جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


جشنواره فیلم های هندی در تلویزیون ایران


جشنواره فیلم های هندی در تلویزیون ایران
از روزهای اولیه پایان تحصیل و آغاز اوقات فراغت شاهد پخش فیلم هایی از شبکه پنجم هستیم که بیشتر این فیلم ها هندی است و از نوع بازی آمیتا پاچان در آخرین دهه بازیگری وی!
البته فیلم های دیگری هم از این شبکه پخش می شود که عموما تکراری بوده و چنگی به دل نمی زنند. حال این سیاست که چرا فیلم های هندی پخش شده که اکثرا هم مربوط به فیلم هایی می شود که آمیتا پاچان بازیگر آن است و عموما هم تکراری است به تفکرات مدیران شبکه مربوط می شود و آنها هستند که باید توضیح دهند چرا و به چه منظور این کار صورت می گیرد؟ اما باید پرسید مگر فیلم های سینمایی پخش نشده در کشورمان چه عیب و ایرادی دارند که اقدام به پخش تکراری فیلم های نه چندان دلچسب هندی می کنید؟
فیلم های اروپایی و آمریکایی آموزنده بسیاری وجود دارد که می توان با خرید و پخش آنها رضایتمندی بسیاری از بینندگان را در تمامی فصول فراهم کرد. حال ممکن است گفته شود فیلم های آمریکایی و اروپایی مساله دار هستند و با سیاست های ماهمخوانی ندارند، در پاسخ باید گفت که همه فیلم های ساخته شده در اروپا و آمریکا که نمی تواند مساله دار و غیرقابل پخش باشند. چون اگر این چنین باشد پس هدف از ساخت فیلم در این دو قاره چیست و چه پیامی برای ملتشان دارد؟ وانگهی فیلم های سینمایی کشور خودمان که این موارد را ندارند پس چرا اقدام به پخش آنها نمی کنید؟
مدیران عرصه پخش فیلم های سینمایی سیما باید به سلیقه و تفکر مردم احترام گذاشته و دست از پخش تکراری فیلم ها بردارند و برای وقت بینندگان ارزش قایل شوند.
پخش فیلم های سینمایی با علم به اینکه تکراری بوده و در صورت پخش، خیل عظیمی از جوانان و نوجوانان به ماهواره روی آورده و عطای تماشای فیلم های تکراری سیمای کشورشان را به لقایش می بخشند چه مزیتی می تواند داشته باشد؟ آیا نباید گفت: خود کرده را تدبیر نیست!
صرف داشتن ۷-۸ شبکه در سیما که هنر نیست. پوشش قابل بهره برداری داشتن با هزینه کردن و خرید فیلم های قابل پخش کشورها ارزشمند است و هنرمندانه.
پخش مستندهایی از نوع راز بقا که ساخت دیگر کشورهاست هم مساله دارد؟ این نوع فیلم ها که آموزنده هستند، پس حداقل از آنها استفاده کرده و بینندگان را به طرف تماشای شبکه های تلویزیون کشورمان سوق دهید.
اگر می خواهیم به ماهواره غلبه کنیم تا جوانان و نوجوانان اهمیتی به آن نداده و از طریق سیمای کشور خودمان به تماشای فیلم ها، سریال ها و مستندها بپردازند باید سیمایی با شبکه های پربار داشته باشیم.
قصد نگارنده زیر سوال بردن مدیران وسیاست گذاران سیمای جمهوری اسلا می از این حیث نیست بلکه نقدی دلسوزانه است که جامعه ما اکنون به آن نیاز دارد و غفلت در این خصوص همان می شود که الا ن شده و آن شیفتگی نسل جوان به ماهواره و تزریق تفکرات آنچه بیگانگان می خواهند، به این قشر است.
هزینه کردن در این راه جای دوری نمی رود چون هر چه سیمای جمهوری اسلا می پربارتر و پربیننده تر باشد جامعه ای سالم و با نشاط خواهیم داشت.
نظر به اینکه سیمای جمهوری اسلا می بودجه خاصی دریافت می کند و تولید آگهی های آن هم شکر خدا فراوان و دم به ثانیه پخش می شود دیگر جای هیچ حرف و حدیثی از این بابت برای سیاست گذاران تلویزیون نمی گذارد. پس لا زم و ضروری است مسوولا ن محترم تجدیدنظری در این خصوص داشته باشند و با هزینه کردن در این مسیر به ویژه خرید و پخش فیلم های تازه و کهنه غیر تکراری رسالت خویش را به نحو احسن انجام دهند. چون به فرموده امام (ره) (سیما دانشگاه است)، می طلبد با طرحی نو دانشجویان آن خوراک فکری و روحی خود را از دانشگاه خودمان دریافت نمایند.
البته پخش سریال های وطنی قابل تحسین است اما کافی نیست. مسایل اجتماعی فراوانی در جامعه خودمان رخ داده و می دهد که هر کدام می تواند سوژه ای باشد برای ساخت انواع فیلم و سریال که اثرگذار بوده و جامعه را به سوی آرامش و نشاط هدایت کرده و از ناهنجاری ها بکاهد.
تجربه نشان داده هر کجا که شایسته سالا ری و خرد جمعی حاکم بوده، آنجا موفق و اثرگذار بوده است.
سهیلا عبادی
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید