پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


شمشیر از رو، علیه خرافات


شمشیر از رو، علیه خرافات
این روزها هندی‌ها حسابی خبرساز شده‌اند. بعد از تصویب قوانین علیه سقط جنین، دولت هند حالا در نظر دارد قوانین خود را علیه رسم باستانی «ساتی» یا خودسوزی زنان بیوه تشدید كند و مجازات آن را تا حبس ابد افزایش دهد.
رسم باستانی ساتی که براساس آن زن بیوه خود را به داخل آتش مراسم تدفین همسرش می‌انداخت تا همراه او سوزانده شود، برای نخستین بار در سال ۱۸۲۹ ممنوع شد. این قانون در سال ۱۹۸۷ تقویت شد اما اکنون نمونه‌های نادری از آن هنوز هم در بخش‌هایی از هندوستان مشاهده می‌شود.
هیأتی در سطح وزرا در حال آماده کردن اصلاحیه‌هایی به قانون ممانعت از قانون ساتی سال ۱۹۸۷ هستند تا اطمینان حاصل کنند که این رسم باستانی ریشه‌‌کن شده است.
یکی از مقامات وزارت پیشرفت زنان و کودکان گفت: حتی اجرای یک نمونه از این رسم باستانی نیز به نظر ما بسیار حاد است. ما احساس می‌کنیم تقویت این قانون می‌تواند عامل بازدارنده باشد.
از دیگر پیشنهادات این است که مجازات انجام این رسم از هفت سال به حبس ابد افزایش یابد. این پیشنهادات به منظور تصویب به اعضای کابینه دولت ارائه می‌شود و در جلسه آینده پارلمان که ماه آگوست آغاز می‌شود، مطرح خواهد شد.
ساتی به معنای زن وفادار است که از سوی برخی هندوها ایثار و از خودگذشتگی محسوب می‌شود. سالیان پیش، زمانی که زن جوانی با لباس عروسی خود داخل آتشی که جسد همسرش را می‌سوزاند شد، هزاران نفر این صحنه را تماشا می‌كردند و حتی عده بسیاری به‌عنوان تشویق به طرف وی تخم مرغ پرتاب می‌کردند.
در ابتدا دولت مجازات این اقدام را ۷ سال زندان و جریمه ۳۰ هزار روپیه‌ای دانست، اما بعد از آن‌كه در سپتامبر سال گذشته زن ۹۵ ساله‌ای در دهکده‌ای در مرکز هندوستان خود را در آتش جسد همسرش سوزاند، دولت هند به فكر تشدید مجازات‌ها افتاد.
این درحالی است كه دولت هند قصد دارد سقط‌هایی كه معمولاً برای از بین بردن جنین ناخواسته دختران و با كمك راه‌های غیرقانونی انجام می‌شود را نیز محدود كند.با وجود قانون ممنوعیت تعیین جنسیت در كشوری كه مردمش نوزادان پسر را بیشتر ترجیح می‌دهند، بسیاری از والدین جنین‌های دختر را با استفاده از تكنولوژی رو به رشد روز و كمك پزشكانی كه به خاطر پول اقدام به انجام سقط‌های غیرقانونی می‌كنند، از بین می‌برند.
البته بعضی از فعالان این حوزه معتقدند كه برنامه دولت هند برای ثبت آمار تمام بارداری‌ها در كشوری با ۱/۱ بیلیون نفر جمعیت كه بیش از ۵۰ درصد زنان آن بدون دریافت كمك‌های پزشكی و در منزل زایمان می‌كنند، خیالی بیش نیست.
در حال حاضر، میزان مرگ و میر نوزادان در هند برابر ۵۷نفر از هر ۱۰۰۰ نوزادی است كه زنده متولد می‌شوند كه این مقدار بیشتر از آمار كشورهای فقیری مثل بنگلادش و نامیبیا و دو برابر نرخ مرگ و میر نوزادان در مصر است.
بسیاری از والدین هندوستانی به این دلیل فرزند پسر را ترجیح می‌دهند كه در آینده نان‌آور خانواده می‌شود و در دوران كهنسالی از آنان مراقبت می‌كنند، در حالی كه دختران در سنین ازدواج برای تهیه جهیزیه، خانواده را متحمل هزینه‌های سنگینی می‌كنند!
ستاره سمائی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید