمریكا برای پاسخ دادن به این نیاز اكنون تعداد بیشتری خانه سه یا چهار اتاق خوابه می‌سازند. متوسط قیمت برای یك خانه بزرگ نوساز از این نوع نزدیك به ۴‌میلیون دلار است. در حالی كه خانه در شهرهایی مانند هارلم یا بروكلین قیمتی معادل یك‌میلیون دلار دارد. قیمت خانه‌های بزرگ در بعضی نقاط نیویورك تا ۸‌میلیون دلار می‌رسد.
مطالعات اخیر ارقام و شاخص‌های بازار نشان می‌دهد كه پیدا كردن آپارتمان‌های بزرگ در آمریكا این روزها تا چه حد دشوار است. این آمار نشان می‌دهد در حالی كه قیمت خانه‌هایی با یك یا دو اتاق خواب در یك سال گذشته چندان تفاوت قیمت نداشته‌است، خانه‌های بزرگ با سه اتاق خواب یا بیشتر رقمی نزدیك به ۱۸‌درصد افزایش قیمت داشته و به ۱۸۷/۴‌میلیون دلار رسیده‌است. افزایش قیمت خانه‌های چهار اتاقه از این هم بیشتر بوده و با ۳۶‌درصد افزایش قیمت به ۱۷۵/۹‌میلیون دلار می‌رسد. آپارتمان‌های بزرگ اگر چه بخش دشوار بازار مسكن در آمریكا را تشكیل می‌دهند اما سهم این بخش از نظر اندازه زیاد نیست. از نیمه نخست سال جاری میلادی تا كنون در آمریكا، آپارتمان‌های با سه اتاق خواب یا بیشتر تنها ۵‌درصد خرید و فروش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. خانه‌های چهار اتاقه هم تنها یك‌درصد از سهم معاملات بازار را داشته‌اند. رقم بالای تقاضا برای خانه‌های با سه اتاق و بیشتر از ناحیه خانواده‌های جوانی وجود دارد كه در گذشته در حومه شهرها به دنبال خانه دلخواه خود می‌گشتند اما اكنون در كانون شهرها خواستار زندگی در خانه‌های بزرگ هستند.
تقاضا برای زنگی در منهتن در پنج سال گذشته بیشتر از ۳۰‌درصد رشد داشته‌است. كارشناسان امور شهری در آمریكا دلیل این رشد را بهبود كیفیت زندگی در این منطقه می‌دانند. این كارشناسان می‌گویند كه شهرهای بزرگ آمریكا باید برای نسل بعدی از خانواده‌هایی آماده شوند كه فرزندان بیشتری دارند و درآمد بالایی دارند و خواستار زندگی در خانه‌هایی شیك و بزرگ هستند. آنها علاوه بر خانه‌‌هایی با وسعت و امكانات زیاد خواستار این هستند كه این خانه‌ها در حداقل فاصله از محل كارشان و محل تحصیل فرزندشان هم باشد. به همین دلیل بازار مسكن در آمریكا هر روز مسیری دشوارتر را طی می‌كند.
نیلوفر قدیری
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید