چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

جادوی ADSL


جادوی ADSL
امروزه اینترنت به عنوان بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان معاصر قرار گرفته است. اگر شما از كاربران اینترنت باشید و هر روزه سری به دنیای مجازی بزنید به نقش وسیع و پراهمیت این تكنولوژی پی برده اید.
همان اندازه كه هر روز به اهمیت اینترنت اضافه می شود همزمان به سرعت دستیابی به اطلاعات شبكه جهانی از طریق تكنولوژی های مختلف نیز افزوده می شود و روز به روز راه حل های مختلفی به كاربران شبكه جهانی جهت دست یابی به سرعتی بالاتر پیشنهاد می شود. یكی از راه حل هایی كه طی سال های اخیر در اختیار كاربران قرار گرفته است ، استفاده از تكنولوژی DSL است كه نسبت به سایر راه حل ها طرفداران بیشتری پیدا كرده است و روزانه ۲۰‎/۰۰۰ نفر در سطح جهان به علاقه مندان استفاده از این تكنولوژی افزوده می شود و این هدیه تكنولوژی است به كاربران اینترنت .
اگر شما از آن دسته از كاربران اینترنت هستید كه از اتصال Dial up جهت دسترسی به اینترنت استفاده می كنید یك Modem معمولی بر روی سیستم خود دارید و زمان زیادی از وقت روزانه خود را صرف شماره گیری و اتصال به اینترنت و قطع و وصل های متوالی می كنید حتماً برایتان جالب خواهد بود كه با استفاده از اتصال DSL به اینترنت دیگر با این مشكلات مواجه نخواهید شد و به علاوه خط تلفن شما مشغول نشده و از سرعت كند اینترنت نیز گله مند نخواهید بود.
● تكنولوژی DSL
با استفاده از تكنولوژی ADSL (Asymmetric Digital Subscriber line) كه به معنای خطوط دیجیتال غیر متقارن و مشترك می باشد شما می توانید از خطوط تلفن معمولی بصورت همزمان برای انتقال داده نیز استفاده نموده و با این راه كار نه تنها خط تلفن شما بصورت عادی به كار خود ادامه می دهد ، بلكه دریافت و ارسال اطلاعات (send & Recive) نیز بصورت همزمان قابل انجام است.
فناوری ADSL یكی از فناوری های رده xDSL است در این فناوری امكانات و راه حل های مختلفی برای مصارف اداری و خانگی فراهم آمده است كه مناسب ترین آنها روش خطوط دیجیتال نامتقارن است. در این راه حل شما می توانید با استفاده از نوعی خاص از مدولاسیون - پهنای باند قابل استفاده خود را بر روی كابل تلفن به باند های فركانسی متفاوتی تقسیم كرده و هر سیگنال فركانسی اعم از صوت، ارسال و دریافت داده های دیجیتالی را در یك باند مجزا انجام دهید وبدین ترتیب با توجه به این كه ارسال و دریافت اطلاعات از طریق باند فركانسی متفاوتی انجام خواهد شد خطوط تلفن شما مانند استفاده در حالت Dial up اشغال نخواهد شد.
در تكنولوژی ADSL كه یكی از زیرمجموعه های XDSL به حساب می آید سرعت ارسال و دریافت اطلاعات بصورت مساوی و اصطلاحاً متقارن نیست و شما در بهترین حالت و صرفنظر از تمام موانع ممكن امكان دریافت اطلاعات را با سرعتی در حدود mbps ۸ و ارسال اطلاعات را با سرعتی نزدیك به kbps ۶۴۰ خواهید داشت اما در عمل شما امكان دریافت اطلاعات را با سرعتی در حدود mbps ۲و ارسال اطلاعات را با سرعت mbps ۲۵۶ خواهید داشت. به علاوه در این روش شما نیاز به هیچ گونه شماره گیری نداشته و اتصال شما به محض روشن كردن تجهیزات مربوطه برقرار خواهد شد و ضمناً اتصال شما بصورت شبانه روزی است.
● تجهیزات DSL
۱) مودم DSL
برخلاف اتصال به روش Dailup كه مودم به عنوان گره انتهایی به شبكه سوئیچنگ تلفنی متصل می شود مودم های DSL باید به صورت فیزیكی به شبكه كابل مسی تلفن متصل شود و این خود یكی از دلایلی است كه نمی توان از مودم های معمولی به عنوان وسیله ای جهت دریافت سرویس های DSL استفاده كرد. به همین دلیل اغلب مشتركین خانگی به منظور دریافت اطلاعات از اینترنت از مودم های خاصی كه اصطلاحاً ATU-R نامیده می شود استفاده می كنند. به طور معمول شركت ارائه دهنده اینترنت (JSP) این مودم را در اختیار شما می گذارد این دسته از مودم ها معمولاً با پورت USB و یا پورت اترنت ۱۰Base-T به رایانه كاربر متصل می شوند.
۲) splitter
با توجه به این كه در تكنولوژی های مورد استفاده در دسته xDSL، صوت و data به صورت همزمان بر روی خطوط مسی مورد استفاده در سیستم های تلفنی ارسال می شوند باید جهت جدا كردن صوت و data در طرف كاربر از وسیله ای به نام splitter استفاده كرد تا اطلاعات را به سوی رایانه و صوت را به سمت تلفن هدایت كند.
۳)( DSLAM (DSL Access Multiplexer
خطوط تخصیص داده شده به كاربران بر روی DSLAM دریافت شده و آنها را بر روی یك خط ارتباطی واحد با ظرفیت بالا به اینترنت منتقل می كند، DSLAM توانایی پشتیبانی از چندین نوع xDSL را داشته و به علاوه می تواند امكاناتی همچون مسیریابی یا تخصیص آدرس دینامیكی Ip را نیز برای مشتریان فراهم كند.
● كیفیت شبكه
عوامل منفی فراوانی می توانند بر روی قابلیت گذردهی شبكه تأثیر بگذارند كه می توان به موارد زیر به عنوان مهم ترین این موارد اشاره كرد:
۱) طول حلقه ((Loop طول كابلی كه به عنوان رابط میان كاربر و مركز تلفن مربوطه مورد استفاده واقع می شود بر روی قابلیت گذردهی امواج تأثیر مستقیم دارد. با توجه به این كه جنس كابل های ارتباطی از مس می باشد سیگنال ها در طول عبور از كابل های مسی تضعیف شده و سپس به سمت كاربر هدایت می شوند و این امر به فاصله شما تا مركز تلفن بستگی دارد به عبارت دیگر سرویس ADSL، سرویس حساس به فاصله است یعنی در صورت افزایش طول ارتباط كیفیت سیگنال كاهش پیدا خواهد كرد.
۲) فركانس مشترك: در صورت استفاده از تجهیزاتی كه از طیف فركانسی مودم های ADSL استفاده می كنند تداخل سیگنال به وجود آمده و كیفیت سیگنال های دریافتی از سوی مشترك كاهش پیدا می كند به عنوان نمونه می توان به امواج AM اشاره كرد كه از فركانس مشتركی با مودم های ADSL استفاده می كنند.
۳) هم شنوایی ((Cross talk احتمال دارد كه در میان كابل هایی كه از كنار یكدیگر عبور می كند اثر هم شنوایی وجود داشته باشد و این اثر سبب تضعیف سیگنال های ارسالی خواهد شد به علاوه نمی توان با افزایش قدرت ارسال سیگنال ها اثر هم شنوایی را از بین برد زیرا با افزایش قدرت ارسال سیگنال ها قدرت نویز نیز افزایش پیدا كرده و سیگنال اصلی را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.
۴) قطر سیم: هرچه بیشتر از سیم هایی با قطرهای بسیار نزدیك به هم برای اتصال كاربر به مركز مخابراتی استفاده شود افت سیگنال كمتر خواهد بود زیرا میزان گذردهی با قطر كابل رابطه مستقیم دارد و در صورت استفاده از كابل هایی با قطرهای متفاوت در طول شبكه امكان انعكاس یا بازگشت سیگنال ممكن خواهد بود.
● انواع xDSL
تكنولوژی DSL در نسخه های گوناگونی توسعه و رواج پیدا كرده است كه با توجه به كاربرد بیشتر بعضی از این گروه ها، برخی از این نسخه ها رواج بیشتری یافته است اما تمامی این نسخه ها را با نام كلی xDSL مورد شناسایی قرار می دهند و به صورت دسته ۸ گانه زیر تقسیم بندی می شود:
۱) ADSL (Asymmetric DSL) : در این دسته سرعت دریافت (Recive) به مراتب بیشتر از سرعت ارسال (Send) اطلاعات می باشد.
۲) HDSL (High bit-rate DSL) : در این دسته سرعت انتقال اطلاعات (Transter) Mbps ۱‎/۵ است.
۳) IDSL (ISDN DSL) : در این دسته امكان فعال كردن سرویس ISDN بر روی خط تلفن فراهم می آید.
۴) :MSDSL (Multirate symmetric DSL) در این دسته امكان انتقال داده ها در چندین سرعت مختلف و به صورت همزمان میسر است.
۵) (Rate Adaptive DSL) RADSL : این دسته شباهت بسیاری به دسته اول ADSL دارد، اما امكان تنظیم سرعت با توجه به كیفیت گزینه ای است كه در این حالت فعال است، اما دسته ADSL چنین امكانی در اختیارش قرار نمی گیرد.
۶) (Symmetric DSL) SDSL: در این دسته سرعت ارسال و دریافت اطلاعات به صورت یكسان است.
۷) (Very High bit-rate DSL) VDSL: این ارتباط بسیار سریع و نامتقارن است، اما ارتباطی است كه فقط در فواصل كوتاه جوابگو خواهد بود.
۸) (Voice-over DSL) VODSL: در این دسته می توان چندین خط تلفن را در یك خط تلفن متمركز نموده و امكان ارسال داده را بر روی خط متمركز شده فراهم آورد.
● برتری های DSL
۱) امكان اتصال دائم و بی وقفه به اینترنت
۲) هزینه ثابت ماهیانه در مقابل هزینه های متغیر استفاده از dial up
۳) عدم نیاز به كابل كشی
۴) امكان استفاده همزمان چندین نفر از اینترنت
۵) امكان ارائه انواع سرویس ها مانند Video Chat, Voip
۶) ارتباط پرسرعت با شبكه جهانی اینترنت بدون نیاز به شماره گیری و بدون هزینه پاسخ مكالمه
۷) ارتباط با اینترنت بدون اشغال نمودن خط تلفن
● DSLدر ایران
در كشور ما از چند سال پیش چندین شركت ارائه دهنده خدمات اینترنت شروع به ارائه خدمات DSL در تهران و شهرهای بزرگ نمودند، اما این سرویس های ارائه شده منحصر به سرویس ADSL است و این نیز به دلیل تقاضای بالا برای این نوع سرویس از سوی كاربران می باشد، به علاوه سرویس های ارائه شده در مقاطعی خاصی از زمان با قطعی های پی در پی همراه است كه این مشكل عمدتاً از سوی شركت ارائه دهنده خدمات و یا مراكز مخابراتی و یا مشكل فیزیكی در محل مشترك است، به علاوه هزینه اینترنت پرسرعت بر اساس مقدار حجم مبادلات اطلاعاتی شما در ماه تعیین خواهد شد كه این مقدار را قبل از شروع دریافت سرویس باید به اطلاع شركت ارائه دهنده خدمات اینترنت برسانید.
از مهم ترین مشكلات موجود در بعضی از مناطق مخابراتی كشور و خصوصاً شهر تهران، عدم امكان سرویس مزبور در این مناطق است و به علاوه در بعضی از مناطق نیز به دلیل ارائه سرویس تنها از سوی یكی از شركت ها امكان انجام رقابت سالم وجود نداشته و مشتری مجبور به انتخاب شركت مذكور است.
● آینده DSL
با توجه به افزایش روزافزون علاقه مندان به استفاده از فناوری DSL رقابت این تكنولوژی با تكنولوژی هایی چون خطوط اجاره ای، مودم های كابلی، اینترنت ماهواره ای روز به روز در حال افزایش است. بر اساس تحقیقات انجام شده، تعداد مشتركین سرویس DSL در ۲ سال پیش نزدیك به ۱۰ میلیون نفر در سطح جهان بوده اند كه با توجه به افزایش این آمار در سال های اخیر و كاهش تعرفه ها و نیز تنزل قیمت سخت افزارها و آمار ارائه شده در خصوص اضافه شدن روزانه ۲۰ هزار نفر به كاربران DSL، پیش بینی می شود كه در سال های آتی اكثر كاربران اینترنت به سوی استفاده از این تكنولوژی روی آورند.
وحید نقشینه
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید