جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


از خشونت استفاده نمی‌کنیم


از خشونت استفاده نمی‌کنیم
«هرگز از خشونت استفاده نمی‌كنیم اما اگر كسی تمرد كند دو دستش را می‌گیریم و به داخل ون هدایت می‌كنیم.»
این‌ها را پلیس زنی می‌گوید كه روز اول مرداد ماه در ادامهء طرح ارتقای امنیت اجتماعی با موضوع مبارزه با بدحجابی خود را برای شروع عملیات آماده می‌كرد.
ساعت شش عصر روز دوشنبه اول مردادماه «الگانس»ها و «ون‌»های پلیس دور تا دور محوطهء باز ستاد فرماندهی نیروی انتظامی تهران پارك كرده‌اند. دو پلیس زن و چند پلیس مرد جلوی هر الگانس آماده‌باش ایستاده‌اند تا فرمانده، فرمان شروع عملیات را صادر كند.
الگانس‌های پلیس با نظم خاصی از محوطه خارج می‌شوند تا در میدان‌های اصلی شهر تهران با بدپوشش‌ها مبارزه كنند. دو پلیس زن برای پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران ایستاده‌اند یكی از آن دو از نحوهء برخورد می‌گوید: «برخورد فیزیكی نمی‌كنیم فقط آن‌ها را تحویل خانواده‌شان می‌دهیم.»دیگری در مورد استفاده از تجهیزات توضیح می‌دهد: «وسیله‌ای در اختیار ما قرار ندارد فقط سر اكیپ‌‌مان تجهیزات دارد و فقط در صورت لزوم از آن‌ها استفاده می‌كنیم.»
▪ «در كدام صورت؟»
ـ «اگر وضعیت خیلی حادی پیش بیاید.»
▪ «وضعیت حاد یعنی چه؟»
- «این را سر اكیپ تشخیص می‌دهد.»
این دو پلیس زن مایل نیستند تا خود را معرفی كنند: «لباس ما طبق آیین‌نامه تعریف شده است داخل دانشكده برچسب مشخصات نصب می‌شود ولی خارج از آن نه.» آن‌ها البته موضع شخصی خودشان را هم می‌گویند: « وضعیت ما با آقایان فرق می‌كند به هر حال در كنار شغل‌مان زن خانه هم هستیم. وظایف همسری هم داریم، دوست نداریم اسم‌مان همه جا پخش شود.»
«زنان دیگری در شغل‌های مختلف هستند كه اسم‌شان هم پخش می‌شود و هیچ مشكلی برایشان ایجاد نمی‌شود برای شما چرا مشكل ایجاد می‌شود.» مهدی احمدی، رییس اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی گفت‌وگو را قطع و در این باره اظهارنظر می‌كند: «از زمانی كه پلیس زن راه افتاده هیچ اسمی از پلیس زن برده نشده است، ضمن آن‌كه ضرورتی هم ندارد.»آن‌ها درجهء نظامی خود را ستوان دوم عنوان می‌كنند و این‌كه بالاترین درجه پلیس‌های زن در نیروی انتظامی چهارده (معادل با سرگرد) است كه البته در قسمت اداری فعالیت می‌كنند.وقتی در مورد درجهء نظامی پلیس‌های زن سوال‌های بیش‌تری پرسیده می‌شود، احمدی مانع می‌شود: «قرار نیست كه همه چیز را بدانید.»
خبرنگاران و عكاسان همراه با نیروهای پلیس به میادین می‌روند. ضلع جنوب غربی و شمال غربی میدان ونك جایی است كه بر پوشش‌های این منطقه به تشخیص دو پلیس زنی كه آن‌جا مستقر هستند ارشاد و در صورت لزوم به داخل ون هدایت می‌شوند.
دختری حدودا ۲۰ ساله مقنعه به سر دارد و مانتویی تا سر زانو به تن كرده است.
از جلوی مامورهای پلیس زن رد می‌شود. پلیس‌ها با هم مشورتی كرده و تصمیم می‌گیرند تا به او تذكر بدهند:«لطفا تشریف ببرید داخل ون.»
صورت دختر را بهت گرفته است بی‌هیچ مقاومتی به داخل ون می‌رود اما اجازهء گفت‌وگو با او داده نمی‌شود.
مردم زیادی دور خودروهای پلیس جمع شده‌اند تا شاهد ماجرا باشند یكی از آن‌ها می‌گوید:«به هیچ كس ربطی ندارد كه من با چه پوششی به خیابان می‌آیم.»
دیگری می‌گوید:« همهء خانواده‌ام خارج از كشور هستند. آن‌ها به من می‌گفتند به ایران نرو. ولی چون كشورم را دوست داشتم، آمدم. اما با این صحنه‌هایی كه می‌بینیم، باز خواهم گشت.»
آن سوتر، در ضلع شمال غرب، صدای جیغ و داد دختری می‌آید كه توسط نیروهای زن پلیس به داخل ون هدایت می‌شود:«من هرگز تعهد نخواهم داد. به چه جرمی مرا ‌گرفته‌اید؟» صدای انتقاد شماری از مردم به گوش می‌رسد.
اما صدای پلیس‌هایی كه خود نیز اعتراض می‌كردند، شنیده می‌شد. شاید نمی‌دانستند كه خبرنگاران هم به صدایشان گوش می‌دهند:«این كار فرهنگی است، باید اجرا كنیم. چاره‌ای نداریم.» اما وقتی دوباره در برابر این پرسشم قرار می‌گیرد كه آیا واقعاً از اجرای چنین طرح‌هایی راضی هستند، پاسخ دیگری می‌دهد:«ما اجازه نداریم حرف بزنیم، ما فقط وظیفهء خودمان را انجام می‌دهیم.»دو خودروی ون پلیس، با انتقال بدپوشش‌ها به منكرات وزرا محل را ترك می‌كنند و هیچ پسری (دست كم در میدان ونك) دستگیر یا ارشاد نشد.
پیش‌تر، فرماندهء نیروی انتظامی از فاز جدید طرح‌ارتقای امنیت اجتماعی سخن گفته بود. این در حالی است كه طرح مبارزه با بدپوششی غیر از میدان‌ها در ایستگاه‌های مترو هم اجرا می‌شود.
ایمان پاكنهاد
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید