پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


بفرمایید; هشتلیک ‌نوش جان کنید


بفرمایید; هشتلیک ‌نوش جان کنید
بچه‌های خانواده كلافه از بی‌حوصلگی تابستان به پدر و مادر گیر دادند كه چرا مثل هر سال بار و بندیل را پشت ماشین نمی‌ریزند و سفر نمی‌روند. برای پدر خانواده سخت‌ترین كار دنیا فرو كردن ماجرای سهمیه‌بندی شدن بنزین در كله این بچه‌هاست. آن‌ها نمی‌فهمند كه باك ماشین بابا كه ممكن است مسافركش یا راننده آژانس و یا حتی كارمند فلان كارخانه در جاده‌ای بیرون شهر باشد بعد از سوزاندن سهمش در این سفر خالی خواهد ماند و او باید با پای پیاده سركارش برود. همین عامل باعث شده كه به گواه، آماری كه سازمان گردشگری اعلام كرده است سفرهای خانوادگی كه معمولا با اتومبیل‌های شخصی انجام می‌شد شدیدا كاهش یابد، اما این معضل با كمی مدیریت در نحوهء سفر قابل حل است. این صفحه قرار است هم آن‌چه را كه باب میل خانواده‌ها باشد مورد توجه قرار دهد و هم به فكر جیب آن‌ها باشد. نحوهء سفر آن هم به صورت مقرون به صرفه را به نقاط دیدنی و توریستی كشور مورد بررسی قرار می‌دهیم و توصیه‌هایی را برای درست هزینه كردن در سفر در اختیار خانواده‌‌ها قرار می‌دهیم كه همراه با اطلاعاتی از مقصد است. با در نظر گرفتن این توصیه‌ها راحت‌تر و كم‌خرج‌تر به سفر خواهید رفت و لازم به بهانه كردن نداشتن بنزین برای از سر باز كردن خانواده هم نیست.
● برای مشهد قصد كردن كافی است
می‌گویند پا به همان‌جایی می‌رود كه دل می‌گوید. برای رفتن به مشهد قصد قلبی و طلبیده شدن كفایت می‌كند. حتما برای شما هم پیش آمده كه ناگهان در و تخته با هم جور شده تا به پابوس امام رضا بروید. این امتیاز منحصر به فرد مختص این شهر مقدس است كه كم‌تر در مورد دیگر مكانی پیش آمده است، اما ببینید چطور می‌توان ‌بهترین سفر را با كم‌ترین هزینه به مشهد داشت.
● قطار، آرام اما مطمئن
در حال حاضر حتی اگر برای شما از نظر مالی تفاوتی نداشته باشد كه با هواپیما سفر كنید یا قطار و اتوبوس یك مشكل بزرگ خواهید داشت. به دلیل سهمیه‌بندی بنزین هجوم برای تهیه بلیت این وسایل نقلیه عمومی زیاد شده پس لطفا دست بجنبانید و زودتر اقدام كنید. قیمت‌ها از هر نقطه كشور به مقصد مشهد بسته به مسافت متفاوت است اما شما كه قصد یك تجربهء خانوادگی و با هزینهء پایین را دارید می‌توانید قطار را امتحان كنید.
قطارهای مخصوص مشهد با بهترین امكانات و كوپه‌های مجزا و البته سرعتی متناسب، نه نگرانی از بابت سوخت وجود دارد و شلوغی جاده و نه سقوط و باز نشدن چرخ‌ها.
● زائرسرا فقط شبی ۱۵ هزار تومان
فرض را بر این می‌گذاریم كه به مشهد رسیدیم. حالا مهم‌ترین نكته اسكان است. قطعا برای زائران امام رضا اولویت، نزدیكی به حرم است اما مشكل قبلی یعنی شلوغی در مورد این هتل‌ها هم صدق می‌كند. در هتل‌های چهار ستاره و پنج ستاره قیمت‌ها از شبی ۲۵ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان بسته به امكانات و كیفیت هتل متفاوت است، اما اگر بین آن‌ها اتاق پیدا نكردید و یا همین مبالغ ذكر شده برای شما كارمند ساده كه چند سر عائله هم دارید سخت است باز هم نگران نباشید. فقط كافی است یكی، دو خیابان از حرم دور شوید.
مكان‌هایی به نام «زائرسرا» هم هستند كه ممكن است كیفیتی پایین‌تر از هتل داشته باشند اما باور كنید كه برای سر به بالین گذاشتن جای مناسبی هستند. فقط شبی ۱۵ هزار تومان. چطور است؟ كافی است یا بازم ارزان‌تر می‌خواهید؟
حتما دوست دارید پنجره شما رو به گنبدهای حرم رضا باز شود. اگر چه اولویت برای همه همین است و معمولا این اتاق‌ها پر هستند اما جوینده، یابنده است. ارتفاع كم ساختمان‌ها در مشهد این امكان را فراهم كرده كه اكثر این هتل‌ها و زائرسراها و هتل آپارتمان‌ها منظره دلخواه زائران را داشته باشند.
● بفرمایید هشتلیك
بعد از زیارت نوبت دیدن اماكن دیدنی و تاریخی مشهد است كه تعدادشان هم كم نیست. مقبرهء نادرشاه همان‌جا داخل شهر است یا كوه‌سنگی. اگر حوصله خارج شدن از مشهد را هم داشته باشید كه چه بهتر. مثلا سری به طوس بزنید. تاكسی دربست از مركز شهر شما را با سه هزار و پانصد تومان جلوی در آرامگاه فردوسی پیاده می‌كند.
اصلا تعرفه‌های تاكسیرانی در مشهد بسیار مناسب است و خصوصا اگر از تهران به این شهر سفر كرده باشید متوجه این تفاوت قیمت‌ها می‌شوید. پس با خیال راحت سوار تاكسی شوید چون تاكسی‌مترها رقم قابل قبولی می‌اندازند.
بازدید از موزه‌ها هم گران نیست. مثلا بلیت آرامگاه فردوسی ۳۰۰ تومان است. یا زندان هارون‌الرشید كه درست سر راه طوس است و یك بنای گلی و تاریخی است كه بلیت آن هم ۲۰۰ تومان است. شهر بازی بزرگ مشهد هم در محلهء وكیل آباد از مراكز تفریحی بسیار متنوع و سرگرم‌كننده برای بچه‌هاست كه گفته می‌شود از بزرگ‌ترین شهر بازی‌های كشور است. بعد از جمع شدن شهر بازی تهران شاید آن‌جا هوس كنید بچه‌ها را به شهر بازی ببرید. ورودی ۳۰۰ تومان است و معمولا قیمت بازی‌ها از ارابه و كالسكه گرفته تا چرخ و فلك همین‌قدر است.
برای شام طرقبه را پیشنهاد می‌كنیم; جایی است تو مایه‌های دربند و دركه خودمان. پر از رستوران‌های مختلف بر رودخانه و در دامنهء كوه، رقابت آن‌ها در ارایه غذای خوب تا آن‌جا پیش رفته كه یكی از آن‌ها تابلو زده: «این‌جا هشتلیك نوش جان كنید.» یعنی دو لیك بیش‌تر از شیشلیك.)!(
● زعفران مثل طلا
قسمت پرخرج سفر كه چاره‌ای هم برای آن وجود ندارد و راه فراری نیست، این‌جاست یعنی خرید سوغات. معروف‌ترین سوغات مشهد زعفران است كه می‌گویند مثل طلاست چون قیمتش به روز تعیین می‌شود. آن روزی كه ما برای این گزارش سوال كردیم مثقالی هشت هزار و پانصد تومان بود كه البته بسته‌های سه‌گرمی كه كم‌تر از یك مثقال هم هست پیدا می‌شود و از آن‌ها هم می‌شود با قیمت كم‌تر تهیه كرد. زرشك را هم در این فهرست نباید فراموش كنید. زرشك اعلا را هم می‌توان با قیمت كیلویی پنج تا شش هزار تومان تهیه كرد البته برای خرید باید به محل دقت كرد. مشهد سه پاساژ بسیار بزرگ و شیك كه به سبك معماری‌های مدرن هم ساخته شده دارد; زیست‌خاور، پروما و الماس شرق كه هر كدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و هر روز بسیاری از مسافران را برای خرید به سمت خود جلب می‌كنند. اما برای پیدا كردن سوغات مورد نظر با قیمت كم‌تر باید به همان بازار بزرگ، قدیمی و معروف مشهد رفت، «بازار رضا». آن‌جاست; كه تنوع خرید برای شما از شیر مرغ است تا جان آدمیزاد.
بشقاب‌هایی هست كه داخل آن چند تار زعفران به اضافه مهر و تسبیح و یكی، دو شاخه نبات وجود دارد و معمولا این بشقاب‌ها كه با روكش پلاستیكی پوشانده شده‌اند بین دو هزار و پانصد تا سه هزار تومان قیمت دارند. تسبیح و انگشتر عقیق بسته به جنس آن‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند.
تسبیح از ۵۰۰ تومان هست تا شاه‌‌مقصود ۱۵۰ هزار تومانی. انگشتر هم به همین شكل اما باز هم تاكید می‌كنیم كه برای پیدا كردن بهترین قیمت كمی بیش‌تر بگردید و چانه زدن را هم فراموش نكنید.
● گم نمی‌شوید
یكی از امكان‌های جالبی كه مشهدی‌ها برای میهمانان خود فراهم كردند و این اتفاق برای ما هم افتاد افتادن اسم محله‌های مختلف روی موبایل بود، یعنی شما در هر منطقه یا خیابان اصلی در مشهد كه باشید نام آن محله و منطقه را روی دستگاه موبایل خود خواهید دید. به این ترتیب هیچ وقت گم نخواهید شد و راحت‌تر مقصد و مبدا را پیدا خواهید كرد، البته این سرویس رایگان است.
● التماس دعا
آخرین سفارش ما توصیه‌های معمول برای سفر است. سوار هر ماشینی نشوید. تلفن ۱۲۳ در مشهد تاكسی را به هر محلی كه شما می‌خواهید می‌فرستد. اگر قبل از زیارت خرید كردید یا پول همراهتان است آن را در جیب نگذارید و به صندوق‌های حفظ امانات كنار در‌های اصلی بسپارید و با خیال راحت زیارت كنید.
از دستفروش‌ها خرید نكنید. برای خرید هر چیزی از یكی، دو مغازه سوال كنید. آدم ناجور كه می‌خواهد از ناآگاهی مسافر سوءاستفاده كند همه جا پیدا می‌شود. اگر با خانواده‌های دیگر مثل دوستان یا فامیل سفر كنید قطعا هم بیش‌تر لذت خواهید برد و هم هزینه‌ها تقسیم می‌شود. عابربانك‌ها را برای یك چنین روزهایی اختراع كردند، سعی كنید پول نقد كم‌تر بردارید. سفر را باید آسان گرفت، خصوصا سفر زیارتی. به خدا می‌دانیم خرج و مخارج كمرشكن است و هزینه‌های سفر قوزبالاقوز، اما سالی یك بار آن، هیچ‌كس را نكشته و برای خانواده لازم است. فقط كافی است كمی با دقت بیش‌تر خرج كنید. هر شب كه لازم نیست آدم «هشتلیك» بخورد. تعریف خربزهء مشهد را حتما شنیده‌اید برای شب سبك خوابیدن گزینه خوبی است. خودتان را به خرید سوغات برای همه فك و فامیل ملزم نكنید چون هم استرس‌زاست و هم وقت زیادی از شما خواهد گرفت. مراكز تفریحی عمومی مثل پارك ملت یا پارك جنگلی مشهد نیازی به پرداخت ورودی هم ندارد. پس به آن‌ها هم سر بزنید. تعیین یك نفر آدم مطمئن در گروه كه سرش در حساب و كتاب باشد به‌عنوان مادر خرج می‌تواند در مدیریت هزینهء سفر موثر باشد و بالاخره خواهش آخر، اگر شما را طلبید ما را از دعای خیرتان بی‌بهره نگذارید. التماس دعا.
رضا خدادادی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید