جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


مدیون پدرم هستم


مدیون پدرم هستم
ـ گفت و گو با پولاد کیمیایی
پولادکیمیایی با حضور در فیلم " تجارت " ساخته پدرش از آلمان به ایران آمد و در ایران ماند و در فیلم های پدرش در نقش های دوم ظاهر شد. در " اعتراض " گوشه هایی از توانایی هایش را نشان داد اما در فیلم " حکم " بهتر بازی کرد.
تجارت (مسعود کیمیایی، ۷۳)، سلطان (مسعود کیمیایی، ۷۵)، فریاد (مسعود کیمیایی، ۷۷)، اعتراض (مسعود کیمیایی، ۷۸)، شمعی در باد (پوران درخشنده، ۸۲)، سربازهای جمعه (مسعود کیمیایی۸۲)، حکم (مسعود کیمیایی، ۱۳۸۳)، صحنه جرم ورود ممنوع (ابراهیم شیبانی۸۴)، رئیس(مسعود کیمیایی۸۵) از جمله آثار سینمایی او محسوب می شود.
کیمیایی در آخرین ساخته خود(رئیس) رویکردی به قصه گویی دارد. "رئیس" متکی است بر ساختار روایی متقاطع با تمرکز بر دو خط اصلی که هر یک نقاط خالی دیگری را پر می کنند و در سکانس پایانی به نوعی به هم می پیوندند. این دو خط به واسطه انتخاب دو کاراکتر پدر (رضا) و پسر (سیامک)، تضادهای درونی و بیرونی این دو نسل را به گونه ای برجسته می کند که نه تنها در مفهوم و ذهنیت بلکه در کنش و واکنش شخصیت ها به چشم می آید و اینجاست که می توان "رئیس" را عرصه ای برای بروز تضاد دو نسل از قهرمانان مرد کیمیایی دانست.
▪ درباره تجربه بازیگری ات بگو؟
تجربه ام نسبت به کار درحال پیشرفت است وهمین طور کار کردن با پدرم باعث شده که تجربیاتم بیشتر شود .
نقش هایی که تا به حال بازی کردم فوق العاده دوست داشتم و درحال پیدا کردن خود درسینما هستم.
البته بعد از فیلم حکم بود که دوستان لطف داشتند و انرژی مثبت دادند دراین را ه خیلی تشویق شدم که این باعث شد در"رئیس" هم با نیرو وانرژی بیشتری کارکنم.
گفته می شود در سریال سفر به تاریکی هم بازی درخشانی داشته ای. این درخشش را تا چه ▪ حد مدیون مسعود کیمیایی هستی؟
سینما را با مسعود کیمیایی شناختم، درنهایت همه چیز را حتی نوع نگاهم به سینما را از او یاد گرفتم ; نوع ژانری که کارمی کنم درسینمای او پیدا کردم و مدیونش هستم. منتها خیلی برای این کار زحمت کشیدم تا توانستم خود را به او ثابت کنم و این یکی از افتخاراتم است که خود رابه سینمایش تحمیل نکردم بلکه ثابت کردم; خوشحالم ازسن کم شروع کردم و الان به جایی رسیده ام که می توانم درگوشه ای ازسینمایش زندگی و بازی کنم و این برایم قوت قلبی است.
▪ بین حکم و رئیس کدامیک ساختار جذاب تری دارند؟
فیلم رئیس خیلی مستقیم و روراست تر با مخاطب ارتباط برقرار می کند و درقصه گویی روان تر است، فیلم حکم در نوع ساختاری اش لکنت داشت. رئیس را با حکم قابل مقایسه نمی بینم،بخصوص قهرمان هایش را و تقابل نسل هایش را.
به نظرم فیلم رئیس جاافتاده تر و فیلم کاملتری درنوع خود است. البته حکم را هم خیلی دوست داشتم چون جزو بهترین کارهایم است و شخصیت خاص حکم را دوست داشتم، زیرا خیلی ازسکانس هایش درخشان بود.
▪ کدامیک از نقش های خودت را بیشتر از بقیه می پسندی ؟
محسن در حکم ! چون نقش کاملی بود.
▪ در رئیس جای کدام بازیگر را با توجه به حکم خالی می دیدی؟
در رئیس جای هیچ کس خالی نبود. به نظرم از لحاظ بازی فیلم رئیس چیزی کم ندارد البته از کارهای قبلی پدرهم کم ندارد حتی بیشتر هم است، بازی خسرو و ارجمند مثل همیشه درخشان است، همین طور بازی های زنگنه و افشارخیلی خوب بود و همه این ها در کنار هم سبب شده، فیلم جای خوب و درستی ایستاده است.
▪ درفیلم رئیس فرامرز قریبیان نقش پدرتان را ایفا می کردند از بازی نقش مقابل بگو؟
من از کودکی به ایشان نزدیک بوده ام و به عنوان دوست قدیمی پدرم که مثل عضوی از خانواده ام است به او نگاه می کنم و ایشان به من خیلی اعتماد به نفس می دهد . سال ها این حس و حال پسر و پدری بین ما بوده وچیزی نیست که الان شکل بگیرد . در این فیلم واقعا احساس می کردم قریبیان پدرم است.
▪ بازی در سریال را هم گویا تجربه کرده ای. از این تجربه بگو؟
تجربه بازی در سریال از جنسی است که در سینما به راحتی حاصل نمی شود. با هم زندگی کردن و باهم کارکردن در این مدت، تجربه بسیار لذت بخش و در عین حال جالبی بود که این امکان را برای درک فضای بیشتر کار در اختیار من می گذاشت.
▪ از ویژگی های سریال بگو؟
از دیگر ویژگی های کار در سریال این است که زمان بیشتری برای معرفی یک شخصیت در اختیار بازیگر قرار می گیرد که این زمان، در سینما بسیار فشرده است و همین موضوع باعث شد که تجربه کار در سریال برایم دلنشین تر شود.
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید