شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


با یک کلیک خانه بخرید


با یک کلیک خانه بخرید
شهر پرتلند در ایالت اورگان آمریكا هم مانند بسیاری از شهرهای دنیا نقشه‌های جغرافیایی و جهت‌یابی به صورت چاپ شده و اینترنتی دارد.
اما نقشه‌های پرتلند یك ویژگی دیگر هم دارد كه آن را از دیگر شهرهای جهان متمایز می‌كند. در این نقشه‌ها كه به صورت رایگان و بر روی صفحات وب در دسترس عموم قرار دارد، مواردی همچون موقعیت زمین، میزان تراكم در مناطق مسكونی مختلف، خطرات آتش‌سوزی، میزان سر و صدای مربوط به فرودگاه و پراكندگی آن در نقاط مختلف شهر و همچنین موقعیت فاضلاب مشخص شده‌است.
بخش عمده این اطلاعات از طریق پایگاه‌های بزرگی چون google earth نیز قابل دسترسی است. از طریق این نقشه‌های اینترنتی می‌توان موقعیت سه بعدی شهر پرتلند را مشخص كرد به طوری كه در آن، مناطق مسكونی و تجاری با رنگ‌های مخصوص به خود قابل شناسایی است.
این نقشه‌ها در حقیقت بخشی از برنامه سراسری در آمریكا است برای تهیه نقشه‌های چند منظوره و حاوی اطلاعات خاص برای شهرها در تهیه این نقشه‌ها از جدیدترین تكنولوژی روز نقشه‌كشی استفاده شده ‌است. مردم با استفاده از این نقشه‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند كه كجا زندگی كنند و چه محله یا منطقه‌ای را برای خرید خانه یا سرمایه‌گذاری ملكی انتخاب نمایند. استفاده از این نقشه‌ها چنان آسان است كه فقط به متخصصان نقشه‌خوانی محدود نمی‌شود بلكه كارمندان ساده بنگاه‌های معاملات ملكی هم می‌توانند از این نقشه‌ها استفاده كنند. تهیه كنندگان این نقشه‌ها می‌گویند هدف از این كار رونق تجارت و سرمایه‌گذاری است زیرا هر چه اطلاعات بیشتر باشد، تجارت و اقتصاد بیشتر رونق می‌گیرد.
نقشه‌ های آن لاین در سال‌های اخیر رونق و محبوبیت زیادی یافته ‌است. یكی از دلایل آن هم خدمات نیرومند و با استفاده آسان تر سایت‌های اینترنتی است.
كاربران با یك كلیك می‌توانند به مجموعه‌ای ارزشمند از اطلاعات همچون میزان اجاره‌بها در یك منطقه و گزارش‌های مربوط به جرم و جنایت دست پیدا كنند. این سایت‌ها برای كامل كردن اطلاعات خود گاهی به سراغ بایگانی اطلاعات دولتی هم می‌روند تا مثلا مسیر لوله‌های آب و فاضلاب شهری و یا تغییرات جوی را به دست بیاورند.
در سال‌های گذشته دسترسی به این‌گونه اطلاعات برای مردم عادی ممكن نبود و تنها دولت‌ها و بعضی گروه‌های تخصصی خاص به این اطلاعات دسترسی داشتند كه بخش محدودی از آن را به صورت چاپی در اختیار عموم قرار می‌دادند. با گسترش استفاده از اینترنت این اطلاعات هم تا حدی همگانی‌تر شد اما باز هم به صورت جزیی و به گونه‌ای كه برای یك خریدار یا سرمایه‌گذار مناسب باشد در اختیار عموم قرار نمی‌گرفت. اما اكنون این اطلاعات به صورت یكجا و با استفاده آسان در اختیار همه قرار دارد.
كارشناسان می‌گویند مشاهده ساده اطلاعات بر روی كامپیوتر تنها گام اول است. با پیشرفت تكنولوژی و در دسترس قرار گرفتن بیشتر اطلاعات، مشتریان و كاربران می‌توانند لایه‌های مختلف اطلاعات را به طور همزمان بر روی صفحه خود ملاحظه كنند و چندین فاكتور را به طور همزمان با هم مقایسه نمایند. مثلا مشتری كه به دنبال یك خانه در منطقه‌ای با سرانه درآمد بالا، میزان پایین جرم و خارج از كمربند زلزله باشد، می‌تواند آمار و ارقام مربوط به این سه موضوع را به طور همزمان بر روی صفحه كامپیوتر خود ببیند و بعد تصمیم بگیرد. از سوی دیگر این مشتری می‌تواند این دسته از اطلاعات را بر روی صفحه كامپیوتر خود نگه دارد و آن را با مجموعه‌ای دیگر از اطلاعات مثلا مربوط به آب و هوا و محیط زیست از یك سایت دیگر ادغام نماید.
اطلاعات این نقشه‌های اینترنتی هر سال یك بار به روز می‌شود تا موردی از قلم نیفتاده باشد. همچنین كاربران می‌توانند بعد از مرور اطلاعات بر روی نقشه، تصویر مجازی و راه‌های مختلف شهر را هم به طور كامل مشاهده كنند تا ملك مورد نظر خود را با دیدن نمای كل شهر ارزیابی نمایند.
در این راه از اطلاعات آژانس‌های ملكی شهرها هم استفاده می‌شود. در گذشته در شهرهای مختلف آمریكا اگر خریدار ثروتمندی برای خرید یك ملك به شهرداری مراجعه می‌كرد، می‌توانست با پرداخت ۵۰هزار دلار به نقشه‌ای سه بعدی از شهر دست یابد. اما اكنون همه خریداران چه ثروتمند و چه معمولی می‌توانند بدون پرداخت پول و فقط با فشار دادن یك دكمه از پشت میز كارشان به ریزترین اطلاعات ملك مورد نظرشان به صورت كلی و جزیی دست یابند.
اكنون اما به كار انداختن این سیستم مشكلاتی هم به وجود آورده كه از جمله آنها این پرسش است كه دولت‌ها تا چه حد مجاز به دادن اطلاعات مربوط به یك منطقه هستند.
نیلوفر قدیری
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید