چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اسهال در گوساله


اسهال در گوساله
● بیولوژی پایه
یکی از دلایل دفع زیاد آب از طریق مدفوع این است که آب کمی جذب می شود، دلیل شایع دیگر این است که آب زیادی از طریق دیواره روده بزرگ به مدفوع بازگردانده می شود.
این مساله به این دلیل است که در اثرآلودگی موادی آزاد می شود که به دیواره روده آسیب می رساند. ویروسها، باکتریها، پارازیت ها مانند كریپتوسپوریدها و كوكسیدیاها در این مورد دخیلند. در زمان بروز اسهال اغلب یک آماس یا ورم در منطقه شکمی گوساله نمایان می شود و اگر روده آنها معاینه شود، مایعات فراوان لمس خواهد شد.
یکی از دلایل رایج تراوش آب زیاد به مدفوع، مواد سمی است که از رشد باکتریهای تجمع کرده در مدفوع حاصل می شوند.
فعالیت های بدنی، این مواد سمی را رقیق می کند و در نتیجه، مایعات از پلاسما به روده ریخته می شوند. افزایش مواد تولیدی حاصل از ویروسها و پارازیت ها نتیجه مشابهی در پی دارد. دلیل دیگری که کمتر مورد توجه است حضور مواد غذایی با تراكم زیاد است. برای مثال، اگر یک گوساله مقدار زیادی شیر جانشین غلیظ مصرف کند در حالیکه به آب دسترسی آزاد ندارد، ممکن است با چنین وضعیتی مواجه شود.
باید به یاد داشت که مدیریت مایعات در لوله گوارشی آخرین پروسه تعدیلی است که تحت تاثیر بسیاری از فاکتورهای فیزیولوژیکیمی باشد. دلایل حاشیه ایی نیز برای اینکه گوساله در هضم نرمال جیره خود دچار مشکل شود وجود دارد. وقتی تمام این عوامل با هم هماهنگ باشند، مدفوع نرمال است. در همان زمان، کوچکترین تغییرات در هریک از فاکتورهای متعددی که وجود دارد، می تواند مانع از تغییرات مناسب مایعات گردد.
▪ این موارد می توانند شامل موارد زیر باشد:
- آلودگی باکتریایی، ویروسی و پاتوژن ها
- رشد پاتوژن های که در لوله گوارشی ایجاد کلونی می کنند.
- پائین بودن آنتی بیوتیک مادری که پاتوژن ها را از بین ببرد.
- افزایش باکتریایی که به آسانی سیستم ایمنی را ضعیف می کند.
- تغییرات ناگهانی جیره خورانده شده
در این مرحله تنها یک فاکتور برای سطح علمی ایجاد کننده اسهال کافی است. اما در تکرار های بیشتر، بیشتر از یک فاکتور در تغییر پروسه بالانس مایعات موثر می باشد. در اکثر مزارع محتمل ترین دلیل در ایجاد موج اسهال افزایش در معرض قرار گرفتن باکتریایی است.
به طور معمول گوساله ها در معرض سطوح پائین ویروس، باکتری یا پارازیت قرار دارند. اگر برنامه مدیریت کلستروم درست باشد، اغلب گوساله ها دچار اسهال نمی شوند یا به طور خفیف با مشکل روبرو می شوند.
اما وقتی یک افزایش بزرگ در جمعیت باکتریایی صورت می گیرد، در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ درصد گوساله ها ممکن است بین ۵ تا ۱۵ روز با اسهال روبرو شوند.
بهتر است تغییراتی را که منجر به افزایش در معرض بودن باکتریایی می شود را بیابیم.
یکی از آنها تغییر در کارکنانی است که از گوساله ها نگهداری می کنند. این مسئله می تواند تنها محدود به فردی شود که به جای کارگر گوساله دانی برای ۱ وعده به گوساله ها شیر می دهد. فرد جایگزین حتی در صورتی که اطمینان دهد که همه چیز را متوجه شده است، درست عمل نخواهد کرد. مثلاً شیر را یا خیلی زود یا خیلی دیر به گوساله ها می دهد. شیر جانشین خیلی سرد و یا خیلی گرم است. پودر شیر جانشین خیلی زیاد و یا خیلی کم است و ....
بدترین کار این است که یک فرد تازه استخدام شده را برای کنترل یا به عنوان جایگزین در گوساله دانی قرار دهیم.
اگر در تغییرات وضعیت خانوادگی افراد مشغول در گوساله دانی سوال کنید متوجه می شوید تولد فرزند جدید، بیماری، مرگ اقوام، جریمه و سایر مسایل استرس هایی هستند که از طریق پرسنل گوساله دانی به گوساله ها منتقل می شود. معمولاً در شرایط استرس های احساسی این چنینی، رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی صورت نمی گیرد.
در چنین شرایطی شمارش کلی فرم ممکن است بالا نرود اما شمار گونه های استاف و استرپ بسیار افزایش می یابد.
● نتیجه
تلاش کنید برای رسیدن به سطوح بالای ایمنی، پروتکلهای بهداشتی را بخوبی رعایت كنید.
در هنگام تغذیه گوساله ها مسائل را جدی بگیرید. برای خوراندن آغوز ، شیر یا شیر جانشین برنامه منظمی را برنامه ریزی و اجرا کنید. شما نمی توانید تمام موجهای اسهال بو جود آمده را توضیح دهید. اولین اقدام این است که چه اقداماتی برای راحتی گوساله انجام دهیم تا در گیر افزایش ناگهانی در اسهال نشویم .
منبع : علوم دام


همچنین مشاهده کنید