پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

عفونت قارچی پا؛علل و راه حل


عفونت قارچی پا؛علل و راه حل
به‌طور معمول علا‌یم عفونت قارچ پا با خارش‌های خفیف بین انگشت‌ها شروع می‌شود. این بیماری در مردان بیشتر از زنان و در سالخوردگان بیشتر از جوانان شایع است و برای افراد دیابتی تهدید جدی به شمار می‌آید. این بیماری از سوی مبتلایان پنهان نگه داشته می‌شود. در نتیجه این موضوع برای دیگرشهروندان یك خطر عفونی بزرگ محسوب می‌شود. فردی كه مبتلا به قارچ است در هر قدم حدود۵۰ پوسته از پایش جدا می‌شود كه هر كدام از این پوسته‌‌ها خود یك عامل عفونی است و به این ترتیب دیگر افراد خیلی سریع مبتلا خواهند شد زیرا قارچ از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است. بسته به میزان رطوبت و گرمای ناشی از كفش، در فضای خالی بین انگشت‌ها رشد قارچ امكان‌پذیر می‌شود بنابراین قارچ می‌تواند بدون هیچ مانعی رشد و گسترش پیدا كند مشروط به این‌كه فرد این اجازه را بدهد. قارچ در ابتدا به‌صورت تاول‌های سفید رنگ در لایه‌‌های بالایی پوست ایجاد می‌شود و در نهایت تبدیل به پوستی خشك متمایل به پوسته‌پوسته شدن و ترك خوردگی یا پوستی با خیسی دایمی‌می‌شود كه پیامد‌های آن درد، خارش و التهاب است. به این ترتیب با داشتن درد فرد نمی‌تواند به‌طورطبیعی راه برود یا بدود و آزادی حركت طبیعی فرد در معرض خطر قرار می‌گیرد.
● چه كسانی مبتلا می‌شوند
هر فردی ممكن است به قارچ مبتلا شود. به‌طور مثال حضور طولانی‌مدت در استخر‌ها، سونا و مكان‌های ورزشی علاوه بر جنبه‌های مثبت این مكان‌ها از نظر سلامت و تناسب اندام، همواره خطراتی نیز به همراه خواهد داشت. پا برهنه بودن فرد مبتلا در خانه و ماندن در حمام‌های خانگی خود به عنوان یك منبع خطر واقعی محسوب می‌شود زیرا قارچ‌ها در شرایط مرطوب رشد می‌كنند و در كل هر جایی كه آب نقش اصلی را بازی می‌كند، احتمال وجود قارچ نیز هست. استفاده از حوله دستی مشترك، پادری مرطوب و فرش و كفش‌های قرض گرفته شده از فرد مبتلا می‌تواند به عنوان مخزن پایان‌ناپذیر قارچ عمل كنند. اقدام پیشگیرانه باید در وهله اول قرار گیرد. برای مثال استفاده از حوله دست و پای جداگانه برای تك تك اعضای خانواده، همچنین كفش افراد مبتلا باید روزانه عوض شود و كاملا هوا بخورد. در این‌صورت فقط میهمانان ناخوانده بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند كه با اقدامات پیشگیرانه سرایت بیماری تا حد زیادی قابل كنترل است. قارچ پای ساده در ابتدا به‌عنوان یك مشكل غیر قابل حل تصور نمی‌شود و با مشخص شدن بیماری، می‌توان آن را به سادگی مهار كرد. معالجه زود هنگام، در مدت زمان كوتاهی قارچ‌ها را نابود می‌كند. نباید مدت طولانی منتظر ماند و تحت نظر پزشك با دارویی مناسب هرچه زودتر باید درمان علیه قارچ را آغار كرد.
● علایم عفونت قارچی پا
به‌طور معمول قارچ خیلی بی سروصدا شروع می‌شود و اولین مشخصه آن ایجاد خارش بین انگشتان به خصوص انگشتان چهارم و پنجم است. با مشاهده دقیق منطقه خارش می‌توان پی به شیوع آن برد زیرا در ابتدا اغلب پوست به نظر كاملا سالم می‌آید. در مرحله بعد، ناحیه یا بخش مبتلا به قارچ كم كم تغییر رنگ می‌دهد و پوست قرمز شده و این قرمزی تشدید می‌شود. در این مرحله به ندرت اتفاق می‌افتد كه پوست، پوسته پوسته نشود. در این مرحله اگر درمان شروع نشود با گذشت زمان، درد و سوزش آغاز می‌شود و پوست بیمار شروع به ساختن تاول و ترك‌های ظریف می‌كند. قارچ‌ها نه فقط بین انگشت‌ها می‌مانند بلكه خارج از فضای خالی بین انگشت‌ها را نیز فرا می‌گیرند مثل پشت پا یا روی انگشت‌ها. بهتر است به نشانه‌‌های بیماری و تغییرات پوست كه در ذیل آمده، توجه كنید: خارش، سوزش، التهاب، پوسته پوسته شدن، ایجاد تاول، ورم و شل‌شدگی، ترك‌های كوچك و ظریف، پوسته‌پوسته شدن شدید به همراه پوسته‌‌های خشك.
● درمان قارچ
عفونت قارچی باید خیلی زود درمان شود.چون گذشت زمان به قارچ امكان توسعه بیشتر را داده و روز به روز بخش‌های بیشتری از پا را در برمی‌گیرد و به ناخن‌ها و دیگر بخش‌های بدن نیز سرایت می‌كند. مناسب‌ترین دارو‌های اثربخش جهت درمان، داروهای ضدقارچی مانند كلوتریمازول و بیفونازول هستند كه این دارو‌ها به درون بخشی از پوست كه مبتلا است نفوذ كرده و مانع از رشد قارچ و باعث مرگ آن می‌شود البته این دارو‌ها حتما باید تحت نظر پزشك مصرف شود.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید