سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


روابط متقابل زن و شوهر


روابط متقابل زن و شوهر
زناشویی یكی از صمیمی ترین و خصوصی ترین انواع ارتباط انسانی و از نیازهای فطری بشر است . زمانیكه دو نفر ناآشنا و با سلایق مختلف كنار هم قرار می گیرند دوام و كیفیت دوستی آنها به دانش ، مهارت و هنر هر یك از آنها در تحكیم این ارتباط بستگی دارد . كم و بیش همه ما شاهد بوده ایم زن و شوهرهائیكه اگر چه در كنار هم هستند ولی بسیار از هم فاصله دارند .
در حقیقت به دلیل عدم درك صحیح نیازها و شخصیت یكدیگر نه تنها صمیمیتی بین آنها نیست بلكه به اجبار در كنار هم زندگی می كنند كه این اجبار میتواند ناشی از تعصبات اجتماعی مثل اعتقاد به ناشایسته بودن طلاق ، حمایت از فرزندان و مشكلات معیشتی و … باشد . نارضایتی زن و شوهر از یكدیگر علاوه بر اینكه بر لذت از زندگی و موفقیت های اجتماعی ، شغلی و اقتصادی تاثیر منفی می گذارد ، گاهی متأسفانه به مشكلات اخلاقی نیز منجر می گردد . راستی چه عواملی باعث می شود آنهمه رعایت احترام و حفظ حریم و حرمت ها ، فداكاریها و مهربانی های دوران نامزدی و عقد پس از مدتی به دلسردی ، خستگی و مشاجره های مختلف منجر شود ، ‌امید است مطالبی كه در ادامه خواهد آمد بتواندراه های پایداری و دوام صمیمیت و یك ارتباط با نشاط زناشویی را بیان كند .
● از خودتان شروع كنید .
اگر از یك ارتباط زناشویی كه دلخواه شما نیست رنج می برید اولین گام این است كه خود را اصلاح كنید . در یك ارتبا ط دو طرفه كمتر می توان فقط یك نفر را بعنوان مسئول مشكلات و مشاجرات معرفی كرد . شما مجبور نیستید در شرایط توأم با تحقیر ، سرزنش و خستگی سر ببرید ، از هم اكنون سرنوشت خود را به دست بگیرید و برای تغییر زندگی و روابط زناشویی خود برنامه ریزی كنید . رفتارهای غلط خود را اصلاح كنید و بعضی از وظایفی كه فراموش كرده اید از سر بگیرید .
اریك فروم در كتاب ‹ هنر عشق ورزیدن › می گوید : زمانی میتوانید كسی را عاشق خود كنید كه اول خودتان به او عشق بورزید . شما می توانید در خاطرات تلخ گذشته و آنچه بین شما و شریك زندگی تان گذشته است غوطه ور شوید و به خاطر آن پر از غصه ، كینه و خشم گردید اما راه دیگری هم هست و آن اینكه از حالا تصمیم بگیرید شرایط را عوض كنید ، گذشته ناخوشایند را فراموش كنید و فقط از آن برای داشتن یك زندگی بهتر درس بگیرید ، ببینید چه چیزهایی زندگی شما را توأم با ناكامی و غصه كرده است آنها را از بین ببرید دوباره تكرار می كنم فراموش نكنید كه زناشویی یك ارتباط دو طرفه است و قسمتی از مشكلات مربوط به شماست بنا براین ابتدا خودتان را طبق تعالیم زیر تغییر دهید .
● استقبال از اختلاف نظر ها
خداوند انسانها را مثل هم نیافریده است و البته این تفاوتهای بین فردی است كه سبب جاذبه بیشتر بین انسانها میگردد . بنابراین نباید سعی كنید كه طرف مقابل را به گونه ای تغییر دهید كه مثل شما فكر كند و مطابق نظر شما رفتار كند ، در ابتدا دختر و پسرها كه برای مراسم خواستگاری و آشنایی صحبت می كنند ، به دقت به صحبت های همدیگر گوش میدهند و در حقیقت این شروع آشنایی برای آنها جذاب است زیرا هر كسی خود را همانطور كه هست معرفی می كند و عقاید خود را بیان می كند ، چیزیكه سبب این جاذبه می شود همان اختلافات این دو نفر است . بجز ارزش های مذهبی و بنیادین كه اختلاف نظر در آنها گیرایی ندارد ما معمولاً به دنبال كسی هستیم كه به دلیل تفاوتهایش ما را كامل كند . اختلاف نظر ها اگر چه ممكن است سبب تضاد یامشاجره گردد ، اما همین مشاجره نیز فرصتی برای بیان عقاید طرفین است و منجر به شناسایی بیشتر هر یك از دیگری می گردد . از طرفی نباید انتظار داشت كه هیج اختلاف نظر و مشاجره ای بین زن و شوهر وجود نداشته باشد ، چرا كه ارتباط بدون تضاد یك ارتباط صحیح و پویا نیست در حقیقت در این ارتباط یك نفر از بیان احساسات و عقاید خود صرف نظر كرده است یا طرف مقابل این فرصت را با قلدری به او نداده است و لذا از رشد طرفین نیز جلوگیری خواهد شد . عقاید مختلف با ایجاد بحث و مشاجره یا قضاوت نفر سوم یا مراجعه به كتاب سبب رشد زن و شوهر می گردد، مثلاً اگر در مورد تربیت فرزند اختلاف نظری داشته باشند با مراجعه به روانشناس یا كتب مربوطه دانش هر دو طرف ارتقاء می یابد .
● تغییر در نگرش به رفتار و خصوصیات طرف مقابل
ممكن است شما علاقمند ، به ورزش و تماشای مسابقات ورزشی باشید و همسر شما علاقمند به خواندن روزنامه مثل صفحه حوادث یا صفحه گزارشات سیاسی باشد ، لازم نیست تلاش كنید علاقمندی خودتان را نادیده بگیرید یا او را مجبور كنید كه سرگرمی اش مثل شما باشد بلكه هر كدام باید به دیگری اجازه دهیم به آنچه دوست دارد بپردازد ، در اینصورت می بینید كه در یك خانواده هم بحث های ورزشی می شود و هم بحث های سیاسی و ... یعنی باز هم شما می توانید همدیگر را كامل كنید .
بنابراین به جای اینكه بگوئید متاسفانه شریك زندگی من اصلاً مثل من فكر نمی كند و مثلاً در مورد تماشای فوتبال اتفاق نظر نداریم میتوانید بگوئید خوشبختانه وقتی كه دست از تفریح و سرگرمی مان می كشیم هركدام حرف جدیدی برای زدن داریم كه ملال آور نیست و بر اطلاعات مان می افزاید .
ممكن است شما از هر پر حرفی ، كم حرفی ،‌ملایمت ، تند مزاجی ، رنگ مو ، قد ،‌جاه طلبی ،‌قاطعیت و رك گویی ، پركاری و خساست و ... همسرتان خوشحال باشید یا ناراحت ، باید بدانید كه اینهاامور نسبی هستند ، اگر برای شما ناپسند است برای دیگران خوشایند به نظر می رسد . پرحرفی طرف مقابل سبب می شود شما مجالس گرم و شلوغی داشته باشید از طرفی اگر كم حرف و ملایم باشد به شما آرامش می دهد . خساست او را می توانید به اقتصادی بودن تعبیر كنید و یا جاه طلبی كه او را برای ارتقاء در درجات كاری كمك می كند و سعی می كند كه كارش را بخوبی انجام دهد این میتواند به جدیت در كار تعبیر شود . اگر نگرش خود را نسبت به صفات یا رفتار او تغییر دهید می بینید كه هر كدام فرصتی برای دگرگونی و لذت بیشتر از زندگی فراهم كرده اید و باز هم اشاره كنم فرصتی برای كامل شدن شماست .
● تمجید و تأئید
هر روز دلیلی برای تائید بهترین یار خود داشته باشید هر زن و مردی در هر مقام و درجه علمی و اقتصادی كه باشد بسیار علاقمند است كه مورد تائید دیگران بخصوص نزدیكان خود قرار گیرد . شاید شنیده یا دیده باشید كه بعضی ها در محیط كار بسیار شاداب تر از محیط منزل باشند زیرا در محیط كار به دلیل پركار ی ، جسارت و ارائه كار خوب یا برخورد مناسب مرتب از سوی همكاران مورد تأئید قرار می گیرند ولی در منزل نه تنها مورد تأئید قرار نمی گیرند بلكه به دلیل اختلاف سلیقه هایی كه قبلاً اشاره شد یا خرید لباس یا مواد خوراكی معیوب مورد سرزنش واقع می شوند . این امر موجب می گردد كه در جمع فامیل خسته و خموده به نظر برسد و لذا انرژی و شادابی اش در محیط كار صرف همكاران می گردد و ملال او نصیب خانواده . مردان دوست دارند كه مورد تأئید واقع شوند زنان هم دوست دارند كانون توجه شوهرشان باشند .
مردان به خاطر قیافه ای كه دارند ، بخاطر چیزی كه برای خانه می خرند ، تلاشی كه می كنند و سلیقه شان نیاز به تأئید دارند ، این تأیید اعتماد به نفس آنها راتقویت می كند و شور و هیجانشان را دو چندان می نماید و خلاصه به كسی كه از آنها تعریف كند علاقمند می شوند متأسفانه ممكن است این فرد كسی به جز همسرشان باشد و یقیناً دردسر می آفریند . مردان بخاطر صفاتی مثل محجوب بودن ، باادب بودن ، وظیفه شناس بودن و . . . در محیط كارشان به تكرار از سوی همكاران زن یا مرد مورد تشویق و تأیید قرار می گیرند . از طرفی زنان به هیچ وجه تمایل ندارند كه شوهرشان به زن دیگری محبت نشان دهد یا با او شوخی كند شاید اسم این را حسادت زنانه بگذارید ولی هر چه هست هر زنی دوست دارد كه برای شوهرش عزیزترین باشد . مردانی كه معتاد به كار هستند و زمان زیادی را خارج از منزل به سر می برند كمتر می توانند به همسرانشان توجه نشان دهند و طبیعی است كه وقتی به خانه برمیگردند با زنی خسته و ملول مواجه شوند . اگر در یك محیط كاری با چند نفر زن و مرد كار میكنید به راحتی میتوانید حدس بزنید چه موقع همسر همكارتان به او تلفن می زند چون معمولاً یك ارتباط تلفنی كوتاه با كمترین سلام و احوالپرسی و معمولاً بی حوصلگی را شاهد هستید ، اینگونه ارتباط پیامی به تماس گیرنده می دهد به این مضمون ‹ من برای كارم بیشتر از تو اهمیت قائل هستم ، فعلاً وقت مرا نگیر ، شما شایستگی توجه مرا ندارید . › ، این موضوع بطور آگاهانه یا ناخود آگاه سبب رنجش و مشاجره میگردد .
كسی كه مورد بی توجهی واقع شده است ( معمولاً زنان ) با آوردن بهانه های گوناگون ، بهم زدن وعده های قبلی و اخم كردن موجبات ناراحتی را فراهم میكند .
سعی كنید هر روز با بر شمردن یكی از صفات همسر خود او را تأیید كنید مثلاً از جدیت او در كار ، مهربانی ،‌ پرحرفی ، غذای خوشمزه ای كه آماده كرده است یا خریده است ، آرایش ظاهری و ... و در پایان به خاطر این صفت خوب از او تشكر كنید . بسیاری از مردان كار درمنزل همسرشان را خیلی دست كم می گیرند ، بد نیست یك روز پا به پای خانم خانه به فعالیت بپردازید خواهید دید كه كارهایی مثل پخت و پز ، شستشوی ظروف و لباس ، تمیز كاری ، بچه داری و ... چقدر وقت و انرژی از شما خواهد گرفت در اینصورت ملاحظه خواهید كرد كه نه تنها كار زن خانه دار كم نیست بلكه زنان به خاطر این همه فعالیت نیاز به تشویق و توجه كامل دارند . زنان با این همه مشغله در منزل باید از لحاظ عاطفی به بچه ها و حتی شوهرشان نیز رسیدگی كنند . این مستلزم آن است كه علاوه بر كمك به او در كار منزل ضمن تشكر و تمجید به موقع موجبات انبساط خاطر او فراهم آید .
● دوست داشتن بدون شرط :
برای دوست داشتن كلمه ‹ اگر › را فراموش كنید . همسر شما نزدیكترین فرد به شما ست او را بدون هیچ قید و شرطی دوست بدارید . هیچ مادری برای دوست داشتن فرزندش كلمه اگر بكار نمی برد . بگذاریم هر كسی خودش باشد و همانطور كه هست دوست داشته شو د . شرط گذاشتن برای دوست داشتن ، بیشتر استفاده از طرف را القاء میكند تا دوست داشتن او . شروطی مثل اگر پول دار بودی ، اگر تلاش بیشتری می كردی و ... به هیچ وجه مشكلی را حل نمیكند بلكه موجب رنجش میگردد .
ممكن است سئوال كنید چطور كسی را با داشتن صفات یا رفتار ناپسند دوست داشته باشیم ، همانطور كه قبلاً اشاره شد بسیاری از صفات افراد خوب یابد بودنش نسبی است و شما با تغییر نگرش خود میتوانید به همسرتان نزدیك شوید . یادتان باشد كه اگر به كسی احساس ارزشمندی وشایستگی بدهید ، سعی می كند خودش را در حد انتظار شما نگه دارد .
● قاطی شوید ولی بارعایت حریم یكدیگر
اصطلاح قاطی شدن در جامعه ما زمانی بكار می رود كه دو نفر خیلی با هم نزدیك شده باشند و دوستی وصمیمیت آنها به حدی باشد كه از بعضی مسائل خصوصی هم مطلع باشند و گاهی حتی در مخارج مالی هم سهیم باشند اما این قرابت هر چقدر هم كه باشد توأم با رعایت حد و حدود یكدیگر است . در دوران عقد و نامزدی دختر و پسر حدود همدیگر را رعایت می كنند به یكدیگر احترم می گذارند . به وعده هایشان به خوبی عمل می كنند . همدیگر را سرزنش و یا تحقیر نمی كنند ، نسبت بهم وفادارند ، برای هم ایثار می كنند ، برای اینكه در ضمن نزدیك شدن هنوز حدود و حریم یكدیگر را رعایت می كنند ولی پس از تشكیل زندگی مشترك بسیاری از این موارد فراموش می شود ، شاید به این دلیل كه طبق یك ضرب المثل ‹ خر یك نفر از آنها از پل می گذرد › و می خواهد طرف دیگر را تحت اختیار خود قرار دهد یا یك نفر از زوجین سعی میكند احساسات و انتظارات و عقاید طرف دیگر را مثل خود نماید و در حقیقت خود را تحمیل نماید و یا به این دلیل است كه یك نفر خیلی كوتاه می آید و از خواسته ها و حقوقش می گذرد ، اما هر چه باشد سبب نارضایتی و پایه بسیاری از مشاجرات و دعواهای خانوادگی خواهد شد . شاید بعضی ها فكر می كنند كه چون ما خیلی خودمانی شده ایم پس از قصوراتمان خواهند گذشت ولی ایراد كار اینجاست كه این قصورات بسیار تكرار می شود و الا اشتباه غیر عمد به فواصل طولانی براحتی قابل بخشش است اشتباهاتی مثل پرخاش كردن ، كم اهمیت جلوه دادن شخصیت همسر ، اهمیت ندادن به وعده ها و احترام كافی نگذاشتن بخصوص در جمع مواردی است كه بسیار دیده می شود و آنهم برای عزیزترین فرد زندگی .
یكی دیگر از مواردی كه باید رعایت شود پوشیدن لباس مناسب برای همسر است . ممكن است برای رفتن سركار لباس آراسته ای بپوشید ولی در تعطیلات آخر هفته یا هر گاه باتفاق همسر بیرون می روید به نوع لباستان اهمیت ندهید كه در حقیقت به همسرتان بی توجهی نموده اید . همچنین اگر او از شما توقع دارد كه لباس مورد علاقه اش را بپوشید حتماً این كار را بكنید تا باز هم هنگام خرید در سلیقه شما شریك شود .
به تقاضای همسرتان توجه نمائید. گاهی یكی از زوجین ( بخصوص زن ) به همسرش می گوید لازم نیست خود را به زحمت بیندازید من خودم به تنهایی به مطب دكتر می روم یا لازم نیست این همه خرج كنی و این لباس گران قیمت را برای من بخری ، در این موارد باید كاملاً بر عكس عمل كرد زیرا در حقیقت تعارف می كند یا شاید شما را محك می زند و یقیناً از شما انتظار همراهی دارد .
با صرف وقت و پول یا انجام تلاش مضاعف و ایثار گرانه علاقمندی خود را ثابت كنید ، اگر چه همه اینها از لحاظ شرعی و انسانی وظیفه هر كسی است ولی متأسفانه گاهی فراموش می شود .
به تغییرات همسرتان توجه كامل نمائید . تغییراتی مثل آرایش مو ،‌تغییر لباس و . . . در همسرتان برای توجه بیشتر شما به اوست به آنها اهمیت دهید و او را به خاطر تلاشی كه كرده است یا سلیقه اش تشویق كنید ، چرا كه هر كاری وقتی تكرار می شود كه توأم با تشویق و تائید باشد . بالاخره اینكه هر روزهمسرتان را با نگاهی نو مشاهده كنید و دچار روزمرگی نشوید .
● بیان انتظارات و احساسات
لیستی از انتظارات و توقعات از همسرتان تهیه كنید و آنها را بطور واضح در اختیار او قرار دهید ، شاید بعضی از توقعات شما را ندانسته برآورده نكرده است . انتظارات شما به عنوان یك خانم از شوهرتان میتواند موارد زیر باشد :
ـ بیان تشكر برای غذائیكه خیلی وقت صرف آن كرده ام
ـ همراهی با من در خرید لباس و كمك به انتخاب آن
ـ كمك در كارهای منزل و بچه داری
ـ در روز های سرد و بارانی مرا به محل كار برسانید
و ....
و انتظارات یك مرد میتواند شامل موارد زیر باشد :
ـ تشكر به خاطر غذائیكه از بیرون تهیه كرده ام
ـ آرایش و لباس مورد نظرم را بپوشید
ـ وقتیكه میخواهم استراحت كنم خانه آرام باشد .
ـ به مشكل حمله كنید نه به همسرتان ، اگر بادیدن ریخت و پاش بودن منزل ناراحت می شود بگوئید من از این وضعیت عصبانی می شوم به جای اینكه بگوئید تو آدم شلخته ای هستی. هنگامیكه طعم غذا با شما سازگار نیست به خاطر نزدیكترین فرد به شما آن را تحمل كنید و غر نزنید .
ـ تقاضاهای خود را بطور واضح بیان كنید . در یك روز كه شما سرما خورده اید وتمایل به سوپ دارید ممكن است به همسرتان بگوئید ‹ لازم نیست برای تهیه سوپ خود را به زحمت بیندازی › در حالیكه تقاضای شما این است كه برایتان سوپ تهیه شود و اگر همسرتان سوپ تهیه نكرد شما ناراحت می شوید لذا بهتر است بطور واضح بگوئید ‹ اگر چه باعث زحمت شما می شود ، ممنون می شوم اگر برایم سوپ تهیه كنید › هر گاه از همسرتان بخاطر كاری یا گفتاری دچار خشم ، عصبانیت یا نگرانی هستید با او در میان بگذارید ولی نه بگونه ای كه رابطه شما را خدشه دار كند . هنگام خشم و عصبانیت فقط تامل كنید و صبر كنید تا آرامش شما برگردد آنگاه دوستانه به او نزدیك شوید ولی با قاطعیت علت ناراحتی خود را بگوئید . از كلمه تو استفاده نكنید ، مثلاً بگوئید ، از اینكه بدون اطلاع تا دیروقت به خانه نیامدی نگران شدم ، از این به بعد اگر قرار است دیر بیایی به من تلفن بزنید . یا ازاینكه در جلوی مهمانها از غذاهایم ایراد گرفتی بسیار خشمگین هستم
اما اگر بگوئید تو در جمع به من بی حرمتی كردی یا تو آدم بی مسئولیتی هستی و بدون اطلاع آخر شب بیرون مانده ای او هم از كوره در می رود و جنگ تان آغاز ، می شود جنگی كه پایان خوش ندارد ولی با بكار بردن كلمه من به جای كلمه تو ضمن آرامش و قاطعیت او را قانع می كنید و حتی منجر به غذر خواهی از طرف او شده و از تكرار آن اشتباه جلوگیری می كند .
سایر نگرانی ها و ترس هایتان را نیز با شریك زندگی تان در میان بگذارید ممكن است شما به عنوان یك زن نگران باشید كه وقتی شوهرتان با دوستانش به تفریح می روند كارهای خلاف اخلاق و شئونات از آنها سر بزند ، در صورتیكه او بتواند به راحتی شما را قانع و آسوده خاطر سازد اگر این نگرانی را در میان نگذارید همیشه با بهانه های مختلف می خواهید مانع تفریح او شوید یا اگر مانع نشوید وقتیكه از تفریح بر می گردد با ناراحتی شما مواجه خواهد شد .گفته می شود مردان بصری و زنان زبانی اند یا مرد به جسم زن و زن به قلب مرد نظر دارد یعنی مردان به ظاهر و آرایش زنان و زنان به محبت و توجه مردان اهمیت میدهند بنابراین سعی كنید این انتظارات رابرآورده كنید .
● همدلی كنید
منظور از همدلی این است كه به كسی كه دچار مشكلی شده است نشان دهیم كه ناراحتی و غصه او را درك می كنیم نه اینكه او را به تحمل این وضعیت یا نادیده گرفتن آن سفارش كنیم . در مثالهای زیر همدلی صحیح از طریق بیان عبارات صحیح را ملاحظه می كنید :
- اگر همسر شما با اتومبیل دچار تصادف شده باشد :
▪ بیان غلط : ‹ حقت بود چند بار بهت گفتم تند نرو › یا ‹ بی خیال فدای سرت ›
▪ بیان صحیح : ‹ احساست را درك می كنم خسارت به ماشین و ترس هنگام تصادف تو را حسابی آزرده است ›
- در هنگام شكست شغلی و از دست دادن كار :
▪ بیان غلط : ‹ سر انجام آدم تنبل و نامنظم همینه › یا ‹ تو باید در كارت جدی تر باشی ›
▪ بیان صحیح : ‹ نگران نباش ، قناعت می كنیم تا دوباره شغلی دست و پاكنی ، .. . . ›
یا در مثال های ساده تر :
- وقتی كه غذای همسرتان سر اجاق می سوزد :
بیان غلط : ‹ هنوز از عهده تهیه یك غذای ساده برنمی آیی › یا ‹ موقع غذا پختن حواست را جمع كن ›
▪ بیان صحیح : ‹ اشكالی نداره میتونیم حاضری بخوریم ›
▪ كنایه زدن در این جور مواقع جز اینكه كوره عصبانیت همسرتان را داغ تر كند سودی ندارد از طرفی موقعیت نامناسب نیز باعث می شود كه او از نصیحت های شما حالش بهم بخورد .
- اگر همسرتان در اثر كار روزانه خسته است :
بیان غلط : ‹ تو نباید اینقدر خودت را خسته می كردی ›
بیان صحیح : ‹ سخت كوشی تو را ستایش می كنم ، بهتر است استراحت كنی ›
- سردرد همسر :
▪ بیان غلط : ‹ كافیه یك قرص مسكن بخوری ›
▪ بیان صحیح : ‹ درك می كنم كه چه می كشی الان برات قرص می یارم ›
شرایط ناگوار زندگی مثل بیماری بزرگترها و فرزندان ، بدهكاری ، اجاره نشینی و ... باید شما را به یكدیگر نزدیكتر كند نه اینكه باعث كدورت و ایجاد فاصله بین شما شود .
گفتگو كنید
بارها شنیده ام كه مردی از ساكت بودن خانمش در منز ل شاكی است اگر چه می توان كم حرفی او را ستایش كرد ولی موارد بسیاری وجود دارد كه میتوان درباره اش سخن گفت مثل اخبار كشور ، تصمیم برای مسافرت ، قیمت كالاهایی كه در روز خریداری شده ، وضع تحصیلی فرزندان ، علاقمندیها ، نگرانی ها ، آرزوها و ... از طرفی خانم ها نیز به كرات از این بابت شكایت می كنند كه وقتی شوهرشان از سركار برمی گردد اول سراغ غذا را می گیرد و پس از آن به خواندن روزنامه یا تماشای مسابقات فوتبال ، سریال ها یا اخبار می پردازد بدون اینكه با ما سرگرم گفتگو شود . جالب این است كه اغلب این آقایان با رضایت خاطر می گویند . همه اسباب آسایش افراد خانواده را تهیه می كنیم و چیزی كم آنها نگذاشته ایم ، غافل از اینكه زندگی فقط خوراك و پوشاك نیست باید به محبت و صمیمیت بیشتر از پیش پرداخت . مرد خانه می تواند از اتفاقاتی كه سر كار برایش افتاده است ،‌ سر و كله زدن با ارباب رجوع ، تصمیمات آینده شغلی یا تحصیلی ، مشكلاتی كه برای همكارانش پیش آمده است و ... برای خانواده تعریف كند .
گفتگو سبب افزایش دلگرمی افراد خانواده ، اجتماعی شدن كودكان و شناخت بیشتر اعضاء از یكدیگر می گردد .
سكوت نشانه یا هشدارنارضایتی ، القاء بی توجهی ودرگیری بیش از حد به امورات خارج منزل است كه سبب دوری همسران می گردد و نتیجه ای جز مشاجره و اخم در پی نخواهد داشت ، بدنبال اوقات شاد خود و خانواده باشید . گفته می شود زنان حرف زدن را بخاطر خود حرف زدن دوست دارند در صورتیكه مردان به خاطر رسیدن به هدفی حرف می زنند لذا هدف مردان می تواند آرامش و دوستی خود و همسرشان باشد .
● مقایسه نكنید
اجازه دهیم هر كسی خودش باشد تا بتواند خلاقیت ها و استعدادهایش را به نمایش بگذارد ، هر كدام از انسانها در زمینه ای خاص استعداد دارند و توانایی های ویژه ای از خودنشان می دهند . همسر شما زمانی بیشترین انرژی و محبت را نثار شما می كند كه خودش باشد نه نسخه دوم فرد دیگری . نقاط قوت او را ببینید و تمجید كنید تا نقاط ضعفش برطرف گردد ، دوباره یادآوری می كنم كه اگر به كسی ارزش دهید سعی می كند خودش را در حد انتظار شما نگه دارد .
● هدیه بدهید
برای هدیه دادن دنبال بهانه باشید . خانم ها به گل ، لباس ،‌ جواهرات و عطر علاقمندند . آقایان هم اگر چه سلیقه های متفاوتی دارند ولی از لباس و عطر خوششان می آید . اگر كسی بخصوص همسرتان برای شما هدیه آورده است اصلاً قیمت آن را نپرسید ، فقط از هدیه دهنده تشكر كنید . حتی اگر آن را دوست ندارید بخاطر همسرتان از آن استفاده كنید والا هدیه دادن تكرار نمی شود . بخصوص برای سالگرد ازدواج ، روز تولد ، روز مادر ، روز پدر ، زایمان همسر ،‌ عید نوروز و اعیاد اسلامی حتماً به شریك زندگی خود هدیه بدهید . همچنین وقتی كه از مسافرتی هر چند كوتاه و هر چند نزدیك برمی گردید سوغات فراموش نشود . در هدیه دادن شأن خودتان و شأن همسرتان را درنظر داشته باشید ،‌ چیزی هدیه بد هید كه همسرتان شگفت زده شود ، گاهی امساك شما در خریدن مایحتاج خودتان یا هدیه برای همسرتان به دلیل ناتوانی مالی نیست بلكه شاید شأن خود یا همسرتان را هم سنگ آن شیء گران قیمت نمیدانید . توصیه می كنم كمی در این مورد تأمل كنید .
● خودتان باشید
لازم نیست كاری كنید كه مورد علاقه دیگران باشید ، همین طور كه هستید دوست داشتنی ترید . اختلاف نظرهای كوچك و رفتار خاصی كه به دیگران آزار نمی رساند مشخصه شماست . ‹ به اندازه بود باید نمود › بیش از آنچه هستید تظاهر نكنید . به خودتان اهمیت دهید ، ظاهری آراسته داشته باشید . بوی بد بدن ، مو و لباس نامتناسب دیگران را از شما دور می كند . اوقاتی را به خودتان اختصاص دهید و سعی كنید این امكان برای همسرتان نیز فراهم شود كه گاهی نصف روز یا یك روز كامل در اختیار خودش باشد ، از بچه ها مواظبت كنید تا خانم شما بتواند زمانی كاملاً در اختیار خودش باشد .
اگر بتوانید زمانی را به خود و همسرتان اختصاص دهید كه دور از بچه ها و مشكلات منزل باشد ، به بازشناسی از همدیگر كمك كرده اید . مثلاً هفته ای یكبار قدم زدن در پارك یا كنار رودخانه می تواند به شما نشاط بیشتری دهد .
● تحمل شرایط خاص
زنان در دوران پریود ماهانه و كمی قبل از آن دچار بی حوصلگی ، سردرد ، كمردرد یا دلدرد می شوند و بخصوص بی حوصلگی آنها برای مردان غیر قابل تحمل است ،‌ در این دوران مردان باید بیشتر تحمل كنند و مواظب آرامش همسر خود باشند به ویژه در كارهای منزل از او حمایت نمایند . مردان نیز ممكن است در بعضی شرایط دچار كسلی و خمودگی باشند به صورتی كه میل كمتری به صحبت و رفت و آمد داشته باشند ،‌ بهتر است شرایط را آن طور كه میخواهند مهیا كنید .
● همدیگر را ببخشید
به قول دكتر ویكتور فرانكل استاد دانشكده پزشكی وین ‹ رفتار غیر عادی در شرایط غیر عادی كاملاً عادی است › بسیاری از گفتار و رفتارها ی ناپسندی كه از انسانها سر می زند مربوط به شرایط غیر عادی است مثلاً وقتیكه انسان خیلی خسته است یا خشمگین است یا از اضطراب رنج می برد ولی پس از برطرف شدن آن موقعیت فرد از كاری كه انجام داده پشیمان می شود لذا شایسته بخشیدن است .
همدیگر را ببخشید چون توقع دارید خداوند شما را ببخشد . وقتیكه دیگری را می بخشید بسیار خاطرتان آسوده می گردد و آرام می شوید . زیرا هر گاه كه به فكر حادثه دردناك قبلی می افتید اگر نبخشیده باشید دچار خشم ، كینه و عصبانیت شدید می شوید این خشم و كینه انرژی زیادی از شما می گیرد و شما را رنج می دهد و ممكن است به دام انتقام افتاده پرخاشگری و شماتت نمائید .
فراموش نكنید شما قرار است با همسرتان سالها زندگی كنید ، با بخشش ، بزرگ منشی و سعه صدر خود رانشان دهید حتماً در مراحل بعدی از اشتباهات همسرتان كاسته می شود . خطاهای گذشته را هرگز به رخ او نكشید .
● كانون محبت
زنان كانون محبت و گرمی بخش خانواده اند . اگر می خواهید از انرژی و پرتو افشانی آنها بهره مند باشید مواظب و مراقب آنها باشید كودكان به محبت مادر نیاز دارند ، مرد برای مقابله با ناملایمات زندگی و مشكلات به حمایت عاطفی زن خویش نیاز دارد حتماً شنیده اید كه در پشت سر مردان موفق یك زن موفق بوده است . به زنان بسیار احترام بگذارید و آنها را تكریم كنید . هنگام ورود آنها به منزل ،‌ به احترامشان بایستید تا نزد فرزندان عزیزتر باشند و احساس عزت نفس نمایند . مرد و زن برای ایفاء نقش خود باید از اعتماد به نفس و عزت نفس كافی برخوردار باشند . یك دلخوری ساده و نامهربانی كافی است برای اینكه شما با همسرتان آمیزش با نشاط نداشته باشید . گاهی می شنویم كه آقایان می گویند اگر به زنانمان احترام بگذاریم آنها لوس می شوند یا سوء استفاده خواهند كرد ،‌ باید گفت كه هرگز نزدیك ترین دوست از شما سوء استفاده نخواهد كرد . اگر چنین اعتقادی دارید باید در روابط و دوستی خود باهمسرتان تجدید نظر كنید . حتماً و به تكرار به همسرتان بگوئید كه او را دوست دارید ، محبت به دل كافی نیست محبت خود را به زبان بیاورید ، از بكار بردن كلمات لطیف و عاشقانه دریغ نورزید .
نه مرد سالاری نه زن سالاری
پایه زندگی شما بر اصل تفاهم و منطق است . تحقق نیافتن بسیاری از اموری كه به آن اصرار می ورزید و حرف طرف مقابل را نمی پذیرید چیزی از زندگی و شخصیت شما نمی كاهد جز اینكه شما را یك دنده و لجباز معرفی كند . حتی شایسته سالاری هم مخصوص مدیریت سازمانها و اداره جات است و در خانواده مفهومی ندارد زیرا شما و همسرتان و فرزندانتان همه قرار است به شایستگی برسید ،‌ با متقاعد كردن یكدیگر و گرفتن تصمیمات منطقی فرصت رشد و شایستگی را در اختیار یكدیگر بگذارید . زمانی شما مرد یا زن شایسته ای هستید كه اجازه دهید تصمیم درستی در امور منزل و خانواده اتخاذ شود نه اینكه هر تصمیمی را فقط شما اعمال كنید .
● كلام آخر
اگر تاكنون روابط دوستانه ای بین شما و همسرتان نبوده است با انجام رهنمودهای فوق انتظار نداشته باشید كه سریعاً او عوض شود بلكه باید به او فرصت دهید تا در شرایط جدید خود را بیابد و به وظیفه اش عمل نماید .
فراموش نكنید كه برای داشتن یك زندگی با نشاط ، موفقیت در كار ، معاشرت خوب اجتماعی و تربیت صحیح فرزندان ابتدا باید آرامش و آسایش در خانواده را فراهم كنید . حتی برای سلامتی نیز ، زیرا عامل ایجاد بسیاری از بیماریها مثل زخم معده ،‌ سكته قلبی ،‌ بیماریهای عصبی و ... اضطراب ، ناكامی و تشویش خاطر است . كسانیكه خانواده آرام و بانشاطی دارند خودبخود بسیاری از این مشكلات را نخواهند داشت .
اگر برای خرید هدیه ، ایثار ، فداكاری ، كمك به همسر ، رعایت حقوق همسر ، گفتگو و . . . چنانكه اشاره شد وقت ، انرژی و پول خود را صرف نكنید مجبورید آنها را صرف مشاجره ، دعواها ،‌ بیماری ، بیخوابی و كسالت نمایید .
شوخ طبعی و رفتار و گفتار كودكانه نیز اموری است كه به رفتار شما نوعی تنوع و شادابی می بخشد . امید است با رعایت امور مذكور شاداب و موفق باشید .
منبع : پزشک آن لاین


همچنین مشاهده کنید