چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

یک سال بدون فیدل کاسترو


یک سال بدون فیدل کاسترو
آخرین مرتبه ای که فیدل کاسترو در میان مردم دیده شد، زمانی بود که وی مشتاقانه ریاست ۱۰۰ هزار وفادار حزب کمونیست را که در مراسم گرامیداشت حمله به یک پادگان نظامی که منجر به انقلاب کوبا شد، شرکت کرده بودند، برعهده داشت.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره موضوع "یک سال بدون فیدل کاسترو" نوشته است: این روزها فیدل کاسترو، رهبر کوبا ۸۰ ساله در حال بهبود است و با نوشتن مقاله هایی روزهای خود را سپری می کند. ولی هنوز مشخص نیست که آیا وی به عرصه قدرت باز خواهد گشت و آیا دوباره عنان قدرت را در دست می گیرد یا خیر؟
فیدل کاسترو از ۳۱ ژوئیه سال گذشته تاکنون در میان مردم دیده نشده است. وی پیش از عمل جراحی اش قدرت را به رائول کاسترو، برادرش واگذار کرد و این گمانه زنی ها به وجود آمد که فیدل کاسترو از یک بیماری لاعلاج رنج می برد و دیگر نمی تواند به زندگی اش ادامه دهد اما پس از عمل جراحی اش و با توجه به فیلم ها و عکس های منتشر شده از رهبر کوبا مشخص شده است که وی در حال بهبود است.
وی در منزل خود ساعت ها وقت خود را صرف تماشای بازی های ورزشی می کند. فیدل کاسترو هفته گذشته در یکی از مقاله های خود اعلام کرد که به قدری مشغله دارد که حتی فراموش می کند داروهایش را بخورد.
با توجه به عدم حضور فیدل کاسترو در عرصه قدرت و حضور برادرش در این عرصه به نظر می رسد دلایل اندکی برای فیدل کاسترو وجود داشته باشد تا بار دیگر یونیفرم زیتونی رنگ خود را بر تن کند و بار دیگر علیه امپراطوری آمریکا به پا خیزد.
این گمانه زنی ها حامیان خون گرم رهبر کوبا را ناامید می کند. با توجه به عدم حضور فیدل کاسترو در مسند قدرت، کارشناسان معتقدند که تغییراتی در سیاست های کوبا به وجود می آید.
فیدل پیترز، یک تحلیل گر امور کوبا گفت: انتظارات زیادی برای مشاهده تغییرات در کوبا وجود دارد اما در کوبا هیچ نشانی از هر گونه تنش در درون سیستم این کشور، هیچ شورش و ناآرامی در خیابان های کوبا و هیچ تغییراتی در سیستم سیاسی واقتصادی این کشور دیده نمی شود.
مانوئل کوئستا موروآ، یک مخالف این کشور گفت: از زمان کناره گیری موقتی رهبر کوبا از قدرت یک سال آرام سیاسی در کوبا سپری شده است.
اما مادامی که نقش های آینده برادر رهبر کوبا هنوز تعریف نشده باقی بماند آینده هاوانا مبهم خواهد بود.
وی تصریح کرد: ما منتظر این موضوع هستیم که انتقال کامل قدرت به رائول کاسترو صورت گیرد تا نقش های برادر رهبر کوبا به طور شفاف تعریف شود.
این خبرگزاری آمریکایی افزوده است: در همین حال مقامات ارشد کوبا ماه گذشته به این موضوع اصرار داشتند که فیدل کاسترو به عرصه قدرت باز خواهد گشت اما تا زمانی که فیدل کاسترو بمیرد یا کنترل کوبا را به طور کامل به برادرش واگذار کند به نظر می رسد که تغییرات عمده ای از طرف رائول صورت نگیرد.
توماس فینگار، معاون مدیر اداره اطلاعات آمریکا در ماه جاری در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: سال جاری ممکن است پایان حکومت فیدل کاسترو باشد اما تغییرات سیاسی سازنده بعید است بلافاصله پس از پایان حکومت فیدل کاسترو در کوبا انجام گیرد. اگرچه رائول کاسترو موضع خود به عنوان جانشین فیدل کاسترو را تثبیت کرده است بسیار زود است که بگوییم رائول کاسترو چه نوع سیاستی را پس از ترک کامل فیدل کاسترو از قدرت اجرا خواهد کرد. اکثرا معتقدند که رائول کاستروی ۷۶ ساله ریاست مراسم ۲۶ ژوئیه ( آغاز انقلاب کوبا) در شهر کاماگوی را برعهده بگیرد.
اگر چه حمله سال ۱۹۵۳ به یک پادگان نظامی در کوبا ناکام ماند و بسیاری از شبه نظامیان کشته شدند اما فیدل کاسترو به همراه دوستان وفادارش به تلاش های خود برای سرکوب فولخنسیو باتسیتا، دیکتاتور سابق این کشور ادامه دادند.
فیدل کاسترو طی یک سال اخیر در رژه مهم نیروهای کوبایی شرکت نکرد. وی همچنین در مراسم تدفین ویلما اسپین، همسر رائول کاسترو نیز حضور نداشت.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید