سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


حذف منتقد


حذف منتقد
در خبرها آمده است كه آقای دكتر میدری، از ۵۷ نفر اقتصاد‌دان امضا‌كننده نامه به رئیس‌جمهور، از سوی آقای مهندس دانش‌جعفری وزیر امور اقتصادی و دارایی از عضویت در هیات‌مدیره بیمه دانا كنار گذاشته شد. شاید دیگران از خواندن این خبر تعجب كرده باشند و به خود بگویند همین دیروز پریروز بود كه تمام شبكه‌های رادیو تلویزیونی و كلیه روزنامه‌ها و سایت‌های متعدد اینترنتی طرفدار دولت، قبل و بعد از برگزاری جلسه اقتصاددانان منتقد با رئیس‌جمهور خبر، فیلم و عكس رئیس و برخی از اعضای دولت را كه حاكی از شادمانی زاید‌الوصف آنان بود، منتشر كردند و تلا‌ش نمودند از رئیس دولت فردی فرهیخته، انتقادپذیر و مصلح كه تشنه شنیدن حرف حق منتقدین است به نمایش بگذارند.
من هم مانند بسیاری از دوستان كه تا قبل از آن، چنان چهره‌ای از دولتیان سراغ نداشتم خوشحال شدم و خدای را سپاس گفتم، زیرا پنداشتم افرادی كه تا كنون مخالفین را به انواع مسائل خرد و درشت متهم می‌كردند و منتقدین را از بدنه دولت یكی پس از دیگری عزل و خانه‌نشین نمودند اكنون در مسیر انصاف، مروت و حرف‌شنوی قرار گرفته‌اند. از اینكه وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت نهم پس از یك سال كه اینجانب را به بهانه انتقاد از مواضع اقتصادی دولت خصوصا سهام عدالت، رشد نقدینگی، تورم، سفرهای استانی و بی‌برنامگی اقتصادی از عضویت در هیات‌مدیره بانك دولتی بركنار كرده‌اند می‌بینم كه اكنون با منتقدین دور یك میز می‌نشیند و با آنان چای و بیسكویت می‌خورد و به آنها لبخند می‌زند، احساس پیشرفت و بلوغ در كابینه نمودم اما دیری نپایید كه در میان اعضای دولت، وزیر اقتصاد و دارایی زودتر از دیگران به حذف منتقد پرداخت؛ كاری كه در منطق و تفكر دولت نهم حركتی كاملا‌ طبیعی است. روندی كه با حذف دكتر میدری كه از اقتصاددانان جوان خوش‌فكر است و اقتصاد را خوب خوانده است، شروع شده ولی تنها با حذف او پایان نمی‌پذیرد. ضمن آنكه ظاهرا در بین امضاكنندگان نامه تنها فردی است كه دارای منصب دولتی بوده است. خیل عظیمی از مدیران با تجربه، كاردان، متعهد و دلسوز این مملكت در زمانی كه دوران بلوغ فكری و تجربی خود را به دست آورده بودند به بهایی بسیار اندك بركنار شدند و دریغا كه حذف تجربه و بی‌اعتمادی به گذشتگان به مدیران ارشد و میانی محدود نشده است.
متاسفانه بدنه كارشناسی دولت اكنون در سردرگمی بی‌سابقه‌ای به سر می‌برد. كافی است كه به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی سری بزنید تا با درد‌‌ دل خیل عظیمی از كارشناسان و كاركنان خدوم آشنا شوید. راستی انحلا‌ل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از چه منظری قابل تحلیل است و چه كسانی و یا گروه‌هایی از حذف قوه عاقله نظام اداری كشور نفع می‌برند (در آینده‌ای نزدیك به آن خواهند پرداخت) و اكنون تاسف می‌خوریم و نگرانیم كه بگوییم لا‌بد برگزاری جلسه با اقتصاددانان هم كاری صرفا تبلیغاتی و در راستای سایر مانورهای تبلیغاتی دولت بوده است. بازهم امیدواریم اشتباه كنیم. اگر دولت فكر می‌كند این تلقی نادرست است، این گوی و این هم میدان،‌ اقتصاد‌دانان گفته‌اند فعالیت‌های دولت در بخش اقتصاد مبنای علمی و كارشناسی ندارد و نتیجه آن زیان‌هایی است كه به مملكت به ویژه اقشار متوسط و ضعیف جامعه وارد می‌شود. اگر جلسه دولت برای خلع سلا‌ح نمودن رقبا و مانور تبلیغاتی نبوده است كافی است دولت رهنمودهای اقتصاددانان را سرلوحه برنامه‌های اقتصادی خود قرار دهد تا مردم ثمرات آن را در عمل ببینند و در زندگی خود لمس و درك نمایند.
از بین رفتن گرانی، بیكاری و افزایش تولید و بهبود وضعیت معشیت مردم حداقل‌هایی است كه از به كار‌گیری نصایح و تذكرات اقتصاد‌دانان حاصل می‌شود. آقای دكتر میدری جزو معدود اقتصاددانانی است كه كاركرد نامناسب سهام كوپنی را در كشورهای كمونیستی سابق به درستی می‌داند. اكنون فرصت مناسبی است تا با فراغ بال سهام عدالت را كارشناسی و ضعف و قوت‌های آن را بازگو نماییم. امیدواریم دولت هم نقدهای ایشان را در خصوص سهام عدالت بپذیرد و اشكالا‌ت این طرح را بر‌طرف نماید تا شاید از قبل اصلا‌ح آن دستورات مقام معظم رهبری در خصوص اصل ۴۴ قانون اساسی به درستی پیاده شود و انقلا‌ب اقتصادی به نفع كشور و آحاد مختلف آن به وقوع بپیوندد. ‌ برخورد منصفانه با دانشگاهیان فرهیخته كشور و استفاده مطلوب از آنان آرزوی دیگری است كه امید است دولت در برخورد با افرادی همچون آقای دكتر میدری آن را مدنظر قرار دهد.
سید‌كامل تقوی‌نژاد
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید