شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

یک جست‌وجوی خطرناک


یک جست‌وجوی خطرناک
آیا تا به حال اندیشیده‌اید كه نتایج جست‌وجوی اینترنتی شما در یك موتور جست‌وجو (هر چند معتبر و معروف) می‌تواند خطرناك بوده و شما را به سمت سایت‌های آلوده هدایت كند.
طبق تحقیقات به عمل آمده توسط شركت«مك‌كافی» ( McCAFEE ) یكی از معتبرترین شركت‌های ضد ویروس جهان، جست‌وجوی اینترنتی در زمینهء موزیك و تكنولوژی در صدر خطرناك‌ترین جست‌وجوها قرار دارند و احتمال این‌كه نتایج این جست‌وجوها، كاربران را به سایت‌های حاوی ویروس، اسپم و كرم‌های اینترنتی راهنمایی كند بسیار زیاد است.به عنوان مثال ۴۲ درصد از كسانی كه به دنبال كلماتی نظیر(اسكرین سر‌ور) « Screenservers »هستند به سمت سایت‌های قرمز یا زرد از لحاظ امنیتی سوق داده می‌شوند (قرمز - زرد- سبز درجهء امنیتی سایت‌ها از دیدگاه آلوده بودن است كه معمولا بین شركت‌های ضد ویروس به عنوان یك قرارداد در نظر گرفته شده‌اند) از جمله كلمات كلیدی خطرناك دیگری كه توسط این شركت اعلام شده‌اند كلماتی هستند كه شامل نام نرم‌افزارهای اشتراك فایل مانند (لایم وایر) LimeWire ، (كازا) Kazaa ، (بیر‌شیر) BearShare است.با این‌حال مك‌كافی به كاربران توصیه می‌كند كه از موتورهای جست‌وجوی معروف استفاده كنند زیرا در كل تنها چهار درصد از نتایج جست‌وجو خطرناك است در همین رابطه گفته می‌شود سال گذشته این رقم پنج درصد بوده كه با كوشش موتورهای جست‌وجو به چهار درصد كاهش پیدا كرده است.
جالب این‌كه ریسك استفاده از موتورهای جست‌وجو می‌تواند بیش‌تر هم شود آن هم زمانی است كه شما بر روی تبلیغات كنار صفحات كلیك می‌كنید.
به گفتهء مك‌كافی، هفت درصد از این كلیك‌ها شما را به سایت‌های آلوده راهنمایی می‌كند. (این رقم نیز سال گذشته ۵/۸ درصد بوده كه با تدابیر لازم به هفت درصد كاهش داشته است)
لازم به ذكر است، در این تحقیق سایت‌هایی خطرناك تلقی شده‌اند كه دارای ویروس، نرم‌افزارهای جاسوسی، ارسال ایمیل و تبلیغات پوپ‌آپ بیش از اندازه باشند.
نتایج این تحقیق از جست‌وجوی ۲۳۰۰ كلمهء كلیدی و پرمصرف در پنج موتور جست‌وجوی معروف یعنی گوگل، یاهو، (ام‌اس‌ان) MSN مایكروسافت، (ای‌او‌ال) AOL و (ای‌اس‌كی) ASK به دست آمده است.
برخی از این موتورهای جست‌وجو نیز با همكاری با شركت‌های ضد ویروس نظیر مك‌كافی، در كنار نتایج جست‌وجو به كاربران درجهء خطرناك بودن سایت را در داخل یك پنجرهء كوچك (مانند پرچم) نمایش می‌دهند و كاربران می‌توانند با مشاهدهء آن، از ورود به سایت‌های خطرناك، خودداری كنند.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید